Datuk Seri Nicky Terlepas Sebab Maklumat Operasi Bocor Pegawai Terlibat Dikenal Pasti Ayob Khan


Oleh Mohd Ridzwan Md. Iman
Ayob Khan menunjukkan gambar suspek Datuk Seri Nicky Liow yang sedang diburu./ Gambar FB Polis Johor KETUA Polis Johor Datuk Ayob Khan Ali Pitchay berkata beliau tidak akan melepaskan anggota atau pegawai polis yang bersekongkol dengan Datuk Seri Nicky Liow Soon Hee sehingga menyebabkan ahli perniagaan itu terlepas dalam operasi yang diadakan oleh polis.
Beliau berkata, kebocoran itu berlaku seminggu sebelum operasi Op Pelican dijalankan oleh pasukan polis diketuai Kontinjen Johor dengan kerjasama Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang membolehkan suspek melakukan perancangan melarikan diri dan membawa sejumlah wang tunai bersamanya.
“Datuk Seri Nicky ni memang mempunyai hubungan rangkaian yang luas (dengan pihak berkuasa) kerana setiap maklumat akan sampai kepadanya apabila ada sahaja laporan polis dibuat atau ada pihak yang bertanya mengenainya,” katanya.
Beliau berkata, disebabkan itu suspek mengetahui mengenai operasi yang hendak dijalankan oleh pasukannya kerana mereka perlu membuat laporan polis sebelum menjalankan sesuatu operasi atau siasatan.
“Saya akan cari hingga ke lubang cacing mereka ini..saya tidak akan lepaskan.. walau apa pangkat dan kedudukan mereka.. di mana mereka diletakkan..sama ada pegawai polis anggota biasa, atau juga pegawai di agensi penguat kuasa yang lain.
“Kita akan cari dan tuduh.. ini jaminan saya,” katanya kepada wartawan Malaysia Gazzette dalam wawancara bersama portal berita itu yang disiarkan hari ini.
Selasa lalu, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mendedahkan 34 pegawai dan anggota daripada pelbagai agensi penguat kuasa disyaki mempunyai hubungan dan melindungi kegiatan sindiket jenayah terancang ‘Geng Nicky’.
Ayob Khan berkata, polis akan mengambil tindakan terhadap semua mereka yang benar-benar terlibat tidak lama lagi dan kini siasatan terperinci dipastikan agar apabila ditahan, mereka boleh didakwa dan disabitkan kesalahan.
BERITA BERKAITAN 118 Geng Nicky ditahan, Polis masih buru Datuk Seri Nicky
Katanya, daripada 34 penguat kuasa yang didedahkan oleh Ketua Polis Negara baru-baru ini itu, majoritinya adalah pegawai dan anggota polis dan siasatan mengenai mereka sedang diperkemaskan dengan bukti-bukti kukuh agar mereka tidak terlepas apabila dihadapkan ke mahkamah nanti.
“Saya nak pastikan meraka disabit dengan siasatan terperinci, kita tunggu masa sahaja untuk tangkap dan tuduh (penguat kuasa tersebut),” katanya
Format yang sama akan digunakan dalam operasi PATI yang dijalankan oleh polis dengan kerjasama pelbagai agensi baru-baru ini apabila semua 24 penguat kuasa yang terlibat bersekongkol dengan penjenayah dihadapkan ke mahkamah.
Ditanya mengapa operasi ‘Geng Nicky’ ini dijalankan oleh Polis Johor memandangkan pusat operasi kegiatan jenayah itu adalah di Puchong, Selangor, Ayob Khan berkata, kes itu bermula apabila pegawainya menjalankan siasatan satu kes penipuan jualan telefon bimbit di dalam talian di Johor.
“Hasil siasatan ke atas akaun bank yang digunakan untuk transaksi didapati mempunyai kaitan dengan syarikat berkaitan Nicky Liow yang sebelum ini juga mempunyai lapan kes siasatan di negeri-negeri lain,” katanya.
Beliau kemudiannya meminta kebenaran daripada Ketua Polis Negara untuk menjalankan siasatan kes ini di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) dan kesalahan jenayah terancang bagi membolehkan aktiviti penipuan ‘scammer’ atau pengubahan wang haram sindiket ini dihapuskan terus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/datuk-seri-nicky-terlepas-sebab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Bukan Cakap Kosong Hendak Tangkap Polis Terlibat Datuk Seri Nicky

Saya Bukan Cakap Kosong Hendak Tangkap Polis Terlibat Datuk Seri Nicky

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 317 hits
Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay bercakap semasa temubual ekslusif Malaysia Gazette di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman Kuala Lumpur Foto SYAFIQ AMBAK KUALA LUMPUR Bila siasatan kita terhadap mereka dah lengkap kita akan tangkap ...
Maklumat Operasi Bocor Nicky Sempat Larikan Lapan Beg Berisi Tunai

Maklumat Operasi Bocor Nicky Sempat Larikan Lapan Beg Berisi Tunai

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 223 hits
1 112 total views 1 112 views today Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mendedahkan berlaku kebocoran maklumat semasa Ops Pelican 3 0 bagi memburu ketua sindikiet pengubahan wang haram terbesar di negara ini Datuk Seri Nicky Liow S...
Gerakan Memburu Datuk Seri Nicky

Gerakan Memburu Datuk Seri Nicky

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 265 hits
1 Op Pelican 3 0 yang dilancarkan bagi memburu Geng Nicky dilaksanakan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Johor Jabatan Siasatan Jenayah Johor dan Pasukan Gerakan Am Batalion 4 melibatkan 220 pegawai dan anggota polis 2 Lapan orang ken...
Cops Tracking Down Former Dpp For Suspected Ties To Datuk Seri Nicky

Cops Tracking Down Former Dpp For Suspected Ties To Datuk Seri Nicky

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 241 hits
Johor police are tracking down a former deputy public prosecutor to assist in the investigation into several money laundering cases and commercial crimes in the state The man has been identified as Md Azar Izwan Mohd Arifin Datuk A Janus 42...
Datuk Seri Nicky A Triad Leader Who Has Links To International Crime Lords

Datuk Seri Nicky A Triad Leader Who Has Links To International Crime Lords

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 286 hits
From having a net worth of RM1 billion to having connections with the world s most wanted individuals here is what has been revealed about Datuk Seri Nicky Liow Soon Hee Over the past few weeks news of businessman Datuk Seri Nicky Liow Soon...
2 Datuk Seri 6 Datuk Antara 118 Ahli Geng Nicky Ditahan

2 Datuk Seri 6 Datuk Antara 118 Ahli Geng Nicky Ditahan

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 270 hits
Kuala Lumpur Seramai 118 individu ditahan menerusi 70 serbuan dalam Operasi Pelican 3 0 yang dilakukan bagi mengesan dan menahan anggota kumpulan Geng Nicky yang didalangi Pengasas Winner Dynasty Group Datuk Seri Nicky Liow Soon Hee pada 20...
Polis Johor Cari Datuk Seri Nicky

Polis Johor Cari Datuk Seri Nicky

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 321 hits
Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay menunjukkan Datuk Seri Nicky yang dicari bagi membantu siasatan kes pengubahan wang haram dan jenayah komersial JOHOR BAHRU Polis mengesan seorang Datuk Seri bagi membantu siasatan be...
Tahniah Ayob Khan Antara 12 Pegawai Kanan Terima Apc 2020 Pdrm

Tahniah Ayob Khan Antara 12 Pegawai Kanan Terima Apc 2020 Pdrm

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 179 hits
KETUA Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang tahun 2020 Polis Diraja Malaysia Anugerah tersebut disampaikan oleh Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani di Mes Pegawai Kana...
Duit Banyak Banyak Nak Buat Lapik Dalam Kubur Kah Soal Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan

Duit Banyak Banyak Nak Buat Lapik Dalam Kubur Kah Soal Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 380 hits
297 total views 297 views today Kesungguhan ketegasan dan keberanian Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador dalam memerangi kegiatan negatif terutamanya rasuah harus dijadikan contoh semua pihak Seperti tindakan Abdul Hamid sebelum in...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih