Covid 19 Adakah Kita Telah Gagal



PKPD telah 'mengurung' sebahagian besar 8 juta warga Lembah Klang di kediaman masing-masing dari 3 hingga 16 Julai apabila hanya boleh bergerak sekitar radius 10 kilometer. Lebih tragis, PKPD tersebut adalah sambungan daripada total lockdown di seluruh negara yang sudah bermula sejak 1 Jun lalu.
Pendek kata secara mudahnya sudah 44 hari rakyat Malaysia terutamanya warga Lembah Klang 'berkurung'.

Sebagai perbandingan rakyat Malaysia juga pernah berkurung secara lebih ketat pada PKP1.0 selama 47 hari dari 18 Mac sehingga 3 Mei 2020.
Namun, tragisnya hasil daripada total lockdown dan PKPD hari ini yang cuma tiga hari berkurang daripada PKP1.0 sangatlah mendukacitakan.
Bukan sahaja kita gagal melandaikan lengkungan graf, malah jauh lebih buruk pada hari-hari terakhir PKPD jumlah kes hari mencanak naik mencatatkan rekod tertinggi.
Pada 13 Julai lalu, buat kali pertamanya dalam tempoh setahun enam bulan ini, Malaysia mencatatkan kes harian melepasi lima digit iaitu 11,079 kes. Pada Selasa, angka tersebut semakin tinggi 11,618 kes dan pada Rabu angka naik lagi kepada 13,215 kes.
Justeru di mana silapnya taktik perang kita melawan Covid-19.
Adakah kita berperang di medan perang yang salah atau kita merawat di tempat yang salah?.. dan adakah kita telah gagal?
Baca, apa pendapat Dr. Mohd. Dzulkhairi Mohd. Rani dari Universiti Sains Islam Malaysia & Dr. Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia
Malaysia dikejutkan dengan jumlah kes harian baharu tertinggi dalam sejarah sejak Covid-19 diumumkan pandemik pada tahun lalu dengan 13,215 kes (15 Julai), 12,541 kes (16 Julai) dan 12,528 kes pada 17 Julai lalu.
Begitupun, perincian mengenai kes-kes ini oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Nor Hisham Abdullah sepatutnya mampu meredakan kebimbangan mereka yang melihat jumlah kes yang tinggi sebagai kegagalan mengawal penularan Covid-19.
Daripada 13,215 kes pada 15 Julai, sebanyak 8,047 kes (60.9 peratus) adalah kategori 1 (tidak bergejala) manakala 4,637 kes (35.1 peratus) kategori 2 (bergejala ringan).
Daripada 12,541 kes pada 16 Julai, sebanyak 6,504 kes (51.9 peratus) daripada kategori 1 dan 5,848 kes (46.6 peratus) kategori 2.
Daripada 12,528 kes pada 17 Julai, 6,840 kes (54.6 peratus) adalah kategori 1 manakala 5,468 kes (43.6 peratus) kategori 2.
Ini menunjukkan sebahagian besar daripada kes positif yang dilaporkan daripada kumpulan tidak bergejala dan bergejala ringan, iaitu 96.0 peratus pada 15 Julai, 98.5 peratus (16 Julai) dan 98.2 peratus (17 Julai).

Seperti dijelaskan oleh Nor Hisham, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menjangkakan jumlah kes harian Covid-19 di negara ini akan mulai stabil dan menunjukkan penurunan dalam tempoh seminggu atau dua minggu lagi.
Dalam menghadapi pandemik ini, kepantasan untuk menghalang jangkitan adalah paling utama. Namun begitu, selagi kita semua masih belum mencapai kadar pemberian vaksin yang tinggi, agak mustahil untuk menamatkan pandemik ini dengan segera.
Penting untuk difahamkan, kerajaan tidak gagal tetapi sebaliknya sedang berusaha keras untuk bertindak balas kepada cabaran-cabaran baharu.
Sumber Pejabat Perdana Menteri memaklumkan, Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri mengarahkan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin membeli lebih banyak vaksin untuk Selangor dan Kuala Lumpur.
Sebelum ini sasaran kerajaan adalah 80 peratus vaksinasi kepada golongan dewasa di Selangor dan Kuala Lumpur menjelang Oktober tetapi kini dengan kemasukan varian baharu dan peningkatan kes, sasaran baharu kerajaan adalah 100 peratus vaksinasi di kawasan tersebut pada akhir Julai ini.
Secara lebih spesifiknya, usaha Operasi Kapasiti Lonjak Lembah Klang ini menyasarkan 6.1 juta populasi dewasa di Selangor dan Kuala Lumpur menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin menjelang 1 Ogos.
Dalam konteks inilah maka kerajaan memutuskan untuk membenarkan warga emas berumur 60 tahun ke atas di Selangor dan Kuala Lumpur yang masih belum menerima janji temu hadir ke Pusat-Pusat Pemberian Vaksin (PPV) bagi mendapatkan vaksin secara walk-in.
Lebih dari itu, Muhyiddin juga mengarahkan penubuhan sebuah pasukan petugas khas diketuai Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr. Chong Chee Kheong yang bekerja keras sejak dua minggu lalu bagi memastikan keadaan kembali terkawal di Selangor dengan membuat pelbagai keputusan cepat dan tepat.
Dengan proses vaksinasi giat dilaksanakan di seluruh negara serta kawalan kesihatan awam yang masih berkuat kuasa seperti sekatan pergerakan ketika ini, diyakini kerajaan akan mampu melandaikan semula keluk jangkitan wabak.
PERANCIS
Peningkatan kes pada masa ini bukan hanya berlaku di Malaysia, malahan di seluruh dunia. Selain kes-kes sporadik yang dilaporkan, varian baharu Delta yang lebih cepat merebak turut menyumbang kepada kenaikan jumlah kes.
Perancis adalah antara negara mencatatkan peratusan rendah di Eropah berjaya meningkatkan kesedaran untuk mencapai jumlah vaksinasi yang tinggi setelah penduduknya bimbang dengan penularan pantas varian Delta.
Pengumuman kerajaan Perancis bahawa kelonggaran tertentu akan diberikan kepada mereka yang telah melengkapkan dua dos vaksin berjaya meningkatkan jumlah penerima vaksin di negara itu. Perkara sama juga sedang dilakukan di Malaysia melalui pengumuman serupa oleh Muhyiddin yang dijangka berjaya meningkatkan jumlah penerima vaksin di negara ini.
Pakar-pakar kesihatan yakin, memperhebatkan kadar pemberian vaksin adalah salah satu cara berkesan untuk menangani pandemik ini.
Sehubungan itu, berita menggembirakan adalah bila Malaysia menjadi antara negara berada dalam senarai teratas pada masa ini dalam pemberian vaksin kepada penduduknya dengan kadar vaksinasi harian melepasi kadar purata per kapita vaksinasi dunia dengan lebih 400,000 dos suntikan diberikan sehari, sebaris negara-negara maju lain seperti Kanada dan Australia.
Data mutakhir menunjukkan 406,763 dos vaksin diberikan pada 16 Julai lalu manakala jumlah kumulatif pemberian dos vaksin di negara ini setakat 11:59 malam 16 Julai pula adalah 13,621, 884.
Kita dapat melihat kesungguhan semua pihak mempercepatkan pemberian vaksin, termasuk melalui program outreach ataupun program vaksinasi di kawasan pedalaman, di mana di tempat tertentu vaksin diturunkan dengan bantuan pihak bomba secara winching.
Dengan peningkatan kadar pemberian vaksin ini, kes harian dijangka dapat diturunkan kepada jumlah yang minimum beberapa bulan lagi. Di negara-negara seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom yang telah memulakan program imunisasi mereka lebih awal kepada lebih ramai penduduk, penurunan kes kemasukan ke hospital dan penurunan kadar kematian dicatatkan.
Semua ini merupakan petanda yang baik untuk kita keluar daripada pandemik ini.

- Dr. Mohd. Dzulkhairi Mohd. Rani ialah Profesor Madya Perubatan di Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Sains Islam Malaysia - Dr. Kamarul Zaman Yusoff ialah Pensyarah Kanan di Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia


Laporan dipetik dari Utusan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/07/covid-19-adakah-kita-telah-gagal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Mereka Yang Gila Berpolitiking Kata Malaysia Gagal Tangani Covid 19

Hanya Mereka Yang Gila Berpolitiking Kata Malaysia Gagal Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 335 hits
SHAH ALAM Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan belum ada negara dalam dunia yang boleh mendabik dada telah berjaya menghadapi penularan wabak pandemik Covid 19 sehingga kini Menurutnya tidak ada juga negara yang berputus asa ...
Adakah Yang Gagal Itu Umno Sebab Itu Dia Tarik Diri Dari Kerajaan Sendiri

Adakah Yang Gagal Itu Umno Sebab Itu Dia Tarik Diri Dari Kerajaan Sendiri

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 204 hits
Oleh SITI NUR ZAWANI MISCON July 8 2021 Kerajaan Tan Sri Mahiaddin Md Yasin ibarat telah dihina oleh Umno dengan ungkapan tanda pagar kerajaangagal yang dijadikan alasan untuk menarik diri daripada mengekalkan sokongan kepada perdana menter...
Mp Aktivis Buat Laporan Polis Kerajaan Gagal Lindungi Rakyat Dari Covid 19 Fazli Radzi July 25 2021

Mp Aktivis Buat Laporan Polis Kerajaan Gagal Lindungi Rakyat Dari Covid 19 Fazli Radzi July 25 2021

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 279 hits
Tujuh Ahli Parlimen dan dua aktivis membuat laporan polis hari ini berhubung kegagalan kerajaan Perikatan Nasional mengawal pandemik Covid 19 Ahli Parlimen terbabit ialah Fahmi Fadzil Hannah Yeoh Aziz Jamman Isnaraissah Munirah Dr Kelvin Yi...
Manifesto Pun Gagal Tunai Janji Pula Nak Selesai Covid Hj Hadi Bidas Ph

Manifesto Pun Gagal Tunai Janji Pula Nak Selesai Covid Hj Hadi Bidas Ph

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 222 hits
PETALING JAYA Presiden PAS Abdul Hadi Awang menempelak amalan politiking Pakatan Harapan yang terus menipu rakyat dengan mendakwa mampu menyelesaikan krisis Covid 19 walaupun ternyata gagal menunaikan janji manifesto Pilihan Raya Umum Ke 14...
Gagal Kemudi Kerajaan Urus Covid 19 Ph Desak Muhyiddin Lepas Jawatan Serta Merta

Gagal Kemudi Kerajaan Urus Covid 19 Ph Desak Muhyiddin Lepas Jawatan Serta Merta

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 183 hits
July 9 2021 Kenyataan Majlis Presiden PH itu ditandatangani bersama oleh Presiden PKR Anwar Ibrahim Presiden Amanah Mohammad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng PETALING JAYA Pakatan Harapan mendesak Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ...
Politisi Pkb Anggap Ibas Berlebihan Khawatir Indonesia Gagal Tangani Covid 19

Politisi Pkb Anggap Ibas Berlebihan Khawatir Indonesia Gagal Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 184 hits
Anggota DPR RI Fraksi PKB Luqman Hakim menyebut kekhawatiran Ibas terlalu berlebihan Menurutnya tidak ada tanda tanda Indonesia mengarah ke negara gagal dalam penanganan pandemi
Kemenag Kerahkan Penyuluh Jadi Relawan Pemulasaraan Jenazah Covid 19

Kemenag Kerahkan Penyuluh Jadi Relawan Pemulasaraan Jenazah Covid 19

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 178 hits
Kementerian Agama akan mengerahkan tenaga penyuluh agama Islam menjadi relawan pemulasaraan jenazah yang meninggal akibat Covid 19 merespons keterbatasan tenaga pemulasaraan
Tni Akan Buat Shelter Perawatan Pasien Covid 19

Tni Akan Buat Shelter Perawatan Pasien Covid 19

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 190 hits
Jubir Kementerian Komunikasi dan Informatika Dedy Permadi mengungkapkan TNI akan turut membantu penanganan pasien Covid 19 Nanti TNI akan membuat suatu tempat penampungan atau shelter bagi penderita Covid
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools