Daftar Atau Ketinggalan




PETALING JAYA: Malaysia didesak untuk bergabung dengan Covax Facility, sebuah inisiatif global yang diketuai oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk mengembangkan dan menyebarkan vaksin yang berkesan terhadap Covid-19.

 

Covax bertujuan untuk memberikan dua bilion dos vaksin yang selamat dan berkesan yang telah meluluskan kelulusan peraturan dengan pra-kelayakan WHO pada akhir tahun 2021.

 

Dengan mengambil bahagian dalam inisiatif ini, Malaysia akan diberikan vaksin bersama dengan 170 negara yang telah mendaftar hingga semalam. Vaksin akan tersedia untuk semua negara peserta dalam jumlah yang sebanding dengan populasi mereka.

 

Ketika tarikh akhir 18 September mendekati, Persatuan Farmasi Malaysia telah mendesak pemerintah untuk mendaftar untuk mendapat akses vaksin.

 

Presidennya Amrahi Buang semalam mengatakan bahawa kepercayaan dapat diberikan kepada WHO, yang merupakan pemimpin global dalam bidang kesihatan dan organisasi antarabangsa yang sangat relevan dalam menangani wabak itu di seluruh dunia.

 

"Adalah bijaksana bagi Malaysia untuk masuk ke senarai sebelum tarikh akhir," katanya.

 

"Jika kita bukan bagian dari inisiatif global, bagaimana kita akan menyumbang untuk memerangi virus itu bersama dengan negara lain?

 

"Sudah tentu, kita harus mendapatkan vaksin. Pada masa ini, kami tidak mempunyai pesakit untuk melakukan ujian klinikal yang tepat. "

 

Memerhatikan bahawa dua syarikat Malaysia Duopharma Biotech dan Pharmaniaga akan terlibat dalam mengisi dan menyelesaikan vaksin, Amrahi mengatakan usaha dapat dilakukan untuk membuatnya di negara ini.

 

"Sekiranya Malaysia adalah sebahagian daripada Covax, maka kedua kemudahan ini dapat menghasilkan vaksin yang diperakui halal yang mematuhi standard farmasi.

 

“Sebagai satu-satunya standard farmasi halal global di dunia, aspek ini merupakan nilai tambah bagi negara. Kami berharap pemerintah memastikan vaksin yang efektif disediakan untuk penduduk kita secepat mungkin, ”tambahnya.

 

Kegagalan untuk menyertai inisiatif Covax bermaksud bahawa Malaysia perlu bergantung pada penyediaan dos untuk penggunaan kecemasan dan kemanusiaan sekiranya berlaku wabak kes Covid yang teruk.

 

Menteri Kesihatan Dr Adham Baba baru-baru ini mengatakan bahawa Malaysia tidak tergesa-gesa untuk menyertai rancangan antarabangsa.

 

Dia mengatakan bahawa negara akan dapat menangani jangkitan dan meratakan kurva menjadi satu digit walaupun tanpa vaksin.

 

"Maklumat dan data yang ada saat ini mengenai Covax Facility masih belum jelas, termasuk pelaksanaan Covax Facility, kurangnya perkongsian data klinikal yang jelas mengenai vaksin yang akan dikembangkan oleh pengeluar, struktur pemerintahan dari Covax Facility yang memiliki belum dimuktamadkan, serta peranan dan fungsi negara-negara peserta dalam membuat keputusan dan kebijakan berkenaan dengan Kemudahan Covax, antara lain, ”kata Adham seperti dikutip portal CodeBlue, semalam.

 

"Sejalan dengan itu, Kementerian Kesehatan akan terus memantau perkembangan terkini mengenai pengembangan vaksin Covid-19 oleh pengilang atau negara pembuatan. Selain itu, buat masa ini, kementerian akan terus memantau informasi dan data terbaru mengenai Fasilitas Covax ini sebelum membuat keputusan untuk bergabung dengan inisiatif Covax. "

 

--theSun



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/09/daftar-atau-ketinggalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zara Zettira Ke Puan Sejak Dulu Kala Sumbar Sudah Pancasila Bukan Ekasila Atau Trisila

Zara Zettira Ke Puan Sejak Dulu Kala Sumbar Sudah Pancasila Bukan Ekasila Atau Trisila

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 193 hits
Pernyataan Ketua Dewan Pimpinan Pusat PDI Perjuangan Puan Maharani yang berisi harapan agar Sumatera Barat menjadi provinsi yang mendukung negara Pancasila pada waktu mengumumkan calon kepala daerah yang diusung partai berlambang moncong pu...
Menjelang Prn Sabah Pas Mahu Jadi Kerajaan Atau Sekadar Ejen Dakwah

Menjelang Prn Sabah Pas Mahu Jadi Kerajaan Atau Sekadar Ejen Dakwah

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 327 hits
Keputusan Pilihan Raya Kecil DUN Slim kesinambungan pakatan politik Perikatan Nasional yang menggambarkan kejayaan kesatuan politik atas nama Melayu Islam dan ramai menjangka keputusan PRK ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi pilihan peng...
Puan Itu Lucu Atau Lugu

Puan Itu Lucu Atau Lugu

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 195 hits
Oleh M Rizal Fadillah Sumatera Barat menjadi Provinsi yang mendukung Negara Pancasila kata Puan Maharani saat mengumumkan rekomendasi PDIP pada pasangan Cagub Mulyadi dan Ali Mukhni Sontak ucapan ini menimbulkan reaksi banyak pihak Dinilai ...
Berita Video Azmin Bohong Lagi Atau Hilang Ingatan

Berita Video Azmin Bohong Lagi Atau Hilang Ingatan

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 523 hits
Bekas Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly berkata peruntukan Kementerian Kewangan dengan kerjasama Kementerian Pertanian bagi menangani isu FELDA yang terletak di bawah kementerian diterajui Azmin gagal dimanfaatkan oleh beliau Peranc...
Polling Mengecek Pola Belanja Kamu Selama Pandemi Makin Hemat Atau Makin Boros

Polling Mengecek Pola Belanja Kamu Selama Pandemi Makin Hemat Atau Makin Boros

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 177 hits
Kamu tim yang lebih hemat atau justru lebih banyak pengeluaran selama pandemi Coba jawab polling ini sebentar ya
Bukan Marah Atau Pukul Anak Kalau Aktif Hadapi Dengan Cara Ini Barulah Anak Bijak

Bukan Marah Atau Pukul Anak Kalau Aktif Hadapi Dengan Cara Ini Barulah Anak Bijak

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 311 hits
Apabila mempunyai anak akan melalui keletah anak yang aktif Namun ia normal bagi seorang anak yang aktif dan sihat Untuk menjadi ibu bapa yang hebat anda perlu tahu cara bagaimana menghadapi keletah anak dengan cara yang betul Ada 4 keletah...
Yuan China Mendominasi Mitos Atau Realiti

Yuan China Mendominasi Mitos Atau Realiti

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 222 hits
Pengaruh mata wang China di pasaran antarabangsa semakin ketara Namun yuan akan mengambil masa yang lama untuk mengeluarkan Dolar AS dari safe haven Sejak beberapa bulan kebelakangan ini mata wang Amerika telah kehilangan kekuatannya Oleh i...
Khuzaimi Ismail Atau Dikenali Sebagai Kumin Ku2 Meninggal Dunia

Khuzaimi Ismail Atau Dikenali Sebagai Kumin Ku2 Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 513 hits
Seorang lagi pelawak tanah air Kumin Ku2 meninggal dunia tengah hari tadi di kediamannya di Pandan Indah Selangor Allahayarham yang dikenali dengan nama Kumin atau nama sebenarnya Khuzaimi Ismail 49 tahun berada dalam keadaan yang baik sebe...
Sasaran 36 Kerusi Pejuang Harapan Atau Angan Angan

Sasaran 36 Kerusi Pejuang Harapan Atau Angan Angan

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 239 hits
Pengasas Parti Pejuang Tanah Air atau Pejuang Tun Mahathir Mohamad menyasarkan parti itu mampu memenangi 36 daripada 222 kerusi Parlimen pada PRU15 akan datang Menurutnya walaupun jumlah sasaran kerusi itu kecil namun ia akan menjadi kuasa ...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah