Contoh Soalan Dan Jawapan Ujian Psikometrik Spa


Bagi yang memohon jawatan dengan kerajaan, anda diwajibkan untuk menjawab soalan ujian psikometrik sebagai salah satu syarat pemilihan untuk jawatan yang ditawarkan.
Bagi yang tidak tahu, Ujian Psikometrik merupakan langkah kedua dalam peringkat tapisan kerja kerajaan selepas tapisan kelayakan akademik di peringkat pertama.
Sekiranya anda melepasi Ujian Psikometrik, barulah anda anda ke peringkat seterusnya untuk Ujian Fizikal dan Sesi Temuduga.
Apa itu Ujian Psikometrik? Ujian Psikometrik secara mudah difahaminya adalah satu kaedah atau alat yang digunakan untuk mendapatkan data-data dari sudut sikap, pengetahuan, kompetensi, kemahiran serta personaliti calon-calon.
Daripada keputusan daripada ujian inilah pihak SPA dapat mengenalpasti perwatakan seseorang calon dan menentukan kesesuaian dengan jawatan yang akan dipohon.
Calon calon diberikan masa 1 jam 30 minit untuk menjawab kesemua 199 soalan (jumlah soalan akan dimaklumkan dan mungkin berubah).
Ujian akan bermula tepat pada pukul 9 pagi dan akan berakhir tepat pada pukul 5 petang – calon boleh pilih untuk menjawab mengikut kesesuaian masa masing-masing.
Artikel berkaitan: SPA9 – Permohonan Kerja Kosong Kerajaan
Tujuan ujian Ujian ini dijalankan untuk tujuan-tujuan berikut:
Mengecilkan jumlah calon – Ujian ini adalah cara termudah untuk mengecilkan jumlah calon yang layak untuk sesuatu jawatan yang dipohon Mencari pertawatakan tertentu – Setiap jawatan memerlukan calon memiliki perwatakan tertentu disebabkan skop dan tanggungjawab pekerjaan yang berbeza Tiada jawapan yang betul atau salah dalam ujian psikometrik ini tetapi hanya calon yang menepati perwatakan tertentu yang dicari untuk jawatan yang dipohon sahaja akan dibenarkan untuk ke peringkat seterusnya.
Tiada markah gagal atau lulus dalam ujian ini kerana yang sebetulnya, lulus atau gagal ujian psikometrik ini dinilai berdasarkan kepada sejauh mana perwatakan seseorang itu dapat memenuhi ciri-ciri yang dikehendaki oleh ketua jabatan. 
Untuk info, boleh baca Panduan Ujia Psikometrik di lam web SPA di pautan https://www.spa.gov.my/spa/panduan/peperiksaan/sukatan-peperiksaan-psikometrik
Kriteria penilaian Bagi konsep ujian psikometrik (penilaian personaliti/kompetensi), ia direkabentuk untuk mengukur trait-trait individu berasaskan keserasian individu terhadap pekerjaan (job-fit), organisasi (organization-fit) serta sifat kerja berpasukan (team-fit). Data-data penilaian diperolehi melalui kaedah laporan kendiri (self-report) iaitu individu perlu menjawab jujur dan memberikan jawapan yang paling tepat mengenai dirinya. Melalui respon atau jawapan yang telah diberikan oleh calon, sistem komputer akan memproses dan menganalisis data-data jawapan untuk dipadankan dengan kesesuaian seseorang calon dengan ciri-ciri dan kompetensi yang piawai pada sesuatu jenis jawatan. Baca lagi: MyResume SPA : Panduan Isi Borang & Cara Upload Dokumen
Contoh soalan Berikut merupakan contoh-contoh soalan yang bakal dijawap oleh calon yang menduduki ujian SPA.
Seperti mana yang dimaklumkan sebelum ini, tiada jawapan betul atau salah jadi calon diminta menjawab dengan jujur mengikut perwatakan diri sendiri.
Contoh Soalan 1: Saya merasa bersalah sekiranya tidak dapat hadir pada masa yang dijanjikan.
Sangat Setuju Setuju Tidak Pasti Tidak Setuju Sangat Tidak Setuju Contoh Soalan 2: Saya akan melakukan apa sahaja kerja untuk mendapatkan apa yang saya idamkan.
Setuju Tidak Setuju Contoh Soalan 3: Sesekali saya akan melepaskan kemarahan kepada kerja bawahan saya apabila rasa tertekan.
Sangat Kerap Kerap Tidak Pasti Kadang-Kadang Tidak Pernah Contoh Soalan 4: Walaupun meja kerja saya berselerak tetapi saya tahu dimana saya meletakkan barang saya.
Sangat Setuju Setuju Tidak Pasti Tidak Setuju Sangat Tidak Setuju Contoh Soalan 5: Dalam penyelesaikan masalah, saya memberi banyak idea berbandingkan orang lain.
Sangat Setuju Setuju Tidak Pasti Tidak Setuju Sangat Tidak Setuju Contoh Soalan 6: Seandainya saya seorang guru, saya lebih gemar mengajar subjek berasaskan fakta berbanding subjek berasaskan teori.
Sangat Setuju Setuju Tidak Pasti Tidak Setuju Sangat Tidak Setuju Contoh Soalan 7: Saya lebih suka berkawan dengan individu yang sentiasa mempunyai idea baharu berbanding individu yang berpendirian realistik.
Sangat Setuju Setuju Tidak Pasti Tidak Setuju Sangat Tidak Setuju Contoh Soalan 8: Setiap orang layak diberikan peluang kedua untuk memperbaiki kesilapan mereka.
Sangat Setuju Setuju Tidak Pasti Tidak Setuju Sangat Tidak Setuju Contoh Soalan 9: Biasanya, saya tenang dalam bertindak balas terhadap situasi yang menimbulkan bahaya.
Sangat Tidak Menggambarkan Diri Saya Tidak Menggambarkan Diri Saya Agak Menggambarkan Diri Saya Menggambarkan Diri Saya Sangat Menggambarkan Diri Saya Contoh Soalan 10: Sabar dan tidak cerewet adalah tabiat saya.
Ya Tidak

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ujian-psikometrik-spa/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ujian-psikometrik-spa

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mencari Jawapan Soalan Terpenting

Mencari Jawapan Soalan Terpenting

papar berkaitan - pada 28/4/2023 - jumlah : 101 hits
Pada 2006 Altantuya Shaariibuu didapati mati dibunuh dengan kejam Kes itu menggemparkan negara Ada nama nama besar dikaitkan Dua anggota Unit Tindakan Khas Sirul Azhar dan Azilah Hadri dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan membunuh warga Mong...
Laksana Ujian Pengesanan 3m Untuk Murid Tahun Empat Pensyarah

Laksana Ujian Pengesanan 3m Untuk Murid Tahun Empat Pensyarah

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 178 hits
Kementerian Pendidikan Malaysia disarankan melaksanakan ujian pengesanan bagi kemahiran membaca mengira dan menulis kepada semua murid tahun empat Pensyarah Pusat Kajian Pendidikan dan Kesejahteraan Komuniti Universiti Kebangsaan Malaysia D...
Peminat Tanya Direct Ini Jawapan View Chin

Peminat Tanya Direct Ini Jawapan View Chin

papar berkaitan - pada 17/4/2023 - jumlah : 772 hits
Semalam teruk influencer popular yang juga merupakan seorang usahawan di TikTok dikecam netizen susulan isu berlaku curang dengan staf sendiri
Hiburan Ira Kazar Datang Beraya Rumah Mentua Ini Jawapan Yusof Haslam

Hiburan Ira Kazar Datang Beraya Rumah Mentua Ini Jawapan Yusof Haslam

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 200 hits
Sebelum ini kecoh di media sosial apabila timbul spekulasi mengatakan isteri kedua kepada pengarah sensasi Syamsul Yusof iaitu Ira Kazar telah datang beraya ke rumah mentuanya untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri bersama Tampil menafikan sp...
Covid 19 Ujian Kendiri Wajar Dilakukan Murid Sekolah Pibgn

Covid 19 Ujian Kendiri Wajar Dilakukan Murid Sekolah Pibgn

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 644 hits
Imej hiasanKUALA LUMPUR Ujian kendiri COVID 19 disifatkan wajar dilakukan oleh murid sekolah sebagai usaha mencegah jangkitan virus Presiden Persatuan Ibu Bapa Guru Nasional Prof Madya Datuk Mohamad Ali Hassan berkata tindakan itu juga dian...
Fadlan Hazim Berkongsi Proses Amp Ujian Meminang Wanita Khazakhstan

Fadlan Hazim Berkongsi Proses Amp Ujian Meminang Wanita Khazakhstan

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 206 hits
Hampir setahun mengenali hati budi Aiya Mukhamedsalova Fadlan Hazim membawa hubungan mereka ke fasa seterusnya dengan mengikat tali pertunangan Walaupun telah enam bulan bergelar tunangan Fadlan Hazim hanya berkongsi khabar gembira itu bers...
Ageing Malaysia The Critical Role Of Caregivers And Government

Pengeluaran Melalui Akaun Gap Di Gold Atm

Diesel Subsidies A Step Forward With Room For Improvement

Sedap Ayam Goreng Dsara Fried Chicken Temerloh

Lg Unveils Brave Optimists Brand Book Showcasing Its Unique Optimistic Dna

Pencen Diselaraskan Selari Semakan Gaji Penjawat Awam Malaysia

Kadar Perceraian Setiap Negara

Dua Survey Dapati Najib Terlalu Popular Lalu Ada Pihak Halang Pembebasan Nya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Kedah Healing 3d 2n At Pulau Langkawi Mangrove Tour

Resepi Kerang Air Asam Ala Thai

Pelatihan The Writers Melatih Daya Analitis Dan Emosi Lewat Menulis

How To Source Shapewear For Your Wholesale Business

Penjawat Awam Terima Ganjaran Rm100 000 Lapor Kes Rasuah

Dull Public Interest In Sungai Bakap By Election