Content Writer Limited Edition Jom Baca


 Content Writer adalah individu yang menulis isi kandungan di media sosial client. Tugasan mereka adalah menyediakan penulisan yang berinformasi serta poster menarik. Menjadi seorang content writer juga, bukan perlu kemahiran menulis content biasa sahaja. Bahkan, turut mahir menulis copywriting. Nak jadi Content Writer Limited Edition tak? baca sampai habis artikel ini okay.
 
    Dalam artikel lepas aku ada bercerita bagaimana untuk menjadi content writer serta pengalaman aku sendiri. Rujuk artikel di sini
















Relevan atau tidak, sebagai 'job seeker' hanya duduk diam-diam dan tunggu kerja?

Sepanjang aku menjadi ghost writer, yang sudah tentunya perlu mencari makan setiap hari, dan perlu rajin tidak cukup. Aku rasakan dalam situasi sekarang adalah tidak relevan lagi. 
 
Jika dahulu, aku boleh katakan duduk diam je dapat job. Kini, tidak lagi. Persekitaran boleh berubah mengikut keadaan semasa. Tambahan lagi, jika sesuatu bidang semakin berkembang dan ramai pesaing.
 
Jadi, apa yang relevan sekarang sebagai JOb SEEKER adalah ; 1. Pitching ClientSebagai job seeker, wajar mengetuk mana-mana pintu rumah 'client'. Skill di sini paling mahal iaitu  perlu turunkan ego anda.
Bertanyakan kekosongan jawatan. 


2. Portfolio

Sediakan satu portfolio lengkap untuk di berikan kepada client. Portfolio terdiri maklumat diri dan kerja-kerja yang lepas. Rujuk sample di 'Google', jika tidak mahir membuat portfolio, boleh upah individu yang mahir.
Atau boleh download  'Resume Builder Apps' di Appstore. 


3. Sample kerja
Sila sediakan 'sample kerja' sebagai persediaan. Jika majikan perlu melihat untuk di nilai sama ada layak atau tidak dengan jawatan tersebut.


4. Skill 

Jika boleh, perbanyakkan 'skill' anda. Jangan fokus kepada satu skill sahaja untuk menang dalam 'pitching' tersebut.

Sebagai contoh [ jika dalam bidang penulisan ] : 


Jika anda tawarkan upah menulis artikel, permintaan tetap ada. Tetapi di nasihatkan juga mempunyai skill tambahan seperti mahir menulis content social media, copywriting dan juga e-book.
Tambahan lagi dengan kepesatan dunia Internet pada masa ini.

Jika anda hanya ambil upah menulis manuskrip, sila belajar juga skill tambahan seperti proofread dan suntingan. Tidak semua client yang perlukan upah menulis manuskrip sepanjang masa, mungkin prospek datang kepada anda perlukan proofread dan suntingan. 


Kadang-kala ada yang bertanyakan kepada aku. Kenapa tidak 'sub' job kepada rakan penulis lain; Sebenarnya, bukan aku tidak cuba reccomend kepada penulis lain. Tapi itulah, prospek yang datang kepada aku sebab percayakan aku ( ni bukan angkat bakul sendiri tau, memang betul). Pernah je nak 'sub' kepada rakan penulis. Tetapi, bila prospek sendiri melihat rakan penulis yang aku reccommend itu terus prospek senyap seribu bahasa.  Lagi satu berisiko juga kepada ku, sebab aku reccomend. Dan bila hasil tidak seperti yang diinginkan. Client tu akan cari aku semula.  Ya, ini cerita betul. Memang pernah berlaku. Aku pass job sebab bukan bidang aku, client nak penulisan akademik. Dan akhirnya, kerja tu tak di siapkan mengikut deadline. Aku yang malu tau. Pelbagai alasan daripada rakan penulis. Aku share job sebab kasihan, tapi itulah yang aku dapat. Wallahualam.


Jawapan:
 


1. Perlukan 'portfolio' yang matang untuk pitching client. 
Iaitu pengalaman sebagai content writer dan sample penulisan yang lepas.


2. Mahir menulis Copywriting
Sebaiknya untuk menjadi content writer, skill menulis copywriting perlu ada. Sekurangnya basic Copywriting. Jika prospek meminta sample copywriting, perlu di kepilkan sekali.


3. Kehendak Pelanggan
Sebagai content writer, perlu faham content yang di mahukan oleh client. Sebab jenis content mempunyai banyak jenis. Andai kata, client nak tarik dari audien ke Channel Telegram anda perlu faham content jenis apa yang sesuai.


4. Content 'Fresh'
Bagi mengelakkan pembaca tidak 'curang' kepada anda., Content Writer perlu sediakan content yang terbaru. Bukan content yang di ulang-ulang. Manusia, sifatnya sukakan 'benda baru'. Jadi, perlu lah kreatif sebagai Content Writer.
 

5. Infografik atau mini poster 
Tidak dinafikan, sebagai content writer anda perlu tahu basic membuat poster. Ini kerana, sebagai content writer, gambar poster perlu di lengkapkan bersama content di tulis. Mini poster mampu menarik audien untuk  membaca. 
 
6. Turun ke Lokasi 
Ya, perlunya turun ke lokasi client jika anda seorang content writer. Ini kerana, bila anda ke lokasi client. Anda akan lebih mudah menulis aktiviti bisnes client. Walaupun bukan setiap hari, yer lah content writer kan hanya work from home. Tetapi berjumpa itu perlu.


Kenangan aku sebagai content writer, aku menemu bual 'client mereka' untuk jadikan video testimoni. Basah lah juga ketiak, namun berbaloi untuk aku dan client. Alat kerja aku ketika ini menggunakan kamera. 


7. Brainstorm 


Wajib brainstorm untuk penyediaan content yang fresh dan menarik. Tidak lah sukar mana, yang di perlukan adalah masa untuk berfikir dan relate kan dengan bisnes client. Banyak membaca, mengkaji niche bisnes client dan banyakkan bertanya. Okay?






Jika anda nak hasil kerja anda berbaloi di bayar, miliki ebook FORMULA ASAS : Panduan Asas Meletakkan Caj Penulisan Servis Menulis . 
 
Apa yang menariknya, dalam ebook tersebut terdapat penjelasan lanjut mengenai kadar harga sebagai penulis freelance dan penulis sepenuh masa. Serta perbezaan content writer, penulis artikel, Ghostwriter dan Copywriter.




Jika anda cukup syarat diatas, anda memang layak di gelar content writer.  Dan memang layak untuk 'apply' mana-mana job sebagai content writer.


Akhir sekali, jika kita inginkan sesuatu kerja. Perlu juga berusaha. Kerja takkan datang bergolek kepada kita tanpa usaha yang keras. 

Dan jangan lupa, kikis sikap ego dan malu yang tidak bertempat dalam diri kita. Beranikan 'ketuk pintu' mana-mana industri untuk meminta pekerjaan. 
 
 
Pelajari 6 Teknik 'Approach Customer di Whatsapp'. Rujuk artikel sini 

 
 
    Sekiranya anda sudah tahu apa tugasan Content Writer dan cara kerjanya, anda sudah layak di gelar Content Writer . Tahniah! nak jadi content writer juga perlukan pengalaman dalam sesuatu niche. Terdapat banyak niche yang memerlukan content writer, pastikan anda minat dalam niche tersebut. 


Ikuti aku di platfrom media sosial di bawah juga untuk info dan cerita :  
 Facebook :  https://www.facebook.com/ina.norazlina
LinkedIN  :  https://www.linkedin.com/in/nor-azlina-mohd-ali-5469511a7/
Whatsapp  :  wasap.my/60189107161/servisghostwriter   

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2022/02/caranak.jadi.contentwriter.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mesti Baca Must Read Satu Lagi Dasar Ekonomi Bunuh Diri Ruu Akta Sewa Bakal Huru Harakan Ekonomi Negara

Mesti Baca Must Read Satu Lagi Dasar Ekonomi Bunuh Diri Ruu Akta Sewa Bakal Huru Harakan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 236 hits
Tuan Tuan saya mulakan nukilan Sabtu ini dengan angkat diri sedikit Yang berikut adalah sedikit catitan oleh sdra Fauzi Kadir tuanpunya blog Permadu yang berkata Kalaulah blog saya ini yang paling berpengaruh di Malaysia saya harap Tuan Tua...
Limited Edition Ni Pengantin Perempuan Segan Nak Sentuh Suami Sekali Mak Datang P4ksa

Limited Edition Ni Pengantin Perempuan Segan Nak Sentuh Suami Sekali Mak Datang P4ksa

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 211 hits
Melihat video pernikahan yang pernah tular di media sosial sebelum ini ada segelintir bakal pengantin yang dilihat gemuruh tatkala berjabat tangan dengan tok kadi Itu belum lagi melafazkan akad nikah bagi menghalalkan hubungan dengan pasang...
Jika Mak Masih Ada Di Kampung Elok Baca Artikel Ni Sampai Habis

Jika Mak Masih Ada Di Kampung Elok Baca Artikel Ni Sampai Habis

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 168 hits
Mak ada lagi ka kat kampung Kalau masih ada berapa kerap anda balik tengok muka suci bersih dia kat kampung Ketika PKP dilaksanakan sebab wabak Covid 19 tahun lepas saya yakin anda juga macam kebanyakan orang lain Sangat rindu nak balik ten...
Jika Tidak Waras Jangan Baca

Jika Tidak Waras Jangan Baca

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 109 hits
NORMAN RADZUANCerita seram di hari minggu JIKA TIDAK WARAS JANGAN BACA Saya tak tahu la ia cerita ini benar benar seram atau kelakar seram Tapi memang tak boleh tidur malam punya cerita sebab di Uganda pun tak berlaku macam ini Kes 1 Muhyid...
Berhenti Baca Konspirasi Sampah Di Fb Kj Gesa Orang Ramai Segera Dapatkan Dos Penggalak Untuk Melindungi Diri

Berhenti Baca Konspirasi Sampah Di Fb Kj Gesa Orang Ramai Segera Dapatkan Dos Penggalak Untuk Melindungi Diri

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 486 hits
The ReporterKadar penularan Covid 19 di Malaysia masih mencatatkan lima angka dan pelbagai usaha telah digandakan oleh pihak berkuasa untuk merancakkan lagi program vaksinasi demi menyelamatkan nyawa rakyat Namun tindakan segelintir pihak y...
Mengapa Perlu Berebut Untuk Infaq Al Quran Jom Berinfaq

Mengapa Perlu Berebut Untuk Infaq Al Quran Jom Berinfaq

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 241 hits
Sedekah Jumaat Untuk berinfaq https toyyibpay com Infaq Al Quran EnuurcareUntuk turut serta jadi sukarelawan eNuurCare https www wasap my 60189100852 nakjadisukarelawanMENGAPA PERLU BEREBUT BERINFAQ UNTUK AL QURAN INI Dikisahkan oleh Syeikh...
Nak Lihat View Lawa Kl Dari Ketinggian 141 Meter Jom Naik Forest Skywalk Frim Kepong

Nak Lihat View Lawa Kl Dari Ketinggian 141 Meter Jom Naik Forest Skywalk Frim Kepong

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 336 hits
Salam to all readers Nak Lihat View Lawa KL Dari Ketinggian 141 Meter Jom Naik Forest Skywalk FRIM Kepong Dibah dah banyak kali ajak aku ke Frim haritu aku terlepas booking tiket naik Frim tup tup dah full So dia kata dia nak turun KL jomla...
Segalanya Ada Di Negeri Melaka Untuk Percutian Terbaik Jom Kesana

Segalanya Ada Di Negeri Melaka Untuk Percutian Terbaik Jom Kesana

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 141 hits
Segalanya Ada Di Negeri Melaka Untuk Percutian Terbaik Jom Kesana PASTINYA anda tidak akan kehabisan tempat menarik untuk dikunjungi sekiranya berada di Melaka negeri yang turut terkenal dengan legenda Hang Tuah Daripada lokasi tarikan pela...
Kita Tidak Akan Bebas Rasuah Sebab Orang Tak Peduli Tuan Tuan Tak Peduli Baca Lah Kes Ini Nothing Happens

Kita Tidak Akan Bebas Rasuah Sebab Orang Tak Peduli Tuan Tuan Tak Peduli Baca Lah Kes Ini Nothing Happens

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 125 hits
probe into allegations of massive bribery came to abrupt end result of intervention unable to proceed with investigationallegations US 50 million in bribes between Feb 11 and 12 2020stand down in investigation relating to matterpossible bre...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Effective Elevator Pitch

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Kitab Tauhid Fiqih Akbar

Bermula Dari Kita

Pasangan Gbp Usd 13 Mei Pedagang Menunggu Laporan Inflasi As

Dah Tengok Shaitaan Lakonan Ajay Devgan Di Netflix