Dasar Imigresen Faktor Malaysia Jadi Transit Kumpulan Pengganas


Azzman Abdul Jamal Kumpulan pengganas sifatkan Malaysia sebagai negara 'safe haven'.

Menara berkembar Pusat Dagangan Dunia terbakar di belakang bangunan Empire State di New York selepas serangan pengganas pada 11 September 2001. Gambar: AP Dasar imigresen yang mesra dilihat sebagai antara faktor Malaysia dijadikan sebagai negara transit oleh kumpulan pengganas, kata Penolong Pengarah Cawangan Khas Bahagian Counter Terrorism (E8) Normah Ishak.
Beliau berkata, disebabkan hanya dijadikan sebagai negara transit, Malaysia disifatkan sebagai “safe haven” atau lokasi selamat dan kumpulan pengganas dipercayai akan cuba elakkan sebarang konfrontasi dengan pihak berkuasa.
Katanya, ini menyebabkan kumpulan tersebut akan bergerak secara senyap dan tidak akan menimbulkan sebarang kekecohan di negara ini.
“Pengganas dari Asia Barat dan negara lain termasuk Eropah juga transit di Malaysia dan mungkin akan ke Korea Selatan atau negara lain kerana Malaysia mempunyai dasar imigresen yang mesra yang mana kami menerima kemasukan pengunjung kebanyakkan negara Pertubuhan Islam Antarabangsa (OIC) menerusi visa.
“Itu adalah antara faktor tarikan untuk mereka datang dan transit sebelum meneruskan perjalanan ke negara lain,” katanya pada sesi Webinar bertajuk Peranan Wanita dalam Pembiayaan Aktiviti Keganasan: Apakah Tindakan Kerajaan dan Ketua Pegawai Keselamatan.
Mengulas lanjut, beliau percaya individu yang terlibat dengen pegenboman geraja di Jolo, Sulu di Filipina pada Januari 2019 turut menggunakan Malaysia sebagai transit sebelum tiba ke Selatan Filipina.
“Kawasan itu mungkin dilihat sebagai lokasi untuk melakukan ‘jihad’. Sebab itu ada pejuang ekstrimis dari Asia Barat dan negara luar termasuk Malaysia dan Indonesia.
“Mereka hanya transit di Malaysia dan pada masa itu, mereka akan cuba sebaik mungkin untuk elakkan konfrontasi dengan pihak berkuasa,” jelasnya.
Sementara itu, Normah berkata, polis menahan seramai 558 individu termasuk 51 wanita yang terlibat dengan kumpulan pengganas sejak 2013 hingga kini.
“80% daripada pendakwaan melibatkan kes memiliki barang berkaitan kumpulan pengganas. Setakat ini tiada kes melibatkan pembiayaan aktiviti keganasan di Malaysia melibatkan wanita.
“Tetapi kami tidak menolak kemungkinan penglibatan mereka dalam hal ini. Mungkin ada yang terlibat tetapi bukan di Malaysia cuma di luar negara seperti di Syria,” katanya.
Beliau menambah, hasil siasatan mendapati sebab utama wanita tempatan ingin ke Syria adalah kerana mereka ingin memberi sokongan kepada suami atau kekasih mereka di negara itu.
“Impian mereka adalah untuk hidup dalam negara Islam dan mereka sangat yakin bahawa situ adalah satu-satunya negara Islam.
“Selain itu, mereka anggap akan mati syahid jika terkorban dalam perjuangan di negara tersebut,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/dasar-imigresen-faktor-malaysia-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walaupun Sajat Ditangkap Imigresen Thailand Sukar Nak Bawak Balik Malaysia Dedah Sumber

Walaupun Sajat Ditangkap Imigresen Thailand Sukar Nak Bawak Balik Malaysia Dedah Sumber

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 170 hits
September 21 2021 Usahawan kosmetik Nur Sajat dilaporkan ditahan oleh imigresen Thailand pada 8 September lalu Penahanan itu dikatakan dibuat selepas Thailand mendapat maklumat daripada pihak berkuasa Malaysia berkaitan keberadaan Sajat di ...
Pengganas Anggap Malaysia Tempat Selamat Bukit Aman

Pengganas Anggap Malaysia Tempat Selamat Bukit Aman

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 190 hits
Pengganas anggap Malaysia tempat selamat Bukit Aman Pengganas luar negara menganggap Malaysia sebagai tempat selamat atau negara transit sebelum meneruskan aktiviti mereka ke lokasi lain kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Antipengganas C...
Satu Lagi Masalah Besar Puak Lebai Malaysia Mengeluarkan Dan Mengekspot Pengganas Teroris

Satu Lagi Masalah Besar Puak Lebai Malaysia Mengeluarkan Dan Mengekspot Pengganas Teroris

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 202 hits
Tuan tuan semalam dan pagi ini mesej WhatsApp penuh dengan gambar dan berita perbalahan antara dua lebai Cina mu allaf pula Cina mu allaf jadi lebai pun boleh bergaduh nauzubillah Seorang itu Wahabi dan seorang lagi geng tak balik ke apa Da...
5943 Kaji Semula Program Pick Data Pandemik Covid 19 Ppim Malaysia Gazette 21 09 2021

5943 Kaji Semula Program Pick Data Pandemik Covid 19 Ppim Malaysia Gazette 21 09 2021

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Pihak pihak yang berkaitan termasuk ahli ahli Parlimen diminta supaya mengkaji dengan lebih mendalam berhubung Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan dan data data terbaharu berkaitan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malay...
Jadual Badminton Piala Sudirman 2021 Waktu Malaysia

Jadual Badminton Piala Sudirman 2021 Waktu Malaysia

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 521 hits
Jadual Badminton Piala Sudirman 2021 Waktu Malaysia BILAKAH tarikh Kejohanan Badminton Piala Sudirman 2021 bakal membuka tirai Untuk makluman anda Badminton Piala Sudirman 2021 atau juga dikenali sebagai Sudirman Cup yang merupakan edisi ka...
Hiburan Sangat Prihatin Rakyat Malaysia Didakwa Bersukan Ketika Berpantang Ini Balas Ozlynn Wati

Hiburan Sangat Prihatin Rakyat Malaysia Didakwa Bersukan Ketika Berpantang Ini Balas Ozlynn Wati

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 334 hits
Pelakon Ozlyn Waty memperjelaskan sebuah video yang memaparkan dirinya sedang melakukan aktiviti riadah berbasikal di Instagram Stories ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementVideo terbabit telah mencetuskan spekulasi di kalangan netizen yang menda...
Makan Nasi Lemak Guna Chopsticks Burukkan Malaysia Di As

Makan Nasi Lemak Guna Chopsticks Burukkan Malaysia Di As

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 349 hits
MOHD HAIKAL ISATIZ ZAQYAH mencuri perhatian apabila menyelar sikap seorang anak Malaysia yang juga pengusaha restoran di Amerika Syarikat sebagai penipu dan memburuk burukkan negara PETALING JAYA Nasi lemak dalam mangkuk makan guna chopstic...
Jangan Hantar Pulang Sajat Ke Malaysia Ngo Hak Asasi

Jangan Hantar Pulang Sajat Ke Malaysia Ngo Hak Asasi

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 172 hits
Usahawan kosmetik dalam buruan Nur Sajat tidak patut dihantar pulang ke Malaysia kata NGO hak asasi manusia antarabangsa Human Rights Watch Pengarahnya bagi wilayah Asia Phil Robertson berkata dalam keadaan apa pun Sajat sebagai pelarian ya...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Jengah Kebun Melihat Tanaman

3 Top Rated Things To Do In Jakarta



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei

Arab Saudi Mahu Gencatan Senjata Kekal

Kembali Bersama Engku Emran Ini Jawapan Erra Fazira Jika Allah Aturkan Itu Takdirnya