Cikgu Ini Ajar Teknik Mudah Nak Anak Cepat Kenal Abc Membaca Mengira


Bila anak dah mula berusia 4,5 dan 6 tahun, ibu bapa akan mula tertanya-tanya macam mana nak buat anak fokus ketika belajar. Apabila tinggikan suara sikit, anak terus merajuk. Lama kelamaan ibu pula yang rasa putus asa nak mengajar.

Ingat ya anak usia ini kita tak perlu nak memaksa untuk belajar bersungguh-sungguh sehingga menghadkan waktu bermainnya.
Namun kita boleh menggunakan pendekatan yang menghiburkan anak-anak dengan kreatif tanpa anak rasa terkongkong dan mudah jemu untuk belajar.
Jadikan proses pembelajaran untuk anak di usia ini sesuatu yang menyeronokkan dan akhirnya mereka tetap mendapat manfaat untuk diri sendiri.
Perkongsian dari Pengetua Genius Aulad Saujana Utama Puan Ashikin Hashim ini boleh dijadikan garis panduan untuk mengajar anak mengenal ABC di peringkat awal dengan mudah.

Cukupkah dengan hanya kita menunjukkan anak buku ABC supaya dia kenal ABC? Bagi saya ia tidak cukup. Untuk seorang anak yang aktif, ceria, produktif, imaginatif – memaksa dia duduk diam memandang buku tanpa aktiviti yang meransang minda anak adalah sesuatu yang membosankan.
Jom kita jadi ibu bapa yang efektif dan kreatif! Berikut adalah beberapa cara dan aktiviti yang boleh kita lakukan untuk anak mengenal ABC dengan cara yang menyeronokkan.
*perhatian: kenalkan huruf kecil dahulu baru huruf besar.
Menyanyi!– banyak sekali lagu-lagu nursery ryhmes yang boleh kita pelajari dari youtube unruk mengajar anak-anak mengenal ABC.
SEBUT, SEBUT SELALU! – ketika kita pakaikan anak diaper, atau ketika anak sedang main, kita sentiasa sebut supaya anak dengar dan biasa dengan huruf-huruf ini.
FLASH THE CARDS! – Jika rajin buat kad imbas sendiri, jika tidak, banyak sekali kad imbas di pasaran. Dapatkan satu set untuk anak, dan flash kan di depannya 5 minit sehari sahaja. Tapi konsisten.
ALPHABETS CHART – buat atau beli carta huruf dan lekat di dinding rumah. Peruntukan 5 minit sehari untuk anak baca dan tunjuk. Carta perlu ditampal mengikut eye level anak. Jangan terlalu tinggi.
ALPHABETS IS EVERYWHERE! – Buat saru target. Minggu ni nak perkenalkan 2 huruf pada anak contohnya K dan L. Lekatkan kad K dan L di tempat yang selalu anak berada. Contohnya di pintu utama, di sebelah komputer, di tempat dia bermain dan sebagainya. Minta anak sebut bila terjumpa huruf tersebut.
SNAP A PICTURE! – Saya pernah kongsikan aktiviti Wajdi yang menggunakan telefon lama untuk mengambil gambar huruf yang saya lekat di sekeliling rumah. Dia snap dan dia tunjukkan kepada saya dan sebut huruf itu. It’s really FUN!
COLLAGE– Aktiviti kolaj ialah aktiviti mengoyak kertas dan menampal. Lukis sebiji apple misalnya dan lekatkan kertas warna yang dikoyakkan kecil-kecil oleh anak dan tampal. Kemudian ajarkan anak, a is for apple. Sebut a berulang kali. Atau berikan template huruf yang boleh diprintout dari internet dan buat aktiviti kolaj bersama anak. Jangan lupa masukkan falam journal ya!

FINGER PAINT – belajar mengenal huruf dengan cara melukis huruf tersebut dengan jari. Wah..bestnya! Lukis dan sebut. Bukan saja dapat melukis tapi dapat juga kenal warna, campur warna, rasa teksturnya dan macam-macam lagi.
HIDE & SEEK  – Jom main nyorok-nyorok. Sorokkan huruf di beberapa bahagian rumah. Contohnya di bawah meja. Minta anak cari huruf tersebut. ‘ Wajdi tolong cari huruf ‘a’.!’ Bagi clue kepada anak. Huruf ‘a’ ada di tempat kita selalu makan!
ALPHABETS SCRAP BOOK – buat aktiviti yang mengumpulkan semua huruf-huruf. Minggu ini belajar ‘a’. Tulis atau warna atau buat aktiviti kolaj. Minggu hadapan ‘b’ pula. Kumpul sehingga ‘z’. Compile dan jadikannya SCRAP BOOK. Engage dengan anak. Buat aktiviti berkaitan ‘a’. Contohnya ‘apple’ – makan apple, potong apple, buat jus apple, pegi market cari apple (maaf saya campur Melayu English – pandai-pandailah nanti anda nak fully english atau Melayu sahaja)

MashaAllah. Banyaknya aktiviti mengenal huruf. Jadikan pembelajaran anak-anak sesuatu yang menarik dan menyeronokkan. Jom jadi ibu bapa yang kreatif!
Kredit: Ashikin Hashim 
Early Childhood Practitioner
Genius Aulad
Saujana Utama
Si manja suka bergambar? Jom, mama papa kongsikan foto aksi bayi anda bertemakan Jungle Cuties untuk peraduan Pencarian Bayi Pa&Ma! Mana tahu ada rezeki boleh menang banyak hadiah menarik. Nak hantar gambar anak klik saja link ini: https://www.majalahpama.my/pencarian-bayi-pilihan-pama/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)
 
The post Cikgu Ini Ajar Teknik Mudah Nak Anak Cepat Kenal ABC, Membaca & Mengira appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/cikgu-ini-ajar-teknik-mudah-nak-anak-cepat-kenal-abc-membaca-mengira/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terlebih Bijak Anak Pandai Membaca Tanpa Sesiapa Ajar Kenal Pasti Anak Genius Hyperlexia

Terlebih Bijak Anak Pandai Membaca Tanpa Sesiapa Ajar Kenal Pasti Anak Genius Hyperlexia

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 180 hits
Ye Ada anak anak kecil kita di bawah usianya lima tahun yang boleh membaca sendiri tanpa diajar sesiapa Geniusnya memang luar biasa Namun ada perkara yang mak ayah harus kenal pasti terlebih dahulu Ada anak anak yang normal boleh membaca na...
Kena Kenal Pasti Anak Tantrum Atau Meltdown Baru Senang Nak Atasinya

Kena Kenal Pasti Anak Tantrum Atau Meltdown Baru Senang Nak Atasinya

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 177 hits
Setiap kali kalau nampak anak nangis je ngamuk je mesti kita ingat dia tantrum Sebenarnya ada dua perkara kalau anak tu menangis Sama ada dia tantrum atau meltdown je Jom kita tengok perbezaan tantrum dan meltdown ni dan tips untuk berdepan...
Nak Cepat Keluar Seorang Tapi Nak Enjoy Bawalah Anak Itulah Momen Bahagia Satu Keluarga

Nak Cepat Keluar Seorang Tapi Nak Enjoy Bawalah Anak Itulah Momen Bahagia Satu Keluarga

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 157 hits
Bila fikir nak keluar beli barang dapur pening dibuatnya kalau terpaksa bawa anak anak sekali Dengan senarai barang yang panjang nak kena berdepan pula dnegan permintaan bukan bukan dari anak Eh tak mudah ya Artikel Menarik Kalau boleh nak ...
Teruja Nak Tunggu Anak Makan Umur 6 Bulan Persediaan Awal Barang Barang Ni Kena Ada

Teruja Nak Tunggu Anak Makan Umur 6 Bulan Persediaan Awal Barang Barang Ni Kena Ada

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 139 hits
Tak dinafikan menunggu anak masuk usia enam bulan memang mendebarkan Mana taknya berdebar hendak melihat dengan suapan pertama yang begitu bermakna Sebelum bersedia untuk anak makan barang dan kelengkapan anak lebih dahulu disediakan lebih ...
Apa Kita Ada Sekarang Mungkin Rezeki Mereka Ayah Ini Pesan Jangan Berkira Nak Berhabis Untuk Anak

Apa Kita Ada Sekarang Mungkin Rezeki Mereka Ayah Ini Pesan Jangan Berkira Nak Berhabis Untuk Anak

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 106 hits
Setiap anak yang Allah SWT kurniakan membawa rezeki mereka bersama Jangan sesekali dikesalkan kehadiran mereka kerana berbuat baik dengan anak menjanjikan ganjaran yang baik buat mama papa Tak ada salahnya kita juga buatkan sesuatu yang mem...
Penjara Asyik Nak Bebas Mahkamah Takut Nak Masuk Asyik Nak Tangguh Pru Nak Cepat

Penjara Asyik Nak Bebas Mahkamah Takut Nak Masuk Asyik Nak Tangguh Pru Nak Cepat

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 129 hits
UMNO DIPERSILAKAN BUAT PRU HUJUNG TAHUN INI JIKA MAHU LIHAT REAKSI RAKYATJangkaan PRU tahun ini hanya satu penyedap gimmik dan palsu Untuk mereka yang terdesak dan mengharap memang tak sabar menunggu Tuanku yang prihatin rakyat dan negara t...
Bahagi Tugas Dengan Suami Mama Usia 23 Tahun Dah Ada 11 Bayi Sendiri Nak Tambah Ramai Lagi Anak

Bahagi Tugas Dengan Suami Mama Usia 23 Tahun Dah Ada 11 Bayi Sendiri Nak Tambah Ramai Lagi Anak

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 168 hits
Bayangkan bukan hanya seorang tapi 11 bayi yang cuba meminta perhatian dari anda dalam satu masa Begitulah kehidupan wanita bernama Christina Ozturk yang baru berusia 23 tahun Dan sebenarnya dia sangat sukakan kanak kanak dan bercadang untu...
Laaaa Lgbt Tak Hilang Jugak Lagi Ni Nak Pi Padang Merbok Tang Mana Jom Cari Stadium Mana Mana

Laaaa Lgbt Tak Hilang Jugak Lagi Ni Nak Pi Padang Merbok Tang Mana Jom Cari Stadium Mana Mana

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 174 hits
MOHD AFFENDI ABASZaman Kerajaan Keluarga PAS PN BN Penyanyi LGBT pun dibenarkan buat konsert Inikah Kerajaan Melayu Isle yang dilaung laungkan Mana pergi pejuang RUU 355 Masih menyokong lagi kerajaan ini Ke semuanya dah keluar dari parti Pa...
Teringin Nak Ada Anak Tolong Edit Baby Comel Baring Sebelah Kita Tak Sangka Ini Reaksi Ramai

Teringin Nak Ada Anak Tolong Edit Baby Comel Baring Sebelah Kita Tak Sangka Ini Reaksi Ramai

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 174 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti mengimpikan zuriat sebagai penyeri hidup dalam rumah tangga Namun tak semua terus dikurniakan rezeki zuriat Ada yang terpaksa menunggu lamanya menggunakan pelbagai kaedah hanya untuk cahaya mata impian S...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music