Dalam Perut Baby Suka Dengar Suara Ayah Bersembang Dengan Dia Anak Akan Jadi Bijak


Setiap ibu ayah menginginkan anak yang bijak dan sihat baik ketika di dalam kandungan ataupun semasa tempoh tumbesarannya. Amalan oleh ibu ketika sedang hamil boleh mempengaruhi anak di dalam kandungan. Mendidik anak sedari dalam rahim bukan sahaja untuk pembentukan fizikal otak anak tetapi jiwa spiritual mereka juga.
Di dalam penulisannya di laman Facebook, Dr Zubaidi Hj Ahmad ada berkongsi beberapa tip yang boleh si ibu amalkan ketika mengandung sebagai inisiatif memastikan anak sihat dan bijak sejak dalam rahim.
TIP UNTUK ANAK SIHAT DAN BIJAK SEJAK DALAM RAHIM Pendidikan anak-anak seharusnya bermula ketika mereka masih di dalam rahim. Oleh itu jika kita inginkan anak yang bijak seharusnya dimulai pendidikan seawal seorang ibu disahkan hamil.
Artikel Menarik: [Waktu Mengandung Selalu Sedih, Nanti Anak ‘Keluar’ Pun Kuat Menangis!]
Pendidikan di awal kehamilan bukan saja membentuk kerangka fizikal otak mereka tetapi membentuk jiwa dan spiritual mereka yang mantap.

Dalam satu artikel yang bertajuk “Proses Kejadian Janin dan Peniupan Roh” oleh Ustaz Abu Anas Madani menyatakan bahawa “Yang sahihnya roh akan ditiupkan selepas 40 hari pertama dari umur janin bukan sebelumnya dengan yakin.”
Ini bersesuaian dengan mana-mana kajian saintifik bahawa pergerakan jantung (tanda bayi bernyawa) bermula seawal enam minggu selepas disenyawakan.
Jadi pendidikan juga harus berumur sebaik saja bayi ditiupkan roh (mula bernyawa).
Apakah pendidikan yang harus diberikan pada tahap ini? Ibu dan ayah harus banyak berkomunikasi secara baik sesama sendiri dan bersama ‘anak dalam rahim’.
BERI NAMA YANG BAIK Pertama, ia harus dimulakan dengan pemberian nama yang baik untuk anak. Pemberian nama yang baik ibarat doa dari ibubapa. Nama yang baik (setelah mendapat nasihat dari ibubapa dan agamawan), harus difikirkan sebaik si ibu hamil. Pertimbangkan beberapa nama. Pilihlah yang sesuai.
SELALU BERKOMUNIKASI Kedua, sering berkomunikasi dengan anak dengan bercakap-cakap sambil mengusap perut. Kata-kata yang baik, nada yang lembut disertai dengan perbuatan berkasih sayang, seperti gerakan mengusap akan memberikan isyarat bahawa ibubapa sangat menyayangi anak dalam rahim.
Gunakan bahasa yang indah, nada yang lembut dan usapan kasih sayang. Biar anak dalam rahim tahu ibubapa mereka menyayanginya.
AYAH SEMBANG DENGAN ANAK Ketiga, bagi si ayah yang mungkin sibuk bekerja atau tidak berada di sisi ibu yang hamil, boleh cuba bercakap dengan anak dalam rahim juga. Cuba bercakap melalui telefon dan si ibu merapatkan telefon tersebut dekat dengan abdomen. Biarkan seolah-olah si ayah berada di sisi dan bercakap dengan anaknya. Getaran suara si ayah akan sampai kepada anak dalam rahim.

Artikel Menarik: [Jangan ‘Main Tipu’ Bila Kira Gerakan Bayi. Itu Tanda Dia Elok Dalam Tu!]
‘DEKAT’ DENGAN AL-QURAN Keempat, banyakkan mendengar bacaan Al-Quran. Sama ada dengan membaca sendiri atau mendengarnya dari siaran yang dirakam di komputer, radio atau di kereta. Ini akan memberikan ketenangan pada anak dan si ibu.

Si ayah juga boleh membacakan ayat-ayat Al-Quran ketika solat berjemaah dengan si ibu. Atau membaca bersama-sama dengan si ibu pada bila-bila masa.
ELAKKAN BERTENGKAR SEMASA MENGANDUNG Kelima, wujudkan suasana harmoni dalam keluarga. Jauhi pertengkaran. Kawal emosi ketika marah. Jangan naikkan nada suara jika keadaan tidak perlu.
MAKAN YANG ‘ELOK-ELOK’ Keenam, makan makanan yang bernutrisi. Makanan yang bernutrisi adalah makanan yang memenuhi keperluan ibu dan anak. Ini akan membina kerangka otak yang sihat di samping mampu memahami pendidikan yang diberikan dengan lebih baik.
Jadi dalam tempoh kehamilan, harus meningkatkan pengambilan makanan yang sihat dan seimbang.
Pastikan dapat makanan yang ada karbohidrat kompleks (yang tidak berproses) seperti sayur-sayuran, protein yang sihat seperti ikan, daging, susu dan dapatkan juga minyak atau lemak sihat seperti avokado, minyak zaitun dan buah zaitun itu sendiri yang mengandungi antioksida yang banyak dan unsaturated fatty acid.

Cuba amal kekacang seperti buah badam, kacang kuda yang direbus, almond dan banyak lagi jenis kekacang sebagai makanan ringan untuk kudapan.
Elakkan makanan berproses yang banyak pewarna,perasa dan pengawet. Minum air secukupnya.
Jika mahukan sesuatu yang manis, dapatkannya secara segar dan natural seperti potongan buah-buahan, madu, gula kabong dan jus yang diperah segar.
Artikel Menarik: [Bayangkan Air Gula Pun Dah Loya, Boleh Ke ‘Survive’ Lepas Minum Tanpa Termuntah]
Pastikan juga apa yang kita makan dan minum adalah sesuatu yang halal, toiyyib dan tidak membazir.
Minum air kosong secukupnya bagi meningkatkan daya tahan dan tahan. Air sangat penting untuk menjana tenaga yang banyak diperlukan.

Bila masuk pertengahan usia kehamilan, boleh ambil minyak zaitun, kurma atau delima bagi memudahkan proses kelahiran. Jangan lupa berdoa kerana Allah yang akan permudahkan segala urusan kita.
Perkongsian ini sekadar inisiatif si ibu untuk menjaga kandungan supaya tumbesaran janin berlaku dengan baik. Diharapkan dengan mengamalkan perkara-perkara ini akan membuatkan kedua-dua ibu dan bayi dalam keadaan sihat sahaja.
 
The post Dalam Perut, Baby Suka Dengar Suara Ayah. Bersembang Dengan Dia, Anak Akan Jadi Bijak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dalam-perut-baby-suka-dengar-suara-ayah-bersembang-dengan-dia-anak-akan-jadi-bijak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenang Ayah Bocah Yang Dibunuh Remaja 15 Tahun Anak Saya Periang Dan Suka Ngaji

Kenang Ayah Bocah Yang Dibunuh Remaja 15 Tahun Anak Saya Periang Dan Suka Ngaji

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 213 hits
Ayah bocah 5 tahun yang menjadi korban pembunuhan remaja berusia 15 tahun mengenang sosok putrinya sebagai anak yang periang dan pintar Selain itu dia juga menyebutkan putrinya itu suka mengaji Sosoknya periang Terus pintar suka ngaji kata ...
Biarlah Dalam Rumah Sentiasa Bising Dengar Suara Isteri Anak Baru Suami Lebih Bahagia

Biarlah Dalam Rumah Sentiasa Bising Dengar Suara Isteri Anak Baru Suami Lebih Bahagia

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 358 hits
Rumah tangga yang hilang seri Zaman sekarang adalah zaman di mana suami dan isteri lebih banyak buat hal sendiri berbanding berkomunikasi sesama sendiri memahami isi hati bergurau senda bantu membantu tolong menolong bercerita dan sebagainy...
10 Bulan Adik Zahiruddin Menghilang Ayah Tak Putus Asa Mencari Cetak Gambar Anak Pada Baju

10 Bulan Adik Zahiruddin Menghilang Ayah Tak Putus Asa Mencari Cetak Gambar Anak Pada Baju

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 367 hits
Umum mengetahui tentang kehilangan seorang kanak kanak yang bernama Muhammad Zahiruddin Putra yang hilang sejak 10 bulan lalu Seorang ayah yang sentiasa mendoakan agar keselamatan anaknya terjaga walaupun tidak tahu hujung pangkalnya Terbah...
Jangan Harap Di Sekolah Je Mak Ayah Pun Kena Rajin Ajar Anak Di Rumah

Jangan Harap Di Sekolah Je Mak Ayah Pun Kena Rajin Ajar Anak Di Rumah

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 342 hits
Anak anak yang mempunyai kecerdasan tinggi tidak dilahirkan terus bijak Ibu bapa memainkan peranan yang besar dalam membentuk jati diri serta keinginan anak untuk belajar Perhatikan potensi dan tahap kemampuan anak anda dan beri sokongan ke...
Hargai 3 Momen Ni Kalau Nak Anak Bijak Layanlah Selagi Anak Kita Masih Kecil

Hargai 3 Momen Ni Kalau Nak Anak Bijak Layanlah Selagi Anak Kita Masih Kecil

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 436 hits
Sifat anak anak ni sangat seronok untuk diperhatikan Kadang kadang memanglah rasa macam geram nak rotan rotan je anak anak ni kan Tapi sebagai ibu bapa ada momen yang kita kena layan perangai mereka ni Bukan untuk menggalakkan mereka melamp...
Peluk Anak Setiap Hari Tak Menjadikan Anak Manja Tapi Anak Akan Jadi Lebih Bijak

Peluk Anak Setiap Hari Tak Menjadikan Anak Manja Tapi Anak Akan Jadi Lebih Bijak

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 262 hits
Tahukah anda bahawa pelukan boleh mengubat Tahukah anda pelukan boleh menenangkan perasaan yang dipeluk dan yang memeluk Tahukah anda pelukan boleh menguat ikatan kasih sayang pemeluk dan yang dipeluk Jangan pandang rendah KUASA PELUKAN ia ...
Ayah Dan Anak Selundupkan Sabu Di Sop Tulang Iga Ke Lapas Salemba

Ayah Dan Anak Selundupkan Sabu Di Sop Tulang Iga Ke Lapas Salemba

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 99 hits
Aksi tersebut akhirnya terhenti di percobaan kelima pada saat NS digeledah oleh Sipir Lapas Salemba saat gerak gerik pelaku terlihat mencurigakan
Kisah Haru Ayah Sakit Ingin Lihat Anak Nikah Diantar Ambulans Ke Lokasi Hajatannya Penuh Tangisan

Kisah Haru Ayah Sakit Ingin Lihat Anak Nikah Diantar Ambulans Ke Lokasi Hajatannya Penuh Tangisan

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 262 hits
Ramai kisah haru seorang ayah yang sedang sakit tengah diantar menggunakan ambulans Kisah haru itu diceritakan dalam sebuah cuitan di media sosial Twitter dan kini menjadi viral Cuitan itu menyebutkan jika ayah berjuang ingin lihat anak nik...
Rosnani Luah Suka Duka Anak Seni Jalan Ampas Dalam Showtime 1958

Rosnani Luah Suka Duka Anak Seni Jalan Ampas Dalam Showtime 1958

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 698 hits
Melalui Showtime 1958 seniwati Rosnani Jamil berkongsi kenangannya bersama arwah suami Jamil Sulong serta rakan rakan seperjuangan lain dalam menempuhi suka duka sebagai anak seni suatu ketika dulu Sebagai individu yang melihat sendiri peri...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta