Covid 19 Tolonglah Jujur



COVID-19 Tolonglah jujur!PETUGAS di barisan hadapan terdiri dariipada doktor dan jururawat melakukan saringan di Zon Saringan Hospital Kuala Lumpur, 24 Mac lalu.COVID-19 Tolonglah jujur!

MASYARAKAT disaran supaya jujur dalam memberi maklumat sekiranya mempunyai sejarah kontak rapat dengan mereka yang positif Covid-19 kerana daripada satu kes ia mampu menular atau merebak sehingga kepada 37 individu.Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, adalah amat penting supaya masyarakat memberi maklumat secara jujur sekiranya mempunyai sejarah kontak rapat kes positif Covid-19, sejarah perjalanan ke luar negara atau kehadiran ke perhimpunan yang diumumkan KKM sebagai berkait rapat dengan penularan jangkitan Covid-19.

Katanya, sebagai contoh, daripada hasil siasatan yang dijalankan, terdapat satu kluster yang wujud daripada kes indeks positif Covid-19 yang mempunyai sejarah perjalanan ke Itali (kes ke-1580).

“Setakat ini, daripada kluster tersebut 37 orang sudah disahkan positif Covid-19, di mana terdapat lima kes kematian (iaitu kes ke-1031, kes ke-1032, kes ke-1006, kes ke-2850 dan kes ke-2210), serta kes kritikal yang memerlukan bantuan pernafasan yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

“Kluster ini telah membabitkan jangkitan sehingga generasi ke-3,” katanya pada sidang media harian di Putrajaya, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, sehingga jam 12 tengah hari semalam, sebanyak 180 negara di seluruh dunia terjejas akibat jangkitan Covid-19.

Justeru, katanya, sememangnya terdapat risiko bagi kes-kes luar negara Covid-19 diimport ke dalam negara seterusnya mengakibatkan penularan.

“Selaras dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara akan ditempatkan di stesen kuarantin yang disediakan.

“Di pintu masuk negara, mereka akan menjalani saringan kesihatan iaitu saringan demam dan gejala Covid-19. Ujian pengesanan Covid-19 akan dijalankan dan mereka akan dipantau selama 14 hari di stesen kuarantin itu.

“Sekiranya ada yang bergejala semasa ketibaan di pintu masuk antarabangsa atau ketika berada di stesen kuarantin, mereka akan dihantar ke hospital untuk pemeriksaan dan rawatan,” katanya.

Menurutnya, mereka yang baru pulang dari luar negara dan dikesan positif Covid-19 melalui ujian pengesanan sampel yang dijalankan akan dirujuk ke hospital untuk isolasi, pemeriksaan, rawatan dan pemantauan.

Beliau berkata, prosedur itu adalah untuk mencegah penularan jangkitan Covid-19 kepada masyarakat dan seterusnya membendung wabak virus berkenaan di Malaysia.

“Pada masa sama, rakyat memainkan peranan yang sangat penting dalam membantu negara memutuskan rantaian penularan Covid-19.

“Pematuhan masyarakat terhadap PKP adalah mustahak dalam mempengaruhi keputusan pelanjutan PKP,” katanya.

Beliau berkata, masyarakat diminta terus mengamalkan tahap kebersihan yang optimum pada setiap masa seperti kerap mencuci tangan dengan menggunakan air dan sabun.


“Selain itu, diingatkan lagi supaya mengamalkan penjarakan sosial sekurang-kurangnya satu meter dari orang lain,” katanya.


rePublish Update Berita MalaysiaCOVID-19 Tolonglah jujur! Medium perkongsian sosial berbentuk media. Artikel adalah percuma untuk diulang siar atau dikongsi di jaringan sosial. Credit dan penghargaan adalah hakmilik Cyusrie yang merupakan sumber asalnya. Trimas and Much more respect from Malaysiaisme


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://malaysiaismalaysia.blogspot.com/2020/04/covid-19-tolonglah-jujur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Agama Mengajar Untuk Jujur

Covid 19 Agama Mengajar Untuk Jujur

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 261 hits
Suasana Wabak Korona yang melanda dunia sungguh menakutkan sehingga jiwa yang terasa bebas selama ini kesemuanya merasa gelisah Malaysia tidak terkecuali daripada pandemik ini ditambah pula dengan peningkatan kes yang begitu membimbangkan s...
Covid 19 Kes Positif Mengikut Negeri Setakat 06 04 2020

Covid 19 Kes Positif Mengikut Negeri Setakat 06 04 2020

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 261 hits
Kes Positif mengikut Negeri coronavirus COVID19 sihatmilikku walkthetalk
Covid 19 Saringan Dan Kes Terkini

Covid 19 Saringan Dan Kes Terkini

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 209 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia ingin memaklumkan bahawa terdapat 236 kes yang telah pulih dan dibenarkan discaj pada hari ini Ini menjadikan jumlah kumulatif kes yang telah pulih sepenuhnya dari COVID 19 dan telah discaj daripada wad adalah...
Covid 19 Kes Sembuh Lebih Daripada Kes Jangkitan

Covid 19 Kes Sembuh Lebih Daripada Kes Jangkitan

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 223 hits
Ini adalah kali pertama sejak Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan kes discaj melebihi kes baharu iaitu 1 241 kes dengan kadar peratus 32 72 dari keseluruhan jumlah kes positif yang dilaporkan sehingga hari ini Tahniah dan terima kasi...
Update Terkini Warga Emas Hidap Penyakit Kencing Manis Darah Tinggi Korban Terbaru Covid 19

Update Terkini Warga Emas Hidap Penyakit Kencing Manis Darah Tinggi Korban Terbaru Covid 19

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 236 hits
KKM mengesahkan 1 lagi kematian akibat COVID 19 hari ini menjadikan total kematian di Malaysia akibat virus itu sebanyak 62 kes Kematian ini melibatkan pesakit kes 3 663 merupakan warganegara Malaysia berumur 67 tahun Pesakit tersebut dilap...
Covid 19 Mereka Yang Sembuh

Covid 19 Mereka Yang Sembuh

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 189 hits
TERKINI COVID 19 di Malaysia 06 April 2020 Bilangan pesakit sembuh dan telah discaj hospital adalah 236 kes Jumlah keseluruhan telah sembuh dan discaj adalah 1 241 kes bersamaan dengan 32 72 dari jumlah keseluruhan kes positif Terima kasih ...
Dua Kluster Perhimpunan Besaran Covid 19

Dua Kluster Perhimpunan Besaran Covid 19

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 242 hits
Dua kluster yg berkait rapat dengan perhimpunan besar besaran 1 Persidangan keagamaan di Kuching selama 3 hari 83 org positif 2 Majlis perkahwinan di BB Bangi 88 kes positif Bersama sama kita putuskan rantaian COVID 19 ini bersama sama kita...
Covid 19 Graf Dunia Semakin Naik Malaysia Turun Ke 30

Covid 19 Graf Dunia Semakin Naik Malaysia Turun Ke 30

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 259 hits
KUALA LUMPUR Jangkitan COVID 19 di seluruh dunia terus menunjukkan graf peningkatan yang meninggi dengan 1 273 792 kes serta mengakibatkan 69 459 kehilangan nyawa melibatkan 208 negara setakat jam 12 00 tengahari ini Ia merupakan pertambaha...
Seluruh Kl Kini Berada Dalam Zon Merah Covid 19

Seluruh Kl Kini Berada Dalam Zon Merah Covid 19

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 241 hits
Malaysiakini KORONAVIRUS Seluruh kawasan Kuala Lumpur kini diklasifikasikan sebagai zon merah Covid 19 selepas daerah terbaru Cheras mencatatkan 44 kes positif penyakit itu Dalam hantaran di akaun rasmi Facebook Kementerian Kesihatan Malays...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong