Covid 19 Kerajaan Perlu Dengar Rungutan Stesen Minyak Yang Bakal Tutup Dan Cadangan Untuk Mengatasinya




Tuan-tuan system ekonomi yang paling canggih dan efisien yang diciptakan Allah swt untuk kebaikan manusia adalah system pasaran bebas atau free market. 
Sepertimana diberi namanya (setelah dapat dilihat dengan jelas oleh manusia) system pasaran bebas atau free market ini hanya boleh wujud dalam keadaan bebas atau 'free conditions'.
Malang sekali dalam negara kita, sejak perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru pada 1970 (yang sebenarnya adalah campuran system sosialis dan komunis (yang saya akan huraikan lebih lanjut pada masa akan datang)) perjalanan pasaran bebas atau free market amat terjejas. 
Maka sebab itu negara kita ditimpa berbagai bala dan musibah yang adalah hasil perbuatan kita sendiri.



Surah 4:79 wa maa asaa-baka min saiyyi-aa-tin fa min naf-sika - dan apa yang menimpa kamu daripada keburukan maka itu adalah daripada diri-diri kamu sendiri.
Ekonomi kita lemah sekarang, ekonomi kita tidak mempunyai banyak pilihan atau option, para graduan university (majoriti Melayu / bumiputera) menjadi penganggur, budak-budak lepasan SPM tiada peluang hidup semuanya adalah kerana :
"wa maa asaa-baka min saiyyi-aa-tin fa min naf-sika - dan apa yang menimpa kamu daripada keburukan maka itu adalah daripada diri-diri kamu sendiri."
Ketiadaan atau kecacatan pasaran bebas juga menyusahkan pilihan atau option bagi Kerajaan menangani bencana di luar jangkaan yang menimpa kita. 
Contohnya kerajaan negeri Kelantan mati akal menangani Banjir Besar 2014. Enam tahun kemudian masih terdapat rumah orang kampung yang dirosakkan banjir itu belum dibaiki.
Sekarang ini pula dalam wabak Corona Virus, Kerajaan pusat sedang menangani keadaan tetapi dengan memberi kesan dan akibat yang pelbagai. 
Pada keseluruhannya Kerajaan Pusat sedang menangani keadaan dengan ok tetapi saya risau jika wabak ini berpanjangan keadaan akan menjadi makin rumit dan Kerajaan Pusat boleh lose control atau hilang kawalan. Kerajaan patut  mengawasi keadaan dengan lebih menyeluruh. 
(Saya juga harap Kerajaan Pusat akan senantiasa monitor dan mendengar segala feedback, sharing opinion, nasihat "percuma", teguran, rungutan, cemuhan, maki-makian dan apa jenis feedback pun daripada semua lapisan masyarakat untuk dijadikan input mengatasi masalah wabak Corona Virus ini.   Sekarang  bukanlah masanya menjadi prima donna dan merajuk atau marah apabila Kerajaan ditegur sesiapa pun.)
Berbalik kepada perjalanan pasaran bebas yang memang tercemar dalam negara kita, kita sekarang berada dalam keadaan darurat (emergency situation) lagi. Serupa dengan keadaan perang.
Apabila berlaku peperangan atau darurat, perjalanan semua jenis sistem ekonomi samada pasaran bebas, pasaran bukan bebas, sistem ekonomi komunis, sosialis, sistem pasaran terkawal atau apa jenis sistem ekonomi pun semuanya akan terjejas.
Dalam keadaan darurat Kerajaan sesebuah negeri akan terpaksa 'interfere' atau masuk campur dalam perjalanan ekonomi negara untuk menjaga kebaikan rakyat dan negara.  Objektif yang WAHID adalah menyelamatkan nyawa manusia. Sewaktu perang, darurat natural disaster  atau wabak  SAVING HUMAN LIFE SHALL BE THE PRIMARY OBJECTIVE.
Oleh itu Kerajaan akan terpaksa menjadi 'decision maker' atau 'pembuat keputusan' yang membuat keputusan untuk MENGAGIHKAN sumber sumber yang perlu untuk menyelamatkan nyawa manusia dulu. 
Salah satu side effect atau kesan sampingan yang buruk daripada kerja AGIHAN ini adalah ekonomi negara akan terpaksa 'rasa sakit' untuk sekian lama. Ekonomi negara tidak boleh berfungsi dengan baik.
Contohnya sewaktu perang bahan galian (besi, aluminium dsbnya) akan dikawal ketat untuk keperluan pertahanan negara (dalam ekonomi yang mempunyai industry pertahanan atau defense industry). 
Sewaktu wabak, bahan keperluan perubatan akan dikawal untuk disalurkan kepada tempat yang sangat memerlukannya. Dan seterusnya.
Bahan asas akan dikawal untuk disalurkan kepada sector atau industry yang lebih memerlukannya (ikut keperluan peperangan, ikut keperluan perubatan, ikut keperluan mengatasi kehancuran gempa bumi dsbnya).
Kerajaan Pusat menjadi decision maker atau yang akan putuskan perjalanan ekonomi negara - bukan lagi ditentukan oleh perjalanan pasaran bebas.
Dalam keadaan begini no government in the world has the perfect solutions. Tidak ada kerajaan dunia yang mempunyai solution yang 100% terbaik. There is no such thing. 
Hanya Korea Selatan, Singapura, Jerman dan beberapa negara lain yang tidak gunakan perintah kawalan atau 'lockdown' tetapi masih dapat mengawal Corona Virus dengan amat berkesan. Contohnya kadar kematian di Jerman akibat Corona Virus adalah 0.4% sahaja - angka yang terendah didunia. 
Di negara kita Kerajaan masih perlu menangani beberapa perkara dengan lebih baik.
Contohnya pengurusan pembekalan bahan makanan. 
1. Kilang plastik yang membuat egg tray untuk digunakan oleh pengeluar telur ayam  jangan dihalang daripada operasi. Tanpa egg tray telur ayam tidak boleh dijual. Harga telur sudah naik TIGA SEN dan mungkin akan naik lagi.
2. Bekalan sayuran daripada Cameron Highglands atau mana pun jangan dihalang daripada sampai ke pasar di seluruh negara (ataupun ke Singapura - ekonomi kedua negara kita sangat terikat, Tuan-tuan mungkin tak faham kepentingan ekonomi Singapura kepada ekonomi negara kita.) Kita membaca berita lori sayur Cameron Highlands terpaksa membuang sayur atau diberi percuma kepada orang miskin di Ipoh sebab kesekatan Polis / tentera (roadblock oleh Polis / tentera). 
Akibatnya harga sayur akan menjadi lebih mahal. Lama - lama penanam sayur Camerons pun tidak akan menanam sayur lagi. Kemudian apabila wabak Corona sudah hilang harga sayur akan tetap mahal dan akan mengambil masa yang lama untuk menjadi 'normal' sekali lagi.
Yang terbaru pula berita daripada pengusaha stesen minyak yang mungkin terpaksa tutup operasi mereka. Jika stesen minyak tutup percayalah negara kita akan lagi nahas. 
First inilah beritanya :
https://www.msn.com/en-my/news/national/dip-in-fuel-prices-mco-may-see-petrol-stations-close-says-group/ar-BB11IL7C?ocid=spartanntp
Dip in fuel prices, MCO may see petrol stations close
PJ : bulk of 3,800 stations nationwide may have to suspend operations due to “double whammy” of drop in fuel price and MCO
Association president Khairul Annuar said sale of fuel down 70%
a station needs working capital RM150,000 - RM200,00 a month to buy fuelOperating costs around RM30,000 to RM70,000 depending on size 
money comes from margins from selling fuelthis month, no margins as fuel prices dropped three consecutive weeks
these drops cause losses of average RM40,000 price they buy petrol is higher than selling price following week
after MCO, drop in prices, stocks purchased at RM1.82 now sold at RM1.44That is a loss of 38 sen per litre
never had situation where both price and volume drop by substantial amountpetrol station owners might have to close temporarily they do not have sufficient reserves
SUGGESTED SOLUTIONS
suggested govt limit operating hours of petrol stations to 7am-7pm during MCO
help reduce costsElectricity costs RM8,000 - RM15,000 a monthWe could save a lot if we just operated for 12 hours.

govt must insist shops in petrol stations closed to walk-ins all purchases through the cashier window only
petrol pump attendants should not workto keep them safe from Covid-19
govt should make it a ruleWe want to keep workers safe, too
My comments :
Minyak adalah keperluan asas.  Jika stesen minyak tutup, nahas lagi negara kita.
Masalahnya stesen minyak mengalami kerugian besar.
Harga minyak dunia sudah jatuh. Harga jualan satu liter RON 95 adalah RM1.44.Padahal banyak stesen minyak masih mempunyai 'stok lama' yang dibeli dengan harga RM1.82 satu liter. 
Mereka rugi 38 SEN bagi setiap liter minyak yang dijual.
Perintah Kawalan Pergerakan (PKP atau MCO) pula telah mengakibatkan jualan minyak merosot 70%. 
Kerajaan harus ambil perhatian - jika wabak Corona berpanjangan dan kawalan pergerakan diketatkan maka stesen minyak akan tutup.
Saya  cadangkan stesen minyak dibenarkan operasi antara 8 jam hingga 12 jam sahaja.  Waktu operasi perlu ditetapkan (dengan mendengar dengan teliti cadangan daripada stesen minyak dulu).
Jika stesen minyak dapat mengurangkan  kos  mereka boleh mengurangkan kerugian dan harap-harap mereka masih boleh survive.
Harga minyak dunia jatuh merudum bukan masalah besar.
Masalah yang paling besar ialah kemerosotan volume jualan (sales volume decreased) sebanyak 70% itu. 
Jika PKP diketatkan, sales volume akan merosot lagi.Inilah masalah sebenarnya.Posted by Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/03/covid-19-kerajaan-perlu-dengar-rungutan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kejatuhan Harga Stesen Minyak Mungkin Tutup Susulan Perintah Kawalan Kata Persatuan

Kejatuhan Harga Stesen Minyak Mungkin Tutup Susulan Perintah Kawalan Kata Persatuan

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 149 hits
March 26 2020 3 12 PMBanyak pengusaha stesen minyak berdepan masalah kewangan susulan kejatuhan harga bahan api itu dan kemerosotan jualan berikutan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan PETALING JAYA Persatuan pengusaha stesen minyak tem...
Stesen Minyak Shell Di Kajang Ditutup Ada Kes Covid 19

Stesen Minyak Shell Di Kajang Ditutup Ada Kes Covid 19

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 151 hits
Stesen minyak Shell di Kajang ditutup ada kes Covid 19 Dikemas kini 8 minit yang lalu Diterbitkan pada 22 Mar 2020 1 55PM
Perlu Wujudkan Sop Covid 19 Di Stesen Minyak

Perlu Wujudkan Sop Covid 19 Di Stesen Minyak

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 279 hits
SHAH ALAM Tidak ada bukti yang jelas menunjukkan wabak koronavirus senang merebak melalui pam di stesen minyak Profesor perubatan yang merupakan Pakar Perunding Perubatan Keluarga Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Sains Islam...
Lelaki Baru Balik Umrah Positif Covid 19 Ini Tindakan Tegas Kerajaan Indonesia

Lelaki Baru Balik Umrah Positif Covid 19 Ini Tindakan Tegas Kerajaan Indonesia

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 204 hits
Seorang lelaki Febuari lepas baru pulang dari umrah dan disambut meriah oleh penduduk kampung Ini tindakan tegas kerajaan Indonesia Tak sangka Lelaki Baru Balik Umrah Positif Covid 19 Ini Tindakan Tegas Kerajaan Indonesia
Semua Kedai Di Perak Termasuk Stesen Minyak Akan Beroperasi 12 Jam

Semua Kedai Di Perak Termasuk Stesen Minyak Akan Beroperasi 12 Jam

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 216 hits
Bagi mengurangkan risiko wabak covid 19 bermula hari ini semua premis kedai makanan dan termasuklah yang menyediakan perkhidmatan pandu lalu diseluruh Perak akan beroperasi selama 12 jam iaitu mulai 7 pagi hingga 7 malam Semasa Menteri Besa...
Pertamina Ep Dinilai Konsisten Eksplorasi Cadangan Minyak Di Tengah Penurunan Harga

Pertamina Ep Dinilai Konsisten Eksplorasi Cadangan Minyak Di Tengah Penurunan Harga

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 123 hits
Indonesia berpotensi mengembalikan produksi minyak ke tingkat 1 juta barel per hari melalui kegiatan eksplorasi yang masif kendati saat ini produksi masih di bawah 725 ribu BOPD
Bantuan Khas Kerajaan Tangani Kesan Covid 19 Antaranya Rm1600 Bagi Isi Rumah Berpendapatan Rm4k Ke Bawah

Bantuan Khas Kerajaan Tangani Kesan Covid 19 Antaranya Rm1600 Bagi Isi Rumah Berpendapatan Rm4k Ke Bawah

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 305 hits
Bantuan khas kerajaan tangani kesan Covid 19 Antaranya RM1600 bagi isi rumah berpendapatan RM4K ke bawah hi there wow hangat cerita di facebook pasal ada golongan kaya raya mempertikaikan bantuan khas kerajaan untuk tangani kesan COVID 19 j...
Bekas Timbalan Menteri Kesihatan Gesa Kerajaan Tutup Sekolah Sebulan

Bekas Timbalan Menteri Kesihatan Gesa Kerajaan Tutup Sekolah Sebulan

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 404 hits
Bekas timbalan menteri kesihatan Dr Lee Boon Chye menggesa kerajaan supaya memberi tumpuan kepada mengurangkan keseriusan kesan Covid 19 berbanding usaha mengesan kontak rapat pesakit yang disahkan Dalam hantaran di Facebook semalam beliau ...
Covid 19 Bantuan Kakitangan Awam Dan Pesara Kerajaan

Covid 19 Bantuan Kakitangan Awam Dan Pesara Kerajaan

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 319 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan memberikan bantuan tunai RM500 secara one off kepada lebih 1 5 juta penjawat awam Gred 56 dan ke bawah termasuk pekerja kontrak serta 850 000 pesara perkhidmatan awam Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang ...
Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior

App Inarah

Aktiviti Majlis Mesra Aidilfitri Tnb Peringkat Korporat Ppim 30 04 2024

Majlis Watikah Pelantikan Pengawas Pemimpin Muda

Rukun Bacaan Dalam Solat Jenazah