Coretan Sang Perantau Di Felda Sahabat Lahad Datu Sabah


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Wahh, begitu bagi salam ye? Okay, ada yang tertunggu nak baca post terbaru ka? Aku ni bukan apa, lama tak menulis tu bukan sebab sibuk, nak kata sibuk tak sangat sekarang, cumanya aku jadi writer's block. Faham tak? Stuck. Aku tak tahu nak taip apa

Tapi, kali ini aku semangat nak berkongsi kisah aku di sini. Tak semua orang dapat rasa pengalaman yang sama kan? Berbeza-beza. Tak gittew

Sumber : Google Images
Jadi, aku akan bahagikan beberapa bahagian lah. Mana tahu satu hari nanti, ada adik-adik bakal posting ke sini, boleh dapat gambaran macam mana lahhhh keadaan felda di Sabah ni. Okay, korang dah sedia ke nak baca pengalaman aku yang tak seberapa ni

KELUASAN GEOGRAFI. Pertama kalinya, korang bayangkanlah, keluasan Felda Sahabat ini saja berkeluasan lebih kurang 105,503 hektar lebih kurang luasnya Negeri Melaka yang mana keluasannya lebih kurang 1,664 km² . Tu baru felda ya, tak termasuk mukim lain seperti mukim bandar lagi. Hang bayangkan lah besar mana felda tu? Yang paling aku tertarik nama-nama setiap felda ni. Dia ada lebih kurang 55 felda juga dan ada nama nama tertentu. Macam aku, Felda Anjung Teduh, dalam tu ada Felda Sahabat 1 & 2. Dan begitulah seterusnya

Ini antara nama nama felda yang aku kira sangat menarik kan? Bermula dengan Anjung Teduh, Baiduri Ayu, Cenderawasih, Desa Kencana, Embara Budi, Fajar Harapan, Gemala Pura, Hamparan Badai, Indera Sakti, Jeragan Bestari, Kembara Sakti, Lancang Kemudi, Mercu Puspita, dan akhir sekali Nilam Permata.
Jarak antara bandar ke felda ni lebih kurang 80-100km. Bayangkan kalau aku nak ke bandar membeli barang tu, aku dah boleh solat jamak qasar ya. Cukup haul orang kata hehe. Kalau di Semenanjung tu, ibarat aku dari Banting nak ke Kuala Lumpur, tapi masih tak boleh nak solat jamak, sebab masih belum cukup. Habis masa dekat jammed saja. Hehe.
Tapi di sini, kalau aku mau ke bandar, aku boleh niat jamak awal-awal, nanti solat di masjid saja, balik tak payah fikir. tapi korang baru rentas mukim la, belum rentas daerah. Besar kan Sabah ni?
Kalau korang nampak signboard ni, makna kata korang dah masuk ke kawasan kaklong!

KEMUDAHAN JALAN RAYA. Alhamdulillah, di sini sepanjang jalan dari bandar nak masuk ke felda, jalannya sudah berturap ataupun orang sini panggil asfal/aspal. Bukan Assafal ya, tu YB sini. Ingat tu!
Cuma....
Kita kena tahu keadaan muka bumi kat sini berbukit bukau tau. Fuh, dia punya jalan walaupun berturap, mai masa berlubang, hahaha, bak kata kawan aku dia ibaratkan macam kita tengah main game sambil memandu. Nak elak lubang punya pasal. HAHA.
Ya, gelak la. Aku dah rasa. Syok syok pecut, maklumlah takde kereta kan, tiba-tiba lubang. Lepastu, lubang lagi. Haha, ulanglah sampai abang jamil mampos bak kata P Ramlee. Tapi kali ni okay lagi, bayangkan sebelum-sebelum ni. Sebab tu sini ramai pakai 4x4.
Jalan masuk ke felda Anjung Teduh. Baru-baru ni kan popular sebab PKPD. Tiber.

Ini Felda Sahabat 1. Bukan felda aku.
Kat mana ye ni? Aku nak kena jelajah lagi felda ni. AKu pun tak tahu, Hehe.
Tapi jangan risau lah, tak la teruk sangat. Pengalaman best apa ni. Nanti kalau dah elok jalan, kita ada la benda nak cerita kan? Tapi itu jalan utama la, jalan-jalan lain tu ada lagi juga yang masih tidak berturap dan grabble. Jalan ke kampung misalnya.
Oh ya, lupa aku nak bagitahu. Lampu jalan kat sini pun macam benda rare. HAHA. Ye, gelap gelita. Bunyi cengkerik dan hang akan mengharapkan lampu kenderaan semata-mata ataupun, cahaya bulan saja la. Sepanjang jalan dari bandar ke felda, nan hado lampunya. Berdoalah semoga kereta tak mati masa kat jalan yang takde lampu ya.
Okay. next.
KEMUDAHAN AIR DAN ELEKTRIK. Alhamdulillah, syukur, tidaklah dahsyat sangat di sini. Semua ada cuma biasalah kadang-kadang tu culas juga diorang ni. Macam air Selangor asyik hilang. Eh? HAHA.
Kalau air di sini, yang aku perasan sepanjang aku duduk sini, kalau mai musim hujan, nanti tiba-tiba dia ada masa manja dia segan-segan nak keluar. Mungkin masalah paip kot. Tidaklah sampai kami kena angkut dari laut walaupun laut tu dekat dengan kami. Hehe.
Kalau untuk kemudahan elektrik ini, tak payah cakap di felda la, di bandar pun sama. Mai hari nak buat tahana, habis semua. Hehe. Ada satu hari tu, bulan lepas tak silap aku, dekat 9 jam elektrik putus. Sebab pencawang terbakar kot. Dah macam ofis hour kan? HAHA. Bayangkan seharian berpanas, bercerau peluh. HAHA. Kena pulak haritu tak hujan, berhuhu la kami.
Ada masa, setiap hari mesti wajib blackout sekurangnya 10 minit. Tapi kejap je la, tak lah lama macam haritu. Fikir balik nak tergelak rasa. Aku dengan housemate aku pakat lawan kipas tak ketahuan kami dibuatnya.
Sekolah aku? Oh ya, GB aku cakap, bulan 3 haritu baru masuk elektrik. Sebelum ni pakai generator. Fuh, padu kan? Pengalaman ni!
Bukan dia ni ye punca karan mati.

KEMUDAHAN TALIAN TELEFON DAN INTERNET. Syukur juga dalam felda aku ni, adalah the only pencawang yang aku boleh banggakan. HAHA. Talian internet 4G dan bar penuh kalau dekat dengan pencawang tu. Kalau tersorok sikit, line kurang sikit la. Tapi, ada juga tak dapat line langsung.
Yang geram sikit, kat sini Celcom aku perasan, amboi dia sejak dua tiga menjak ni kemain ye asyik no service. Sakit hati. Bayangkan seminggu sebelum kejadiah karan mati seharian, line telefon satu felda ni NO SERVICE. 24 jam tepat. Haaaa, dah la masa tu kami kena PKPD, langsung tak boleh keluar buat apa. Mati kutu juga kami tu. Nak isi link PDPR lagi, nak bagi kerja budak lagi. Naya betul. HAHA.
Tapi tak semua tempat la ada line. Kerajaan memang patut upgrade masalah line telefon dalam Sabah ni. Kalau aku dalam perjalanan nak ke bandar, lalu ladang dan hutan simpan tu, line memang takde la. Kalau jadi kecemasan tu, hang memang kena tawakal ja sapa sapa lalu dan tiada binatang buas menyapa ye.
Lagi satu, kalau hujan. HAHA. Hujan lebat atau ribut ke kan, bersedialah untuk ketiadaan talian telefon. Hehe. Best kan? Bercinta dengan alam kekdahnya. Ada juga kampung yang tiada line, kesian aku tengok anak murid aku nak jawab exam kena keluar ke jalan besar.
KEMUDAHAN PENDIDIKAN (SEKOLAH) Alhamdulillah, dalam ni ada banyak sekolah. Sekolah menengah buat masa sekarang ada dua saja iaitu SMK Desa Kencana di Felda Sahabat 16 dan SMK Tungku di Mukim Tungku.
Kalau sekolah rendah, ya meriah sis. Dalam felda aku ada satu iaitu SK Sahabat II (nama lama SK Anjung Teduh), SK Cenderawasih di Sahabat 7, SK Sahabat 4 dan SK Sahabat 16 yang terletak di Sahabat 16, SK Tanjung Labian, SK Fajar Harapan, dan SK Tambisan. Kebanyakan sekolah di sini berstatus pedalaman, cuma sekolah aku saja dikira luar bandar. Entahlah nak. HAHA.
Dalam felda aku ada juga PDK, Pemulihan Dalam Komuniti yang mana fokus kepada mereka yang ada disahkan OKU untuk pembelajaran mereka dan lain lain.
 KEMUDAHAN LAIN. Banyak juga kemudahan lain, cukuplah untuk yang asas-asas kan?
Kedai runcit, ada. Cuma barang limited. Kat bandar ye banyak.
Bank. Ada Maybank saja untuk apa-apa urusan. Bank rakyat tu ATM je satu.
Pejabat Pos. Ada tiga, Poslaju, J&T dan ABX. J&T dan ABX tu buka di kedai, macam ejen. Oh ya, di tunku dah buka J&T baru. Mudah la sikit nanti. Yang menarik kalau mau membeli online, kena guna alamat yang betul ya, jangan salah, Track barang sendiri, nanti barang dah sampai, J&T atau ABX akan mesej suruh ambil barang di kedai, poslaju saja kena alert sendiri. Beratur lah kome. Malas kalu, upah runner. Tiada posmen ya datang hantar kat rumah. Ingat tu!
KFC. The only benda yang aku boleh bangga kat sini, KFC. Mekdi takdo ye kawan kawan, mekdi terdekat di Semporna. Dalam 3 jam lagi hehe. Tapi kat bandar ada la KFC, Secret Recipe, PIzza Hut, Tealive (baru buka). Yang lain, harap sabar. Boleh diet aku kat sini.
Stesen Minyak. Ya, Petronas saja ada. Satu di Sahabat 16, satu di Sahabat 7, satu depan felda aku ni. Yang lain semua di bandar. HAHA.

Jadi, begitulah kehidupan aku kat sini. Berbeza sangat dari kehidupan aku di Selangor, KL, Penang dulu. Tapi buat awak-awak yang bakal posting kat sini kelak, jangan takut. Just hayati hidup kat sini. Dekat dengan alam. Dekat dengan pengalaman baru. Awak semua mesti akan seronok. Ke aku sorang je seronok kat sini? HAHA

Kekurangan yang kita hadap sekarang ni la akan jadi satu kenangan terindah dalamhidup kita kelak. Sama macam aku mula-mula masuk asrama dulu. Serba serbi kurang. Tapi indah sangat memori tu

Aku menulis ini untuk pembaca-pembaca di luar sana yang mungkin tak berkesempatan nak datang rasa keseronokan kat sini. Baca dulu, nanti COVID ni habis, korang datang okay! Okay, aku nak lena dah. Komen lah sepatah dua kata untuk aku

Yang benar,Jannah
Perantau di Sabah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://jannahsuhaimi.blogspot.com/2020/11/coretan-sang-perantau-di-felda-sahabat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penutupan Pos Laju Lahad Datu Akibat Covid19 Dan Perkhidmatan Kurier J T Baru Dibuka Di Kampung Tungku Lahad Datu

Penutupan Pos Laju Lahad Datu Akibat Covid19 Dan Perkhidmatan Kurier J T Baru Dibuka Di Kampung Tungku Lahad Datu

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 1251 hits
Assalamualaikum Dalam entri aku yang lepas aku ada ceritakan serba sedikit tentang kehidupan aku di Lahad Datu ni kan Aku juga ada ceritakan dalam tu tentang kemudahan pos kat Siang tadi aku baca di laman Facebook Lahad Datu Info mengatakan...
Cawangan J T Express Negeri Sabah

Cawangan J T Express Negeri Sabah

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 369 hits
Berikut saya kongsikan untuk anda informasi mengenai alamat nombor telefon dan waktu operasi cawangan J T Express Negeri Sabah Senarai Cawangan J T Express Negeri SabahJ T Express Hotline and EmailPhone 1300 80 9000 03 92129660E Mail suppor...
Ngo Calls For A Sabah Recovery Council Headed By Ex Cm Musa

Ngo Calls For A Sabah Recovery Council Headed By Ex Cm Musa

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 201 hits
G57 head Zulkarnain Mahdar said former chief minister Musa Aman was responsible for increasing the state s reserves to RM3 billion in less than 10 years KOTA KINABALU A Sabah group has called on the state government to form a council to rev...
Sabah Returnee Leaves Klia Without Quarantine Order Sparks New Cluster

Sabah Returnee Leaves Klia Without Quarantine Order Sparks New Cluster

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 233 hits
COVID 19 A loophole in procedures at the Kuala Lumpur International Airport has led to a person who returned from Sabah to walk out without being issued a home quarantine order said the Health Ministry Authorities only noticed the problem w...
Jelius Ating Kembali Kendali Sabah Musim 2021

Jelius Ating Kembali Kendali Sabah Musim 2021

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 341 hits
Tahniah buat Legenda Sabah Jelius Ating dilantik sebagai PENGURUS DAN JURULATIH PASUKAN SABAH FC Jelius Ating kembali kendali Sabah Musim 2021 Tahniah Atas Pelantikan Menjadi Pengurus Jurulatih Sabah FC yang baharu M aka berakhirlah sidang ...
Kes Positif Covid 19 Selangor Atasi Sabah

Kes Positif Covid 19 Selangor Atasi Sabah

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 230 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah bercakap pada Taklimat Khas Isu Semasa Covid 19 di Kementerian Kesihatan Malaysia Putrajaya foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR Kes positif Covid 19 di Selangor mengatasi Sabah h...
Rozaimi Umum Tinggalkan Jdt Ii Bakal Sertai Sabah Fc

Rozaimi Umum Tinggalkan Jdt Ii Bakal Sertai Sabah Fc

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 857 hits
Apakah dia bakal menyarung jersi Sabah Kembali Rozaimi umum tinggalkan JDT II bakal sertai Sabah FC Selepas lima tahun bersama Rozaimi Abd Rahman sah meninggalkan pasukan JDT sekaligus tidak lagi bersama skuad Harimau Selatan untuk saingan ...
5 Jalan Raya Yang Penuh Misteri Di Sabah

5 Jalan Raya Yang Penuh Misteri Di Sabah

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 228 hits
Saluran Infotainment Paling Aktif Di Youtube Video Menarik Pada Setiap Hari Isnin Sehingga Jumaat 2 Video Sehari Laman Sosial Instagram https www instagram com kupikupigox Facebook https www facebook com kupikupigox Twitte
Perintah Dharurat Di Batu Sapi Sabah

Perintah Dharurat Di Batu Sapi Sabah

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 357 hits
TIADA PRU DI BATU SAPIUNTUK MENGELAKAN BENCANA TERHADAP RAKYAT DAN NEGARA
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan