Dap Akan Menang 63 Kerusi Pru16 Dominasi Parlimen


harakahdaily.com
December 7, 2023
Umno mesti berperanan halang persempadanan semula secara terpilih
KUALA LUMPUR: DAP akan boleh menang dengan selesa ke atas 63 kerusi Parlimen pada PRU16 sekiranya berlaku persempadanan semula secara terpilih, demikian kata Presiden BERJASA, Ustaz Zamani Ibrahim

Menurutnya, idea daripada DAP itu disebut ‘terpilih’ kerana akan melibatkan kawasan-kawasan bandar yang padat penduduk di mana terdapat 29 kawasan Parlimen seperti itu di seluruh negara.

Jelas beliau, sekiranya persempadanan semula secara terpilih tersebut dilaksanakan di 29 kawasan Parlimen itu, akan timbul 30 kawasan Parlimen baharu hasil pecahan kepada 70,000 pengundi bagi setiap Parlimen.

Beritahunya, pada ketika ini iaitu hasil keputusan pada PRU15 lalu, daripada 29 kerusi Parlimen tersebut, terdapat 11 kawasan seperti itu sudahpun dikuasai DAP, 14 lagi daripada PKR dan empat lagi oleh PAN.

“Jadi bermakna daripada 29 kawasan (Parlimen) bandar ini, bila dipecahkan setiap 70,000 (pengundi) itu seorang wakil rakyat, maka akan lahirlah nanti (tambahan) 30 kawasan (Parlimen) baharu.

“(Sebanyak) 23 dari 30 (kerusi) itu akan didominasi dimiliki oleh DAP. Jadi bermakna sekarang DAP di Parlimen ada 40 (kerusi), PRU16 nanti tambah 23 bermakna DAP akan menang selesa pada PRU16 sebanyak 63 kerusi Parlimen,” ujarnya dalam hantaran di akaun TikTok beliau.

Katanya, ketika itu sudah terlambat bagi Malaysia walaupun ada Perlembagaan dan sebagainya termasuk para pemimpin Islam, tetapi Melayu dalam Parlimen sudah menjadi minoriti.

Menurut beliau, DAP akan menjadi penentu kepada corak dan langkah politik akan datang yang sepatutnya bimbang dan dengan sebab itu idea sempadan semula ini perlu dihalang dan disekat dari sekarang.

“Siapakah orang yang layak? Yang mampu, yang tepat pada masanya, tepat pada peranannya untuk menggagalkan perancangan persempadanan semula secara terpilih ini? Tidak lain tidak bukan ialah Umno.

“Umno ada 26 kerusi daripada 30 dalam BN itu sendiri. Apabila telah pun dibuat satu kertas kerja dan melalui proses-proses kepada Yang di-Pertuan Agong, tapi (kemudiannya) akan melalui satu proses dibincangkan dalam Parlimen.

“Untuk meluluskan strategi, persempadanan semula akan dibincangkan oleh Parlimen. Apabila dua pertiga (majoriti) di Parlimen menyetujuinya, maka ia akan terlaksana. Jadi bagi saya untuk menggagalkan pelaksana persempadanan ini Umno-lah,” ujarnya.

Desaknya, Umno sepatutnya berperanan untuk menggagalkan perancangan tersebut, tetapi jika Umno gagal untuk menyekat perancang ini, maka parti itu adalah pengkhianat kepada kuasa orang Melayu yang hancur di negara ini.

“Sebab 63 Parlimen yang akan dimiliki oleh DAP pada PRU16 bukan angka yang kecil, ia angka yang besar dan waktu itu kita sudah terlambat. Ingat persempadanan semula ini sedikit lagi hendak berjaya. Kita bukan ada masa yang lama.

“Dia akan berjaya kalau sekiranya Umno menjadi penyokong dan boleh ditunggang oleh DAP bagi menjayakan perancangan persempadanan semula ini. Saya tekankan lagi sekali bahawasanya Umno mesti menjadi penghalang utama.

“Umno mesti menggagalkan persempadanan semula itu daripada Parlimen yang boleh mencapai dua pertiga. Ini peranan yang penting untuk Umno dan kalau Umno tidak memainkan peranan maka Umno adalah parti pengkhianat yang utama sepanjang zaman,” ujarnya.
 – HARAKAHDAILY 7/12/2023

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/12/dap-akan-menang-63-kerusi-pru16.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persempadanan Terpilih Dap Dominasi Parlimen Ini

Persempadanan Terpilih Dap Dominasi Parlimen Ini

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 177 hits
Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin hadir pada Perhimpunan Agung Tahunan Parti Pribumi Bersatu Malaysia 2023 di Ideal Convention Centre Shah Alam Selangor Foto WAN NABIL NASIR 23 NOVEMBER 2023 Melayu akan hilang kuasa selama lamanya D...
Hamzah Zainudin Bersatu Boleh Pergi Jauh Menang 31 Parlimen Dalam 6 Tahun

Hamzah Zainudin Bersatu Boleh Pergi Jauh Menang 31 Parlimen Dalam 6 Tahun

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 219 hits
Faiz ZainudinSHAH ALAM Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin menggesa ahli bekerja lebih keras untuk parti yang menurutnya berpotensi pergi jauh berdasarkan prestasi pilihan raya lalu Dalam ucapannya kepada perwakilan parti di Pusat Konv...
Dr Samsuri Menang Besar Bersatu Usah Berangan Kerusi Pm

Dr Samsuri Menang Besar Bersatu Usah Berangan Kerusi Pm

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 96 hits
Oleh Noraini Nordin ANALISIS Kemenangan Pas dalam Pilihan Raya Kecil Kemaman semalam bahkan dengan majoriti lebih besar berbanding PRU15 lalu secara umumnya membawa mesej yang pelbagai kepada masa depan politik Malaysia Bagaimanapun kemenan...
Menang Satu Kerusi Bukan Referendum Tunjuk Sokongan Melayu

Menang Satu Kerusi Bukan Referendum Tunjuk Sokongan Melayu

papar berkaitan - pada 9/12/2023 - jumlah : 101 hits
Kememangan calon Pas Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Kemaman baru baru ini bukanlah satu referendum dari orang Melayu yang mahukan Menteri Besar Terengganu itu menjadi Perdana Menteri sebagaimana yang d...
Prk Parlimen Kemaman Dan Umno Jilat Dap

Prk Parlimen Kemaman Dan Umno Jilat Dap

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 144 hits
PRK Parlimen Kemaman dan Umno jilat DAP https youtu be FmMtVaX7ivw
Ahli Parlimen Bukit Gantang Sokong Pm Atas Kehendak Sendiri Kata Fahmi

Ahli Parlimen Bukit Gantang Sokong Pm Atas Kehendak Sendiri Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 91 hits
Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil turut menafikan dakwaan Dr Mahathir Mohamad bahawa terdapat unsur rasuah dalam perubahan mendadak sokongan oleh lima Ahli Parlimen Bersatu KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin ...
Video Prabowo Gibran Di Bawaslu Pastikan Pemilu Tak Curang Suara Rakyat Yang Menang

Video Prabowo Gibran Di Bawaslu Pastikan Pemilu Tak Curang Suara Rakyat Yang Menang

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 143 hits
Calon presiden Prabowo Subianto mengatakan akan mendukung pemilu yang bersih adil dan tanpa kecurangan
Tahniah Industri Tembakau Vape Menang Sindir Kj

Tahniah Industri Tembakau Vape Menang Sindir Kj

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 90 hits
MalaysiakiniBekas menteri kesihatan Khairy Jamaluddin mengkritik kerajaan kerana terlepas penggubalan undang undang penting untuk kesihatan awam Ini susulan kerajaan menggugurkan peruntukan berkaitan larangan tembakau dan vape berdasarkan u...
Tim Pemenangan Optimistis Ganjar Mahfud Menang 85 Persen Di Solo

Tim Pemenangan Optimistis Ganjar Mahfud Menang 85 Persen Di Solo

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 90 hits
Tim Pemenangan Daerah pasangan nomor urut 3 Ganjar Pranowo Mahfud MD optimistis mereka akan memenangkan Pipres 2024 dengan angka fantastis 85 persen
Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Sg Bakap Sanusi Pkr S Akmal Laud Mature Politics In Football Friendly

Scaffold House By Ant Nio Costa Lima Arquitectos In Lisbon Portugal

Bela Talapia Depan Rumah Selesai Masalah Rakyat

Bersatu 6 Now Independent Mps Bukit Gantang Rep Claims

Tetap Bertegas Pertahan Kuota Bumiputera Pm

Pernah Dengar Keluhan Hutang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga


Waduh Kejahatan 82 Persen Dapat Suntikan Dana Dari Cukong

Makluman Jawatan Kpm Julai 2024 Lepasan Diploma Dan Ijazah

Kata Dasar Maksud Contoh Perkataan

Selangkah Wallet Semakan Bayaran Ewallet Bingkas Selangor

Resepi Ayam Balado Sedap Sangat Mudah Dimasak

Hukum Mengikat Rambut Bagi Lelaki Ketika Solat