Dana Jaminan Makanan Bantu Pengusaha Ikan Bekok


 Kementerian Pertanian dan Industri Makanan melalui agensinya Jabatan Perikanan memperkenalkan Dana Jaminan Makanan (DJM). DJM merupakan satu inisiatif kerajaan bagi melaksanakan projek-projek menjurus ke arah pertanian organik. Pertanian organik adalah satu sistem pengeluaran yang mengekalkan kesihatan tanah, ekosistem dan manusia.
Pertanian organik menggabungkan elemen tradisi, inovasi dan sains bagi memanfaatkan persekitaran secara bersama dan mempromosikan hubungan yang adil serta kualiti hidup yang baik untuk semua.
Objektif utama pelaksanaan projek adalah bagi memperkasakan aktiviti ekonomi komuniti perikanan yang terdiri daripada nelayan, penternak dan pengusaha perikanan dengan mempelbagaikan sumber pendapatan mereka.
DJM sekaligus merangsang ekonomi melalui pelaksanaan projek perikanan setempat dan aktiviti perikanan yang lebih produktif serta membuka peluang pekerjaan baharu kepada penduduk setempat.
DJM dilaksanakan secara berkumpulan atau komuniti khususnya myKomuniti Perikanan (myKP) dengan kadar bantuan maksima RM50,000.00 setiap satu projek.
Aktiviti pengeluaran makanan adalah berasaskan perikanan seperti perikanan tangkapan, perikanan darat, akuakultur, pemprosesan makanan berasaskan ikan, santuari dan pusat pengumpulan produk.
Antara penerima DJM ialah pengusaha ikan bekok di Kuala Besar. Dana yang diterima dapat membantu membesarkan lagi penghasilan ikan bekok yang semakin mendapat permintaan di kalangan peminatnya.
Penghasilan ikan bekok Kuala Besar berhampiran dengan Jeti Kuala Besar yang menjadi tempat persinggahan mereka yang ingin ke pulau-pulau delta Sungai Kelantan di jajahan Tumpat.
Memandangkan kawasan kepulauan kini menjadi tumpuan pelancong dengan adanya Pasar Terapung Sri Tanjung dan Pasar Terapung Pantai Suri, ikan bekok Kuala Besar menjadi semakin terkenal. Banyak pengunjung tertarik untuk membeli ikan bekok untuk dibawa pulang.
Harganya berpatutan kerana terus dari pengusaha. Manakala pembeli boleh memilih sendiri di para tempat menjemur sama ada ingin yang masih ‘basah’ atau sebaliknya.
Ikan bekok adalah ikan yang direndam dengan air garam semalaman atau mengikut masa dikehendaki pembuatnya dan kemudian dijemur selama sehari.
Ikan dijemur itu tidak kering sepenuhnya, tidak seperti ikan kering. Antara jenis ikan yang digunakan untuk membuat ikan bekok ialah iakan gelama, ikan konge atau ikan cencaru dan ikan kerisi.
Ikan bekok goreng dicicah dengan hirisan bawang besar, cili padi dan cuka untuk dinikmati dengan nasi panas.
Bagi memudahkan peminat ikan bekok menikmati menu yang semakin diminati ramai, semakin banyak kedai makan yang menyediakan menu ikan bekok. Bahkan ada kedai makan menggunakan nama 'ikan bekok' sebagai tarikan pelanggan.  





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2022/07/dgv.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulianya Pengakhiranmu Hafiz Sempat Bantu Mngsa Kemaiangan Sebelum Pergi Buat Selamanya

Mulianya Pengakhiranmu Hafiz Sempat Bantu Mngsa Kemaiangan Sebelum Pergi Buat Selamanya

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 143 hits
Seorang remaja sempat membantu mngsa kemaIangan di hadapan rumahnya sebelum terk0rban dalam kemaIangan berasingan di Jalan Baru Kulim Baling Gerik di sini semalam Mngsa Muhammad Hafiz Razali 19 dikatakan membantu mngsa yang cdera akibat kem...
Banyak Kes Tular Orang Susah Pusat Zakat Dah Bantu Sinar Harian 27 07 2022

Banyak Kes Tular Orang Susah Pusat Zakat Dah Bantu Sinar Harian 27 07 2022

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 154 hits
NILAI Kebanyakan kes orang susah yang tular di media sosial merupakan mereka yang telah pun dibantu dan ada juga didapati tidak layak menerima bantuan Ketua Jabatan Dakwah dan Perundingan Divisyen Syariah dan Dakwah Lembaga Zakat Selangor H...
Kena Banyak Sabar Tak Boleh Marah Marah Title Ibu Ubah Hidup Tasha Shilla Syukur Suami Bantu

Kena Banyak Sabar Tak Boleh Marah Marah Title Ibu Ubah Hidup Tasha Shilla Syukur Suami Bantu

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 183 hits
Kemunculan Tasha Shilla selepas melahirkan anak pertamanya sama seperti sebelum berkahwin Masih kekal cantik dan langsing biarpun sudah punya anak Rupanya kecantikan penerima Anugerah Best Mama Mellinial kali ini Tasha Shilla disokong kuat ...
Video Tengok Gaya Macam Polis Trafik Maybe Dia Buat Partime Rider Grab Dipuji Cekap Bantu Ambulans Kawal Lalu Lintas

Video Tengok Gaya Macam Polis Trafik Maybe Dia Buat Partime Rider Grab Dipuji Cekap Bantu Ambulans Kawal Lalu Lintas

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 330 hits
VIDEO memaparkan ambulans yang ditahan bagi memberi laluan kepada konvoi orang kenamaan pernah tular sehingga mengvndang kemar4han netizen Namun lain pula ceritanya kali ini apabila seorang rider GrabFood menerima pujian ramai selepas dia m...
Mahkamah Tidak Akan Bantu Sembunyi Hubungan Luar Nikah Kata Hakim

Mahkamah Tidak Akan Bantu Sembunyi Hubungan Luar Nikah Kata Hakim

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 178 hits
Hakim Mahkamah Tinggi Azimah Omar berkata pihak terlibat dalam saman itu tidak akan mendapat bantuan daripada mahkamah sebagai instrumen untuk menipu dan menyembunyikan perlakuan tidak bermoral mereka KUALA LUMPUR Hakim Mahkamah Tinggi yang...
Ppim Gesa Kerajaan Segera Bantu Peneroka Felda Klau Sinar Harian 27 07 2022

Ppim Gesa Kerajaan Segera Bantu Peneroka Felda Klau Sinar Harian 27 07 2022

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 241 hits
SHAH ALAM Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan persekutuan segera bertindak bagi membantu seramai 458 peneroka Felda Klau Raub yang mendakwa kerugian kira kira RM748 juta Mereka mendakwa kerugian itu terpaksa ditanggung selep...
Tak Pandai Layan Anak Main Ada Tugas Mudah Tapi Cool Ayah Boleh Bantu

Tak Pandai Layan Anak Main Ada Tugas Mudah Tapi Cool Ayah Boleh Bantu

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 159 hits
Tugas seorang ibu yang sarat dari pagi sampai ke malam pastinya jadi lebih mudah bila dibantu oleh suami Jagakan anak sekejap dengan bermain bersama anak menjadi kerja paling melapangkan untuk ibu melakukan kerja lain Namun ada juga ayah ya...
Hanya Si Korup Bantu Dan Mesra Si Korup

Hanya Si Korup Bantu Dan Mesra Si Korup

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 392 hits
Rakyat dan generasi Y hanya nak catatkan senarai terlibat Sikorup biasanya akan berkawan dan mesra sesama mereka Jangan pelik kalau berganding bahu berjabat tangan ITU bekalan mereka ke lubang kubur
Kes Zeti Dan Nazlan Cubaan Rafizi Bantu Mahathir Alih Perhatian

Kes Zeti Dan Nazlan Cubaan Rafizi Bantu Mahathir Alih Perhatian

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 269 hits
Oleh Sirajuddin AhmadMahathir sangat risau sudah hampir PRU15 rakyat masih bual bekenaan skandal Zeti Akhtar dan Nazlan Mohd Ghazali Mahathir juga risau kerana isu penyerahan Pulau Batu Puteh secara Solo dibuat olehnya menjadi bualan rakyat...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman