Rakyat Indonesia Mencemburui Rakyat Malaysia Kita Bagaimana Syukur Atau Kufur Covid19



KEBANYAKAN rakyat Indonesia mencemburui keperihatinan Kerajaan Malaysia membantu rakyatnya ‘berperang’ bersama Covid-19 dan dikatakan antara negara terbaik di dunia  menguruskannya.
Malah, kebanyakan mereka terkejut dengan situasi terkini di Malaysia dengan langkah-langkah yang diambil kerajaan menyebabkan rakyat Malaysia tidak panik dan kelam kabut menghadapi bencana sebegini besar.
Macan Idealis yang menemuramah Prof. Dr. Irwandi Jaswir, mengenai kondisi terkini di Malaysia ternyata terkejut malah menyatakan keadaan ini menyebabkan walaupun sebelumnya berlaku pelbagai masalah politik di Malaysia, kecekapan serta keperihatinan kerajaan menyebabkan rakyat berdiri di belakang pemerintah, malah sekiranya pembangkang melakukan tindakan sebaliknya pasti akan dikritik oleh rakyat.


Irwandi menyatakan keadaan di Malaysia membuktikan pemerintahnya sememangnya bersedia dan bijak menguruskan situasi bencana seperti Covid-19 ini.
4 Kebijakan pemerintah Malaysia yang dikagumi dan perlu dicontohi...
Pertama, semua maklumat dari satu sumber tiada percanggahan dari negeri atau daerah. Setiap hari rakyat dapat mendengar perkembangan terkini dari Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan dan pihak pemerintah tanpa ada percanggahan.
Kedua, jujur dan transperan, angka-angka statistik dapat diikuti dengan lengkap dan dari maklumat sahih, dapat dikesan pesakit dari kes demi kes ini memudahkan rakyat mengetahui dan memahami.
Ketiga, adanya jaminan dan keperluan asas dari kerajaan, hampir tidak ada mendengar orang kekurangan makanan, bahkan mahasiswa di universiti dan kolej mendapat makanan secara percuma dari pemerintah. Kekurangan bahan asas tidak ada di Malaysia, mereka berbelanja seperti biasa dan adanya jaminan kerajaan mengenai keperluan yang mencukupi.
Keempat, Pengumuman Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin membantu rakyat, meliputi semua golongan, menyediakan keperluan mencukupi di hospital bagi menangani pandemik Covid-19.
Pengumuman bantuan kepada rakyat seperti Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin menyebabkan rakyatnya tidak panik dan patuh kepada arahan kerajaan sehingga kepatuhan kepada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) begitu tinggi.
Malah, komen-komen di ruangan youtube berkenaan lebih mengejutkan apabila ada rakyat terus-menerus memuji kerajaan Malaysia dan mengharapkan kerajaannya menuruti langkah-langkah yang diambil.
“Waktu yang paling tepat Perdana Menteri Malaysia ambil alih pmerintahan... Cara dia berucap menyampaikan kepada rakyatnya seperti seorang ayah kepada anaknya, terserlah rasa sayangnya kepada rakyat, semoga Allah panjangkan umurnya dan dikurniakan kesihatan yang berpanjangan, aamiin. Semoga Presiden Indonesia bisa mengikuti jejak langkah yang sama, aamiin,” kata Awang Adeng menerusi ruang komen berkenaan.
Lebih mengejutkan ada komentar yang menyatakan mengapa Sumatera tidak bergabung dengan Malaysia dahulu?... “ENAK BANGET JADI ORANG MALAYSIA YA... Kenapa orang Sumatera dulu milih gabung Indonesia…?? padahal mayoritas etnis Sumatera sama sama melayu padahal,” luah Prabu Ranga Susana. “Bener banget yang di bilang sama prof karena saya sendiri juga masih di Malaysia... Andai saja di Indonesia dapat kebijakan seperti di Malaysia …tapi itu cuma mimpi !!. “Saya bangga dengan segala keanekaragaman Indonesia, tapi jadi iri, kalau lihat negara lain yang lebih baik membimbing dan mencintai rakyatnya,” kata seorang lagi komentar. “Malaysia negara yang memikirkan keberadaannya rakyatnya…. menghargai dan menghormati rakyatnya…. beda sama sekali negara kita banyak koruptor selalu menjual rakyat yang kurang mampu…. lihat Malaysia bangga mereka menjadi rakyatnya… kondisi dunia yang dilanda musibah, disinilah keberadaan pemerintah yang perlu diharapkan anak negeri,” Raja Zibran Zibran Fahlefi. “Malaysia sering membingungkan Indonesia. Makin diketahui makin aneh. Seperti apa malaysia ya? Biar sering dijelik2 dihina.malah jalan terus,” kata Norasrianuar Asrianuar.
Sumber:  thevoice.com.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thekl-chronicle.blogspot.com/2020/04/rakyat-indonesia-mencemburui-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid19 Negara Maju Tetapi Kos Rawatan Kesihatan Ternyata Mahal Beruntunglah Rakyat Malaysia

Covid19 Negara Maju Tetapi Kos Rawatan Kesihatan Ternyata Mahal Beruntunglah Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 427 hits
Memiliki kes COVID 19 terbanyak Amerika Syarikat ternyata menyimpan masalah lain Biaya kesihatan yang tinggi membebani warganya yang ingin mendapatkan layanan Sehingga hari ini kes jangkitan dan kematian akibat wabak covid19 di US terus men...
Covid19 Terima Kasih Rakyat Malaysia Yang Patuh Pkp

Covid19 Terima Kasih Rakyat Malaysia Yang Patuh Pkp

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 338 hits
TERIMA KASIH RAKYAT MALAYSIA YANG PATUH PKPTERIMA KASIH RAKYAT MALAYSIA YANG PATUH PKP Kita mampu lakukannya demi mencegah penularan wabak COVID19 Teruskan Posted by on Kita mampu lakukannya demi mencegah penularan wabak COVID19 Teruskan du...
Kisah Rakyat Malaysia Sembuh Covid19 Kini Penderma Convalescent Plasma Untuk Pesakit Covid19

Kisah Rakyat Malaysia Sembuh Covid19 Kini Penderma Convalescent Plasma Untuk Pesakit Covid19

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 252 hits
Assalamualaikum wbt Saya ingin berkongsi pengalaman tentang Convalescent Plasma donation yang baru saya lakukan siang tadi Semoga ia dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca Untuk pengetahuan anda saya bekas pesakit COVID 19 kes 46 S...
Covid 19 Rakyat Indonesia Terkejut Dengan Jumlah Bantuan Prihatin Nasional Malaysia

Covid 19 Rakyat Indonesia Terkejut Dengan Jumlah Bantuan Prihatin Nasional Malaysia

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 327 hits
Bukan sahaja rakyat Malaysia terkejut dan berterima kasih dengan peruntukan sejumlah RM250 Bilion dalam Pakej Ransangan Ekonomi untuk membantu rakyat sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan bahkan ianya menjadi bualan masyarakat negara...
Covid19 Malaysia Cadang Pelan Pemulihan Ekonomi Asean Pasca Covid 19

Covid19 Malaysia Cadang Pelan Pemulihan Ekonomi Asean Pasca Covid 19

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 239 hits
Malaysia mencadangkan Pelan Pemulihan Ekonomi ASEAN pasca Covid 19 dirangka bagi memberi tumpuan bukan sahaja kepada aspek kewangan bahkan jaringan keselamatan sosial jaminan makanan dan pendidikan kepada penduduk serantau Perdana Menteri T...
Kanada German Beri Rm24 Ribu Rakyat Malaysia Hanya Dapat Rm500 Kata Aktivis Lgbt

Kanada German Beri Rm24 Ribu Rakyat Malaysia Hanya Dapat Rm500 Kata Aktivis Lgbt

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 236 hits
KUALA LUMPUR Aktivis Lesbian Gay Biseksual dan Transeksual Numan Afifi membidas langkah kerajaan yang hanya memberikan sumbangan RM500 kepada rakyat bujang di negara ini Numan melalui ciapan di laman Twitter berkata rakyat di negara ini sep...
Netizen Hargai Muhyiddin Syukur Sangat Aku Di Malaysia

Netizen Hargai Muhyiddin Syukur Sangat Aku Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 180 hits
AYAT AYAT bersahaja diungkapkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam perutusan pakej rangsangan ekonominya menarik tumpuan netizen Pendekatan Muhyiddin ketika menyampaikan maklumat kepada masyarakat kini ditunggu tunggu selain imb...
India Janji Jaga Kebajikan Rakyat Malaysia Dikuarantin

India Janji Jaga Kebajikan Rakyat Malaysia Dikuarantin

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 221 hits
Kementerian Luar India berjanji akan memberi perhatian dan kerjasama sepenuhnya terhadap isu kebajikan rakyat Malaysia yang dikuarantin di negara itu Menteri Luar Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata janji itu disampaikan ketika Wisma Pu...
Covid19 Kerajaan Malaysia Kawal Ketat Disempadan

Covid19 Kerajaan Malaysia Kawal Ketat Disempadan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 307 hits
COVID19 KERAJAAN MALAYSIA KAWAL KETAT DISEMPADAN NEGARA BAGI MENGHALANG PEREBAKAN COVID19 YANG DATANG DARI LUAR NEGARA Kerajaan sentiasa bersiap siaga dan komited mengawal sempadan negara dan melawan COVID19 KitaMestiMenang StaySafeStayHome...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun