Cungkil Minat Dan Bakat Anak Sejak Kecil Mama Papa Kena Turut Serta Ya


Setiap bulan atau minggu kita belikan mainan anak bukan saja-saja. Begitu juga bila kita hasilkan beberapa mainan DIY buat anak. Selain menguji minda dan motor otak mereka, benda-benda yang dimiliki anak mendorong untuk otak lebih berfikir.
Akan tetapi bukan itu sahaja kelebihannya. Selain mengasah motor anak, ia juga menjadikan anak lebih kreatif dalam berfikir. Dalam tak sedar, ada beberapa perkara aktiviti yang mampu mencungkil bakat dan minat anak kecil kita.
Pun begitu bakat dan kecenderungan anak kecil kita ni kita tidak akan nampak kalau kita belikan satu-satu benda dan serah pada anak bulat-bulat. Mama papa kenalah duduk sekali dan main bersama-sama.
Menurut Dr Norzila Zakaria, janganlah beli dan serahkan kepada mereka sahaja tetapi lakukanlah bersama. Bila mama papa faham dengan apa yang anak lakukan, pasti anak akan seronok untuk terus melakukannya.
Paling mudah mengasah bakat anak-anak adalah bila mereka semua mempunyai minat yang serupa. Saya jadikan contoh anak-anak saya.

 
Bila Kak Long beli set mewarna, Hafiz cemburu. Dia pun mahukan juga set warna air juga. Jangan lihat ini sebagai satu masalah tetapi pada satu sudut yang lain Hafiz sebenarnya juga minat melukis dan mewarna.

Saya belikan set warna yang murah untuk dia berlatih. Memang pada awalnya “entah apa-apa yang dia lukis”. Memanglah…mana ada yang terus sempurna. Setiap perkara bermula dengan yang pertama dan hasil yang pertama itu pasti yang paling rendah kualitinya.
Practice make perfect. Hari-hari Hafiz berlatih mewarna, memang semak lah rumah dengan kertas dan warna, tak larat lah mata nak memandang berbagai warna atas meja dan jubin lantai. Namun hasil akhirnya Hafiz kini memang sudah semakin pandai melukis dan mewarna. Syukur kepada Allah yang memberikan minat itu.

Sebagai ibu bapa jangan kita anggap anak kita tidak ada minat atau bakat, cari bakat mereka dan asahlah. Kadang-kadang memang benar kita tak nampak bakat anak kita, justeru itu cari apa yang dia suka ganggu dan rosakkan.
 
Kalau beli permainan atau basikal habis dia rosakkan, percayalah anak ini minat untuk menjadi pakar yang melibatkan teknikal atau alatan. Cuba carikan dia barang-barang yang boleh dibuka dan dipasang semula..pasti habis dikerjakannya. Silap-silap dia akan buat inovasi dari barang terpakai… who knows?
Sama juga seperti Humairah. Bila saya dan Hafiz sudah mula melukis menggunakan warna air, dia pun teringin mahu menghayun berus lukisan. Semalam Hafiz dapat hadiah set mewarna Koi, beli dari Lazada, maka dengan senang hati dia mewariskan set mewarna yang digunakan untuk kelas seni kepada adik-adiknya. 

Hari ini Humairah tidak mahu ke sekolah kerana dia tahu saya bercuti. Jadi untuk mengelakkan kebosanan dan mengganggu kerja-kerja saya, saya ajarkan teknik asas mewarna yang diajarkan kepada saya. Cepat dia belajar dan dalam 3 kali mewarna, tangannya sudah sangat lembut melayangkan berus lukisan. Lihatlah hasilnya.
Semua ini perlukan penglibatan ibu bapa. Jangan beli dan serahkan kepada mereka sahaja tetapi lakukanlah bersama. Bila kita ada minat yang sama atau faham dengan apa yang mereka suka lakukan, inshaAllah kita seronok untuk terus melakukan aktiviti bersama anak-anak.

The post Cungkil Minat Dan Bakat Anak Sejak Kecil, Mama Papa Kena Turut Serta Ya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/cungkil-minat-dan-bakat-anak-sejak-kecil-mama-papa-kena-turut-serta-ya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Paling Mustajab Untuk Ajak Anak Solat Mama Papa Kena Amalkan Doa Ni Ya

Doa Paling Mustajab Untuk Ajak Anak Solat Mama Papa Kena Amalkan Doa Ni Ya

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 405 hits
Memang mencabar bila nak ajak anak bersolat setiap kali masuk waktu Bukan sekali dua bahkan berkali kali di suruh tapi anak buat tak tahu Pening kepala bila melalui hal yang sama saban hari Selain doa dan mengajak anak untuk turut sama bers...
Anak Banyak Bertanya Ni Bijak Jadi Mama Papa Jangan Malas Jawab Soalan Take Note Ya

Anak Banyak Bertanya Ni Bijak Jadi Mama Papa Jangan Malas Jawab Soalan Take Note Ya

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 447 hits
Pening juga dibuatnya bila anak kecil kita asyik bertanya tanpa henti Mama papa jangan malas menjawab ya Ada sebabnya mengapa Menurut Noor Asyikin Ahmad yang mempunyai lebih 14 tahun pengalaman dalam dunia pendidikan awal kanak kanak ada te...
Gemuk Sikit Tak Boleh Ke Doktor 5 Kesilapan Ini Ibu Ayah Selalu Buat Jadikan Anak Kecil Obes

Gemuk Sikit Tak Boleh Ke Doktor 5 Kesilapan Ini Ibu Ayah Selalu Buat Jadikan Anak Kecil Obes

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 431 hits
Gemuk dan tembam semasa anak masih bayi memang nampak cute tapi kalau berterusan sehingga usia prasekolah ia adalah petanda amalan pemakanan yang kurang sihat Ibu ayah elakkan melakukan 5 kesilapan ini dari awal lagi dalam pemakanan keluarg...
Cara Sekat Anak Daripada Main Game Seusia Kecil

Cara Sekat Anak Daripada Main Game Seusia Kecil

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 392 hits
Cara sekat anak daripada main game seusia kecil Beberapa hari yang lalu Naufal asyik duduk ditepi saya melihat saya main game di telefon Saya tahu dia berminat Berulang kali bertanya Game apa ayah Pandai ayah main game Saya sedar dia menant...
Bluberi Kecil Tapi Banyak Khasiat Anak Boleh Jadi Cerdik Kalau Selalu Amalkan

Bluberi Kecil Tapi Banyak Khasiat Anak Boleh Jadi Cerdik Kalau Selalu Amalkan

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 311 hits
Walaupun buah bluberi bersaiz kecil ia mempunyai banyak khasiat Antaranya vitamin C vitamin K dan manganese Buah ini juga merupakan salah satu daripada makanan yang kaya dengan antioksidan Skor ORAC bagi buah ini ialah 9 621 lalu menjadikan...
Baca Ni Di Khemah Merah Kecil Itu Ada Anak Muridku

Baca Ni Di Khemah Merah Kecil Itu Ada Anak Muridku

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 347 hits
Dikhemah merah kecil itulah tempat muridku tidur enak diulik mimpi Sudah beberapa hari tidak hadir ke sekolah Arini kami terjah melalui jln onak duri lumpur utk sapai kedestinasi yg dituju Allahuakbar Sedih Sayu innshaa Allah kami pihak yg ...
Anak Tolak Makan Sayur Ada Trik Hebat Mama Boleh Buat Confirm Makan Bertambah

Anak Tolak Makan Sayur Ada Trik Hebat Mama Boleh Buat Confirm Makan Bertambah

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 271 hits
Susah sungguh anak anak kita nak makan sayur Orang kata nak ajar anak makan sayur mama papa pun kena jadi pencinta sayur Barulah anak anak akan makan Tak gitu Tapi ada trik mama boleh cuba Kalau anak masih lagi tak suka makan sayur ada baik...
Lets Stick Pull Them Off Rangsang Motor Skill Anak Mama Wajib Cuba

Lets Stick Pull Them Off Rangsang Motor Skill Anak Mama Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 436 hits
Kita selalu rasa anak anak kecil kita akan lebih cepat belajar kalau dihantar sekolah Memang benar kerana setiap hari motor skill mereka dirangsang dengan sebaiknya ketika belajar Lama lama anak jadi makin cepat meneroka semua benda Otak pu...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Ultimate Guide To Ghibli Park

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru