Covid 19 Bahaya Kerosakan Tubuh Selepas Sembuh


Covid-19 merupakan sejenis wabak yang baharu, jadi tidak menghairankan sepanjang beberapa bulan lalu dan tahun akan mendatang, pasti timbul banyak persoalan dan penjelasan tentang jangkitan ini dan sehingga tahun 2020, masih ada bekas pesakit SARS sejak 2003 merasai kesan jangkitan dan rawatan yang telah dilalui. Itu realiti jangkitan SARS yang berlaku hampir 20 tahun sebelumnya.


Artikel ini pula cuba membawakan kepada anda andaian serta penemuan berkaitan kesan yang berlaku kepada pesakit Covid-19, selepas mereka dibenarkan pulang ke rumah.

Adakah mereka boleh meneruskan hidup seperti biasa atau sebenarnya masih perlu berhadapan dengan bermacam dugaan yang akan menggugat jiwa?

Masalah pada sistem pernafasan

Pesakit Covid-19 khasnya mereka yang sembuh selepas melalui tahap kritikal jangkitan akan mengalami masalah pernafasan.

Ini merupakan hipotesis awal apabila dua kes pandemik SARS 2003 dan MERS yang berlaku beberapa tahun lalu, dijadikan sandaran.

SARS 2003 menunjukkan bukti bekas pesakit mampu pulih tetapi mengambil masa yang lama untuk mempunyai fungsi paru-paru seperti asal.

Bagi mereka yang terselamat dalam jangkitan MERS, kesan kerosakan pada mereka pula dilaporkan bersifat kekal.

Parut-parut yang wujud akibat jangkitan dalam paru-paru mereka dilaporkan tidak mampu pulih seperti asal.

Berdasarkan kepada dua insiden yang sudah berlaku, diramalkan kesan jangka panjang Covid-19 pada bekas pesakit tidak akan lari jauh.

Dalam laporan-laporan awal melibatkan kajian ke atas pesakit Covid-19 yang telah pulih di Hong Kong, penyelidik mendapati wujud penurunan keupayaan paru-paru pada pesakit apabila melakukan aktiviti yang memerlukan pernafasan pantas seperti senaman selepas dibenarkan pulang ke rumah.

Sesetengah pesakit mendapati mereka gagal melakukan perkara yang telah biasa mereka lakukan, mudah merasa penat serta tidak lagi mampu aktif seperti biasa.

Hasil kajian penyelidik mendapati dalam kumpulan pesakit yang disahkan bebas jangkitan, ada pesakit yang mengalami penurunan fungsi paru-paru sebanyak 20 ke 30%, menyebabkan masalah pernafasan yang mereka rasai.

Disebabkan oleh gangguan pada fungsi paru-paru yang membawa oksigen, selain masalah pernafasan, pesakit Covid-19 yang mengalami jangkitan teruk atau kritikan juga akan mengalami masalah penurunan kadar metabolisme mereka berbanding biasa dalam jangka masa panjang.

Saluran darah dan jantung tersumbat

Kajian-kajian awal yang berjaya menunjukkan wujudnya hubungan di antara Covid-19 dan serangan pada jantung juga mula dilaporkan.

Salah satu laporan terawal yang menunjukkan wujud hubungan jangkitan virus dan kerosakan pada organ penting itu diterbitkan pada 28 Mac 2020, apabila rekod-rekod jangkitan awal mendapati berlakunya serangan jantung disebabkan jangkitan virus pada pesakit.

Bagaimanapun, pendapat ini belum dapat ditentukan lagi kerana masih lagi dalam kajian, namun statistik yang berjaya dianalisis melibatkan 416 bekas pesakit di Wuhan menyokong teori ini.

Lebih 20% daripada keseluruhan pesakit yang dirawat di pusat rawatan khas Covid-19 di Wuhan, didapati mempunyai kecederaan pada bahagian jantung.

Kadar kecederaan jantung yang tinggi didapati berlaku dengan kekerapan lebih tinggi apabila melibatkan pesakit yang lebih tua.

Serangan yang dikategorikan sebagai kadar kecederaan myocardial atau 'myocardial injury' akibat kelemahan pengepaman saluran darah kepada jantung, boleh berlaku sama ada dengan penampakan simptom seperti rasa semput pada dada pesakit dan ada juga pesakit yang langsung tidak menampakkan simptom berlakunya kerosakan pada jantung.

Pakar perubatan perlu menjalankan beberapa ujian berbeza sebelum dapat membezakan dan mengenalpasti adakah pesakit sedang mengalami serangan jantung atau sedang mengalami masalah pernafasan akibat jangkitan pada paru-paru.

Seandainya diagnosis pesakit gagal mengesan punca sebenar masalah yang sedang berlaku, seperti kegagalan organ jantung misalnya, peluang pesakit untuk sembuh akan menurun mendadak.

Apa yang kita tahu setakat ini?

Kita mungkin perlu menunggu beberapa bulan lagi untuk lebih mengetahui kesan jangka panjang jangkitan Covid-19 pada pesakit.

Gambaran awal jelas menunjukkan, sekiranya kita bergantung dengan kajian lalu terhadap SARS 2003 dan MERS dalam memahami risiko Covid-19, besar kemungkinan akan berlaku banyak kes-kes terlepas pandang melibatkan diagnosis pesakit serta kaedah yang betul dalam membantu pemulihan pesakit yang telah sembuh.

Jadi, persoalan utamanya, apa yang sudah kita tahu tentang kesan kerosakan jangka panjang yang akan berlaku pada pesakit Covid-19?

Jika kajian-kajian yang dijalankan di China dijadikan kayu ukuran, 80% kes jangkitan Covid-19 dikategorikan bersifat ringan, tidak akan memberikan kesan buruk jangka masa panjang pada pesakit.

Mereka yang dijangkiti teruk (severely infected) tetapi tidak memerlukan bantuan ventilator juga dipercayai mampu pulih seperti biasa, namun terpaksa berhadapan beberapa kesan kerosakan yang tidak berbahaya dan dipercayai mampu pulih dalam setahun atau dua tahun.

Bagi kumpulan selebihnya sekitar 16 ke 20% peratus, mereka mewakili kumpulan pesakit yang pernah mengalami jangkitan kritikal serta memerlukan bantuan mesin pernafasan.

Kumpulan inilah yang sangat sukar diramal apa hala tuju tahap kesihatan mereka, serta berkemungkinan besar terpaksa berdepan dengan tahap kesihatan yang jauh menurun.

Pesakit tahap kritikal berisiko mengalami kerosakan organ kekal

Pesakit yang perlu dibantu dengan mesin semasa rawatan, diramal akan mengalami sindrom yang diistilahkan sebagai ARDS atau 'acute respiratory distress syndrome', di mana cecair yang masih berkumpul dalam paru-paru mereka akan menyebabkan masalah pernafasan dalam tempoh panjang.

Bagi kumpulan pesakit yang memerlukan bantuan mesin 'extracorporeal membrane oxygenation' (ECMO), bagi menggantikan fungsi paru-paru dan jantung semasa rawatan, dikhuatiri kaedah rawatan itu sendiri mampu menyebabkan kerosakan bersifat kekal terjadi pada paru-paru mereka.

Nyatalah di sini pada peringkat permulaan penyebaran wabak Covid-19, pakar-pakar perubatan di seluruh dunia menjangkakan risiko terbesar serangan Covid-19 yang bersifat kritikal adalah jangkitan ke atas sistem pernafasan seseorang individu, menyukarkan pesakit untuk bernafas.

Namun hari demi hari, semakin banyak kes jangkitan Covid-19 yang berlaku tetapi menampakkan simptom-simptom sebaliknya, seperti gangguan pada jantung, otak dan sistem imuniti seseorang.

Atas sebab itulah, semakin banyak yang kita faham, semakin kerap kita menggaru kepala.

Penjelasan ringkas pakar kardiologi dari Yale University bernama Dr. Harlan Krumholtz yang melaporkan penemuan jangkitan dengan serangan jantung dan kini antara individu yang paling lantang meminta agar pemahaman kita tentang Covid-19 diubah, menjelaskan segala-galanya dengan mudah;

"Covid-19 bukanlah hanya serangan ke atas sistem pernafasan. Kesannya juga berlaku pada jantung, hati, buah pinggang, sistem endokrin dan saluran darah."

Seandainya Covid-19 mampu menyerang jantung, limpa, buah pinggang, sistem endokrin dan saluran darah seseorang; nampak seakan masih banyak yang kita belum tahu.

Jelas sekali, penerokaan pemahaman kita terhadap ancaman wabak Covid-19 memerlukan kita bermula daripada kosong, tanpa boleh lagi berharap kepada pengalaman dan pengetahuan sedia ada.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Fakta Cara Penyebaran Virus Covid-19 Dan Rawatannya Yang Anda Wajib TahuPesakit Covid-19 Sembuh Dalam Tempoh 3 Hari Kerana Sistem Imun Tubuh Yang Kuat!
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/05/covid-19-dan-bahaya-kerosakan-tubuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wajib Tahu Bahaya Kepada Negara Dan Rakyat Malaysia Selepas Covid 19

Wajib Tahu Bahaya Kepada Negara Dan Rakyat Malaysia Selepas Covid 19

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 347 hits
Foto PPIMBukan Covid 19 sahaja yang mendatangkan bahaya kepada negara dan rakyat kita tetapi negara kita sedang telah dibanjiri ratusan ribu pelancong yang tidak keluar dari negara dan berkerja secara haram di Malaysia Kita sedia maklum beb...
Covid 19 Sembuh Selepas Koma 45 Hari

Covid 19 Sembuh Selepas Koma 45 Hari

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 277 hits
COVID 19 Sembuh selepas koma 45 hariKUALA LUMPUR Seorang rakyat Malaysia yang koma selama 45 hari akibat COVID 19 dan dirawat di Hospital Houssay Argentina disahkan pulih pada 1 Mei lalu Mohd Zaidy Abdul Rahman 43 dirawat di hospital itu se...
Pesakit Covid 19 Sembuh Dalam Tempoh 3 Hari Kerana Sistem Imun Tubuh Yang Kuat

Pesakit Covid 19 Sembuh Dalam Tempoh 3 Hari Kerana Sistem Imun Tubuh Yang Kuat

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 307 hits
Semenjak jangkitan virus COVID 19 merebak ke seluruh dunia saintis dan ahli akademik telah berusaha keras tanpa henti untuk mencari ubat dan berlumba lumba mencipta vaksin sebagai senjata utama dalam memerangi kemaraan wabak Namun apa yang ...
5 Sekeluarga Positif Covid 19 Selepas Terima Tetamu Di Rumah

5 Sekeluarga Positif Covid 19 Selepas Terima Tetamu Di Rumah

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 687 hits
Foto Sabahpost net Tujuan penulisan ini bukan untuk menakut nakutkan anda atau menghalang anda daripada melakukan ziarah raya tetapi sekadar memberi pemahaman apakah risiko yang akan anda tempuhi jika melakukan ziarah raya Baru baru ini PM ...
Eijkman Sebut Pasien Sembuh Bisa Kembali Terinfeksi Covid 19

Eijkman Sebut Pasien Sembuh Bisa Kembali Terinfeksi Covid 19

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 158 hits
Dia mengungkapkan pada umumnya orang orang yang sembuh dari Covid 19 akan punya antibodi untuk melawan penyakit itu Namun ada beberapa orang yang antibodinya tidak cukup tinggi untuk memproteksi tubuhnya sehingga bisa terjadi reinfeksi
Covid 19 Lebih Lemah Selepas Mutasi

Covid 19 Lebih Lemah Selepas Mutasi

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 242 hits
MalaysiaGazette Foto hiasan Petugas kesihatan membawa ubat ubatan untuk pesakit Covid 19 ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Hospital Kuala Lumpur foto HAZROL ZAINAL KOTA KINABALU Timbalan Pengarah Klinikal I Hospital Queen Elizabeth K...
Mata Adalah Laluan Penting Bagi Covid 19 Masuk Ke Dalam Tubuh Manusia

Mata Adalah Laluan Penting Bagi Covid 19 Masuk Ke Dalam Tubuh Manusia

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 277 hits
Mata adalah laluan penting bagi COVID 19 masuk ke dalam tubuh manusia menurut penyelidikan University of Hong Kong Kajian itu mendapati penyebaran virus COVID 19 melalui cara itu 100 kali lebih tinggi daripada Sindrom Pernafasan Akut Teruk ...
11 Orang Sembuh Tren Covid 19 Di Kota Tasikmalaya Menurun

11 Orang Sembuh Tren Covid 19 Di Kota Tasikmalaya Menurun

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 178 hits
Wali Kota Tasikmalaya Budi Budiman mengklaim setelah empat hari dilakukan pembatasan sosial berskala besar tidak ada penambahan kasus Covid 19 di wilayahnya
11 Pasien Positif Covid 19 Di Riau Sembuh Dan Pulang Ke Rumah

11 Pasien Positif Covid 19 Di Riau Sembuh Dan Pulang Ke Rumah

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 325 hits
Total Positif 73 kasus positif Covid 19 Dari jumlah itu sebanyak 28 orang masih dirawat 39 sehat dan sudah dipulangkan serta 6 orang meninggal dunia jelasnya
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16