Dah Empat Kali Tangguh Kahwin Last Terpaksa Putus Tunang Selepas Disahkan Hidap Kannser


Hidup tak selalunya indah, langit tak selalunya cerah. Begitulah gambaran nasib malang seorang pemuda apabila rancangannya untuk berkahwin dengan gadis pilihan terpaksa dilupakan.
Kalau sudah tertulis bukan jodoh selepas niat mahu mendirikan masjid ditangguh berkali-kali, hakikatnya amat pahit untuk ditelan.
“ Aku simpan duit kahwin, tiba-tiba famili minta aku tanggung untuk adik aku kahwin,” menurut perkongsian seorang pemuda di Twitter pada Isnin sehingga tular.
“ Aku simpan lagi, tiba-tiba dapat tahu ada yuran belajar adik aku tertunggak, ada yang baru nak sambung belajar. Aku simpan lagi, famili minta pinjam nak bayar pinjaman rumah tertunggak,” tambahnya menerusi perkongsian yang diulang kicau lebih 12,000 kali

Luahan Syafiq mengenai sebab dia menangguhkan hasrat untuk berkahwin beberapa kali.
Pemuda berkenaan, Syafiq Zamree, 27, mendedahkan dia putus tunang pada akhir tahun lalu dengan gadis pilihannya yang dikenali sejak 2015.
Mengikat tali pertunangan pada 2016, katanya, mereka merancang untuk berkahwin pada awal 2018 tetapi terpaksa ditangguhkan sebanyak empat kali.
“ Pada mulanya, saudara-mara dan rakan-rakan sering mempersoalkan mengapa saya sudah ada calon dan bertunang, tapi masih tak kahwin-kahwin lagi sampai sekarang.
“ Jadi, saya luahkan di Twitter dengan menyatakan sebabnya sehingga memaksa saya terpaksa menangguhkan rancangan untuk berkahwin sehingga saya putus tunang pada akhir tahun lalu,” katanya kepada mStar Online.

Sebagai anak sulung daripada lima beradik, Syafiq memikul tanggungjawab besar dalam keluarga. Syafiq bertugas sebagai juruukur bahan dan terpaksa bekerja lebih masa untuk menabung.
Anak kelahiran Kuala Terengganu, Terengganu ini mendedahkan setiap kali mahu menangguhkan hasrat itu, dia memberitahu bekas tunangnya ia disebabkan masalah kewangan yang dihadapi keluarganya.
Simpanan bukannya habis langsung, tapi bila dah guna dan simpan balik, ada lagi yang saya perlu bantu satu demi satu, yang dilakukan dengan rela hati.
Syafiq yang merupakan anak sulung daripada lima beradik berkata, dia memikul tanggungjawab besar terhadap keluarganya terutama ibu bapa yang mempunyai masalah kesihatan.
“ Saya ada tanggungjawab dan perlu memberi sokongan kepada mak ayah dan adik-adik. Tangguh kahwin kali pertama, kedua pihak sebelah sana masih boleh terima, tapi selepas itu agak sukar untuk mereka ditangguh-tangguh lagi.
“ Memang sakit putus tunang, tapi saya reda. Saya tak boleh paksa semua orang untuk terus tangguh, dan saya sendiri perlu terus memberikan sokongan kepada keluarga,” katanya sambil menambah bekas tunangnya kini menerima lamaran orang lain dan bakal berkahwin tidak lama lagi.

Pesanan Syafiq buat bekas tunangnya.
Menjawab pertikaian netizen berhubung membiayai majlis perkahwinan adiknya, Syafiq yang bertugas sebagai juruukur bahan di Pengerang, Johor ini menjelaskan bahawa ia disebabkan hal kecemasan yang tidak dapat dielakkan.
“ Adik saya sendiri sudah ada simpanannya untuk berkahwin. Tapi ada hal kecemasan menyebabkan dia terpaksa menggunakan simpanan daripada belanja kahwinnya itu.
“ Simpanan bukannya habis langsung, tapi bila dah guna dan simpan balik, ada lagi yang saya perlu bantu satu demi satu, yang dilakukan dengan rela hati,” katanya.
Bagi Syafiq, banyak pengorbanan yang dilakukannya untuk membuat simpanan termasuk perlu bekerja lebih masa sehingga lewat malam, menjadikan mi segera sebagai makanan harian termasuk berpuasa untuk berjimat-cermat.
Namun siapa sangka, pemuda ini dikejutkan dengan berita sedih apabila didianogsis penyakit kanser tahap satu menjelang pertunangannya yang hanya tinggal sejarah.
“ Saya tidak beritahu sesiapa mengenai penyakit kanser ini, keluarga dan bekas tunang pun tak tahu. Saya baru meluahkannya di Twitter semalam.
“ Nasib bertimpa-timpa dengan hal kewangan keluarga, saya tak jadi kahwin dan ada kanser. Tapi, saya tak putus harapan dan mahu ‘move on’ teruskan kehidupan.
“ Saya berdoa setiap hari agar diberikan kekuatan, untuk saya terus memberi sokongan kepada keluarga. Merekalah harta saya sekarang,” katanya yang enggan mengulas mengenai kanser berkenaan tetapi mengharapkan agar sembuh daripada penyakitnya itu.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber : mstar
The post Dah Empat Kali Tangguh Kahwin, Last Terpaksa Putus Tunang Selepas Disahkan Hidap Kannser appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/dah-empat-kali-tangguh-kahwin-last-terpaksa-putus-tunang-selepas-disahkan-hidap-kannser/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walau Dah Putus Tapi Tak Salah Berbaik Selepas Putus Tunang Remy Ishak Mula Muat Naik Foto Bekas Tunang Di Ig

Walau Dah Putus Tapi Tak Salah Berbaik Selepas Putus Tunang Remy Ishak Mula Muat Naik Foto Bekas Tunang Di Ig

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 1464 hits
Walau Dah Putus Tapi Tak Salah Berbaik Selepas Putus Tunang Remy Ishak Mula Muat Naik Foto Bekas Tunang Di IG Selepas pelakon kacak Remy Ishak mengumumkan kepada umum bahawa dia telah pun putus tunang bersama gadis bernama Ezza Yusuf kira k...
Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari

Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 662 hits
Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari ok Seorang ibu koma selama 138 hari akibat komplikasi semasa bersalin hanya mampu mengalirkan air mata apabila dapat melihat anak lelaki sulungnya buat kali pertama Wanita itu koma ...
Sah Remy Ishak Putus Tunang

Sah Remy Ishak Putus Tunang

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 647 hits
Teka teki status perhubungan Remy Ishak dan tunangnya Ezza Yusof akhirnya terjawab apabila Remy secara eksklusif membuat pengakuan kepada media Itu kesilapan saya apabila orang berkata saya sudah kembali single Selepas dua tahun kami bertun...
Lelaki Di Tahan Selepas Bakar Kilang Papan Rumah Kongsi Pekerja Dan Larikan Pacuan Empat Roda Milik Majikan

Lelaki Di Tahan Selepas Bakar Kilang Papan Rumah Kongsi Pekerja Dan Larikan Pacuan Empat Roda Milik Majikan

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 462 hits
TAWAU 11 FEBRUARI 2019 Polis Tawau berjaya menahan suspek disyaki membakar kilang papan dan rumah kongsi pekerja 12 pintu di Batu 5 Jalan Apas kira kira pukul 4 pagi tadi Ketua Polis Daerah Tawau ACP Fadil Marsus berkata suspek warga Indone...
Sepanjang 14 Tahun Kahwin 4 Kali Buat Ivf Isteri Adi Putra Ambil Semangat Datuk Siti

Sepanjang 14 Tahun Kahwin 4 Kali Buat Ivf Isteri Adi Putra Ambil Semangat Datuk Siti

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 243 hits
Isteri pelakon popular Datuk Adi Putra Datin Aida Yusof akui reda dan percaya Allah sebaik baik perancang untuknya dan suami dalam menantikan rezeki kehadiran cahaya mata walaupun sudah lebih 14 tahun berkahwin View this post on Instagram A...
Pemandu Putus Tangan Kanan Selepas Terbabit Kemalangan Di Jalan Beluran Telupid

Pemandu Putus Tangan Kanan Selepas Terbabit Kemalangan Di Jalan Beluran Telupid

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 570 hits
Pemandu pacuan empat roda putus tangan kanan selepas terbabit dalam kemalangan di Kilometer 66 Jalan Beluran Telupid Gambar Ihsan pembacaBELURAN Pemandu pacuan empat roda putus tangan kanan selepas terbabit dalam kemalangan di Kilometer 66 ...
Bukan Salah Ezza Saya Belum Bersedia Remy Ishak Akui Putus Tunang Sebulan Lalu

Bukan Salah Ezza Saya Belum Bersedia Remy Ishak Akui Putus Tunang Sebulan Lalu

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 309 hits
Desas desus mengatakan Remy Ishak kembali solo akhirnya terjawab apabila pelakon itu mengesahkan dirinya putus tunang dengan Ezza Yusof sejak sebulan yang lalu Bagaimanapun Remy menafikan dakwaan kononnya wujud orang ketiga dalam perhubunga...
Patutlah Putus Tunang Bila Nak Berubah Tak Tahu

Patutlah Putus Tunang Bila Nak Berubah Tak Tahu

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 248 hits
Berita mengenai pembatalan perkahwinan Awi Rafael dan Atikah Suhaimie ternyata mengejutkan ramai pihak Mana tidaknya tinggal beberapa hari sahaja lagi menjelang hari The post appeared first on
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte