Covid 19 Patuhi Arahan Kerajaan Banyakkan Membaca Tak Perlu Kelam Kabut Ayam



Rakyat Malaysia sedang menghadapi gelombang kedua wabak Covid-19.

Yang sangat membimbangkan, pola jangkitan Covid-19 di Malaysia dilihat lebih tinggi dari pola jangkitan di Itali pada peringkat awal.

Kini Itali mengalami gelombang ke 6, wabak Covid-19 dan perintah berkurung seluruh Itali sedang dikuatkuasakan.

Tanggungjawab kerajaan ialah membendung dan mengawal penularan wabak Covid-19 supaya negara tidak di landa gelombang ketiga Covid-19.

Strategi kerajaan ialah memutuskan rantaian penularan dengan mengambil langkah-langkah drastik yang tertentu.

Tanggungjawab rakyat ialah mematuhi semua arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan supaya wabak ini dapat dikawal sepenuhnya.


Seperti yang kita semua sedia maklum, kluster terbesar jangkitan wabak Covid-19 datangnya dari jemaah ijtimak tabligh yang mengadakan perhimpunan di Masjid Seri Petaling (BACA DI SINI).


Dianggarkan lebih 14,000 orang jemaah tabligh menghadiri Majlis Ijtimak Tabligh di Masjid Seri Petaling tapi yang disahkan sudah membuat pemeriksaan di Klinik Kesihatan cuma sekitar 10,000 orang termasuk lebih 800 orang yang dikuarantin di Masjid Seri Petaling.

Ini bermakna, lebih 4,000 orang jemaah tabligh yang menghadiri majlis tersebut masih lagi sama ada belum atau enggan melakukan pemeriksaan secara sukarela di Klinik Kesihatan atau hospital.

Kita tidak tahu, antara lebih 4,000 orang jemaah tabligh tersebut, berapa ramai yang sudah dijangkiti dan berapa ramai pula yang sudah dijangkiti itu menjangkiti orang sekeliling mereka.

Jadi tidak menghairankan, selepas jemaah tabligh yang menghadiri Majlis Ijtimak Tabligh di Masjid Seri Petaling bersurai, peningkatan jangkitan Covid-19 berlaku secara drastik dan melepasi paras 100 orang.

Kerajaan sedang mengesan dan merayu supaya mereka tampil secara sukarela untuk membuat pemeriksaan kesihatan supaya wabak Covid-19 dapat dikawal sepenuhnya.


Benar, setiap penyakit datangnya dari Allah SWT dan hanya kepadaNya kita mohon perlindugan.


Tapi Allah SWT tidak izinkan kita merisikokan diri kita dengan alasan sekiranya Allah SWT tidak izinkan, pasti kita tidak akan dijangkiti penyakit.

Perintah Kawalan Pergerakan


Berkuatkuasa 18 Mac 2020 hingga 31 Mac 2020, kerajaan telah mengeluarkan Perintah Pengawalan Pergerakan atau 'Movement Control Order (MOC) selaras dengan Akta Kawalan Dan Pencegahan Penyakit Berjangkit 1988 dan Akta Polis 1967 (BACA DI SINI).

Terdapat 6 arahan yang terkandung dalam Perintah Kawalan Pergerakan ini iaitu :


》Larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai termasuk aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya.


》Sekatan menyeluruh semua perjalanan rakyat Malaysia ke luar negara.


》Sekatan kemasukan semua pelancong dan pelawat asing ke dalam negara.


》Penutupan semua Taska, Sekolah Kerajaan dan swasta dan lain-lain institusi pendidikan rendah, menengah dan pra-universiti.


》Penutupan semua Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Awam dan Swata serta Institut Latihan Kemahiran di seluruh negara.

》Penutupan semua premis kerajaan dan swasta kecuali yang terlibat dengan perkhidmatan penting negara (essential services).

Rakyat tidak perlu bertindak melulu hingga menimbulkan suasana panik.

Perintah Kawalan Pergerakan BUKAN perintah berkurung seperti yang ramai sangkakan.

Negara belum lagi diisytiharkan mengalami darurat di mana tidak siapa pun dibenarkan keluar dari rumah.

Rakyat masih lagi boleh keluar membeli barangan keperluan harian kerana pasaraya, kedai runcit dan pasar basah masih lagi dibuka seperti biasa, malah restoran pun dibenarkan berurusniaga seperti biasa tetapi tidak dibenarkan makan di restoran kerana ini akan menyebabkan orang ramai berkumpul.



Jadi tiada keperluan untuk memborong semua keperluan asas harian di pasaraya atau kedai runcit kerana ini akan menyebabkan harga barangan akan melambung naik!!!



Rakyat juga masih boleh berurusan dengan syarikat kewangan dan bank (BACA DI SINI).

Tiada keperluan untuk mengeluarkan semua simpanan kerana ini akan memburukkan lagi aliran tunai domestik negara.

Kita mesti faham, ekoran dari Perintah Kawalan Pergerakan, 4 sektor yang dikategorikan sebagai perkhidmatan kritikal atau 'essential services' ialah :

》Keselamatan
》Pemakanan
》Kesihatan
》Perbankan atau Kewangan

Kita bernasib baik kerana kerajaan yang memerintah sekarang prihatin terhadap kesusahan rakyat akibat dari Perintah Kawalan Pergerakan.



Beberapa bantuan kepada rakyat sudah pun diumumkan oleh Muhyiddin Yassin dan beberapa menteri beliau (TONTON DI SINI), (BACA DI SINI) dan (DI SINI).

Salah Faham Mengenai Penggunaan 'Face Mask'


'Face mask' hanya perlu digunakan oleh pembawa virus Covid-19.

Tujuan menggunakan 'face mask' ialah untuk mengelakan pembawa virus Covid-19 dari menjangkiti orang lain.

'Face mask' yang ada di pasaran sebenarnya tidak mampu melindungi diri kita dari dijangkiti virus Covid-19.

Cara yang terbaik ialah menjarakan diri kita sejauh sekurang-kurangnya 1 meter bila berkomunikasi dengan orang lain kerana jarak maksima penyebaran virus ialah 1 meter.


Tetapi sekiranya mahu juga menggunakan 'face mask' tetapi ianya sudah kehabisan di pasaran, tisu tangan juga boleh dijadikan 'face mask'.

Penggunaan 'sanitiser' adalah penting dalam langkah pencegahan.

Jangan panik kalau kehabisan stok di pasaran kerana kaedah membasuh tangan dengan menggunakan sabun selama sekurang-kurangnya 20 saat adalah lebih berkesan untuk nyah kuman.

Rakyat Malaysia tidak perlu panik, patuhi arahan kerajaan, sekiranya di kawasan berhampiran kita ada jemaah tabligh yang menghadiri Ijtimak Tabligh di Masjid Seri Petaling tetapi tidak mahu melakukan pemeriksaan kesihatan, adalah menjadi tanggungjawab kita menasihati mereka atau melapurkan kepada pihak berkuasa.

Kita sudah lalui berbagai krisis bersama, dari krisis kewangan, krisis bencana alam dan juga krisis kesihatan dan Alhamdulillah, berkat kesabaran dan doa kita bersama, Allah SWT membantu kita melaluinya dengan jaya.

In Sya Allah, kali ini juga kalau kita bersatu hati, bersabar dan berdoa, yakinlah, pertolongan Allah SWT sudah hampir kepada kita.

Jangan politikkan isu Covid-19, bantu sebarkan makkumat yang tepat dan sahih, jangan timbulkan suasana panik, patuhi arahan yang kerajaan keluarkan dan bersama-sama kita berdoa agar Allah SWT menurunkan Rahmat dan Kasih SayangNya selepas kita diuji

Amin, Ya Robbb..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malayjaya.blogspot.com/2020/03/covid-19-patuhi-arahan-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Angka Kematian Covid19 Di Itali Mengatasi China Janganlah Kita Menjadi Seperti Rakyat Italy Engkar Arahan Kerajaan

Angka Kematian Covid19 Di Itali Mengatasi China Janganlah Kita Menjadi Seperti Rakyat Italy Engkar Arahan Kerajaan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 288 hits
Negara negara terkaya di dunia mencurahkan bantuan yang belum pernah disaksikan sebelum ini bagi membantu ekonomi global yang terus merudum manakala kes koronavirus terus melonjak di Eropah dengan Itali kini mencatakan jumlah kematian yang ...
Krisis Covid 19 Skim Bantuan Insentif Kerajaan Persekutuan Kepada Rakyat Malaysia

Krisis Covid 19 Skim Bantuan Insentif Kerajaan Persekutuan Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 437 hits
UMNO ONLINE PENULARAN pandemik COVID 19 yang mencatatkan angka kes semakin meningkat hingga kerajaan terpaksa mengambil tindakan drastik menguatkuasa Perintah Kawalan Pergerakan bagi mengawal ia terus merebak dan memutuskan rangkaian virus ...
Covid 19 Kerajaan Perlu Dengar Rungutan Stesen Minyak Yang Bakal Tutup Dan Cadangan Untuk Mengatasinya

Covid 19 Kerajaan Perlu Dengar Rungutan Stesen Minyak Yang Bakal Tutup Dan Cadangan Untuk Mengatasinya

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 224 hits
Tuan tuan system ekonomi yang paling canggih dan efisien yang diciptakan Allah swt untuk kebaikan manusia adalah system pasaran bebas atau free market Sepertimana diberi namanya system pasaran bebas atau free market ini hanya boleh wujud da...
Covid 19 Kerajaan Perlu Bertindak Pantas

Covid 19 Kerajaan Perlu Bertindak Pantas

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 254 hits
SELURUH negara bahkan seluruh dunia berdoa semoga kita berjaya mengatasi dugaan yang diturunkan oleh yang Maha Esa ke atas muka bumi ini dengan wabak membunuh COVID 19 Lapan kematian dengan lebih 1 000 kes di Malaysia adalah satu amaran bah...
Covid 19 Kerajaan Negeri Sabah Melaksanakan 7 Larangan Baharu

Covid 19 Kerajaan Negeri Sabah Melaksanakan 7 Larangan Baharu

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 318 hits
AssalamualaikumBismillahPada 22 Mac 2020 Kerajaan Negeri Sabah telah melaksanakan 7 Larangan Baharu sebagai langkah untuk menangani wabak Covid 19 Seperti yang korang sedia maklum Sabah merupakan antara negeri yang mencatatkan rekod jangkit...
Kerajaan Mungkin Akan Guna Khidmat Atm Sekiranya Rakyat Masih Ingkar Arahan Perintah Kawalan Pergerakan

Kerajaan Mungkin Akan Guna Khidmat Atm Sekiranya Rakyat Masih Ingkar Arahan Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 513 hits
The ReporterSemenjak Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat perutusan khasnya beberapa hari lalu masih ramai rakyat di negara ini yang tidak mematuhi perintah kawalan pergerakan Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaa...
Covid 19 Terengganu Sambut Baik Inisiatif Kerajaan Pusat

Covid 19 Terengganu Sambut Baik Inisiatif Kerajaan Pusat

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 182 hits
KUALA TERENGGANU 23 Mac Kerajaan negeri menyambut baik usaha kerajaan pusat dalam memperkenalkan beberapa inisiatif lagi bagi membantu rakyat menghadapi ancaman Covid 19 Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan Dakwah dan Penerangan negeri ...
Pagar Elektronik Digunakan Taiwan Bagi Memastikan Arahan Kuarantin Covid 19 Dipatuhi

Pagar Elektronik Digunakan Taiwan Bagi Memastikan Arahan Kuarantin Covid 19 Dipatuhi

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 156 hits
Antara langkah yang diambil kerajaan ialah memastikan mereka yang baru pulang dari negara atau adalah kontak rapat pesakit Covid 19 untuk melakukan kuarantin Jika kuarantin dipatuhi penyebaran wabak akan dapat dielakkan namun sudah dilapork...
Amaran Gelombang Ke 3 Covid19 Seperti Tsunami Jika Rakyat Engkar Arahan Kerajaan

Amaran Gelombang Ke 3 Covid19 Seperti Tsunami Jika Rakyat Engkar Arahan Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 288 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah menasihatkan orang ramai untuk berada di rumah dan mematuhi perintah kawalan pergerakan Kegagalan berbuat demikian kata beliau akan menyebabkan penyebaran wabak Covid 19 menjadi lebih buruk K...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta