Dah Setahun Baru Menteri Kewangan Tebuk Atap Sedar Pentingnya Pakej Rangsangan Untuk Iks Dan Pks


 
Dah setahun, baru Menteri Kewangan PN sedar pentingnya pakej rangsangan untuk IKS dan PKSMarch 7, 2021

Aku sebelum ini berulang kali tulis pentingnya pakej Rangsangan untuk IKS dan PKS dilaksanakan.. Pakej rangsangan Kerajaan hari ini tidak bersasar dan tidak tepat..Subsidi Upah, Moratorium bukan penyelesaian Ekonomi untuk jangka Panjang..Apalagi bergantung kepada dasar perbelanjaan melalui I-Sinar..
Aku dah sebut, Kalau kita faham keperluan Ekonomi ia mesti dilakukan secara bersasar, Kerana IKS dan PKS menyumbang 40% KDNK negara, Manakala mereka penyumbang sektor atau peluang Pekerjaan melebihi 70%.. Maksudnya terjejas sektor IKS dan PKS ia menyumbang kepada penyusutan kuasa beli ,Kitaran kewangan dari pendapatan dan begitu juga Pekerjaan..
Aku dah berikan contoh Singapura.. Bagaimana Pakej rangsangan diberikan secara bersasar kepada 3 sektor utama Penerbangan, Perhotelan dan Pelancongan, Begitu sektor F&B.. Malangnya hari ini baru menteri kewangan kayangan sebut tumpuan mahu diberikan kepada sektor pelancongan..
Apapun, Kerosakan Ekonomi telah dilakukan dari dasar PKP Kerajaan sendiri.. Perlaksanaan PKP yang bodoh dari Kerajaan telah membunuh banyak IKS dan PKS.. Lebih teruk tidak ada suntikan modal, Mudah tunai bagi memudahkan IKS dan PKS beralih dan menyesuaikan diri kepada segmen baru Ekonomi..
Sudah lah tidak ada bantuan kewangan, Dasar Kerajaan itu sendiri telah membunuh mereka.. Bayangkan tidak ada langsung Skim pinjaman Mikro diperkenalkan..Pinjaman Mikro ini pernah diperkenalkan Tun Mahathir ketika kemelesetan Ekonomi tahun 1998 dan dilakukan Korea Selatan pada tahun yang sama untuk berjaya keluar dari kemelesetan dengan cemerlang..
Aku tak pasti apakah Pakej rangsangan yang bakal diperkenalkan oleh Kerajaan tebuk atap.. Bagi aku ianya sudah terlambat..biarpun menjadi keperluan penting kerajaan merangsang Ekonomi..Ketika Belanjawan tahun lepas aku dah sediakan Infographic bagaimana kerajaan harus melaksanakan Pakej rangsangan khas melibatkan IKS dan PKS sebagaimana german dan Singapura..
Malangnya, Aku sedikit kecewa dengan kepimpinan PH..termasuk Pemuda mereka.. Kita tidak menjuarai Politik Idea.. Tetapi lebih kepada percaturan kuasa, Bila aku kritik PH, Depa akan kata, aku kritik Anwar..sedangkan Aku kritik semua pemimpin PH..Tidak kira Amanah mahupun DAP..
Ada ketika Najib itu biarpun bersendirian , Dia melantik penasihat yang tepat dan dia pandai memanfaatkan Politik idea biarpun bagi tujuan Politik yang Populis..Bila aku suruh PH memperkenalkan Politik idea.. Ada pulak sahabat kata, Kalau kita perkenalkan..Nanti Kerajaan akan tiru..Itu masalahnya.. Kita masih bercerita soal kalau aku berkuasa..
Contohnya Najib, Dia memperkenalkan dasa pengeluaran KWSP RM 10 K.. Biarpun perlaksanaan secara tidak bersasar bagi aku tidak tepat.. Tetapi bila Kerajaan PN tebuk atap tiru..rakyat tetap puji Najib..
Soalnya dimana Pakej Rangsangan dan Model Ekonomi PH ?
Ipohmali






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/dah-setahun-baru-menteri-kewangan-tebuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Setahun Tebuk Atap Bn Umno Pas Ppbm Gps Gabungan Parti Sarawak Perintah Ini Yang Terjadi

Baru Setahun Tebuk Atap Bn Umno Pas Ppbm Gps Gabungan Parti Sarawak Perintah Ini Yang Terjadi

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 255 hits
ZUWAIRI YUSOF 1 Pelabur pelabur asing jual ekuiti lari keluar semuanya 2 Kilang kilang asing yang puluhan tahun beroperasi tutup satu demi satu pindah ke negara jiran terdekat 3 Kedutaan kedutaan asing tutup dan pindah ke negara jiran terde...
Aku Baru Sedar Pentingnya Simpan Emas 2021 Ini Sebabnya

Aku Baru Sedar Pentingnya Simpan Emas 2021 Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 554 hits
Kesedaran aku bertapa pentingnya simpan emas 2021 Aku mula kerja tahun 2017 Aku tiada kesedaran menyimpan emas Menyesalnya Selepas banyak membaca aku pun terbuka hati untuk menyimpan emas Aku agak menyesal dengan choice aku untuk bukak Nant...
20 Soalan Rakyat Nak Tanya Kerajaan Tebuk Atap

20 Soalan Rakyat Nak Tanya Kerajaan Tebuk Atap

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 228 hits
Setelah setahun BERSATU PAS UMNO memerintah 20 Soalan rakyat 1 Adakah RUU 355 telah diluluskan 2 Apakah harga barang turum 3 Apakah harga minyak turun 4 Apakah penjenayah rasuah dan salah guna kuasa didapati bersalah dan dihukum Penjara 5 A...
Setelah 2 Bulan Laksana Pkp Baru Kerajaan Sedar Hanya Perlu Kawal Rentas Negeri Dan Daerah Sahaja

Setelah 2 Bulan Laksana Pkp Baru Kerajaan Sedar Hanya Perlu Kawal Rentas Negeri Dan Daerah Sahaja

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 259 hits
February 24 2021 DAH 2 BULAN LAKSANA PKP BARU KERAJAAN SEDAR HANYA PERLU KAWAL RENTAS NEGERI DAN DAERAH AKHIRNYA KERAJAAN BUNUH EKONOMI RAKYAT Baca laporan Akhbar tadi Kata Ismail Sabri Tindakan Kerajaan mengawal sempadan dan Rentas Daeraah...
Menteri Kewangan Tunaikan Janji Pada Rakyat Segera Kasthuri

Menteri Kewangan Tunaikan Janji Pada Rakyat Segera Kasthuri

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 140 hits
Pada 1 Mac 2021oleh PENTADBIRBagaimana seorang yang memegang jawatan Menteri Kewangan boleh mengeluarkan kenyataan dalam Dewan Rakyat tanpa apa apa asas atau jaminan bahawa ianya boleh dilaksanakan Ahli Parlimen Batu Kawan Kasthuri Patto me...
Buktikan Anda Bukan Senjata Politik Tebuk Atap

Buktikan Anda Bukan Senjata Politik Tebuk Atap

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 190 hits
Hari ini saya telah membuat satu laporan kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berkenaan satu kejadian percubaan mendapatkan sokongan saya terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan janji manfaat yang boleh saya perolehi dengan ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord

Kebenaran Lain Di Luar Pengadilan By Dr Rakib Dosen Akademi Dakwah