Darurat Bukan Lagi Isu Agong Cerminkan Bijaksana



(Harakah) – RASA tidak puas hati terhadap sebarang polisi dan pendekatan Jamaah Menteri pimpinan YAB Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin sudah tidak wajar lagi dikaitkan dengan perisytiharan darurat oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Darurat diisytiharkan oleh SPB Agong di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan adalah untuk memenuhi keperluan kuasa yang diperlukan oleh pihak Eksekutif bagi melaksanakan fungsi kuasa mereka lebih berkesan dan pantas. Lain-lain sumber kuasa adalah seperti termaktub dalam Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021 untuk menangani wabak COVID-19.
SPB Agong begitu teliti apabila memperkenankan tempoh Darurat, iaitu setakat 1 Ogos 2021. Dalam Ordinan Darurat itu ditubuhkan Jawatankuasa Khas Bebas untuk menimbangkan keperluan bagi melanjutkan tempoh Darurat melangkau tarikh 1 Ogos 2021. Jawatankuasa Khas Bebas 2021 terdiri daripada pakar-pakar pelbagai bidang dan tokoh-tokoh politik di pihak kerajaan juga parti pembangkang, dipengerusikan pula oleh tokoh berwibawa iaitu mantan Ketua Hakim Negara. Fungsi Jawatankuasa Khas ini ialah untuk menimbangkan data-data dan sebarang maklumat penting termasuklah juga pandangan pihak lain (jika ada) bagi menasihati SPB Agong sama ada tarikh akhir Darurat pada 1 Ogos 2021 perlu dilanjutkan lagi.
Nasihat Jawatankuasa Khas ini berkedudukan lebih tinggi daripada Jamaah Menteri dari sudut skop bidang kuasa yang diberikan oleh Ordinan Darurat tersebut. Sebarang pandangan oleh pihak yang tidak bersetuju dengan tempoh Darurat atau cadangan berkaitan perlulah dikemukakan kepada Jawatankuasa Khas ini. Peliknya, meskipun parti pembangkang diwakili dalam Jawatankuasa Khas, masih kedapatan suara nakal yang mentohmah SPB Agong tidak bersikap adil, atau tidak melayani permintaan mereka.
Peruntukan Ordinan Darurat itu khususnya Seksyen 2 boleh dibaca oleh sesiapa sahaja sama ada dalam Bahasa Melayu, mahupun Bahasa Inggeris, cuma tidak dapat dipastikan jika teks dalam tulisan Jawi turut dibekalkan. Seksyen 2 menyentuh penubuhan Jawatankuasa Khas yang dimaksudkan di sini. Menurut sumber tidak rasmi, sudah 3 kali Jawatankuasa Khas ini bermesyuarat sejak keahliannya dilantik. Rakyat mungkin berminat untuk mengetahui laporan bagi setiap mesyuarat yang tidak dikategorikan sebagai sulit. Sehingga hari ini, tidak kedengaran perasaan tidak puas hati terhadap sebarang data dan keputusan yang dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Khas itu. Lantaran, kenapa peranan SPB Agong yang dipersoalkan sedangkan tiada pertikaian dilaporkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Khas itu. Adakah wujud motif lain yang tersirat untuk mencemarkan nama institusi Yang di-Pertuan Agong?
Cubaan mana-mana pihak untuk melepaskan kekecewaan mereka kepada perkenan SPB Agong atas perisytiharan Darurat pada pandangan penulis amat tidak wajar. Ordinan Darurat tersebut telah menyediakan forum yang bebas untuk menasihati Baginda yang mana Baginda perlu bertindak mengikut nasihatnya. Halakan tuntutan kepada Jawatankuasa Khas itu terlebih dahulu dan patuhi prosedur yang ada.
Kenyataan Istana Negara pada 24 Februari 2021 juga mengandungi penegasan bahawa Baginda bersedia untuk memanggil sidang Parlimen jika keadaan mengizinkan dan dinasihati oleh Perdana Menteri (PM). Kenyataan itu menunjukkan SPB Agong mematuhi prinsip keluhuran Perlembagaan. Hal ini kerana Baginda insaf bahawa ordinan tidak digubal sesuka hati untuk menggantung mana-mana peruntukan Perlembagaan Persekutuan mahupun Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri. Niat dan tujuan Baginda adalah semata-mata untuk memelihara kesejahteraan rakyat berdasarkan ruang lingkup yang dibenarkan oleh Perlembagaan, iaitu untuk menangani penularan wabak COVID-19.
Setiap pemimpin dan rakyat perlu berlaku adil kepada SPB Agong sebagaimana mereka ingin dilayani secara adil. Setiap pemimpin dan rakyat perlu memperhalusi setiap titah dan seruan SPB Agong seperti terkandung dalam Kenyataan Media Istana Negara. Baginda meletakkan keutamaan kepada rakyat yang majoritinya terkesan dengan ancaman wabak COVID-19. Lihat sahaja data yang ada akhir-akhir ini merekodkan jumlah kes baru harian melebihi angka 1,000.
Dalam seruan SPB Agong, didapati semua pihak dinasihati termasuklah anggota pentadbiran kerajaan. Baginda tidak bersikap kepartian, namun begitu sebagai pemerintah politik tertinggi di dalam negara, SPB Agong berhak menyampaikan teguran serta melaksanakan fungsi kuasa berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.
Justeru, orang politik diseru agar tidak menyalahgunakan nama Institusi Raja untuk membina premis dan menyokong keputusan yang tidak sah. Institusi Raja mempunyai kedudukan, peranan dan fungsi yang perlu dihormati. Setiap nasihat dan seruan SPB Agong perlu diamati dengan hati terbuka.
Tidak salah jika semua pihak bersabar sehingga 1 Ogos 2021 untuk memberikan ruang kepada kerajaan dan semua ejensinya melaksanakan kewajipan mereka. Dua kewajipan yang SPB Agong tekankan kepada Kerajaan Baginda ialah untuk memerangi wabak COVID-19 dan melaksanakan agenda pemulihan ekonomi. Di samping itu, dapat difahami hasrat Baginda agar proses penvaksinan dapat dilaksanakan dengan lebih berstruktur dan keperluan untuk mendapatkan bekalan yang mencukupi diusahakan.
Tidak salah jika Kerajaan memberi komitmen bahawa Parlimen akan dipanggil bersidang selaras dengan kehendak Perkara 55 Perlembagaan selewat-lewatnya dalam bulan Ogos 2021 agar melenturkan rasa tidak puas hati pemimpin parti pembangkang juga penyokong mereka. Tatacara yang selamat sesuai dengan keadaan ketika itu boleh diperkenalkan mengikut kaedah undang-undang.
Akhirnya, seruan SPB Agong baru-baru ini agar semua pihak menghayati syiar bulan Ramadan untuk merapatkan jurang perbezaan, menyuburkan semangat perpaduan dan meningkatkan amal ibadah perlulah diraikan. Tiada manfaat kepada mana-mana pihak jika pada setiap masa bertelingkah dan bermusuh-musuhan. Manfaatkanlah bulan yang mulia ini untuk memohon keberkatan dan keampunan.
DATUK DR WAN AHMAD FAUZI WAN HUSAIN
Pengasas Jurispruden Watan merangkap Profesor Madya Fakulti Pengurusan Industri, UMP
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/04/23/darurat-bukan-lagi-isu-agong-cerminkan-bijaksana/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
How Is The Tamat Darurat Committee Going To Convince The Agong To End The Emergency

How Is The Tamat Darurat Committee Going To Convince The Agong To End The Emergency

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 259 hits
The media team in the PMO in Putrajaya is so weak that I fear the Tamat Darurat committee will be able to convince the Agong that the Emergency has negative impacts on the rakyat while the government still sleeps and fails to prove otherwis...
Tidak Membantu Tangani Covid Tiba Masanya Agong Tamatkan Perintah Darurat

Tidak Membantu Tangani Covid Tiba Masanya Agong Tamatkan Perintah Darurat

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 171 hits
Darurat yang telah berkuatkuasa sejak 3 bulan lalu terbukti tidak berjaya menangani wabak Covid 19 sebagaimana alasan yang diberikan oleh Kerajaan Perikatan Nasional pada 13 Januari 2021 Oleh itu Pengarah Komunikasi KEADILAN Fahmi Fadzil be...
Agong Berkenan Terima Menghadap Jawatankuasa Tamat Darurat

Agong Berkenan Terima Menghadap Jawatankuasa Tamat Darurat

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 240 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini memperkenankan Jawatankuasa Penamatan Proklamasi Darurat untuk menghadap baginda Menurut sumber yang rapat dengan jawatankuasa itu sepucuk surat dari Ista...
Jk Tamat Darurat 12 Pemimpin Pembangkang Dijangka Menghadap Agong

Jk Tamat Darurat 12 Pemimpin Pembangkang Dijangka Menghadap Agong

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 192 hits
Yasmin RamlanJawatankuasa Penamatan Proklamasi Darurat bercadang membawa 12 pemimpin pembangkang bagi menghadap Yang di Pertuan Agong untuk memperincikan desakan mereka berkaitan darurat Bagaimanapun menurut Pengerusinya Khalid Samad nama 1...
Isu Viral Rita Rudaini Dituduh Tak Move On

Isu Viral Rita Rudaini Dituduh Tak Move On

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 228 hits
Bukan perkara mudah buat pelakon Rita Rudaini yang sudah hampir lapan tahun bergelar ibu tunggal kerana dialah ibu dan dia juga bapa Sudah pasti Rita mahukan yang terbaik buat anak anaknya Rita menerusi laman Instagram baru baru ini dilihat...
Lama Tak Jengoi Biarlah Dia Menyumbang Tiada Isu Pun Bukan Muslim Bayar Zakat Dr Maza

Lama Tak Jengoi Biarlah Dia Menyumbang Tiada Isu Pun Bukan Muslim Bayar Zakat Dr Maza

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 159 hits
Raja Hisyam Raja ZaidApril 14 2021 Dr Mohd Asri menganggap tiada sebarang masalah yang wajar ditimbulkan berkenaan isu penganut agama lain yang ingin membayar zakat fitrah Gambar failMufti Negeri Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin meng...
Isu Jenama Sandal Guna Perkataan Mesra Muslim Ustazah Asma Tampil Beri Pendapatnya

Isu Jenama Sandal Guna Perkataan Mesra Muslim Ustazah Asma Tampil Beri Pendapatnya

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 299 hits
Susulan kisah sebuah jenama sandal yang menggunakan perkataan Muslim Friendly ataupun Mesra Muslim terbaru Ustazah Asma yang merupakan pendakwah bebas menjelaskan pendapatnya tentang hal berikut
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil