Chow Kon Yeow Dakwa Kdn Terlalu Pantas Haramkan Komik Kontroversi


Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow hari ini berpendapat tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan komik “Inisiatif Jalur & Jalan Meraih Manfaat Bersama”, terlalu pantas.

Beliau berkata pihak berkuasa seharusnya perlu meneliti niat sebenar buku itu diterbitkan sebelum mengambil keputusan, dan menurutnya buku itu diterbitkan semata-mata bagi membolehkan orang awam yang kurang tahu mengenai kemajuan negara China faham bahawa negara itu yang kini sudah menjadi gergasi ekonomi dunia.



Katanya, sebelum ini pihak berkuasa mengumumkan beberapa pakar sejarah sudah dikenal pasti bagi membantu siasatan tetapi buku ini telahpun diharamkan sebelum siasatan selesai.

“Buku (komik) ini diharamkan dengan begitu cepat… orang yang ada buku itu pun tidak sempat habiskan. Dia (KDN) sepatutnya meneliti buku itu dengan teliti, saya difahamkan dia nak jemput pakar-pakar sejarah untuk membantu, tetapi sudah haram, bantuan apa lagi..,” katanya kepada pemberita hari ini.


Katanya dengan adanya pemahaman mengenai negara China sebagai gergasi ekonomi dunia, Malaysia boleh merapatkan hubungan dua hala dan menjana peluang ekonomi daripada hasil pertalian baik itu.

Rabu lepas, KDN mewartakan perintah larangan terhadap komik itu kerana terdapat kandungan yang mungkin memudaratkan ketenteraman awam dan keselamatan serta mungkin menggemparkan fikiran orang ramai.

Sementara itu, Chow yang juga merupakan Adun Padang Kota berkata pihak kerajaan negeri tidak mempunyai kaitan dengan Muzium Kebudayaan Komik di Komplek Tun Abdul Razak (Komtar) milik bekas aktivis DAP, Hew Kuan Yau.

Beliau menerangkan kerajaan negeri sekadar menyokong dari segi sewa kerana melihat pembukaan muzium ini di Komtar adalah selaras dengan usaha menaik taraf Komtar, dan menggangap ia adalah sebahagian daripada produk pelancongan Pulau Pinang,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Chow melahirkan rasa kecewa terhadap pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Penang Forum yang membuat tuduhan tidak berasas mengenai projek Transit Rel Ringan (LRT) yang dirancang dari Komtar ke Bayan Lepas.

Beliau berkata Penang Forum mempersoalkan kenapa EIA untuk LRT gagal dipamerkan di pemeriksaan awam projek berkenaan yang sedang dijalankan dari 19 Ogos hingga 19 Nov, sedangkan menurutnya paparan awam untuk kajian impak alam sekitar (EIA) projek LRT sudah dilakukan pada Ogos 2017.


“Pemeriksaan awam ini tidak membabitkan EIA kerana ia sudah dibuat pada 2017. Apa yang dipamerkan sekarang adalah berhubung dengan LRT sistem rel LRT yang perlu dipamer selama tiga bulan untuk maklum balas awam,” katanya kepada pemberita hari ini.

Wakil Penang Forum Khoo Salma Nasution dalam satu aktikel bertajuk “Penang’s Bayan Lepas LRT: Glorious legacy or white elephant project” yang disiarkan dalam satu portal berbahasa Inggeris pada 22 Oktober lepas mempersoalkan berkenaan laporan EIA projek LRT yang tidak dipamerkan dalam pemeriksaan awam yang sedang dijalankan.

Chow berkata walaupun EIA diperlukan untuk projek LRT ini, tetapi ia dilakukan sebelum ini dan kini sedang dikemaskini dan boleh diakses dalam Jabatan Alam Sekitar.

“EIA untuk projek LRT tidak perlu dipamerkan secara umum lagi sebab ia merupakan tambahan dan penambahbaikan kepada EIA pertama yang memberi syarat-syarat tertentu untuk dipatuhi,” katanya.

Jumaat lepas, Chow mengumumkan bahawa paparan awam berhubung projek LRT yang sedang dijalankan di beberapa lokasi menerima maklum balas positif.

Beliau berkata SRS Consortium selaku rakan pelaksana projek melaporkan bahawa sejumlah 16,140 maklum balas telah diterima setakat ini, dengan 15,760 menyokong projek LRT manakala 380 atau 2.35 peratus daripada jumlah maklum balas yang diterima membantah.

FMT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/10/chow-kon-yeow-dakwa-kdn-terlalu-pantas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kdn Haramkan Komik Propaganda China

Kdn Haramkan Komik Propaganda China

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 361 hits
Kementerian Dalam Negeri hari ini mewartakan perintah larangan terhadap komik Inisiatif Jalur Jalan Meraih Manfaat Bersama termasuk versi bahasa Inggeris dan bahasa Cina penerbitan tersebut KDN dalam kenyataannya berkata penerbitan itu dike...
Kdn Haram Komik Pengerusi Dap Setiausaha Agung Dap Minta Maaf

Kdn Haram Komik Pengerusi Dap Setiausaha Agung Dap Minta Maaf

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 708 hits
Akhirnya Kementerian Dalam Negeri telah mengharamkan komik propaganda DAP pro komunis Inisiatif Jalur Dan Jalan Meraih Manfaat Bersama Mereka yang terlibat dan jika disabitkan boleh dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 3 tahun atau did...
Komtar Kdn Serbu Muzium Komik Rampas Komik Propaganda

Komtar Kdn Serbu Muzium Komik Rampas Komik Propaganda

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 180 hits
Kementerian Dalam Negeri menyerbu Muzium Kebudayaan Komik di Kompleks Tun Abdul Razak di sini pagi tadi Difahamkan serbuan dan pemeriksaan dibuat Bahagian Pengkuatkuasaan KDN pada kira kira jam 11 pagi Sumber berkata pemeriksaan selama seja...
Kdn Perlu Teliti Dulu Niat Penerbit Komik Sebelum Diharamkan

Kdn Perlu Teliti Dulu Niat Penerbit Komik Sebelum Diharamkan

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 192 hits
GEORGETOWN Kementerian Dalam Negeri perlu meneliti niat sebenar penerbit komik bertajuk Inisiatif Jalur Jalan Meraih Manfaat Bersama sebelum mengeluarkan arahan diharamkan Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata tindakan pihak berk...
Kdn Warta Perintah Larangan Penerbitan Komik Propaganda

Kdn Warta Perintah Larangan Penerbitan Komik Propaganda

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 178 hits
Kementerian Dalam Negeri hari ini mewartakan Perintah Larangan terhadap tiga penerbitan bertajuk Inisiatif Jalur Jalan Meraih Manfaat Bersama serta versi bahasa Inggeris Belt Road Initiative For Win Winism dan versi bahasa Cina melalui Wart...
Kdn Haram Komik Jalur Dan Jalan

Kdn Haram Komik Jalur Dan Jalan

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 576 hits
PETALING JAYA Kementerian Dalam Negeri hari ini mewartakan perintah larangan terhadap komik Inisiatif Jalur Jalan Meraih Manfaat Bersama termasuk versi bahasa Inggeris dan bahasa Cina Perintah itu menetapkan pencetakan pengimportan penghasi...
Komik Kontroversi Polis Ambil Keterangan Pelukis

Komik Kontroversi Polis Ambil Keterangan Pelukis

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 232 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Aktivis Dap Berang Maszlee Haramkan Komik Terbitannya

Aktivis Dap Berang Maszlee Haramkan Komik Terbitannya

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 390 hits
AKTIVIS DAP yang juga penulis komik kontroversi berkenaan Inisiatif Jalur dan Laluan Hew Kuan Yau mengkritik Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik kerana mengharamkan komik itu di sekolah Kuan Yau yang merupakan kurator Muzium Kebudayaan dan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya