Datuk Lee Chong Wei Bersara Dari Dunia Badminton Atas Faktor Kesihatan


Datuk Lee Chong Wei bersara | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Pemain legend Badminton No.1 Malaysia (legend kerana LCW satu satunya pemain Badminton yang dapat kalahkan Lin Dan!); Datuk Lee Chong Wei; hari ini (13 Jun 2019) secara rasmi telah mengumumkan persaraan beliau selepas 19 tahun bersama Persatuan Badminton Malaysia. Ramai yang terkejut dan turut bersedih apabila berita Malaysian badmintom star Lee Chong Wei bersara (officially retire) & seterusnya tidak sempat untuk menyertai pertandingan Olimpik 2020.

Lagipun umur Lee Chong Wei kan dah 36 tahun.. agak tua dah. Tapi bukan faktor usia pun beliau berhenti Badminton. Tapi atas sebab nak berehat.

Datuk Lee Chong Wei bersara dari dunia Badminton atas faktor kesihatan
Pemain Badminton Malaysia no.1; Datuk Lee Chong Wei mengumumkan persaraan. Di sebelahnya Syed Saddiq. | image: New Straits TimeBerita dari Kosmo, Metro, Utusan, Sinar Harian dan Astro AWANI mengatakan bahawa keputusan Lee Chong Wei untuk bersara adalah disebabkan faktor kesihatan. Secara specific nya, keputusan itu diambil selepas pemeriksaan perubatan terbaru dilakukan di Taiwan.
Kerana seperti yang kita semua maklum, bekas pemain nombor 1 dunia tersebut telah disahkan menghidap penyakit kanser hidung pada tahun lalu.
Lee Chong Wei dalam satu sidang akhbar di Kementerian Belia dan Sukan di Putrajaya sebentar tadi berkata, keputusan itu merupakan satu yang sukar setelah menimbangkan selama sebulan.
"Saya memberitahu Persatuan Badminton Malaysia yang saya mahu meluangkan lebih masa dengan keluarga," katanya.Datuk Lee Chong Wei bersaraDatuk LCW yang 3 kali meraih pingat perak di Sukan Olimpik berkata beliau sudah pun membincangkan hal itu dengan isterinya; Wong Mew Choo (bekas pemain badminton Malaysia) .
"Dia menasihatkan saya berehat. Saya berehat dan turut berbincang dengan Syed Saddiq (Menteri Belia dan Sukan). Saya berkata, selepas Hari Raya, saya akan bersara," kata Lee dalam nada penuh emosi.
"Kesihatan saya lebih penting"
"Terima kasih kepada semua jurulatih saya selama ini terutama Datuk Misbun Sidek dan semua yang telah membantunya selama ini," jelasnya dalam nada sebak.Datuk Lee Chong Wei sah bersaraSaya juga turut bersimpati dan sedih atas keterpaksaan jaguh Badminton Malaysia untuk bersara. Tapi tidaklah sampai berasa ralat, kecewa mahupun tidak puas hati dengan keputusan tersebut kerana bak kata beliau "kesihatan lebih penting".
Saya percaya Datuk LCW telah pun berfikir masak-masak dan membuat decision yang terbaik dan tepat buat beliau dan keluarga.
Lepas ni mesti rindu.. dah tak boleh lah nak tengok Lee Chong Wei beraksi di 'pentas' badminton kan? Tak boleh dah nak tengok beliau kalahkan Lindan lagi. Takde dah 'adegan' melepaskan 'geram' kat LCW sebab asyik bagi bulu tangkis shuttlecock keluar gelanggang hahahaha. Datuk Lee Chong Wei officially retireSo next... adakah 'musuh' utama Lee Chong Wei iaitu Lin Dan akan turut retire dari bermain badminton selepas Olimpik 2020? Wallahua'lam~ I don't know.
Sebab saya ada terrbaca dari Berita Harian bahawa Lin Dan memberi bayangan dia hanya akan bersara jika seterunya Datuk Lee Chong Wei mengambil keputusan yang sama.
"Saya ingin mencabar diri sendiri untuk mengetahui sampai mana tahap yang saya boleh capai. Saya juga ingin menunjukkan contoh yang baik kepada pemain muda agar mereka boleh melakukan perkara sama. Lagipun, Chong Wei masih belum mahu bersara, jadi saya fikir perlu terus beraksi," kata Lin Dan yang memenangi pingat emas Olimpik Beijing 2008 dan London 2012.
Okay itu sahaja, apa-apa pun I wish Datuk Chong Wei all the best!
Till next time, daa~ wassalam! :)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sayidahnapisah.com/2019/06/datuk-lee-chong-wei-bersara-dari-dunia-badminton.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Bersara Datuk Lee Chong Wei

Selamat Bersara Datuk Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 485 hits
Assalammualaikum sumber google13 06 2019 tepat jam 12 30 tengahari tadi Datuk Lee Chong Wei telah mengumumkan yang beliau akan bersara dari dunia sukan badminton Setelah 19 tahun berjuang untuk negara Salute sangat dengan Datuk Dia seorang ...
19 Tahun Sebagai Jaguh Badminton Negara Kini Dato Lee Chong Wei Bersara

19 Tahun Sebagai Jaguh Badminton Negara Kini Dato Lee Chong Wei Bersara

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 540 hits
19 TAHUN SEBAGAI JAGUH BADMINTON NEGARA KINI DATO LEE CHONG WEI BERSARA Semalam mummy dapat tahu berita tentang Datuk Wira Lee Chong Wei nak bersara Sedih juga dengar dan bila Datuk Wira Lee Chong Wei turut sedih semasa PC semalam Makin ber...
Datuk Lee Chong Wei Bersara

Datuk Lee Chong Wei Bersara

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 554 hits
Datuk Lee Chong Wei Bersara Setelah 19 tahun menabur bakti kepada negara dalam sukan badminton akhirnya lagenda badminton dunia dan Malaysia Datuk Lee Chong Wei mengumumkan persaraannya hari ini Datuk Lee Chong Wei Bersara Terima kasih kepa...
Lagenda Badminton Dunia Ini Kronologi Kejayaan Lee Chong Wei

Lagenda Badminton Dunia Ini Kronologi Kejayaan Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 399 hits
Harini ini dalam sejaraha apabila jaguh badminton negara Datuk Lee Chong mengumumkan persaraannya di Kementerian Belia dan Sukan pagi tadi Anak didik Misbun Sidek itu nekad untuk meneruskan hasrat tersebut berikutan keadaan kesihataannya ya...
Arena Badminton Dunia Terkesan Persaraan Chong Wei

Arena Badminton Dunia Terkesan Persaraan Chong Wei

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 378 hits
KUALA LUMPUR Pergi ke gelanggang bersendirian Tiada siapa yang mengiringi saya lagi demikian kata legenda badminton China Lin Dan dalam hantaran laman media sosial Weibo susulan pengumuman persaraan seteru tradisi dalam gelanggang dan sahab...
Dato Lee Chong Wei Bersara

Dato Lee Chong Wei Bersara

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 396 hits
To all my family friends and fans To everyone of you who have been a part of my life thank you A real big sincere thank you Months ago all of you knew I had cancer I fought it And I thought I fought it well I thought I could try one more ti...
Maaf Tiada Emas Olimpik Dari Saya Datuk Lee Chong Wei

Maaf Tiada Emas Olimpik Dari Saya Datuk Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 334 hits
Putrajaya Datuk Lee Chong Wei akhirnya mengumumkan persaraannya pada hri ini 13 Jun 2019 Beliau mengumumkan persaraannya dalam sukan badminton akibat masalah kesihatan yang dihadapinya Menurutnya lagi beliau memerlukan latihan intensif seki...
Lee Chong Wei Mahu Gantung Raket

Lee Chong Wei Mahu Gantung Raket

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 252 hits
KUALA LUMPUR Selepas 19 tahun mengabdikan diri sebagai pemain badminton jaguh perseorangan lelaki negara Datuk Lee Chong Wei dijangka mengumumkan persaraannya minggu depan Menurut sumber keputusan pemain berusia 37 tahun itu adalah atas nas...
Kenali Tanda Tanda Gejala Kanker Hidung Seperti Yang Dialami Lee Chong Wei

Kenali Tanda Tanda Gejala Kanker Hidung Seperti Yang Dialami Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 220 hits
Pebulu tangkis asal Malaysia Lee Chong Wei baru saja mengumumkan pengunduran dirinya pada tahun ini Sebelumnya pada tahun lalu Lee Chong Wei telah mengumumkan bahwa dia mengidap kanker hidung
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik