Dahsyatnya Neraka Inilah 3 Jenis Makanan Dalam Neraka


Neraka merupakan satu tempat yang wajib diyakini oleh umat islam sebagai tempat pembalasan yang mempunyai kesengsaraan abadi setelah meninggal dunia. Jika amal seseorang itu baik, maka pembalasannya adalah di syurga tetapi jika sebaliknya maka neraka adalah tempat untuknya dan diberi 3 jenis makanan dineraka iaitu :
(1) ZAQQUM
Firman Allah swt: Sesungguhnya pohon zaqqum itu, makanan orang yang banyak berdosa. Ia bagaikan kotoran minyak yang mendidih di dalam perut, seperti mendidihnya air yang amat panas. (43 – 46 : ad-Dukhan)
Firman Allah swt: (Makanan surga) itukah hidangan yang lebih baik ataukah pohon zaqqum.? Sesungguhnya Kami menjadikan pohon zaqqum itu sebagai ujian bagi orang-orang yang zalim (samada mereka percaya atau tidak). Sesungguhnya ia adalah sebatang pohon yang tumbuh dari dasar neraka. Buahnya seperti kepala syaitan-syaitan. Maka sesungguhnya mereka benar-benar memakan sebagian dari buah pohon itu sehingga memenuhi perutnya dengan buah zaqqum itu. (62 – 66 : as-Saffat).
Ibnu Abbas berkata: “Sesungguhnya Nabi saw membaca ayat ini: “bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.”
Rasulullah saw bersabda:“Sekiranya setitis zaqum menitis ke dunia nescaya akan merosakkan seluruh kehidupan ahli dunia. Bagaimana keadaan orang yang setiap hari buah zaqum menjadi makanannya?”Hadis riwayat Tirmizi, Nasaie, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban. Syekh Syuaib menyatakan sanad hadis ini sahih.
Imam Ibnu Kathir berkata: “Allah swt menyatakan mereka memakan pokok ini walaupun rupanya sangat buruk dan sangat hodoh. Tambahan lagi dengan rasanya yang tidak sedap dan bau yang busuk. Mereka terpaksa makan kerana tidak ada yang lain.”
(2) GISLIN
Firman Allah swt: Maka tiada seorang temanpun baginya pada hari ini di neraka ini Dan tiada (pula) makanan sedikitpun (baginya) kecuali dari darah dan nanah. Tidak ada yang memakannya kecuali orang-orang yang berdosa. (35-37 : al-Haqqah).
Ulama berselisih pendapat terhadap hakikat Gislin seperti berikut:1. Nanah ahli neraka yang keluar dari luka dan kemaluan mereka. (Ibnu Abbas)2. Pohon yang menjadi makanan ahli neraka. (Dahhak dan Rabie bin Anas)3. Air dari basuhan daging dan darah ahli neraka. (Akhfasy)
(3) DARIE’
Firman Allah swt: Mereka tiada memperoleh makanan selain dari pohon yang berduri. yang tidak menggemukkan dan tidak pula menghilangkan lapar. ( 6 dan 7 : al-Ghasiah)Para Ulama berselisih pendapat terhadap Darie’. Diantaranya adalah seperti berikut:1. Tumbuhan yang berduri yang melata di tanah. (Pendapat Ikrimah, Mujahid dan kebanyakan ulama tafsir).2. Batu (pendapat Said bin Jubair).3. Tumbuhan hijau yang busuk. Ianya dilemparkan laut ke daratan. (pendapat Khalil).4. Pohon berasal dari api neraka. (Pendapat Ibnu Abbas)
Pendapat yang dipilih adalah seperti yang dinyatakan oleh Imam Qurtubi:“Pendapat yang lebih jelas adalah ianya pokok yang berduri seperti ianya di dunia. Daripada Ibnu Abbas ra, Nabi saw bersabda: “ Darie adalah sesuatu yang ada dalam neraka. Ia meyerupai duri. Lebih pahit dari pokok lidah buaya. Lebih busuk dari bangkai. Lebih panas dari api. Allah swt namakannya sebagai Darie.” (Hadis riwayat Ibnu Mardawiyah – sanadnya lemah)
MAKANAN YANG SUKAR UNTUK DITELAN
Kerana sesungguhnya pada sisi Kami ada belenggu-belenggu yang berat dan neraka yang menyala-nyala. Dan makanan yang menyebabkan tercekik di kerongkong dan azab yang pedih. (12 – 13 : al-Haqqah)
Ibnu Abbas berkata:“Makanan yang tidak boleh ditelan dan tersangkut di halkum. Tidak boleh turun ke perut dan tidak boleh dikeluarkan. Makanan ini adalah Gislin, Zaqqum dan Dharie.”
KELAPARAN YANG MENYEKSAKAN 
Abu Darda berkata: Rasulullah saw bersabda: “ Dicampakkan rasa lapar kepada ahli neraka. Kelaparan yang mereka rasai menyamai azab yang mereka alami dalam neraka. Lalu mereka menjerit meminta tolong dan mereka pun diberikan Darie yang tidak menghilangkan kelaparan mereka. Lalu mereka menjerit meminta makanan dan mereka pun dibawa makanan yang menyebabkan mereka tercekik.
Mereka teringat kalau tercekik didunia mereka hilangkan dengan air. Mereka pun meminta air minuman. Lalu mereka diberi air yang sangat panas dengan besi-besi panjang yang berkapala sabit. Muka mereka hangus terbakar apabila air ini menghampiri mereka. Segala isi perut terputus apabila masuk kedalam perut mereka.”
Hadis riwayat Tirmizi dengan sanad yang lemah. Kebanyakan apa yang disebut dalam hadis ini ada disebut dalam ayat Quran dan Hadis sahih yang lain.
RUJUKAN:Tafsir Qurtubi, Tafsir Ibnu Kathir, Tuhfatul Ahwazi, Sunan Tirmizi tahqiq syeikh Syuaib, Muntaqa oleh Dr Yusuf Qardawi, Tazkirah oleh Qurtubi, Buhur Zahirah oleh Imam as-Safirani. 
Sumber : sehinggit.blogspot.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.wnstory.my.id/2017/05/dahsyatnya-nerakainilah-3-jenis-makanan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Bulan Hamil Elak Makanan Berproses Amalkan Jenis Makanan Ini Untuk Kelahiran Bayi Sihat

9 Bulan Hamil Elak Makanan Berproses Amalkan Jenis Makanan Ini Untuk Kelahiran Bayi Sihat

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 533 hits
Soalan yang selalu kerap ditanya oleh ibu hamil apakah makanan yang baik sepanjang kehamilan dan bagus untuk ibu dan anak Walaupun dah ada pengalaman sebelum ini pun kebanyakan ibu masih nak tahu juga info ini sebagai persediaan awal Memang...
5 Jenis Makanan Yang Menjadikan Rambut Lebih Sihat

5 Jenis Makanan Yang Menjadikan Rambut Lebih Sihat

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 361 hits
Ramai kaum lelaki akan merungut jka mengalamai masalah keguguran rambut sehingga rambutmenjadi botak tengah Namun ada juga yang berpendapat bahawa masalah keguguran rambut disebabkan hormon yang tidak stabil produk kosmetik dan penyakit yan...
Bkss 2020 Bagi Penjaja Peniaga Peniaga Kecil Gerai Makanan Yang Tidak Berlesen

Bkss 2020 Bagi Penjaja Peniaga Peniaga Kecil Gerai Makanan Yang Tidak Berlesen

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 486 hits
BKSS 2020 BAGI PENJAJA PENIAGA PENIAGA KECIL GERAI MAKANAN YANG TIDAK BERLESEN 2020 Bagi Penjaja Peniaga Kecil Gerai Makanan Yang Tidak Berlesen Jika anda peniaga pemilik gerai makanan yang tidak berlesen anda juga berhak untuk mendapat BKS...
Kakek Ini Didenda Karena Cari Makanan Sisa Di Restoran Kisahnya Bikin Sedih

Kakek Ini Didenda Karena Cari Makanan Sisa Di Restoran Kisahnya Bikin Sedih

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 327 hits
Sampai saat ini penyebaran virus corona masih menjadi hal yang mengkhawatirkan banyak orang Berbagai kebijakan juga sudah diterapkan oleh berbagai negara di seluruh dunia Kebijakan yang dinilai efektif dalam memutus rantai penyebaran virus ...
Anwar Ibrahim Agihan Bantuan Makanan Janganlah Ambil Kesempatan Dalam Kesusahan Orang

Anwar Ibrahim Agihan Bantuan Makanan Janganlah Ambil Kesempatan Dalam Kesusahan Orang

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 248 hits
Anwar Ibrahim Agihan Bantuan Makanan Janganlah Ambil Kesempatan Dalam Kesusahan Orang
Pembaziran Makanan Berkurangan Tanpa Bazar Ramadan Datuk Seri Dr Zulkifli Al Bakri

Pembaziran Makanan Berkurangan Tanpa Bazar Ramadan Datuk Seri Dr Zulkifli Al Bakri

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 345 hits
Ketiadaan bazar Ramadan pada tahun ini berikutan penularan COVID 19 mampu mengawal isu pembaziran makanan yang berlaku setiap kali bulan Ramadan kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri Beliau berkata ...
Foodpanda Lancarkan Kempen Hanyakeranamu Beri Penghargaan Kepada Barisan Hadapan Makanan

Foodpanda Lancarkan Kempen Hanyakeranamu Beri Penghargaan Kepada Barisan Hadapan Makanan

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 464 hits
Baru baru ini foodpanda telah melancarkan kempen HanyaKeranamu bertujuan untuk mengucapkan terima kasih kepada pekerja ataupun individu yang membekalkan rantaian makanan di Malaysia semasa Perintah Kawalan Pergerakan Kempen ini hasil kolabo...
Wakil Rakyat Dakwa Ipoh Barat Belum Terima Bakul Makanan Bantuan Disalur Ke Bahagian Parti

Wakil Rakyat Dakwa Ipoh Barat Belum Terima Bakul Makanan Bantuan Disalur Ke Bahagian Parti

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 312 hits
PETALING JAYA Wakil rakyat Ipoh Barat menyeru Menteri Wanita dan Keluarga Rina Harun berterus terang mengenai pengedaran bantuan makanan untuk kumpulan isi rumah berpendapatan 40 terendah mengatakan kawasannya belum terima 1 000 bakul makan...
Bantuan Bakul Makanan Untuk B40 Pun Kena Pau

Bantuan Bakul Makanan Untuk B40 Pun Kena Pau

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 375 hits
Bantuan Bakul Makanan Untuk B40 Pun Kena Pau Sepatutnya nilai Bakul Makanan utk memerangi kelaparan kepada golongan B40 adalah dalam RM100 Maklumat rasmi menyatakaN nilai Bakul Makanan ini sepatutnya RM100 setiap bakul Maklumat lain berkena...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal