Dah Pergi Umrah Tapi Tak Berubah Pun Rileks Media


Selalu ada yang komen, dah pergi umrah tapi takde beza pun. Alangkah sedihnya jika hal ini terjadi pada diri sendiri!
Pertama kali pergi umrah, biasanya kita sampai di tanah suci seperti seseorang yang buntu dan sesat. Memang kita rajin ke masjid, meraih pahala dan kelebihan beribadah, tetapi selepas beberapa hari, mungkin kita sendiri mula berasa ‘bosan’ kerana aktiviti yang dilakukan sama sahaja setiap hari.
Apa yang jadi? Dah berbelanja ribuan ringgit untuk sampai ke sana, tetapi sayangnya jiwa tidak disediakan sebelum berangkat.
Di sini, amat penting untuk saya tekankan bahawa apabila mendapat peluang mengerjakan umrah, perlu ada sesuatu target yang ingin dicapai di dalam diri sendiri. Sama seperti pada bulan Ramadhan, jika boleh, sebaiknya kita ingin perubahan yang kekal selepas pulang dari umrah.
Begitu ramai yang rajin bangun tahajjud setiap malam, membaca al-Quran pada setiap masa, solat berjemaah di masjid setiap waktu tetapi pulang dan kembali kepada diri asal mereka: subuh gajah, al-Quran sekadar hiasan, dan masjid di kawasan rumah sendiri pun tidak dijejaki.
Alangkah ruginya kita jika umrah kita tidak mening galkan kesan ‘lifelong-lasting-effect’ kepada kita.
Ini adalah antara beberapa cadangan yang saya sendiri berasa telah amat membantu saya berusaha untuk mengekalkan perubahan dalam rutin harian selepas pulang dari umrah:
1) Pilih beberapa surah pilihan yang ingin dibaca setiap hari. Ramai yang pergi umrah dan mula membaca dari surah Al-Fatihah dan surah Al-Baqarah.
Pada bulan Ramadhan begitu juga, akhirnya kita bermula dari Al-Fatihah dan Al-Baqarah tetapi tidak juga menghabiskan bacaan al-Quran dalam tempoh masa sepuluh hari semasa mengerjakan umrah.
Kita tahu bahawa amat sukar untuk kita khatam Al-Quran semasa mengerjakan umrah. Jadi satu cara lain adalah untuk memilih satu atau dua surah pilihan yang kita wajibkan atas diri kita untuk jadikan surah amalan dan baca setiap hari ketika di sana, seperti surah al-Mulk atau surah al-Waqiah. Apabila pulang ke tanah air, kita teruskan sahaja rutin baru yang dimulakan dari tanah suci ini.
2) Kadangkala, kita duduk di masjid dan mula berzikir. Astaghfirullah 100 kali.
Alhamdulillah 100 kali.
Allahu akbar 100 kali.
Laa ilaha illallah 1000 kali.
Jika ini diteruskan juga apabila kita pulang ke tanah air, ini bermaksud kita telah berjaya membuat satu perubahan dalam rutin harian kita.
Tetapi ramai juga yang berzikir hanya di tanah suci, dan tidak pula berzikir apabila pulang ke tanah air. Ataupun, mereka cuma berzikir perkara yang sama tanpa menghayati zikir tersebut. Pandangan saya, gunalah peluang di tanah suci untuk mempelajari zikir baru.
Contohnya dengan mengamalkan al-Mathurat yang menjadi pendinding diri kita dari amalan sihir. InsyaAllah, pasang niat dalam hati untuk mengamalkan zikir-zikir tersebut saat kita pulang ke tanah air juga.
3. Dari segi pemakaian, ketika di tanah suci kita sering memakai telekung ke mana sahaja kita ingin pergi. Berjalan di shopping complex dan ke pasar kurma pun kita selesa memakai telekung kerana senang untuk pulang ke masjid untuk solat berjemaah. Hal ini mungkin membuat kita terlepas pandang untuk juga menjaga aurat kita ketika kita kembali ke tanah air.
Jika di Mekah dan Madinah kita tidak segan memakai telekung pada setiap masa, tetapi di Malaysia kita segan melabuhkan tudung menutupi dada, apatah lagi memakai handsock atau stokin.
Ironi!
Sayang, sungguh sayang, kerana Allah Taala telah pun menunjukkan bahawa diri kita ada potensi untuk menutup aurat dengan baik ketika berada di tanah suci. Jadi mengapa kita tidak teruskan apabila pulang ke tanah air?
Saat menerima jemputan dari Allah Taala ke tanah suci, pasanglah niat dan target, apa yang kita hendak capai ketika berada di sana. Antara kebaikan utama mengerjakan umrah adalah kita dipisahkan dari rutin harian dan fikiran tidak serabut dengan tugasan di pejabat dan di rumah. Inilah masanya untuk mengubah sesuatu dalam diri kita dan menambahkan amalan harian kita ketika kita pulang ke tanah air, meskipun sedikit.
Sesungguhnya, Allah Taala menyukai perubahan yang kecil tetapi konsisten. Janganlah terlampau mengejar bacaan al-Quran dan khatam dalam masa 10 hari, sedangkan kita jarang sekali membaca walau satu ayat pada baki 356 hari yang ada.
Janganlah terlampau mengejar jumlah zikir, sedangkan fikiran dan hati berada di tempat lain tanpa menghayati maksud zikir tersebut.
Janganlah menutup aurat ketika berada di tanah suci dan ketika solat sahaja dan membuka aurat di tempat lain, kerana menutupi aurat adalah kewajiban dan ‘uniform’ seseorang yang bergelar Muslim dan Muslimah.
Janganlah tunggu umrah atau Ramadhan sahaja untuk berubah: mari kita berubah hari ini, walaupun kecil, walaupun sedikit, kerana ianya amat besar di mata Allah SWT. InsyaAllah. Jom istiqamah sampai layak ke syurga! 
Source link
The post Dah Pergi Umrah Tapi Tak Berubah Pun – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/dah-pergi-umrah-tapi-tak-berubah-pun-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Kalimat Ringan Tapi Sangat Dicintai Allah Dan Berat Pada Timbangan Rileks Media

Dua Kalimat Ringan Tapi Sangat Dicintai Allah Dan Berat Pada Timbangan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 744 hits
Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil Adzim Maha Suci Allah dan segala puji untuk Nya Maha Suci Allah Yang Maha Agung Dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu ia berkata Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda Dua kalimat yang ring...
Cuci Muka Benda Paling Simple Tapi Lupa Buat Sebelum Tidur Inilah Kesan Yang Terjadi Rileks Media

Cuci Muka Benda Paling Simple Tapi Lupa Buat Sebelum Tidur Inilah Kesan Yang Terjadi Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 386 hits
Katakan dalam peti ais tu ada lebihan tomato belah nipis dan boleh ratakan di permukaan wajah Sama saja prosedur macam pakai masker yogurt tu Ketika relaks buat masker sendiri guna yogurt yang boleh dibeli di pasar raya Belilah yogurt peris...
Kisah Seorang Lelaki Yang Tidak Tahu Membaca Al Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Memancar Ke Langit Rileks Media

Kisah Seorang Lelaki Yang Tidak Tahu Membaca Al Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Memancar Ke Langit Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 373 hits
1 Suatu kisah yang diceritakan dalam tazkirah di Masjid Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu 2 Seorang lelaki melalui sebuah kawasan perku buran di suatu malam yang kelam dan sunyi Tiba tiba ia terpandang suatu cahaya yang terang benderang...
Rahsia Surah Yasin Ayat Ke 58 Ruginya Kalau Baca Yasin Setiap Malam Jumaat Tapi Tak Tahu Rileks Media

Rahsia Surah Yasin Ayat Ke 58 Ruginya Kalau Baca Yasin Setiap Malam Jumaat Tapi Tak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 515 hits
Kongsikan di Siapa saja yang membaca Surat YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58 surah itu SALAAMUN QAULAN MIN RABBIN RAHIM diulang sejumlah 7 kali untuk 7 kemauan baik In syaa ALLAH dengan izin Yang Maha Esa dan Maha Kuasa semua hajat kita...
40 Hari R0h Orang Ma Ti Masih Berada Di Sekitar Rumah Berikut Penjelasannya Rileks Media

40 Hari R0h Orang Ma Ti Masih Berada Di Sekitar Rumah Berikut Penjelasannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 317 hits
Ada beberapa orang yang memiliki kepercayaan bahwa ar wah orang mening gal masih berada di rumah selama 40 hari namun ada juga yang bertanya tentang kebenarannya Kalian atau teman kalian mungkin pernah mengalaminya di mana ada seorang sanak...
Subhanallah Penjaga Gol Sweden Masuk Islam Buat Ramai Kagum Rileks Media

Subhanallah Penjaga Gol Sweden Masuk Islam Buat Ramai Kagum Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 338 hits
Segala puji bagi Allah penjaga gol pasukan kebangsaan wanita Sweden terima hidayah masuk Islam Puncanya buat ramai kagum Tolong jangan abaikan artikel ini MULA KENAL ISLAM SEJAK UMUR 15 TAHUN Penjaga gol untuk pasukan kebangsaan Sweden di b...
15 Jenis Tumbuhan Dalam Rumah Yang Menyegarkan Setiap Bilik Rumah Anda Rileks Media

15 Jenis Tumbuhan Dalam Rumah Yang Menyegarkan Setiap Bilik Rumah Anda Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 399 hits
Terdapat banyak cara untuk menghiasi sebuah rumah tanpa perlu mengeluarkan belanja yang besar Pokok dalam pasu sebagai contoh mampu mengubah rumah anda menjadi lebih selesa nyaman segar dan cantik Namun anda harus tahu jenis pokok yang sesu...
Rahsia Amalan Suami Isteri Ini Kaya Raya Rezeki Datang Tak Putus Putus Wajib Amalkan Rileks Media

Rahsia Amalan Suami Isteri Ini Kaya Raya Rezeki Datang Tak Putus Putus Wajib Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 405 hits
Jika sebelum ini kita rasa rezeki kita macam tak cukup ada saja yang tak kena Salahnya mungkin ada pada kita sendiri Memang betul kita kena bersyukur tapi kita juga wajib usaha untuk mendapat rezeki yang lebih dari Allah Namun usaha je tak ...
Inilah 9 Rahsia Tarikh Lahir Lelaki Yang Mesti Anda Tahu Nombor 9 Tu Memang Idaman Wanita Rileks Media

Inilah 9 Rahsia Tarikh Lahir Lelaki Yang Mesti Anda Tahu Nombor 9 Tu Memang Idaman Wanita Rileks Media

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 362 hits
Rahsia Tarikh Lahir Lelaki Sukar untuk mencari pasangan yang sesuai Kali ini WOM my mahu berkongsi rahsia tarikh lahir lelaki yang bersesuaian dengan karakter diri anda Rahsia Tarikh Lahir Lelaki 1 Jika pasangan anda lahir pada 1hb 10hb 19h...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord