Covid 19 Varian Ba 5 2 Dan Varian Bf 7 Kini Dikesan Berada Di Malaysia


COVID-19 varian BA.5.2 dan varian BF.7 kini dikesan berada di Malaysia! COVID-19 varian BA.5.2 dan varian BF.7 kini dikesan berada di Malaysia!. Terbaru!! Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah sahkan dua varian Covid-19 utama yang menular di China iaitu varian BA.5.2 dan varian BF.7 telah didapati dikesan berada di Malaysia.
Menurut KKKM, Setakat 31 Disember lalu, terdapat sebanyak 4,148 kes yang dijangkiti dengan BA.5.2 dan tiga kes yang dijangkiti dengan BF.7. Ini adalah situasi yang membimbangkan kerana boleh menjejaskan keadaan Covid19 yang sebelum ini masih terkawal.
Ikuti perkembangan semasa dan terkini di saluran telegram rasmi kami:

COVID-19 varian BA.5.2 dan varian BF.7 kini dikesan berada di Malaysia! Keadaan Semasa Covid19 Di Malaysia.. Tergempar hari ini apabila pihak KKM telah melaporkan berita bahawa COVID-19 varian BA.5.2 dan varian BF.7 kini dikesan di Negara Malaysia. Hal ini telah disampaikan oleh Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.
Untuk rakyat Malaysia, dinasihatkan untuk mengambil langkah-langkah keselamatan dalam penjagaan diri dalam menghadapi penularan wabak yang disahkan pandemik dunia. Diminta juga kepada rakyat Malaysia agar tidak panik dan menimbulkan apa-apa spekulasi.
Apa-apa berita terkini hendaklah dirujuk melalui saluran yang sah berkenaan perkembangan covid 19. Menurut KKM ia adalah satu-satunya sumber yang rakyat Malaysia perlu percaya.
KKM Sarankan Ambil Dos Penggalak.. Menurut Kementerian Kesihatan (KKM) telah menyarankan kepada orang ramai untuk segera mendapatkan dos penggalak kedua tanpa menunggu vaksin bivalen COVID-19. – Sumber : Sinar Harian
Hal ini dijelaskan oleh,Menterinya,iaitu  Dr Zaliha Mustafa, beliau berkata vaksin sedia ada juga berkesan sebenarnya bagi mengelak gejala serius dan kematian akibat jangkitan wabak Covid19 itu.
“KKM menggesa orang ramai yang sudah menerima dos penggalak pertama melebihi tempoh enam bulan segera mendapatkan dos penggalak kedua dan tidak menunggu vaksin bivalen.
Menurut KKM lagi,
“Vaksin monovalen sedia ada masih sangat berkesan untuk mengurangkan gejala serius dan kes kematian,” katanya kepada pihak Media, hari ini.
Dr. Zaleha berkata, vaksin bivalen akan dibekalkan kepada rakyat Malaysia tidak lama lagi, ia berikutan kelulusan pendaftaran bersyarat yang diberikan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) sebelum ini.
Pengumuman daripada KKM akan dibuat selepas bekalan diterima bersama kriteria kelayakan mendapatkannya.
Menurut Menteri KKM , Kementerian berharap peratusan pengambilan dos penggalak terus meningkat dari semasa ke semasa, terutama dalam kalangan golongan berisiko
Ianyaa adalah penting sebagai jalan atau penyelesaian untuk mengekang penularan Covid19 yang boleh memberi kesan kepada rakyat Malaysia walaupun telah disahkan sebagai Pandemik.
Menurut KKM, hanya 49.8 peratus rakyat Malaysia mendapatkan vaksin dos penggalak pertama dan 1.9 peratus sahaja sudah mengambil dos kedua.
Kebimbangan Situasi Covid19 Yang Dijangka Akan Memburuk.. Jika dilihat pada Disember lalu, PBKD memberi kelulusan bersyarat untuk vaksin COVID-19 Pfizer yang telah dikemas kini.
Untuk Vaksin baharu itu,ianya dijangka dapat memberi perlindungan lebih baik terhadap ancaman subvarian BA.5 Omicron walaupun prestasinya dengan varian baharu seperti XBB dan BQ.1 masih dalam proses kajian.
Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah,Ketua Pengarah Kesihatan sebelum ini berkata, vaksin bivalen dijangka tiba akhir bulan ini,iaitu bulan Januari 2023.
Untuk masa sekarang, vaksin bivalen Pfizer hanya akan tersedia kepada mereka yang sebelum ini hanya menerima vaksin COVID-19 Pfizer, Moderna, AstraZeneca atau CanSino.
Vaksin bivalen baru-baru ini menjadi perhatian di tengah kebimbangan ramai terhadap keputusan China membuka semula sempadannya.
Langkah Berjaga-jaga Perlu Diamalkan Oleh Rakyat Malaysia Melihatkan keadaan semasa selepas pengumuman terbaru daripada pegawai kesihatan negara mengenai varian Covid19 yang dikesan berada di Malaysia sememangnya memberi satu tanda untuk rakyat Malaysia terus berjaga-jaga dalam menghadapi situasi yang kita tidak tahu bilakah ia akan memburuk dan memberi kesan yang lebih besar.
Jadi, diharapkan kepada rakyat Malaysia untuk senantiasa dalam keadaan berjaga-jaga.
Dapatkan informasi terkini dan latest serta update semasa daripada telegram rasmi Sistem Guru Online dibawah:
https://t.me/sistemguruonline

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/01/covid-19-varian-ba-5-2-dan-varian-bf-7-kini-dikesan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Analysis Malaysia Must Prepare To Face Impact Of Long Covid On Healthcare Economy

Analysis Malaysia Must Prepare To Face Impact Of Long Covid On Healthcare Economy

papar berkaitan - pada 21/12/2022 - jumlah : 103 hits
Photo for illustration purposes only 8212 Photo by Ivan Samkov Pexels KUALA LUMPUR When former journalist Ali Imran Mohd Noordin got Covid 19 in July this year it was bad He had trouble breathing He had to be hospitalised for four days D
Rakyat Ada Imuniti Terhadap Covid Varian Ba 5 2 Dan Bf 7

Rakyat Ada Imuniti Terhadap Covid Varian Ba 5 2 Dan Bf 7

papar berkaitan - pada 9/1/2023 - jumlah : 113 hits
Rakyat ada imuniti terhadap Covid varian BA 5 2 dan BF 7Posted By on January 08 2023Rakyat Malaysia tidak perlu terlalu bimbang mengenai keputusan kerajaan mengekalkan pembukaan sempadan Malaysia di tengah tengah kebimbangan berhubung lonja...
Health Dg Two Main Covid 19 Variants In China Detected In Malaysia

Health Dg Two Main Covid 19 Variants In China Detected In Malaysia

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 111 hits
Two main Covid 19 variants that are found to be spreading rapidly in China namely BA 5 2 and BF 7 which accounted for almost 80 percent of the variants found in China currently have been detected in Malaysia Health director general Dr Noor ...
Covid 19 Malaysia Tourism Agency Association Wants Govt To Suspend Entry Of Tourists From China

Covid 19 Malaysia Tourism Agency Association Wants Govt To Suspend Entry Of Tourists From China

papar berkaitan - pada 30/12/2022 - jumlah : 225 hits
Mohd Khalid said the recent significant surge in the number of Covid 19 cases in China has increased the potential for new variants of the virus to emerge 8212 File photo KUALA LUMPUR The Malaysia Tourism Agency Association has urged
Penerbit Dan Penulis Andai Itu Takdirnya Siti Rosmizah Kini Kritikal Akibat Covid 19

Penerbit Dan Penulis Andai Itu Takdirnya Siti Rosmizah Kini Kritikal Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 109 hits
Penerbit dan penulis tersohor Malaysia Siti Rosmizah Semail dilaporkan berada dalam keadaan kritikal di Unit Rawatan Rapi akibat jangkitan Covid 19 Berita tersebut dikongsi oleh wakil Siti Rosmizah menerusi laman Instagram dan Facebook mili...
Malaysia Thrash Singapore 4 1 To Qualify For Aff Semifinals

Malaysia Thrash Singapore 4 1 To Qualify For Aff Semifinals

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 115 hits
Stuart Wilkin scored a brace in the 50th and 54th minutes PETALING JAYA Malaysia qualified for the semifinals of the Mitsubishi Electric AFF Cup after thrashing Singapore at the Bukit Jalil National Stadium here tonight Darren Lok put Malay...
Can Malaysia S Economy Survive A Black Swan Event In 2023

Can Malaysia S Economy Survive A Black Swan Event In 2023

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 213 hits
Malaysia s banking sector remains robust following reforms instituted in the wake of the Asian financial crisis PETALING JAYA As 2023 dawns research houses and economists are in consensus that Malaysia will likely dodge a recession this yea...
Titik Terpanas Malaysia Chuping

Titik Terpanas Malaysia Chuping

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 386 hits
Lokasi Titik Terpanas Malaysia Chuping Alamat Jalan Besar Felda Chuping 02500 Kangar Perlis Waktu Operasi Tiada had masa yang ditetapkan Tarikh Lawatan 14 Disember 2022 Titik Terpanas Malaysia Chuping menjadi lokasi persinggahan seterusnya ...
Senarai Filem Dan Drama Best Di Netflix Malaysia Bulan Januari 2023

Senarai Filem Dan Drama Best Di Netflix Malaysia Bulan Januari 2023

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 371 hits
Tahun lepas banyak drama dan filem best yang ditayangkan dekat Netflix dan sekarang ini pun masih banyak yang aku belum tengok tapi dah masuk tahun baru Cepat betul masa berlalu Drama dan filem apalah agaknya yang menarik untuk tahun 2023 d...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni