Covid19 Jangan Ambil Mudah Atau Penting Diri Yb Dato Muhamad Yusoff


Sebagai pemimpin dan rakyat semestinya saranan serta arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan berhubung Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi menangani penularan wabak Covid-19 perlu kita patuhi.

Saya percaya bahawa keputusan itu dibuat berdasarkan pertimbangan menyeluruh pihak kerajaan dan pastinya ia melibatkan banyak pihak serta Kementerian yang punya keupayaan dalam mengenal pasti kesan daripada keputusan yang dibuat.

Apa yang dilakukan oleh kerajaan hari ini sebenarnya mencakupi semua perkara, antara perkara paling penting yang diberikan perhatian khusus oleh kerajaan adalah soal kesihatan dan keselamatan rakyat, kerana itu Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan.



Muhamad Yusoff

Tidak ada gunanya negara hebat dalam soal ekonomi tetapi dalam masa yang sama rakyat menderita kerana penularan wabak yang boleh membawa maut.

Apabila rakyat mula menderita, kerajaan sedia ada pun pastinya akan pincang malah mungkin akan dijadikan sasaran oleh banyak pihak kerana tidak melaksanakan langkah-langkah yang perlu pada ketika wabak Covid-19 masih boleh dibendung.

Saya faham ada diantara rakyat yang terkesan secara langsung akibat arahan Perintah Kawalan Pergerakan ini, hilang punca pendapatan malah ada kalangan pekerja yang terpaksa menghadapi hari sukar kerana perlu bercuti tanpa gaji atau dibayar separuh gaji termasuklah para peniaga dan penjaja yang kini terpaksa menutup perniagaan masing-masing.

Atas kesedaran itu, saya melihat kerajaan tampil dengan pelbagai bentuk bantuan melibatkan semua pihak daripada isi rumah sehinggalah kepada para peniaga dan penjaja.

Bantuan Prihatin Nasional serta Bantuan i-Lestari melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) serta Pakej Ransangan Ekonomi sempena Perintah Kawalan Pergerakan ini adalah tindakan yang tepat bukan sahaja untuk kesejahteraan rakyat tetapi juga bagi meransang ekonomi lokal melibatkan pengguna dan pengeluar.

Langkah berhati-hati dan berperingkat juga sedang dilaksanakan oleh kerajaan contohnya membenarkan kumpulan yang terlibat dalam sektor perniagaan seperti kedai baja dan racun, kedai makanan haiwan, kedai ‘hardware’ dan kedai alat ganti kenderaan beroperasi pada setiap hari Isnin dan Khamis pada tempoh waktu 8.00 pagi sehingga 4.00 petang.

Saya percaya langkah-langkah ini adalah permulaan kepada langkah yang lebih baik dan bersifat rakyat didahulukan.

Walaupun pandangan daripada Penasihat Khas Pelaburan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lee Kah Choon yang menggesa supaya kerajaan membenarkan para pekerja kembali bekerja dalam tempoh waktu yang singkat ini dilihat sebagai salah satu keperluan, saya merasakan bahawa ianya mestilah berpandukan kepada sejauh mana keadaan wabak Covid-19.

Jangan kita ambil mudah dalam keadaan kritikal sebegini kerana satu kesilapan mudah akan menyebabkan seluruh rakyat menerima kesannya. Jangan sesekali lupa kejadian penularan wabak Covid-19 yang merebak di negara-negara lain sehingga menyebabkan angka kematian mencecah puluhan ribu hanya kerana kerajaan tidak mengambil langkah-langkah yang agresif.

Kepada semua pihak, saya mohon bersabar dan sama-samalah kita hadapi keadaan ini dengan langkah-langkah yang sewajarnya, turuti saranan kerajaan dan yakinlah kerajaan tidak akan menzalimi rakyatnya sebaliknya sedang berusaha untuk menyelamatkan semua kita.



YB Dato’ Muhamad Yusoff Bin Mohd Noor

Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang

Sumber

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/04/covid19-jangan-ambil-mudah-atau-penting.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid19 Jangan Sebab Gunting Rambut Kita Semua Terpaksa Kebulur Diana Danielle

Covid19 Jangan Sebab Gunting Rambut Kita Semua Terpaksa Kebulur Diana Danielle

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 259 hits
Pelakon Datin Diana Danielle menyatakan kebimbangannya terhadap keputusan kerajaan untuk membenarkan kedai gunting rambut beroperasi semasa Perintah Kawalan Pergerakan Kerajaan mengumumkan perkara tersebut selepas mendengar rungutan daripad...
Covid19 Tiada Yang Terkecuali Dijangkiti Dari Kayangan Atau Bumi Ismail Sabri

Covid19 Tiada Yang Terkecuali Dijangkiti Dari Kayangan Atau Bumi Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 295 hits
COVID 19 tidak kenal dari kayangan atau dari bumi Tidak ada siapa yang boleh dibezakan oleh Covid 19 Kalau mereka kaya raya pun tidak terkecuali daripada dijangkiti kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Menurutnya beliau percaya...
2 Nama Anak Lepas Musim Pkp Covid19 Atau Koronavirus

2 Nama Anak Lepas Musim Pkp Covid19 Atau Koronavirus

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 445 hits
Musim PKP angkara wabak Covid19 atau coronavirus ini menyebabkan pasangan baru berkahwin tidak dapat ke mana mana Justeru dikatakan pada tahun hadapan 2021 ramai bayi PKP akan lahir pkp mc0 coronavirus
Jangan Panik Lakukan 5 Hal Ini Saat Positif Corona Dengan Gejala Ringan Atau Berat

Jangan Panik Lakukan 5 Hal Ini Saat Positif Corona Dengan Gejala Ringan Atau Berat

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 204 hits
Berikut 5 hal yang dapat dilakukan saat positif corona dengan gejala ringan atau berat Jangan panik tetap terapkan kebiasaan hidup sehat agar terhindar dari berbagai penyakit
Covid19 Adakah Pemulihan Alam Waktu Ini Kekal Atau Hanya Sementara

Covid19 Adakah Pemulihan Alam Waktu Ini Kekal Atau Hanya Sementara

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 257 hits
Oleh Anis Anwar Suhaimi Penganalisis Penyelidikan Impak Covid19 merentasi aspek yang memberi kesan negatif ke atas kesihatan dan ekonomi global Impaknya juga mempengaruhi aktiviti ekonomi dan gaya hidup serta secara tidak langsung memberi k...
Lagi Cara Mudah Buat Lemang Guna Tin Minuman Boleh Masak Dalam Pengukus Rice Cooker Atau Periuk Noxxa

Lagi Cara Mudah Buat Lemang Guna Tin Minuman Boleh Masak Dalam Pengukus Rice Cooker Atau Periuk Noxxa

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 1065 hits
Ada cara senang buat apa ikut cara susah kan Kalau teringin makan lemang dah tak perlu keluar beli atau susah payah bakar Sekarang ada saja cara kreatif yang lagi mudah dikongsi oleh netizen untuk menyediakan makanan tradisional ini Antara ...
5827 Dato Nadzim Nasihat Org Ramai Jgn Khuatir C Cure Tunnel Covid19 Utv Media 30 03 2020

5827 Dato Nadzim Nasihat Org Ramai Jgn Khuatir C Cure Tunnel Covid19 Utv Media 30 03 2020

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 359 hits
Malakat Mall yang pertama menyediakan C CURE tunnel untuk pelanggannya dalam membantu mengurangkan wabak Covid 19 jadi datanglah membeli belah dalam keadaan yang tenang selain membeli dalam talian
Rakyat Indonesia Mencemburui Rakyat Malaysia Kita Bagaimana Syukur Atau Kufur Covid19

Rakyat Indonesia Mencemburui Rakyat Malaysia Kita Bagaimana Syukur Atau Kufur Covid19

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 868 hits
KEBANYAKAN rakyat Indonesia mencemburui keperihatinan Kerajaan Malaysia membantu rakyatnya berperang bersama Covid 19 dan dikatakan antara negara terbaik di dunia menguruskannya Malah kebanyakan mereka terkejut dengan situasi terkini di Mal...
Buat Muhasabah Diri Kerana Allah Jangan X 10172

Buat Muhasabah Diri Kerana Allah Jangan X 10172

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 266 hits
Sesekali tersilap juga Kenapa tersilap Adalaa kan tersalah pandang terlepas pandang Semalam Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham semasa mengumumkan kematian ke 67 itu berkata pelajar berkenaan mempunyai latar belakang penyakit tiroid Kes...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman