Dah Ramai Yang Berhijrah Ke England Betapa Ruginya Malaysia Sebab Kerajaan Yang Ngok


 
Tunggu keputusan Jemaah Menteri, doktor kontrak tunda mogok hari ini


FMT Reporters -December 8, 2021 Doktor kontrak ketika kali pertama mengadakan mogok di seluruh negara pada 26 Julai.PETALING JAYA: Hartal Doktor Kontrak (HDK) menunda mogok kedua di seluruh negara yang dirancang diadakan hari ini sementara menunggu keputusan mesyuarat Jemaah Menteri.
Kumpulan yang mendesak supaya pegawai perubatan kontrak diberi jawatan tetap itu berkata, keputusan membatalkan mogok itu selepas mengambil kira kenyataan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin pada 26 Nov bahawa isu berkenaan akan dibawa ke Jemaah Menteri dalam masa dua minggu.
Sebelum ini dilaporkan lebih 5,000 doktor kontrak akan mengadakan protes hari ini berhubung beberapa isu tidak dapat diselesaikan membabitkan perkhidmatan mereka.
“Sekretariat HDK mengambil maklum kenyataan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin bertarikh 26 Nov (di mana) dinyatakan bahawa dalam tempoh dua minggu dari tarikh tersebut, beliau akan membawa hal ini ke mesyuarat Jemaah Menteri agar penyelesaian dapat dicapai,” katanya dalam kenyataan.
“Sekretariat HDK dengan ini menunda seketika rancangan Hartal 2.0 bertarikh 8 Dis bagi menunggu penjelasan terperinci pihak Kementerian Kesihatan (KKM).”
Kata HDK, doktor kontrak adalah golongan penting dalam memastikan kesiapsiagaan negara berdepan wabak Covid-19 yang masih belum selesai.
“Kegagalan mendatangkan solusi konstruktif yang meyakinkan dan berkebajikan dengan kadar segera hanya menjemput eksodus #ExitKKM besar-besaran, gelombang Hartal yang kedua,” katanya.
“Kami sekali lagi mendesak pihak kerajaan memandang serius hal ini, hari ini, tanpa berdolak dalih. Keputusan di tangan kalian.”
Kumpulan itu mengadakan mogok pertama pada 26 Julai, yang menyaksikan ratusan doktor kontrak berjalan keluar dari beberapa hospital utama untuk menuntut laluan kerjaya yang adil dan faedah sama seperti pegawai perubatan berjawatan tetap.
Pada 29 Jun, Persatuan Perubatan Malaysia mendedahkan bahawa hanya 789 daripada 23,077 doktor kontrak telah diberi jawatan tetap dalam sistem penjagaan kesihatan awam negara sejak 2016.
HDK berkata, melanjutkan kontrak doktor selama dua hingga empat tahun seperti yang diperuntukkan dalam Bajet 2022 tidak memberi keyakinan bahawa mereka akan kekal dalam sektor awam dalam jangka masa panjang.
Sebaliknya, langkah sebegitu hanya “meneruskan warisan bermasalah” yang dihadapi pegawai perubatan, katanya.
Kata HDK, langkah itu juga tidak sensitif terhadap doktor-doktor muda, dan tidak patut diterima “sekalipun sebagai penyelesaian jangka pendek”.
Terdahulu, dilaporkan 514 pegawai perubatan kontrak meninggalkan perkhidmatan kerajaan antara Januari dan 26 Nov tahun ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/dah-ramai-yang-berhijrah-ke-england.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ilham Centre O2 Research Beri Rating 8 10 Pada Kerajaan Keluarga Malaysia

Ilham Centre O2 Research Beri Rating 8 10 Pada Kerajaan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 243 hits
ASPIRASI Keluarga Malaysia 100 Hari merupakan medan yang sesuai untuk menilai prestasi jemaah menteri di bawah pentadbiran Perdana Menteri kesembilan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Apabila Naib Presiden UMNO itu dipilih menggantikan Tan Sri...
Kerajaan Laksana Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia Kawal Kenaikan Harga Barangan

Kerajaan Laksana Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia Kawal Kenaikan Harga Barangan

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 313 hits
Oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bertanyakan sesuatu kepada peniaga sayur sayuran ketika mengadakan tinjauan harga barang di Myfarm Outlet Kasih Putrajaya GAMBAR Abd Razak Aid KERAJAAN akan melaksanakan Skim Harga Maksimu...
Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia Salin Dan Tampal

Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia Salin Dan Tampal

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 192 hits
oleh Cikgu Azmi10 Sept 2021Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia mereka mendapati sector yang kuat rasuah dapat disenaraikansebagai berikut Pegawai polis Pemungut Hasil Ahli Majlis Tempatan Pejawat Awam Pen...
Letusan Gunung Semeru Kerajaan Rakyat Malaysia Rakam Ucapan Takziah

Letusan Gunung Semeru Kerajaan Rakyat Malaysia Rakam Ucapan Takziah

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 275 hits
JAKARTA nbsp Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan merakamkan ucapan takziah kepada seluruh rakyat republik itu susulan tragedi letusan Gunung Semeru di daerah Lumajang Wilayah Jawa Timur Sabtu lalu Saya bagi pihak kerajaan dan raky...
Meneliti Prestasi Kerajaan 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia

Meneliti Prestasi Kerajaan 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 223 hits
Meneliti prestasi kerajaan 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia SEBAIK sahaja dilantik sebagai Perdana Menteri Kesembilan penghujung Ogos lalu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak menunggu lama memperkenal penggunaan frasa Keluarga Malaysia ...
Covid 19 Is Bad Because Malaysia Is Kerajaan Gagal Says Najib S Brother

Covid 19 Is Bad Because Malaysia Is Kerajaan Gagal Says Najib S Brother

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 279 hits
Malaysia s poor handling of the Covid 19 pandemic is due to deep rooted systemic weaknesses and the impact would have been just as bad regardless of which administration was in power Nazir Razak said today In a speech at the Malaysian Insti...
6059 Kawal Harga Bukan Beri Alasan Kata Persatuan Pengguna Kepada Kerajaan Malaysia Dateline 03 12 2021

6059 Kawal Harga Bukan Beri Alasan Kata Persatuan Pengguna Kepada Kerajaan Malaysia Dateline 03 12 2021

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 200 hits
Kerajaan diminta bertindak untuk menurunkan kembali harga ayam dan berhenti dari memberikan pelbagai alasan kata Persatuan Pengguna Islam Malaysia Pengerusi PPIM Nadzim Johan berkata harga ayam mentah di negara ini mula dikesan melonjak nai...
Salah Pilih Kerajaan Tak Dapat Bantuan Keluarga Malaysia Campak Longkang

Salah Pilih Kerajaan Tak Dapat Bantuan Keluarga Malaysia Campak Longkang

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 283 hits
Ungkapan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob agar rakyat Sarawak memilih Kerajaan Negeri yang tepat dengan kehendak Kerajaan Persekutuan agar memudahkan kelulusan peruntukan dibidas oleh KEADILAN Sarawak Ketua Penerangan Majlis P...
Insights Into Malaysia S 30k Covid 19 Death Milestone

Insights Into Malaysia S 30k Covid 19 Death Milestone

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 192 hits
Note This article contains many interactive features that may not display properly on certain platforms such as the Mkini mobile app and Facebook Instant Article If you encounter problems please try again using a mobile or desktop browser s...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja

Menyantuni Rumah Terbuka