Dapat Mulut Cakap Tak Berhenti Momen Indah Mak Mak Sembang Dengan Anak


Seronok bila ada anak kecil ni, meriah dibuatnya bila dah pandai bercakap. Macam-macam yang dia tanya. Semua benda dia tanya “kenapa”. Sampai tak larat kita nak menjawab. Bila anak banyak bertanya ni bagus, itu tandanya dia sedang mencapai perkembangan otak yang ligat berfikir.
Artikel Menarik: [Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam, Tak Perlu Tuala Basah!]
Sumber foto: www.freepik.com Memang normal fasa ini dia akan banyak bertanya kerana sikap ingin tahu memang sangat tinggi. Jangan pula kita marah sebab itu akan merencatkan keinginan dia untuk bercakap dan berfikir. Lagi banyak tanya, lagi bagus. Biarlah berbuih mulut kita nak menjawab. Kebanyakan pendapat dari pakar perkembangan anak, ibu ayah jangan sekali-kali herdik atau sekat anak yang suka bertanya. Nanti bila mereka ‘sentap’ terus tak nak tanya apa-apa soalan. Anda juga yang risau.
Okay, ini antara beberapa cara bijak yang ibu ayah boleh buat bila berhadapan dengan anak yang suka bertanya soalan sama berulang-ulang kali. Ini pun boleh elak kita daripada rasa macam nak marah bila kena jawab soalan yang sama.
Tapi ingat jangan sekali-kali jawab “tak tahu” atau “entah” pada soalan anak anda atau buat acuh tak acuh sebab malas nak layan anak yang suka bertanya. Buruk kesannya pada perkembangan anak tau!
Tanya balik soalan yang sama Memang tabiat budak kecil suka tanya soalan sama berulang kali. Jangan marah. Biar je dia tanya banyak kali soalan yang sama lepas tu cuba tanya balik soalan itu padanya. Anda akan terkejut sebab dia boleh bagi jawapan yang betul. Kesimpulannya, anak sengaja tanya soalan yang sama pada ibu ayah mungkin sebab kali pertama soal, dia rasa anda tak beri perhatian padanya. Jadinya dia tanya banyak kali untuk dapatkan sepenuh perhatian walaupun dia sendiri tahu jawapannya.
Sumber foto: www.freepik.com Tumpukan perhatian pada anak Bila anak anda mula bertanya soalan, sebaiknya hentikan seketika aktiviti yang dilakukan sebelum itu. Pandang muka anak dan tepat pada matanya serta fokus mendengar soalannya. Reaksi mengangguk-anggukkan kepala yang anda tunjukkan sebagai tanda cuba memahami soalan yang ditanya akan menggembirakan hati anak.
Artikel Menarik: [Lepas Terhantuk Ada Tanda Ni, Bawa Anak Ke Hospital. Bahaya!]
Soalan dijawab dengan soalan kembali Bila anak anda tanya soalan, anda boleh berikan jawapan dalam bentuk soalan kembali supaya dia boleh berfikir.
Contohnya kalau dia tanya, “Mama, kenapa kita kena gosok gigi?”.
Anda boleh jawab, “Rafid rasa kalau tak gosok gigi, mulut kita busuk tak?”.
Tentu dia akan terfikir kenapa pula mulut busuk dan anda boleh terangkan tentang mulut yang ada bakteria dan kotoran makanan yang dimakan. Kalau tak dibersihkan akan berbau busuk dan gigi rosak. Sekurang-kurangnya sesi pertanyaan tersebut ada memberikan ilmu baru kepada anak. Interaksi dua hala ini memberikan peluang kepada otak anak untuk berfikir.
Bila anak anda mula bertanya soalan, sebaiknya hentikan seketika aktiviti yang dilakukan sebelum itu. Pandang muka anak dan tepat pada matanya serta fokus mendengar soalannya. Reaksi mengangguk-anggukkan kepala yang anda tunjukkan sebagai tanda cuba memahami soalan yang ditanya akan menggembirakan hati anak.
Tahulah si kecil yang ibu atau ayah tak jemu melayan setiap soalannya. Sepatutnya anda kena berbangga sebab anak sudah semakin bijak berfikir dan sentiasa ingin tahu banyak perkara yang berlaku di sekelilingnya.
Keep calm and smile Untuk mengelakkan rasa serabut anak tanya banyak soalan, anda kena tetapkan dalam hati supaya sentiasa dalam mode bertenang dan banyakkan senyum supaya ikhlas dan bersedia untuk menjawab setiap soalan anak walaupun untuk kali yang ke-180!
Sumber foto: www.freepik.com Berusaha beri jawapan terbaik Janganlah disebabkan tak tahu jawapan atau malas nak huraikan panjang lebar, maka anda jawab “tak tahu” atau “entahlah mama pun tak tau”, sekurang-kurangnya kalau tak tahu jawapan yang betul, anda boleh cakap “nanti mama cari jawapan kat internet ya.” Barulah anak lebih bersemangat nak jadi kritis dan berfikir untuk tanya ibu ayah soalan lagi. Kalau asyik jawab tak tahu, anak pun beranggapan ibu ayah tak tahu banyak perkara dan akhirnya dia pun jadi malas nak tanya.
Ingatlah, fasa anak suka tanya soalan tak akan selamanya berlaku. Makin dia membesar makin kurang soalan yang ditanya. Nanti anda pula yang asyik tanya kepada anak dan rindu nak jawab soalan anak!

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Dapat ‘Mulut’, Cakap Tak Berhenti! Momen Indah Mak-Mak Sembang Dengan Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dapat-mulut-cakap-tak-berhenti-momen-indah-mak-mak-sembang-dengan-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Halus Sungguh Permainan Anak Kedua Ni Lila Amina Dah Setahun Awal Scha Kongsi Momen Indah

Halus Sungguh Permainan Anak Kedua Ni Lila Amina Dah Setahun Awal Scha Kongsi Momen Indah

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 120 hits
Diam tak diam si comel Lila Amina anak kedua pasangan selebriti Scha Al Yahya dan Awal Ashaari kini sudah pun berusia setahun Menerusi Instagram baik Awal dan Scha kedua duanya menitipkan ucapan paling manis buat anak kedua mereka Sempena h...
Betullah Orang Cakap Anak Tak Boleh Pilih Bapak Demi Content Bapa Sanggup Bahayakan Nyawa Anak Buat Aksi Willy

Betullah Orang Cakap Anak Tak Boleh Pilih Bapak Demi Content Bapa Sanggup Bahayakan Nyawa Anak Buat Aksi Willy

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 189 hits
The ReporterTindakan seorang lelaki melakukan aksi willy semasa menunggang motosikal sambil membawa anaknya bersama dikecam oleh netizen yang menganggapnya sebagai bapa yang tidak bertanggungjawab Video yang mula viral di media sosial sejak...
Pernah Terbuat Menyesal 15 Kesilapan Mak Ayah Patut Elak Bila Didik Anak

Pernah Terbuat Menyesal 15 Kesilapan Mak Ayah Patut Elak Bila Didik Anak

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 137 hits
Ada waktunya dalam kita mendidik anak kita tidak terlepas dan tidak sedar melakukan perkara perkara yang tidak sepatutnya kita lakukan pada anak Jangan cepat rasa down sebaliknya kita perbaiki demi perkembangan sihat anak kita Coach Parenti...
Nak Anak Makan Mak Ayah Selalu Buat Salah Ni Tak Elok

Nak Anak Makan Mak Ayah Selalu Buat Salah Ni Tak Elok

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 163 hits
bila anak tak makan sesetengah ibu ayah akan menggunakan trik tertentu supaya mereka bekerjasama Selain diberikan mainan ada juga yang benarkan anak anak makan sambil tengok handphone Dengan cara itu anak akan seronok untuk makan sebab dapa...
Seminggu Lahirkan Anak Bongsu Suami Pergi Hingga Kini Anak Anak Cakap Rindu

Seminggu Lahirkan Anak Bongsu Suami Pergi Hingga Kini Anak Anak Cakap Rindu

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 122 hits
Jodoh ajal rezeki anak semuanya rahsia Allah Andai kata salah seorang pasangan kita pergi dulu tentunya pemergian itu sangat dirasai Begitulah kisah yang dikongsikan oleh Nur Rieziyana Md Zamri ibu kepada empat cahaya mata yang perlu membes...
Hiburan Beza Umur Mak Dengan Bapa Tiri 15 Tahun Anak Terima Biarpun Pernah Satu Sekolah Rendah

Hiburan Beza Umur Mak Dengan Bapa Tiri 15 Tahun Anak Terima Biarpun Pernah Satu Sekolah Rendah

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 179 hits
Untuk anak anak melalui fasa dimana mereka melihat rumah tangga ibu bapa runtuh ataupun kehilangan ibu bapa itu bukanlah satu perkara yang mudah Apatah lagi mahu menerima susuk tubuh baharu di dalam keluarga sebagai pasangan baru buat ibu a...
Tak Perlu Semua Benda Nak Perfect Mak Ayah Cool Lagi Relaks Nak Mendidik Anak

Tak Perlu Semua Benda Nak Perfect Mak Ayah Cool Lagi Relaks Nak Mendidik Anak

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 150 hits
Mak ayah selalu jadi penat hanya disebabkan mahu lebih dari anak Semuanya jika boleh kelihatan sempurna Hakikatnya kita perlu mengikut rentak anak malah sentiasalah memberi anak ruang dan yang penting jadikan ibu ayah yang tenang dan tidak ...
Ibu Ini Kongsi Cara Berkesan Elak Anak Belajar Cakap Menipu Kita Pun Tak Marah

Ibu Ini Kongsi Cara Berkesan Elak Anak Belajar Cakap Menipu Kita Pun Tak Marah

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 266 hits
Perasan tak bila kita rigid dan impulsif dalam menghukum nampak banyak kesan buruk pada anak Mereka lebih mudah menipu dan menyorok bila buat silap Lebih pendiam dan memendam Bila bercakap bunyinya kasar dan memberontak Tapi bila kita lebih...
Bahasa Tubuh Mak Ayah Buat Anak Lagi Senang Faham Bukan Arahan

Bahasa Tubuh Mak Ayah Buat Anak Lagi Senang Faham Bukan Arahan

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 152 hits
Bila arahan diberi anak seoalah olah macam tak dengar dan buat tak tahu Diusia anak kecil bukan hanya arahan dari mulut sahaja mak ayah tambahkan dengan bahasa tubuh yang baik baik kerana anak kecil menerima mesej ini melalui bahasa tubuh m...
Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Flexibility In Business Operations

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Sbdj Siri 201 Tak Dapat Kawal Perasaan

Panduan Pilih Ketam Segar

Perbanyakkan Niat Yang Baik

Sambut Birthday Maira

Declutter Your Life Minimalist Cabinetry Solutions

Zubir Khan Feat Ezra Kairo Omk Chord