Covid 19 Dalam Pembetungan Tuan Ibrahim Salah Faham Hasil Kajian



Kredit: Iswardy Morni
ULASAN: Menteri Alam sekitar buat lagi. Lain orang cakap lain dia faham
Kajian Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) atau Institut Nasional Kesihatan Awam dan Alam Sekitar (Belanda) sekali lagi disalah ertikan oleh Menteri alam sekitar Malaysia Tuan Ibrahim Tuan Man.
Beliau dipetik oleh akhbar tempatan termasuk Harakahdaily sebagai berkata
“ Kementerian Alam sekitar (KAS) peka dengan perkembangan saintifik terhadap penularan pandemik COVID-19. Sehubungan itu saya ingin memaklumkan bahawa KAS akan mengendalikan kajian terperinci untuk memastikan sama ada bahan genetik virus COVID-19 boleh hidup dan membiak dalam sistem pembetungan awam.
Selain itu, kajian ini juga untuk memastikan sama ada sampel kumbahan dalam sistem pembetungan boleh dijadikan indikator adanya pesakit COVID-19 di sesebuah kawasan. Kerjasama dengan UTM dan TU Delft itu dijangka akan dimulakan minggu depan.” -end quote
Percakapan beliau ini boleh dipecahkan kepada berikut
i) Beliau hendak mengarahkan kajian diadakan terhadap system pembetungan awam untuk melihat kewujudan virus tersebut. KOMEN: Dalam system pembentungan semua jenis virus dan bakteria ada. Namun, kalau Tuan Ibrahim baca sendiri artikel yang ditulis oleh RIVM, Tuan Ibrahim tahu apa sebenarnya maksud artikel tersebut. Sebelum kita pergi jauh, mari kita tengok kajian dari institute tersebut. Jadi tak perlu buang masa dan tenaga nak kaji, sebab Netherland (belanda) dah kaji dah:
“ Based on our knowledge of viruses and water, we showed that drinking water is very well protected against all viruses, including the new coronavirus.
Because KWR has been carrying out research for almost ten years into substances in urban sewage water, such as drugs, and coronavirus is also found in stools, our microbiologists suspected that they could also find the coronavirus SARS-CoV-2 from the stools of infected people in sewage water. In the past weeks, our microbiologists conducted several investigations at various sewage treatment plants in the Netherlands.”
Saya translate dalam Bahasa melayu supaya Tuan Ibrahim faham:
“Berdasarkan pengetahuan yang kita ada mengenai virus dan air, kami telah menunjukkan bahawa air yang boleh diminum itu terlindung dari segala jenis virus, termasuk virus baru coronavirus.
Ini kerana KWR (Water Research Institute of Netherland) TELAH melaksanakan kajian selama lebih 10 tahun terhadap bahan-bahan di dalam air pembentung di kawasan bandar… dan coronavirus sememangnya dijumpai di dalam najis, dan mikrobiologis kita berpendapat bahawa mereka juga akan dapat menjumpai coronavirus SARS-VoV-2 dari najis mereka yang terkena jangkitan di dalam air di dalam kawasan pembentung. Di dalam beberapa minggu sebelum ini, mikrobilogis kami telah mengadakan beberapa penyiasatan dipelbagai kawasan pusat rawatan air kumbahan di Belanda”
Apa sebenarnya maksud KWR dan RIVM?
1. Kajian yang kononnya di sebut oleh Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai suatu yang patut dikaji itu bukanlah seperti yang dia sangka. Lain di baca (kalau dia baca) lain dia faham.
2. Yang dimaksudkan oleh RIVM dan KWR ialah seperti berikut:
“ When more people are infected in a city, more viruses enter the sewers through the stools. What we want to know now is whether the virus is present in sewage water. NOT because we think that the virus is likely to spread via water, but mainly because we could get an indication of the number of virus infections in the population of a city by monitoring the levels of the virus in sewage water.
Since only COVID-19 patients with severe symptoms are tested in the hospital laboratories, the reported figures underestimate the real number of COVID-19 patients. With regular sewage measurements we could provide additional information on the circulation of viruses in the population. Using this method we might also be able to measure whether the number of virus infections in a city will increase again next winter.” (Article: What we learn about the Corona virus through waste water research 24. Mac. 2020)
TERJEMAHAN:
“ Apabila semakin ramai orang di jangkiti di bandar, banyak virus yang telah masuk ke dalam kawasan pembentungan melalui najis. Apa yang kami hendak tahu sama ada virus tersebut hadir atau tidak di dalam air kumbahan. BUKANNYA KAMI MERASAKAN VIRUS ITU AKAN MEREBAK MELALUI AIR, tetapi sebab kami hendak mendapatkan indicator kepada jumlah yang telah terjangkit dengan virus tersebut di kawasan berpenduduk di dalam satu-satu bandar dengan meneliti level virus di dalam air kumbahan.
Memandangkan hanya pesakit COVID-19 dengan symptom teruk yang diuji di makmal hospital, angka yang dilaporkan adalah rendah berbanding dengan jumlah sebenar pesakit COVID-19. Dengan sukatan yang kerap, kita mungkin dapat menyediakan maklumat tambahan mengenai penularan virus di dalam kawasan tersebut. Menggunakan kaedah ini, kita mungkin dapat juga menilai sama ada jumlah mereka yang dijangkiti akan bertambah lagi pada musim sejuk yang akan datang.”
3. NOTA ISWARDY Ini sangat menarik kerana kita selalu tengok jumlah yang dah sakit, tapi bagaimana dia masih ada virus tapi dia tak teruk dan tak pergi hospital. Contoh kawasan rumah setinggan yang mana ramai pendatang tanpa Izin atau kawasan yang jauh dari hospital
Kesimpulan
1. Kesimpulannya Tuan Ibrahim, selaku menteri Alam sekitar sekali lagi salah faham dengan scientific journal ini (atau dia patut buang saja sapa yang advice dia tak reti)
2. Kajian di Netherland BUKANNYA kajian sama ada virus boleh hidup dalam pembentungan dan air kumbahan. IA MEMANG BOLEH HIDUP.
3. kajian di sana adalah apa yang kita boleh tengok cara alternative melihat penularan kes dengan melihat kehadiran virus (concentration of virus presence) di dalam pembentungan di satu-satu kawasan dan bagi saya ia suatu idea yang sangat menarik.
4. Ada orang kata, apa kau kisah? Aku kisah sebab ini akan menyebabkan panik di negara kita. Faham ke tak? Oo tak faham..
5. Menteri alam sekitar…..jangan buat orang panic yang bukan-bukan laaaaa…. Face palm lagi…..
Sebarkan agar Menteri Alam sekitar letak jawatan atau dia pecat penasihat dia.. PUNAHSIHAT betul…
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26911

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Netizen Persoal Sumbangan Daripada Golongan Artis Shuib Tampil Leraikan Salah Faham

Netizen Persoal Sumbangan Daripada Golongan Artis Shuib Tampil Leraikan Salah Faham

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 223 hits
Baru baru ini seorang pelawak iaitu Shuib Sepahtu memuatnaik satu posting di Instagramnya shuibsepahtu untuk meleraikan salah faham diantara netizen terhadap beberapa rakan artisnya seperti Black Achey dan Tomok berkaitan dengan bantuan dar...
Hadi S Appointment Can Boost Diplomatic Ties Claims Tuan Ibrahim

Hadi S Appointment Can Boost Diplomatic Ties Claims Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 187 hits
The of PAS President Abdul Hadi Awang as the Prime Minister s special ambassador to the Middle East with ministerial status can be seen as an opportunity to strengthen diplomatic relations between Malaysia and countries in the region PAS de...
Pkr S Fahmi Fadzil Tries To Laga Tuan Ibrahim With Hadi Awang

Pkr S Fahmi Fadzil Tries To Laga Tuan Ibrahim With Hadi Awang

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 343 hits
Fahmi Fadzil questions Hadi Awang s appointment as special envoy and asks Tuan Ibrahim for his views An MP has questioned the appointment of Marang MP Datuk Seri Dr Abdul Hadi Awang as Malaysia s special envoy to the Middle East According t...
Saya Tak Tahan Duduk Situ Timbul Salah Faham Pramugari Lari Dari Hospital Sudah Serah Diri Kembali Ke Hospital

Saya Tak Tahan Duduk Situ Timbul Salah Faham Pramugari Lari Dari Hospital Sudah Serah Diri Kembali Ke Hospital

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 521 hits
SUSULAN tular kes pramugari yang mempunyai simptom Covid 19 melarikan diri dari Hospital Parit Buntar Perak malam Isnin gadis tersebut memberi penjelasan berhubung perkara itu Mitchell Adriyana Abdul Malik atau lebih mesra disapa Yana menje...
Kilang Di Pulau Pinang Hasil Alat Kesan Covid 19 Dalam Setengah Jam Terikat Dengan As

Kilang Di Pulau Pinang Hasil Alat Kesan Covid 19 Dalam Setengah Jam Terikat Dengan As

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 357 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia sedang melakukan perbincangan dengan sebuah syarikat yang menghasilkan peralatan canggih dan berupaya mengesan virus Covid 19 dalam masa yang singkat Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berk...
Twitter Akan Meminta Pengguna Memadam Ciapan Yang Akan Mendatangkan Salah Faham Mengenai Covid 19

Twitter Akan Meminta Pengguna Memadam Ciapan Yang Akan Mendatangkan Salah Faham Mengenai Covid 19

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 208 hits
Platform platform media sosial adalah kawasan dimana orang ramai di seluruh dunia berkumpul untuk berkomunikasi dan bertukar maklumat Sayangnya kebarangkalian bahawa maklumat yang dikongsi itu adalah palsu juga cukup besar Untuk menangani i...
Tuan Ibrahim Apalah Ada Pada Nama

Tuan Ibrahim Apalah Ada Pada Nama

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 343 hits
KOMENCuplikan Kamus Dewan untuk rujukan SEJAK malam tadi riuh mengenai penukaran nama baru untuk Kementerian Alam Sekitar dan Air dengan singkatan yang agak jengkil dan melucukan Singkatan itu disebut MEWA sebagai dhoman kepada Ministry of ...
Dua Wajah Mewa Tuan Ibrahim

Dua Wajah Mewa Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 266 hits
Ketika kerajaan PH melantik Tan Kok Wai sebagai Duta Khas ke China pada 2018 Timbalan Presiden Pas Tuan Ibrahim Tuan Man mengkritik lantikan itu dengan mengatakan ia sebagai mengulangi langkah BN sebelum ini selain menyifatkannya suatu pemb...
Kajian Covid 19 Menunjukkan Bahawa Lelaki Paling Berisiko Mati Berbanding Wanita

Kajian Covid 19 Menunjukkan Bahawa Lelaki Paling Berisiko Mati Berbanding Wanita

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 182 hits
Pakar telah mengeluarkan fakta terbaharu mengenai wabak COVID 19 yang telah menyerang di seluruh dunia dan terbaharu wabak coronavirus lebih banyak membunuh lelaki berbanding kaum wanita Gambar hiasan Antara punca yang diberikan oleh mereka...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000