Dah Sampai Masa Bersalin Ke Ini Kontraksi Sebenar Ibu Nak Bersalin Kena Tahu


Menanti detik melahirkan anak, lebih-lebih lagi anak pertama memang mendebarkan. Benarkah masa melahirkan sebenar dah tiba? Sudah sampai masakah? Macam-macam keraguan dek kerana kurang pengalaman.
Menunggu hari demi hari sehingga detik kontrasi sebenar memang mendebarkan. Ditambah dengan keliru dan pelbagai soalan mengenai kontrasi sebenar, ibu jadi tidak keruan. Bagi menjawab persoalan dan mengenal pasti detik kelahiran sebenar, panduan kontraksi ini bakal ibu perlu ketahui dan fahami. Barulah makin bersedia bila detiknya sudah tiba.

Apa itu tanda kontraksi?
Kontraksi adalah bahagian normal kehamilan dan berlaku ketika otot rahim mengetat dan melentur, sama seperti proses meregangkan otot lain.
Pada akhirnya, pengecutan otot rahim inilah yang akan membantu anda dalam proses kelahiran bayi, mendorong si manja ke dalam saluran kelahiran dan keluar ke dunia. Pun begitu, bagi kebanyakan wanita hamil, tanda kontraksi atau aktiviti otot rahim ini boleh menjadi sesuatu yang merunsingkan.

6 tanda kontraksi perlu tahu
Umumnya, dikatakan terdapat 6 jenis kontraksi yang akan anda lalui sebelum, semasa dan selepas bersalin.
1. Braxton Hicks – Kontraksi setiap hari
Dinamakan sempena nama doktor, Braxton Hicks pada dasarnya dianggap sebagai kontraksi pemanasan (warm up). Ia adalah satu keadaan normal dan biasanya akan bermula pada trimester kedua. Selalunya anda akan rasa pengerasan atau pengetatan otot rahim yang cepat, terutamanya pada bahagian depan.
Mengalami dehidrasi atau pergerakan yang lebih banyak boleh menyebabkan tanda kontraksi ini terjadi. Bagi sesetengah keadaan ibu selepas bersalin Braxton Hicks lebih dirasai pada waktu malam, terutamanya selepas hari yang memenatkan. Jadi, jangan panik jika mengalami kontraksi ini. Ia bukanlah tanda proses kelahiran bayi sehingga memerlukan anda bergegas ke hospital. Bertenang!

2. Kontraksi fasa awal kelahiran – Masa untuk bersedia tetapi jangan pergi ke hospital lagi
Kontraksi ini mungkin akan menimbulkan rasa tidak selesa. Anda mungkin akan berasa seperti mengalami kekejangan haid tahap ringan sehingga sederhana.
Biasanya tempoh kontraksi itu berselang dan berubah-ubah. Antara 7 hingga 10 minit, bahkan mungkin berselang 20 minit atau lebih. Ketika kekejangan berlaku, anda mungkin boleh tidur atau melakukan sebarang aktiviti lain.
Untuk mengetahui sama ada apa yang anda alami itu kontraksi fasa awal kelahiran atau Braxton Hicks, anda perlu lihat atau kira masa pengecutan dan lihat coraknya. Jika berada dalam fasa awal proses kelahiran bayi, anda perlu mempunyai matlamat untuk kekal berada di rumah selama mungkin.

Minta bantuan pasangan untuk bantu anda tenangkan diri -mungkin menggunakan pencahayaan yang rendah dan suasana tenang.
Jika ia tidak membantu, mungkin anda boleh alihkan perhatian dengan melakukan aktiviti lain seperti berjalan kaki, memasak atau menonton rancangan TV atau filem kegemaran.
3. Kontraksi fasa kelahiran aktif – Ya! Anda boleh mengajak pasangan ke hospital
Tanda kontraksi yang berlaku pada fasa kelahiran aktif ini bermaksud segala-galanya semakin meningkat, kekerapan kontraksi semakin dekat – antara jarak 4 hingga 5 minit dan berlaku sekitar 30 saat hingga 1 minit bagi setiap sesi kontraksi.
Inilah masa yang tepat untuk pergi ke hospital. Ini terutamanya apabila kontraksi semakin kuat, kerap dan dekat. Malah bahagian depan dan belakang rahim menjadi lebih sakit dan tegang. Anda mungkin memerlukan lebih sokongan emosi atau bantuan untuk menenangkan diri sepanjang tempoh ini.

 
4. Kontraksi peralihan – Menghampiri masa bersalin!
Fasa peralihan ini bermaksud anda akan bersalin tidak lama lagi. Ia adalah di mana bukaan serviks berubah daripada 8 kepada 10 cm.
Keadaan ini selalunya merupakan bahagian yang paling sukar untuk proses kelahiran bayi. Kontraksi yang berlaku pada fasa peralihan ini boleh berlanjutan sehingga 2 minit dan kuat dengan tempoh rehat pendek di antaranya. Biasanya, ia disertai dengan tekanan besar pada bahagian vagina dan rektum.
Dalam tempoh ini, anda mungkin akan mengalami rasa mengigil, muntah, rasa kesejukan dan keinginan untuk bersuara. Kata-kata semangat daripada pasangan pastinya memberikan perbezaan besar antara tekanan kuat pada punggung dan sokongan yang diperolehi.

5. Kontraksi meneran – Bayi bersedia untuk keluar!
Semasa fasa meneran ini, seringkali anda akan merasa seperti ingin untuk membuang air besar. Ketika ini, tanda kontraksi yang berlaku adalah lebih kuat dan tidak berkurangan. Untuk meneran biasanya memerlukan sokongan yang banyak. Pasangan anda boleh membantu memberikan kata semangat seperti “Anda hebat” atau “Anda boleh melakukannya”.
Suami juga mungkin boleh membantu mengelap peluh atau memegang tangan anda untuk memberikan lebih keselesaan.
6. Kontraksi selepas proses kelahiran bayi – Pengecutan otot rahim juga berlaku selepas bersalin
Tanda kontraksi tidak hanya diperlukan untuk mengeluarkan plasenta sejurus selepas bayi dilahirkan, tetapi proses pengucupan rahim – membolehkan rahim kembali ke ukuran asal sebelum kehamilan (involution) – juga boleh menyebabkan kontraksi.
Proses penyusuan susu ibu juga boleh menyebabkan berlakunya kontraksi selepas melahirkan anak. Dikenali sebagai sakit selepas bersalin, ia biasanya berada pada keadaan paling sakit antara 2 hingga 3 hari selepas kelahiran. Namun keadaan ini normal.
Sumber: Hellodoktor.com
Menarik: Panik Bukaan Dah 9 Sentimeter, Ryzal Syukur Dapat Tengok Anak Lahir, Sediakan Sup Seaweed Untuk Maryam!
Nak siap-siapkan lebih awal kelengkapan berpantang nanti, bolehlah kunjungi Feel Pantang.

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Dah Sampai Masa Bersalin Ke? Ini Kontraksi Sebenar Ibu Nak Bersalin Kena Tahu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dah-sampai-masa-bersalin-ke-ini-kontraksi-sebenar-ibu-nak-bersalin-kena-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seb4k Waktu Nak Bersalin Suami Dan Nurse Bacakan Surah Yasin Elly Mazlein Cerita Proses Lahir Anak Kedua Haider Mateen

Seb4k Waktu Nak Bersalin Suami Dan Nurse Bacakan Surah Yasin Elly Mazlein Cerita Proses Lahir Anak Kedua Haider Mateen

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 438 hits
Bintang versatil Elly Mazlein yang telah pun selamat melahirkan anak kedua pada 23 Oktober lalu di pusat perubatan Andorra h0spital Selangor melu4hkan rasa teruja kerana dikurniakan bayi lelaki Haider Mateen Menurut Elly 41 atau nama sebena...
Kali Ni Nekad Nak Sihat Kuat Balik Lepas Bersalin Tasha Manshahar Tak Sabar Tunggu Kelahiran Anak Ke 2

Kali Ni Nekad Nak Sihat Kuat Balik Lepas Bersalin Tasha Manshahar Tak Sabar Tunggu Kelahiran Anak Ke 2

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 286 hits
Lain anak lain ragamnya Bagi penyanyi Tasha Manshahar yang kini bakal melahirkan anak keduanya sedikit masa lagi mengakui banyak perbezaaan kehamilannya kali ini Kata Tasha menerusi perkongsiannya di Instagram berbanding kehamilan anak sulu...
Cepat Haider Nak Jumpa Papa Mama Elly Mazlein Selamat Bersalin Perkenalkan Anak Kedua

Cepat Haider Nak Jumpa Papa Mama Elly Mazlein Selamat Bersalin Perkenalkan Anak Kedua

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 284 hits
Tahniah buat penyanyi dan pengacara Elly Mazlein atau mesra disapa Kak Lina yang telah selamat melahirkan bayi keduanya pada jam 12 23 pagi tadi Perkhabaran gembira itu dikongsikan Elly awal pagi ini di Instagramnya Kata Elly dia bersyukur ...
Pernah Suarakan Hasrat Nak Beli Kereta Mewah Hairul Azreen Dipanggil G1la Masa Jadi Tukang Cat

Pernah Suarakan Hasrat Nak Beli Kereta Mewah Hairul Azreen Dipanggil G1la Masa Jadi Tukang Cat

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 227 hits
Kejayaan dan kecemerlangan hidup tidak datang dengan sendiri Bak kata pepatah Melayu yang bulat tidak datang bergolek yang pipih tidak datang melayang Perjalanan hidup pelakon dan pengarah filem Hairul Azreen boleh dijadikan inspirasi keran...
Tak Larat Nak Jerit Jerit 5 Perkara Ini Ibu Ayah Perlu Remind Anak Sebelum Bawa Keluar

Tak Larat Nak Jerit Jerit 5 Perkara Ini Ibu Ayah Perlu Remind Anak Sebelum Bawa Keluar

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 276 hits
Dalam keadaan sekarang tiap kali nak bawa anak keluar ramai ibu bapa yang rasa agak ragu ragu berbanding sebelum Covid 19 melanda negara sebelum ini Mungkin sebelum ini anak bebas ke sana sini bila dah dapat pelepasan keluar rumah rasa tak ...
Gadai Barang Kemas Terakhir Demi Anak Nak Masuk Darjah 1 Selepas 20 Tahun Ibu Seb4k Dapat Sarung Semula Cincin Di Jari

Gadai Barang Kemas Terakhir Demi Anak Nak Masuk Darjah 1 Selepas 20 Tahun Ibu Seb4k Dapat Sarung Semula Cincin Di Jari

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 220 hits
ADIK ganti balik cincin yang mak gadai untuk sekolahkan adik Begitulah kata kata seorang anak yang ingin membalas semula pengorbanan si ibu Rakaman video yang dimuat naik oleh wanita berkenaan memaparkan dia menghulurkan sebuah kotak yang b...
Jangan Sedih Kalau Anak Perempuan Cuma Nak Ayah Dia Ibu Kena Bertenang Fahami Situasi

Jangan Sedih Kalau Anak Perempuan Cuma Nak Ayah Dia Ibu Kena Bertenang Fahami Situasi

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 239 hits
Sayang jom ibu dukung ujar Lia kepada anaknya Zara Tak nak Zara nak ayah yang dukung jawab si anak Aduh sedihnya hati ibu bila menerima jawapan sebegitu Bagaikan tamparan padu hinggap ke wajah Fahami situasi Mesti terkedu dan kecewa jika be...
Permohonan Semakan Insentif Ibu Bersalin Rm450

Permohonan Semakan Insentif Ibu Bersalin Rm450

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 326 hits
PERMOHONAN SEMAKAN INSENTIF IBU BERSALIN RM450 Jika anda layak boleh mohon INSENTIF IBU BERSALIN bagi tahun 2021 sebanyak RM450 APA ITU INSENTIF IBU BERSALIN RM450 INSENTIF IBU BERSALIN adalah untuk penjagaan berpantang selepas bersalin YAB...
Cara Sebenar Nak Selamat Dalam Hubungan Rumahtangga Ustaz Kazim Elias

Cara Sebenar Nak Selamat Dalam Hubungan Rumahtangga Ustaz Kazim Elias

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 258 hits
Cara Sebenar Nak Selamat Dalam Hubungan Rumahtangga Ustaz Kazim Elias Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health