Da I Syed Ada Pembelaan Bermerit Tangguh Hukuman



Oleh – Syeikh Baran

Pasukan pembelaan pendakwah selebriti, Da’i Syed menyatakan mempunyai rayuan pembelaan bermerit dalam penangguhan hukuman terhadap anak guamnya.
Peguam Datuk Abu Bakar Isa Rahmat berkata, perkara itu menjadi alasan dipertimbangkan mahkamah yang seterusnya membenarkan penangguhan tersebut.
Bagaimanapun, beliau enggan memperincikan secara jelas berhubung perkara itu.
“Saya tak boleh bercakap tentang fakta kes, saya minta maaf. Sebab ia sangat sensitif, tetapi apa yang saya boleh katakan, ketika kita memohon penangguhan pelaksanaan salah satu alasan kita, kita mempunyai rayuan pembelaan yang bermerit.
“Kita adalah peguam yang baru dilantik, kita pun hendak kenal pasti alasan penghakiman.
“Jadi, alasan penghakiman pun dalam proses Mahkamah Sesyen sedang siapkan, jadi bila kita dapat alasan itu, kita akan failkan petisyen ke Mahkamah Tinggi,” katanya ketika ditemui selepas prosiding pengurusan kes rayuan di Mahkamah Tinggi, hari ini.
Terdahulu, Penolong Kanan Pendaftar, Nadia Othman menetapkan 5 Oktober depan bagi sebutan rayuan berhubung keputusan Mahkamah Sesyen terhadap kesalahan merogol dihadapi oleh pendakwah selebriti Da’i Syed.
Pada 30 Ogos lalu, Hakim Mahkamah Sesyen Norazlin Othman menjatuhi hukuman penjara 10 tahun dan tiga sebatan terhadap Da’i Syed atau nama sebenarnya Syed Shah Iqmal Syed selepas didapati bersalah atas pertuduhan merogol seorang wanita berusia 23 tahun (ketika kejadian) di sebuah kondominium di Seksyen 7 di sini, lima tahun lalu.
Dia didakwa mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun serta sebatan, jika sabit kesalahan.
Abu Bakar menjelaskan permohonan penangguhan pelaksanaan adalah prosedur biasa dibuat pemohon apabila keputusan kes dirayu di peringkat yang lebih tinggi sehingga keputusan baharu diperolehi.
“Kadang-kadang netizen mengatakan keadilan untuk orang kaya, itu tidak benar sebab contohnya anak guam saya di penjara 21 hari.
“Kalau kita tidak mendapatkan penangguhan pelaksanaan, pada tahun hadapan katakan bulan Jun kes di dengar di Mahkamah Tinggi dan katakan anak guam saya tidak bersalah, apa akan berlaku dalam tempoh pemenjaraan?
“Jadi, undang-undang di Malaysia sangat jelas mana-mana keputusan mahkamah yang dibuat, kita boleh memohon untuk membuat penangguhan pelaksanaan,” ujarnya.
Dalam pada itu, berdasarkan notis rayuan yang difailkan oleh Da’i Syed melalui peguamnya pada 30 Ogos lalu menerangkan rayuan dibuat kerana tidak berpuas hati terhadap keputusan diberikan oleh Norazlin.
Rayuan ini adalah terhadap keseluruhan keputusan iaitu terhadap sabitan dan hukuman. Perayu memohon sesalinan nota keterangan bertaip yang dicatatkan oleh Hakim Mahkamah Sesyen.
Kosmo! pada 20 September lalu melaporkan selepas 21 hari berada dalam penjara menjalani hukuman atas pertuduhan merogol seorang wanita, pendakwah selebriti, Da’i Syed dilepaskan sementara oleh Mahkamah Tinggi di sini.
Hakim Datuk Aslam Zainuddin membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan peguam Mohamed Baharudeen Mohamed Ariff yang mewakili Da’i Syed selaku pemohon untuk menggantung pelaksanaan hukuman sehingga rayuannya di didengar dan diputuskan di Mahkamah Tinggi.
Sumber – KOSMO! ONLINE
The post Da’i Syed ada pembelaan bermerit tangguh hukuman appeared first on My TV ONLINE.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://my-tv.online/2024/09/25/dai-syed-ada-pembelaan-bermerit-tangguh-hukuman/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penangguhan Perlaksanaan Hukuman Penjara Adalah Perkara Biasa Peguam Da I Syed

Penangguhan Perlaksanaan Hukuman Penjara Adalah Perkara Biasa Peguam Da I Syed

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 83 hits
Peguam mewakili Da 8217 i Syed yang dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun atas kesalahan merogol seorang wanita 5 tahun lalu Datuk Abu Bakar Isa Ramat memaklumkan prosedur dibebaskan dengan jaminan adalah perkara biasa Difahamkan tarikh sebut...
Hiburan 21 Hari Dalam Penjara Da I Syed Dilepaskan Sementara Oleh Mahkamah Tinggi

Hiburan 21 Hari Dalam Penjara Da I Syed Dilepaskan Sementara Oleh Mahkamah Tinggi

papar berkaitan - pada 21/9/2024 - jumlah : 101 hits
Pendakwah Selebriti atau nama sebenarnya Syed Shah Iqmal Syed Mohd Shaiful dilepaskan sementara oleh Mahkamah Tinggi hari ini Ianya selepas permohonan yang dilakukan oleh peguam Mohamed Baharudeen Mohamed Ariff yang mewakili Da i Syed untuk...
Fuziah Dakwa Pkr Memang Ada Bincang Untuk Tangguh Pemilihan Parti Namun Belum Putuskan

Fuziah Dakwa Pkr Memang Ada Bincang Untuk Tangguh Pemilihan Parti Namun Belum Putuskan

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 477 hits
KUALA LUMPUR Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat Fuziah Salleh memaklumkan isu penangguhan pemilihan parti memang dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pusat semalam namun tiada keputusan muktamad dicapai Fuziah menafikan MPP tela...
Tiada Kata Kata Bebas Dari Hukuman Mahkamah Bebas

Tiada Kata Kata Bebas Dari Hukuman Mahkamah Bebas

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 53 hits
SANUSI JUNJUNG KASIH KEAMPUNAN SULTAN SELANGOR JANJI AKAN JAGA TUTUR KATA27 September 2024Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor hari ini merakamkan penghargaan dan menjunjung kasih atas limpah perkenan Sultan Selangor Sultan...
Kes Amang Seksual Remaja Lelaki 17 Tahun Pu Azman Dijatuhkan Hukuman Penjara 24 Tahun Amp Dua Sebatan

Kes Amang Seksual Remaja Lelaki 17 Tahun Pu Azman Dijatuhkan Hukuman Penjara 24 Tahun Amp Dua Sebatan

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 55 hits
Pendakwah selebriti PU Azman hari ini dijatuhi hukuman penjara 24 tahun dan dua sebatan oleh Mahkamah Sesyen Klang Keputusan itu dibuat oleh Hakim Noridah Adam selepas pendakwah dan pelakon itu didapati bersalah atas dua pertuduhan melakuka...
Dibebaskan Sementara Semalam Syed Iqmal Kongsi Video Tolak Stroller Anak

Dibebaskan Sementara Semalam Syed Iqmal Kongsi Video Tolak Stroller Anak

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 64 hits
Pendakwah selebriti Syed Iqmal kongsi video tolak stroller anak selepas dibebaskan sementara semalam di Insta Story miliknya Syed Iqmal atau nama sebenarnya Syed nbsp Shah nbsp Iqmal Syed Mohd Shaiful 29 atau dikenali sebagai Da i Syed tela...
Biodata Dai Syed Seorang Pendakwah Dan Penyanyi Malaysia

Biodata Dai Syed Seorang Pendakwah Dan Penyanyi Malaysia

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 63 hits
Dai Syed atau nama sebenarnya Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful merupakan seorang pendakwah dan selebriti Malaysia yang terkenal melalui penyertaannya dalam program realiti keagamaan Da i Pendakwah Nusantara Keperibadian beliau yang mes...
Cops Confirm Syed Hussien Has No Criminal Record

Cops Confirm Syed Hussien Has No Criminal Record

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 61 hits
Kluang police chief Bahrin Noh said Syed Hussien Syed Abdullah s name is not found in the records kept under the Registration of Criminals and Undesirable Persons Act 1969 PETALING JAYA Police have confirmed that Kluang Umno Youth chief Sye...
Hiburan Allah Uji Sebab Sayang Abby Abadi Beri Kata Semangat Buat Da I Syed Hana Ismail

Hiburan Allah Uji Sebab Sayang Abby Abadi Beri Kata Semangat Buat Da I Syed Hana Ismail

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 71 hits
Pelakon baru baru ini dilihat memberi kata kata semangat buat pendakwah bebas Da i Syed dan isteri Hana Ismail susulan hal yang sedang dilalui olehnya pada masa ini Sedia maklum Da i Syed sebelum ini menghadirkan diri ke Mahkamah Tinggi Sha...
Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Battle Of Time Exists X Masdo Bakal Cetus Gelombang Kugiran Dua Era

Gejala Kekurangan Vitamin D

Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung


echo '';
Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024


Gulai Udang Lauk Nasi Dagang

Why Malays Need Protection

Anwar Farhash Among Kelantan Award Recipients

Konsert Telan Kaset 90 An 2024 Malaysia S Noodle Fest

Drama Di Hatiku Ada Kamu

Arkib Jun 2016