Dah 18 Bulan Anak Masih Tak Berjalan Doktor Terangkan Ini Mungkin Faktor Penyebab


Ibu bapa mana yang tak risau jika anak dah berusia hampir 2 tahun masih lagi tidak boleh berjalan. Jika ini yang berlaku kepada si kecil anda, cuba perhatikan antara faktor yang menjadi punca seperti dikongsikan oleh Dr Zubaidi Hj Ahmad.
PERKEMBANGAN KANAK-KANAK YANG LEWAT BERJALAN
Kebanyakan kanak-kanak sudah mampu berjalan pada umur setahun. Secara umum 85% kanak-kanak mula berjalan tanpa berpegang sekitar umur antara 10-14 bulan. Sekiranya anak anda belum mampu berjalan semasa umurnya mencecah 18 bulan, beliau boleh dikategorikan sebagai kanak-kanak yang lewat berjalan.
Kemampuan berjalan adalah suatu tahap perkembangan yang sangat penting bagi seseorang kanak-kanak. Selain itu terdapat tahap-tahap perkembangan otot kasar (gross motor) lain yang boleh diperhatikan di peringkat lebih awal.

Berikut ialah kemampuan otot kasar serta umur yang mana seseorang bayi sepatutnya mencapai perkembangan tersebut :
• Kawalan kepala – Umur 3 bulan
• Kaki memijak – Umur 4 bulan
• Meniarap – Umur 6 bulan
• Duduk tanpa bantuan – Umur 9 bulan
• Berdiri tanpa sokongan – Umur 12 bulan
Apakah punca yang menyebabkan seseorang kanak-kanak itu lewat berjalan?
Sekiranya seseorang bayi didapati lewat berjalan, salah satu daripada faktor-faktor berikut mungkin boleh berperanan:
1. Faktor keluarga atau keturunan : Sekiranya ibu atau bapa kanak-kanak tersebut sendiri mengalami masalah lewat berjalan semasa mereka kecil, anak mereka mungkin menghadapi masalah yang sama disebabkan faktor keturunan. Walau bagaimanapun sekiranya ibu atau bapa mampu berjalan semasa berumur 2 tahun serta tiada masalah perubatan yang lain, kemungkinan besar tiada apa yang perlu dirisaukan tentang anak mereka.
2. Kelahiran pra matang : Secara umumnya bayi yang dilahirkan pra matang atau ‘premature’ akan mengalami sedikit kelewatan perkembangan secara keseluruhan, termasuk lewat berjalan. Jadi kelewatan sekitar 2-3 bulan mungkin tidak menjadi masalah, bergantung kepada tahap bayi tidak matang tersebut semasa lahir.
3. Cerebral palsy :
a) Kanak-kanak yang menghadapi masalah cerebral palsy biasanya boleh dikesan di peringkat awal, terutama sekiranya mereka mempunyai risiko-risiko berkaitan seperti lemas semasa kelahiran atau kelahiran kurang matang. Walau bagaimanapun ada kanak-kanak cerebral palsy hanya dikesan apabila mereka diperiksa oleh doktor kerana lewat berjalan. b) Kanak-kanak cerebral palsy umumnya mengalami kekejangan otot serta kesukaran menggerakkan anggota badan dengan baik. Contohnya, mereka sukar duduk bersila tetapi memilih untuk duduk dengan kaki dilipat ke belakang (posisi ‘W’), atau mereka tidak merangkak secara normal tetapi lebih kepada mengheret kaki.
Lewat perkembangan secara umum :
a) Ini bermaksud masalah lewat berjalan kanak-kanak tersebut adalah sebahagian daripada lewat perkembangan dalam aspek lain seperti bercakap, komunikasi, sosial, kemahiran tangan dan kognitif (berfikir). b) Terdapat banyak punca-punca lewat perkembangan global. Antaranya ialah masalah sindrom seperti Down syndrome, kecederaan otak disebabkan lemas atau jangkitan kuman, atau pelbagai penyakit kronik yang lain.
Masalah otot :
a) Ini termasuk penyakit-penyakit yang dikenali sebagai muscular dystrophy, spinal muscular atrophy dan congenital myopathy. Penyakit-penyakit ini menyebabkan banyak otot-otot badan menjadi lemah. b) Tanda-tanda awal mungkin boleh dikesan semasa peringkat bayi dan kanak-kanak lagi. Antaranya ialah bayi terasa lembik semasa digerakkan, kawalan kepala yang lemah dan kurang kekuatan pergerakan kaki dan tangan. Oleh itu mereka biasanya lewat berjalan, bahkan ada yang langsung tidak mampu berjalan atau berdiri.
Bilakah anak saya perlu dibawa untuk pemeriksaan sekiranya disyaki lewat berjalan?
Kebiasaannya kanak-kanak di Malaysia akan diperiksa pada umur setahun semasa ketika pengambilan suntikan imunisasi. Sekiranya anak anda masih tidak mampu berdiri semasa berumur setahun atau mengalami masalah perkembangan lain, anak anda mungkin akan dirujuk kepada doktor untuk pemeriksaan lanjut.
Secara umumnya, kanak-kanak yang tidak mampu berdiri semasa berumur setahun dan tidak berjalan semasa berumur 18 bulan perlu diperiksa oleh doktor. Mereka mungkin perlu dirujuk kepada pakar kanak-kanak. Walau bagaimanapun itu tidak semestinya bermakna kanak-kanak itu mempunyai masalah kesihatan.
#HealthDrZubaidi
sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad
Baca: Dr.Halina Menangis, Baby Dalam Perut Tak Bergerak Lepas Adam & Noah Terjatuh Atas Perut’
Jangan lupa saksikan Episod 5, Journey Bersama JoviaNina pada Rabu 23 September 2020, jam 9 malam dan ulangan pada Ahad, 9.30 pagi hanya di Astro Ria saluran 104/124.
Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents
 
The post Dah 18 Bulan Anak Masih Tak Berjalan, Doktor Terangkan Ini Mungkin Faktor Penyebab! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dah-18-bulan-anak-masih-tak-berjalan-doktor-terangkan-ini-mungkin-faktor-penyebab/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Di Kira Lewat Jika 18 Bulan Masih Tak Berjalan Cepat Cepat Bantu

Anak Di Kira Lewat Jika 18 Bulan Masih Tak Berjalan Cepat Cepat Bantu

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 252 hits
Meniarap sudah merangkak pun sudah Kini anak memasuki fasa untuk berjalan namun mengambil masa yang agak lama sebelum anak benar benar boleh berdiri dan seterusnya melangkah setapak demi setapak Ibu bapa tidak perlu risau sekiranya anak sud...
Hiburan Baby Dan Mommy Sihat Kandungan Cecah Enam Bulan Raf Yaakob Dah Pilih Nama Anak Bermula Huruf R

Hiburan Baby Dan Mommy Sihat Kandungan Cecah Enam Bulan Raf Yaakob Dah Pilih Nama Anak Bermula Huruf R

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 394 hits
Mendedahkan kepada umum bahawa usia kandungan isterinya aktres Mawar Rashid kini sudah mencecah enam bulan pelakon dan usahawan popular Raf Yaakob akui amat bersyukur kerana isteri dan zuriat di dalam kandungan berada dalam keadaan sihat ta...
Memey Sedih Doktor Kesayangan Meninggal Dunia Semua Anak Saya Arwah Sambut

Memey Sedih Doktor Kesayangan Meninggal Dunia Semua Anak Saya Arwah Sambut

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 457 hits
Menerusi satu entri yang dimuat naik di laman Instagram pelakon Memey Suhaiza telah berkongsi khabar duka pagi ini dimana doktor kesayangannya Dr Zarina Bibi yang banyak berjasa kepadanya itu telah meninggal dunia source
Ya Alhamdulillah 31 Minggu Dah Yana Samsudin Bakal Timang Anak Kedua Bulan Depan

Ya Alhamdulillah 31 Minggu Dah Yana Samsudin Bakal Timang Anak Kedua Bulan Depan

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 368 hits
Diam tak diam pelakon Yana Samsudin rupanya sedang berbadan dua dan bakal menyambut kelahiran bayi keduanya tidak lama lagi selepas disahkan hamil lapan bulan Berita gembira itu dikongsikan suaminya yang juga pelakon Fadzil Zahari dalam sat...
Petanda Anak Mungkin Ada Masalah Sensori 9 Tingkah Laku Ni Mak Ayah Wajib Periksa

Petanda Anak Mungkin Ada Masalah Sensori 9 Tingkah Laku Ni Mak Ayah Wajib Periksa

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 275 hits
Perilaku anak anak kita adakalanya memberi petanda kepada perkembangan diri anak anak kita Masalah sensori merupakan sebagian masalah yang kurang disedari oleh ibu bapa Mungkin kita tidak perasaan atau kurang memberi perhatian berkenaan mas...
Engkau Mati Satu Kali Namun Hidup Selamanya Amirah Anak Baru 16 Bulan Isteri Pergi Kerana

Engkau Mati Satu Kali Namun Hidup Selamanya Amirah Anak Baru 16 Bulan Isteri Pergi Kerana

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 276 hits
Seluruh dunia sedang bertungkus lumus menangani Pandemic Covid 19 yang masih menular ke seluruh dunia Bukan sahaja Malaysia malah negara jiran kita Indonesia juga masih belum habis berjuang melawan pandemic ini Kehilangan isteri tercinta sa...
Pandai Sorok Perut Lebih 3 Tahun Menanti Yana Samsudin Hamil 8 Bulan Anak Ke 2

Pandai Sorok Perut Lebih 3 Tahun Menanti Yana Samsudin Hamil 8 Bulan Anak Ke 2

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 308 hits
Selepas 3 tahun menunggu untuk kehamilan yang kedua pelakon Yana Samsudin bakal menyambut kelahiran bayi keduanya tidak lama lagi selepas disahkan hamil lapan bulan Berita gembira itu dikongsikan suaminya yang juga pelakon Fadzil Zahari dal...
Anak Gesel Gigi Waktu Tidur Mak Ayah Jangan Biarkan Mungkin Petanda Alami Stress

Anak Gesel Gigi Waktu Tidur Mak Ayah Jangan Biarkan Mungkin Petanda Alami Stress

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 352 hits
Malam nak tidur tiba tiba bunyi gigi bergesel agak menakutkan mendengarnya bila diperiksa rupanya anak lelaki yang masih kecil tidur dengan keadaan begitu Perkara tersebut mungkin merisaukan ibu ayah Malah ada yang berlarutan sehingga usia ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal