Cukai Jualan 10 Beli Barang Import Rm500 Ke Bawah Mulai 2023


Tahukah anda, bermula 1 Januari 2023, setiap pembelian barangan RM500 ke bawah secara dalam talian dengan peniaga luar negara akan dikenakan cukai jualan 10%.
Ini bermaksud,  semua pembelian dalam talian yang dibawa masuk dari luar negara atau berlabel “shipped from oversea” , contohnya Shopee, Lazada dan sebagainya bakal dikenakan cukai tersebut.
Presiden Institut Percukaian Malaysia (CTIM), Chow Chee Yen berkata, ketika ini pembeli yang membeli barangan daripada peniaga luar melalui mana-mana platform e-dagang tidak dikenakan sebarang cukai.
Difahamkan bentuk cukai ini bertujuan mewujudkan persekitaran yang lebih adil kepada peniaga tempatan yang dikenakan cukai.
“Ini kerana jika anda membeli sama ada dari dalam atau luar negara selepas ini, kedua-duanya akan dikenakan cukai,” katanya.
Kerajaan turut menganggarkan kutipan RM200 juta melalui pengenalan baharu ini.
Kementerian Kewangan membentangkan dua rang undang-undang (RUU) untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat termasuk RUU Cukai Jualan (Pindaan) 2022 dan RUU Cukai Perkhidmatan (Pindaan) 2022 pada 4 Ogos 2022.
Bacaan kali pertama RUU Cukai Jualan (Pindaan) 2022 itu bertujuan meminda Akta Cukai Jualan 2018 bagi mengenakan cukai jualan ke atas barangan import bernilai rendah (LVG) dijual secara dalam talian.
Di bawah RUU itu, Seksyen 11A baharu akan diwujudkan yang akan mentakrifkan LVG sebagai “sebarang barangan atau kelas barangan yang ditetapkan di luar Malaysia yang dijual dan dibawa masuk ke Malaysia”.
Dewan Rakyat telah meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Cukai Jualan Pindaan 2022 yang mengandungi 10 fasal, dan RUU Cukai Perkhidmatan Pindaan 2022, yang mengandungi tujuh fasal.
Pindaan terhadap Akta Cukai Jualan 2018 (Akta 806), membabitkan pindaan ke atas empat seksyen sedia ada, dan mewujudkan lima seksyen, satu jadual serta satu bahagian baharu dalam akta berkenaan.
Sumber: SoyaCincau RUU Cukai Jualan (Pindaan) 2022 Pindaan ke atas empat seksyen sedia ada dan mewujudkan lima seksyen, satu jadual dan satu bahagian baharu dalam akta tersebut.
Timbalan Menteri Kewangan Datuk Mohd Shahar Abdullah, berkata antara pindaan akta tersebut adalah bagi meluaskan skop kenaan cukai jualan dengan mengenakan cukai jualan ke atas barang bernilai rendah (LVG) yang dijual secara dalam talian dan barang tersebut diimport masuk ke Malaysia.
Pada masa ini, LVG bernilai RM500 dan ke bawah tidak dikenakan sebarang cukai apabila diimport masuk ke Malaysia selaras dengan kemudahan de minimis. (Rujuk : PERATURAN-PERATURAN CUKAI BARANG DAN PERKHIDMATAN 2014)
Mohd Shahar berkata ini telah menyebabkan layanan tidak adil kepada peniaga tempatan kerana barangan yang diimport tidak dikenakan cukai, sedangkan barangan keluaran tempatan tertakluk kepada kenaan cukai jualan pada kadar yang ditetapkan.
RUU Cukai Perkhidmatan (Pindaan) 2022 adalah bagi meminda Akta Cukai Perkhidmatan 2018 (Akta 807) yang antara lain bertujuan memberi fasilitasi kepada industri dan pembayar cukai lanjutan tempoh masa daripada yang telah ditetapkan di bawah akta tersebut.
Mohd Shahar berkata pindaan ini juga berbentuk pentadbiran am yang bertujuan memberi kemudahan kepada pemain industri dan pembayar cukai.
*Sumber: Berita Harian, Buletin TV3
Baca juga:
Semakan Cukai Tanah Setiap Negeri & Cara Bayaran OnlineezHASiL: Panduan Isi e-Filing Cukai Pendapatan Untuk Kali Pertama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/cukai-jualan-barang-import-rm500-ke-bawah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=cukai-jualan-barang-import-rm500-ke-bawah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Family Camping Journey Pertama Kali Beli Barang Camping Kat Decathlon Damansara

Family Camping Journey Pertama Kali Beli Barang Camping Kat Decathlon Damansara

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 596 hits
Assalamualaikum Kita stop dulu review review barang nie Untuk tahun 2022 ini catatan pertama kami untuk memulakan family camping Sebelum ini Fiza dah share barang barang dan keperluan asas dalam camping terutamanya apabila kita bercamping d...
Ini Punca Utama Kenapa Anda Terlajak Habiskan Duit Beli Barang Yang Tak Perlu Berulang Ulang

Ini Punca Utama Kenapa Anda Terlajak Habiskan Duit Beli Barang Yang Tak Perlu Berulang Ulang

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 251 hits
Berapa kali dalam hidup anda beli barang tak perlu Tak perlu ertinya kalau tak beli pun tak apa Bila tak perlu maka tak berapa ataulansung tak pakai Masa awal baru beli saja mungkin digunakan Selepas itu terbiar begitu saja Kemudian ulang l...
Bercuti Sambil Beli Barang Di Kelantan

Bercuti Sambil Beli Barang Di Kelantan

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 256 hits
Bagaikan bermimpi bawa pulang barang yang di beli di Kelantan Tanpa sebarang perancangan apa pun tiba tiba boleh shopping di sempadan Kelantan Thailand iaitu di Rantau Panjang Kemudian berada di Tumpat dan pergi menjejak kasih pula dengan w...
Cara Cuci Barang Kemas Nampak Macam Baru Beli Guna 3 Bahan Ni Terus Berkilau

Cara Cuci Barang Kemas Nampak Macam Baru Beli Guna 3 Bahan Ni Terus Berkilau

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 208 hits
Barang kemas yang dipakai lama semakin hilang kilauannya dan nampak kusam Tak perlu bawa ke kedai untuk mencuci cuci sahaja menggunakan tiga bahan mudah di rumah Tip perkongsian pengguna Tik Tok eija nazrin 4ever yang berkongsi tip mudah un...
Jokowi Minta Defisit Apbn 2023 Di Bawah 3 Persen Fokus Anggaran Pemilu Dan Ikn

Jokowi Minta Defisit Apbn 2023 Di Bawah 3 Persen Fokus Anggaran Pemilu Dan Ikn

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 189 hits
Sri Mulyani menuturkan dari sisi dari sisi belanja negara akan tetap mendukung berbagai program prioritas nasional Beberapa di antaranya perbaikan sumber daya manusia pembangunan infrastruktur
Harga Barang Sudah Stabil Peniaga Makanan Diminta Turunkan Harga Jualan Menteri

Harga Barang Sudah Stabil Peniaga Makanan Diminta Turunkan Harga Jualan Menteri

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 171 hits
Peniaga khususnya penjual makanan digesa supaya menurunkan harga jualan dan tidak mengambil kesempatan dengan menaikkan harga berikutan kenaikan harga yang bersifat sementara Pengerusi Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi Annuar Musa berkata ...
Pengalaman Beli Barang Di Decathlon Shah Alam Cuba Sekali Terus Melekat

Pengalaman Beli Barang Di Decathlon Shah Alam Cuba Sekali Terus Melekat

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 248 hits
Kedai Decathlon ini dah lama saya dengar Kali pertamanya disebut oleh kawan yang tinggal di Shah Alam juga Kawan tu jenis yang suka mengembara dan kerap masuk melepak dua atau tiga hari dalam hutan Masa dia sebut tentang kedai Decathlon tu ...
Isyarat Dagangan Emas Untuk 1 2 Ogos 2022 Jual Di Bawah As 1 763

Isyarat Dagangan Emas Untuk 1 2 Ogos 2022 Jual Di Bawah As 1 763

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 206 hits
XAU USD didagangkan pada 1 762 menunjukkan kelemahan dan mengukuh di bawah EMA 200 Titik pivot ini adalah kuncinya kerana sekiranya emas berjaya menembusi di atas tahap ini ia boleh mempercepatkan pergerakan kenaikkan harganya ke arah 1 781...
Sekarang Zaman Orang Tunggu Masa Nak Hent4m Ustaz Nama Terpal1t Isu R G0l Remaja Bawah Umur Duke Tegur Media

Sekarang Zaman Orang Tunggu Masa Nak Hent4m Ustaz Nama Terpal1t Isu R G0l Remaja Bawah Umur Duke Tegur Media

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 167 hits
Sedia maklum beberapa hari yang lalu kecoh satu berita mengenai seorang penceramah bebas berusia 30 an yang dikenali ramai telah di tahan oleh pihak berkuasa kerana didkwa mer g0l seorang remaja perempuan berumur 14 tahun
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau

Anda Diintai Tanpa Sedar Di Internet

Miniatur Bis Kalebas Legacy Sr3

Filem Tentang Sisi Gelap Suatu Entiti Bakal Melambak

Lasserhaus Where Contemporary Art Meets Hospitality By Vudafieri Saverino Partners In South Tyrol

10 Tahanan Berkait Lelaki Israel Dirujuk Agc Minggu Ini Kp Kl