Cikgu Menangis Taktala Baca Karangan Murid 11 Tahun Ini Sebabnya


Cikgu Menangis Taktala Baca Karangan Murid 11 Tahun. Ini sebabnya. Tersentuh hati penulis apabila membaca karangan Adik Nik Nur Kamelia Nik Mohd Iruan 11 tahun dari Kampung Pulau Kapas Demit Kubang Kerian Kelantan ini. Semoga anak-anak keluarga ini berjaya di dunia dan akhirat.
Saya orang miskin, saya selalu bawa duit RM1 sehari. Kalau ada (kelas) Fardu Ain, saya bawa RM2. Ayah saya pula kerja buat rumah batu dan ayah selalu berhutang dengan orang.Kalau ayah saya dapat gaji, ayah saya bayar hutang orang lain sampai saya dan keluarga tak dapat makan.
Kalau saya tak dapat makan, saya dan adik saya pergi cari ubi kayu.
Kadang-kadang saya tak dapat makan ubi kayu, saya bagi adik. Saya tak makan pun tak pe.
Itu antara bait ayat yang dikarang Nik Nur Kamelia Nik Mohd Iruan, 11, ketika diminta guru bahasa Inggeris sekolahnya menulis karangan mengenai ‘Myself’ pada hari kedua persekolahan.
Karangan menyentuh hati itu ditulis murid tahun lima Sekolah Kebangsaan Demit, Kota Bharu berkenaan dalam bahasa Melayu kerana mendakwa tidak tahu menulis dalam bahasa Inggeris.
Kita perlu sedar, bahawasanya kita tidak senantiasa mendapat langit yang cerah, apabila mendung berarak kembali, hujan mencucuri diselang-selikan dengan guruh berdentum, boleh diibaratkan seperti roda di atas bila-bila masa sahaja boleh merudum di dasar jalanan.
Tersentuh hati bila baca karangan ini. Jika kita rasa keluarga kita susah,tapi sebenarnya ada lagi susah daripada kita. Bersyukurlah dengan kehidupan kita. Terpulang bagaimana cara kita bersyukur,dengan cara memberi atau berkongsi rezeki dengan orang lain juga adalah salah satu bentuk cara bersyukur. Semoga kita saling prihatin dengan kesusahan masyarakat sekelilingan menghulurkan bantuan sekadar mengikut kemampuan kita.
Ingatlah wahai sahabat,janji Allah,rezeki tidak akan berkurang dengan bersedekah malah akan ditambah dengan Allah. Dengan cara ini nasib masyarakat seperti adik ini akan terbela.Semoga adik ini serta keluargannya terus sabar dan diberi jalan rezeki Allah yang lebih baik akan datang. Amin
Semoga bermanfaat.
Kisah sedih murid tak pernah bawa duit sekolah
Kisah yang dikongsi oleh pengguna Facebook bernama Ct Sarah ini mendapat lebih seribu share oleh netizen.Pada awalnya dia ke sekolah bagi memberi wang persekolahan anaknya yang tertinggal namun terserempak seorang murid dalam keadaan yang sangat menyedihkan.
Lupa nk bg duit sklh ank pg td.pastu lbh krg kul 9 lbh trus chow g sklh dia nk bg duit.ms tu wktu bdk2 rehat. tgh tngu ank kt kantin tb2 tlihat sorang bdk yg lalu dpn mata..kecik sngt bdnnya..baju sluar kasut smua lusuh,wrna kuning n x bgosok.hati dh mula rs smcam.dia jln slow jer lht kiri kanan.pastu hlg dr pndangan.. tcari2 gak la dn mata aku tpaku bla tgk bdk td duk ats bangku kantin.tgn dia pgang ssuatu.pastu dia mkn.nmpk cam pyh je dia gigit. aku ingt kuih tp cam pelik jer.aku pegi dkt dia..tnya apa dia mkn.
dia pn tnjuk.ms tu tuhan je tau mcmane prasaan aku bla tgk dia cuma mkn kulit aym yg kwn bg katanya..aku tnya knape xmkn bnda lain dia jwb ni dh ada mkanan.itu yg dia ulang bkali2 smbil tnjuk kulit aym.pd aku tu bkn kulit aym tp hnya tpung yg makcik kantin bt grg aym.
Kasihan melihat murid tersebut, wanita berkenaan menghulurkan wang. Murid tersebut bagaimanapun hanya membeli sebatang hotdog
xpuas aty aku tnya lg knape xbli mkn,dia tnduk.kwn dia jwb dia x penah bwk duit pn g sklh.subhanallah tkedu aku.apa dia mkn kt umh pg td.mgkn jg dia leh mkn rmt pg kt sklj.tp bnyk mane sngt.tgh hr x lpr ke dia? time tu jgk ngalir airmata aku.sshnya hdp dia. aku bg duit sh dia g bli mkn.aku prati apa dia bli.nk tau apa?
cuma sbtg hotdog.pastu makcik kantin pngl dia bg duit lbh.dia amik tp xtgk pn duit tu.mata dia asyk pndang hotdog tu jer smbil bjln.dr ctu aku dh blh agk dia xpernah leh bli hotdog tu kot.pastu aku nmpk lak yg sorg lg bdk duk bgayut je kt palang tmpt bdk bratur bli mkn.duk tgk bdk lain bli mkn.
pastu tb2 bdk tu amk duit dr yg bdk yg aku tlg td.aku tnya nape amk duit org.bdk tu ckp tu abg dia. patutpn.aku tnya x bwk duit jgk ke,dia angguk.mcmane mrk leh tahan lpr dr pg smpai ptg.sklh dhla kul 4.30 br hbs..kite rs kite dh ckup ssh tp org lain lg ssh dr kite kn.dhla mkanan kt kntin skrg mahal.air jer dh 50sen.ns lak antara rm1-rm2.mcmane mrk nk mkn lau singgit pn mrka x mampu bwk?
hrni mgkn aku dpt tlg tp mcmane hr2 mrk yg akn dtg? bsyukurla kite dgn apa yg kite ada sb apa yg kite miliki xsmua org lain leh miliki.tp pepun msh tbyg muka bdk tu..dia ckp namadia haikal drjah 1.abg dia drjh 3..moga Allah pmudahkan hdp mrka dn dmurahkan rzeki.
Sumber 1: sayaluvislam.com
Sumber 2: Ct Sarah A
The post Cikgu Menangis Taktala Baca Karangan Murid 11 Tahun. Ini sebabnya. appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/cikgu-menangis-taktala-baca-karangan-murid-11-tahun-ini-sebabnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Fakta Tentang Tahun Terburuk Dalam Sejarah Peradaban Manusia Baca Deh Supaya Bisa Lebih Bersyukur

9 Fakta Tentang Tahun Terburuk Dalam Sejarah Peradaban Manusia Baca Deh Supaya Bisa Lebih Bersyukur

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 193 hits
Buat yang mengira tahun 2018 ini saja sudah penuh bencana mungkin harus melihat bencana di tahun yang katanya terburuk dalam sejarah Bumi gelap gulita selama 2 tahun lebih saat itu
Baca Pleiodi Sambil Menangis Penyuap Bupati Labuhanbatu Minta Jadi Jc

Baca Pleiodi Sambil Menangis Penyuap Bupati Labuhanbatu Minta Jadi Jc

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 226 hits
Baca Pleiodi Sambil Menangis Penyuap Bupati Labuhan Batu Minta Jadi JC Dia menangis membaca pleidoi yang dibuatnya dan bermohon agar majelis hakim mengabulkan permohonannya sebagai justice collaborator
Jom Baca Rahsia Bulan Kelahiran Hasil Kajian Dari Dato Dr Fadhilah Kamsah Selama 25 Tahun

Jom Baca Rahsia Bulan Kelahiran Hasil Kajian Dari Dato Dr Fadhilah Kamsah Selama 25 Tahun

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 411 hits
Rahsia Bulan Kelahiran Hasil Kajian Dari Dato Dr Fadhilah Kamsah Selama 25 Tahun Ini adalah hasil kajian dari Dato Dr Fadzilah Kamsah selama 25 tahun tentang sikap dan perwatakan seseorang mengikut bulan kelahiran mereka Ini adalah untuk pe...
Mula Mengorat Cikgu Sendiri Pada Usia 13 Tahun Selepas 7 Tahun Jadi Suami Isteri

Mula Mengorat Cikgu Sendiri Pada Usia 13 Tahun Selepas 7 Tahun Jadi Suami Isteri

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 605 hits
Viral di internet tentang kisah percintaan seorang murid bersama guru di sekolah selama 7 tahun hingga akhirnya ke jinjang pelamin Siapa sangka bermula dengan terpesona melihat guru sendiri akhirnya menjadi suami Jom baca kisah percintaan p...
Solusi Anies Soal Riset Sebut Tanah Di Jakut Turun 11 Cm Tiap Tahun

Solusi Anies Soal Riset Sebut Tanah Di Jakut Turun 11 Cm Tiap Tahun

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 256 hits
Peneliti dari Universitas Indonesia Syamsu Rosid menyatakan berdasarkan hasil penelitian mikro gravitasi empat dimensi antara tahun 2014 2018 hampir di semua kawasan di Jakarta Utara terindikasi penurunan permukaan tanah
Tol Pandaan Malang Beroperasi Fungsional Di Libur Natal Dan Tahun Baru 2019

Tol Pandaan Malang Beroperasi Fungsional Di Libur Natal Dan Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 372 hits
Rencana difungsionalkannya jalan tol tersebut sangat diperlukan terlebih saat ini progres ruas seksi 1 sampai 3 itu sudah rampung dan hanya menunggu proses peresmian agar bisa dioperasionalkan
Anies Targetkan Tiga Jpo Di Kawasan Senayan Selesai Akhir Tahun Ini

Anies Targetkan Tiga Jpo Di Kawasan Senayan Selesai Akhir Tahun Ini

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 227 hits
Anies menyebut revitalisasi tiga JPO yakni Polda Gelora Bung Karno dan Bundaran Senayan tidak hanya berfungsi untuk penyeberangan saja Melainkan juga memiliki fungsi estetika
Audit Finas Diberi Pendapat Bertentangan Bagi Tiga Tahun Berturut Turut

Audit Finas Diberi Pendapat Bertentangan Bagi Tiga Tahun Berturut Turut

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 201 hits
Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia gagal mengesahkan ketepatan Baki Geran Tertunda dan Dana berjumlah RM95 22 juta Ini kerana pelunasan geran dan dana bagi tahun berakhir 31 Dis 2017 berjumlah RM112 52 juta tidak mengambil kira pel...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya

Lepas Bergaduh Suami Cakap Hidup Dia Sial Sebab Kahwin Dengan Aku Padahal Dia Tak Pernah Bagi Nafkah