Dah Lama Dah Sejak Kerajaan Tebuk Atap Naik Guru Dipedalaman Pun Dipotong Elauns Rumah


 
Kecoh di Twitter, guru terpaksa guna duit poket sendiri beli kertas A4


Zeanaaima Mohd Yusof -March 23, 2022 Guru terpaksa menggunakan wang gaji sendiri sejak sekian lama untuk menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka tidak seperti penjawat awam lain di negara ini, menurut presiden NUTP.
PETALING JAYA: Isu guru menggunakan duit poket sendiri untuk membeli kertas A4 bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran (PdP) sudah lama menjadi amalan dan tidak mendapat perhatian sewajarnya daripada pihak berwajib.
Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP), Aminuddin Awang berkata, bukan hanya kertas A4, guru juga terpaksa menggunakan duit sendiri untuk banyak lagi perkara bagi jalankan tugas sebagai pendidik.
“Sememangnya guru-guru di negara kita banyak berkorban wang ringgit sendiri dalam memastikan tanggungjawab mereka dilaksanakan dengan lancar dan berkesan.
“Sebagai contoh, jika PDPR, guru-guna menggunakan data internet sendiri dan peralatan laptop sendiri. Belum dikira lagi jumlah wang yang dihabiskan guru-guru kelas untuk memastikan bilik darjah mereka selesa dan menepati kehendak pihak pentadbir,” katanya kepada FMT.
Aminuddin berkata, guru terpaksa menggunakan wang gaji sendiri sejak sekian lama untuk menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka tidak seperti penjawat awam lain di negara ini.
“Kami tidak nampak profesion lain di negara kita yang kakitangannya terpaksa menggunakan wang poket sendiri untuk menjalankan tugasan rasmi melainkan guru-guru di sekolah.
“Dari sekecil kecil benda seperti kertas A4, peralatan menulis hinggalah perkara yang agak besar seperti katrij dakwat mesin pencetak (printer), mesin pencetak dan komputer riba sendiri,” katanya.
Aminuddin menambah, NUTP kesal pihak berwajib tidak mengambil berat isu terbabit dan atas sebab itu ia berlarutan sehingga hari ini.
“Sekolah tidak diberikan peruntukan kewangan yang mencukupi. Jadi perkara ini perlu diberi keutamaan oleh kerajaan”.
Seorang guru besar yang enggan dikenali memberitahu FMT, kertas A4 ibarat makanan ruji sekolah, namun kebanyakan sekolah mengalami kekangan kewangan untuk menyediakannya.
“Selalunya sekolah mohon sumbangan kertas A4 tanpa paksaan. Hanya untuk ibu bapa yang ikhlas menyumbang. Tiada paksaan,” katanya.
Ujarnya, pihak sekolah akan memasukkan usul meminta bantuan untuk membeli kertas A4 dalam usul Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) sebelum sesuatu kutipan dana dibuat.
“Jalan selamat adalah pihak sekolah perlu nyatakan usul dalam mesyuarat agung PIBG. Jika tiada bantahan ibu bapa, bolehlah pihak sekolah memohon sumbangan A4 tanpa paksaan,” jelasnya.
Menurut guru besar itu lagi, kebanyakan guru yang menggunakan duit poket sendiri untuk membeli barangan pengajaran dan pembelajaran tidak akan membuat tuntutan semula (claim) dan ia akan hangus begitu sahaja.
“Hangus sahaja (duit poket guru). (Lagi pun) jarang-jarang guru buat tuntutan semula. Selalunya kalau beli atas arahan guru besar, baru boleh tuntut semula,” katanya.
FMT juga mendapatkan maklum balas daripada seorang pengerusi PIBG sebuah sekolah di Lembah Klang, bersabit isu ini.
“Saya memang tegas bab dana PIBG. Setakat saya pegang jawatan YDP, saya belum pernah luluskan dana untuk beli kertas A4. Saya memang liat luluskan dana melibatkan perkara yang boleh diuruskan kerajaan.
“Jadi apa kita buat? Saya ajak AJK PIBG kutip duit sesama kami dan kami beli beberapa rim kertas A4 untuk disumbangkan kepada sekolah. Dana PIBG ini amanah ibu bapa. Jadi kegunaannya mesti dimanfaat untuk murid-murid sebaik mungkin.
“Sebenarnya tak salah pun guna dana PIBG sebab untuk murid-murid juga. Tapi itu tanggungjawab kerajaan. Bukan tanggungjawab ibu bapa,” katanya yang enggan dikenali.
Terdahulu, seorang pengguna Twitter @SyedAkramin membuat satu hantaran berkata: “Patutlah ramai guru ‘stress’, nak beli kertas A4 pun sekolah tak ada duit. Macam mana nak mengajar dengan baik kalau keperluan mengajar pun tak lengkap? Mungkin kereta Vellfire untuk menteri lebih penting berbanding pelajaran murid-murid.”
Hantaran itu mengundang respons dalam kalangan warganet dan ada yang mendedahkan bahawa ibu bapa diminta membayar RM10 setahun untuk urusan percetakan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/dah-lama-dah-sejak-kerajaan-tebuk-atap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Potret Raffi Dan Nagita Naik Vespa Ngecek Rumah Baru Istana Andara Hampir Rampung

Potret Raffi Dan Nagita Naik Vespa Ngecek Rumah Baru Istana Andara Hampir Rampung

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 135 hits
Raffi Ahmad dan Nagita kini sedang membangun rumah barunya di Andara Progres pembangunan rumah yang mengusung gaya Eropa Klasik ini sudah hampir rampung Raffi bersama Nagita mengecek progres rumah barunya Raffi mengungkapkan jika pembanguna...
Cek Bansos Menko Muhadjir Dapati Rumah Warga Beralas Tanah Dan Atap Rusak Di Madiun

Cek Bansos Menko Muhadjir Dapati Rumah Warga Beralas Tanah Dan Atap Rusak Di Madiun

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 119 hits
Selanjutnya di Dusun Ngadirejo Muhadjir menemukan seluruh keluarga sudah menerima bantuan sosial berupa Program Keluarga Harapan dan Bantuan Pangan Non Tunai
Zahid Bukan Umno Yang Tebuk Atap Buka Pintu Belakang

Zahid Bukan Umno Yang Tebuk Atap Buka Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 99 hits
malaysiakini comPAU 2021 Umno tidak rela parti itu dikaitkan dengan label kerajaan tebuk atau kerajaan pintu belakang Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata hal itu kerana bukan partinya yang terlibat dalam langkah tersebut Kerajaan tebuk...
Rakyat Undi Kerajaan Untuk Jaga Rakyat Tapi Dia Sapu Kaw Kaw Ini Ayat Petanda Ron 95 Nak Naik

Rakyat Undi Kerajaan Untuk Jaga Rakyat Tapi Dia Sapu Kaw Kaw Ini Ayat Petanda Ron 95 Nak Naik

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 127 hits
Standby guys Ini petanda jelas harga RON95 akan dinaikkan tak lama lagi Ini taktik biasa Bila kita dengar cakap mengenai subsidi itu ertinya harga petrol nak naik dah tu Siap bandingkan dengan negara lain Jangan tak faham Perbandingan ini s...
Mahkamah Arahkan Kerajaan Beri Status Pegangan Bebas Kepada 24 Pemilik Rumah Di Kepong

Mahkamah Arahkan Kerajaan Beri Status Pegangan Bebas Kepada 24 Pemilik Rumah Di Kepong

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 188 hits
Mahkamah memutuskan syarat pajakan 99 tahun oleh Jabatan Tanah dan Galian itu sebagai tidak sah KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi memerintahkan Ketua Pengarah Jabatan Tanah dan Galian Kuala Lumpur menukar status 24 rumah di Taman Bukit Maluri di...
Kerajaan Sedang Kaji Mengapa Ramai Guru Bersara Awal

Kerajaan Sedang Kaji Mengapa Ramai Guru Bersara Awal

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 109 hits
IPOH Menteri Pendidikan Datuk Dr Mohd Radzi Md Jidin memaklumkan kadar guru yang bersara awal hampir menyamai kadar guru yang bersara wajib Menurut beliau pihaknya sedang memperincikan satu persatu maklumat berkenaan situasi berkenaan sebel...
Rosyam Nor Gelisah Cucu Lelaki Kesayangan Bakal Pindah Sedih Rumah Kembali Sunyi

Rosyam Nor Gelisah Cucu Lelaki Kesayangan Bakal Pindah Sedih Rumah Kembali Sunyi

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 236 hits
HAMPIR empat bulan tinggal bersama pelakon Datuk Rosyam Nor mengakui mula berasa sedih apabila akan berpisah dengan cucu lelaki pertamanya tidak lama lagi Cerita Rosyam atau nama sebenarnya Mohamed Noor Shamsuddin sejak kehadiran cucu keemp...
Warga Emas Cedera Empat Rumah Terbakar

Warga Emas Cedera Empat Rumah Terbakar

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 120 hits
TEMERLOH Seorang warga emas cedera ringan dalam kebakaran membabitkan empat buah rumah di Taman Lee Chan dekat Mentakab di sini pada Sabtu Dalam kejadian tersebut tiga buah rumah separuh kekal musnah 100 peratus manakala sebuah lagi rumah m...
Eugene Levy S Toronto

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

Jom Heboh Edisi Raya Putrajaya

Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking