Check Up 7 Bulan Ibu Mengandung


Check-Up 7 bulan Ibu Mengandung | Alhamdulillah, kandungan pun sudah membesar. Kali ni appointment di Klinik Kesihatan sewaktu kandungan 7 bulan ialah repeat scan dan dapat result bacaan gula pada tempoh hari yang kena minum air gula tu.


Berdebar juga sebenarnya bila nurse bagitahu result minum air gula haritu keluar. Ehehe.. sebabnya akhir-akhir ni tekak asyik dahaga. Suami cakap, petanda orang yang ada kencing manis macam tu. Huhhh! Suami taulah, sebab history family dia pun ada kencing manis.


Appointment hari Khamis lepas pada jam 9 pagi. Lega lah sikit, tak rushing sangat.Tak terlalu pagi.Anak-anak pun okay je tak meragam kena tinggal. Ahaks! 3 orang tu duduk di rumah aje.


Alhamdulillah, result bacaan gula haritu ialah 4.3 , gula dalam darah melepasi tahap ( bukan pesakit kencing manis ). Satu kelegaan disitu ( sebab macam - macam hal ni).  Minuman caffein 3In1 pun tiap hari Ina minum, risau lah juga kot sangkut ke kan? Tapi Alhamdulillah sangat takde tersangkut.


Repeat Scan 28 weeks, Baby Songsang!!

breech pulak! 

Rasanya scan kandungan pada 28weeks wajib la kot. Sebab doktor nak tengok keadaan baby macam mana. Lagipun, haritu doktor cakap uri Ina berada di bawah semasa kandungan 20weeks. Itu yang kena repeat scan.


 Dan kali ini, scan jantina baby pun jelas nampaknya.Berbanding haritu, baby asyik sorok pistol dan telurnya.Ahaks!

Kali ni pula, doktor bagitahu uri sudah berada di kedudukan atas. Manakala, baby pula breech (Songsang) pula.. kaki berada di bawah, bukannya kepala baby. Alahai baby, suspend betul awak ni yea.


Kata doktor lagi, baby akan berpusing semula sehingga kandungan 36weeks. Lega lah sikit bila doktor cakap begitu. Minta - minta lah baby berpusing kepala ke bawah. Nak bersalin normal juga.Hihihi.. Kandungan sebelumnya 3 orang semua bersalin normal.


Lepas tau daripada doktor cakap macam tu, terus Ina mencuba dengan senaman bagi membetulkan baby songsang.Kata doktor lagi, jangan pergi berjumpa bidan pula betulkan baby yang songsang dalam perut tu, sebab banyak risiko nanti pada baby dan ibu.


Dah start mengira pergerakan janin

Carta pergerakan janin dalam kandungan


Maknanya dah tak lama lagi la Ina ni nak bersalin. Trimester ke-3 dah masuk rupanya. Baby menendang pun dah kuat. Malam je dia paling aktif menendang. Siang pun menendang juga, cuma tak terlalu kuat.Mungkin juga faktor persekitaran bising dan sibuk dengan aktiviti diwaktu siang kan.

 Dikala ini, perut Ina pun dah mulai berat ke bawah dan perasan perut dah turun bawah. Itulah yang menjadikan ia berat dibawah. Duduk lama-lama pun sakit pinggang ni. Dah tu mula la datang contraction On/Off. Huuuu.. sakit!  Tapi taklah sesakit macam sakit nak bersalin tu yang non-stop.


Mengira pengerakan janin ni penting, untuk menentukan keadaan baby didalam perut tu.Start kira dari jam 9 pagi dan berhenti mengira bila dah cukup tendangan 10kali boleh lah tulis pada buku jam berapa habis.


Kandungan ke-3 Ina dulu, baby tak cukup tendangan. Terus lah ke hospital masa tu. Rupanya dah nak bersalin hari yang sama juga. Diiringi contraction yang kuat rasa macam nak putus dua pinggang dengan badan ni semua. Sakit! Paling sakit setakat ini semasa mengandungkan baby boy, lendir bercampur darah.


Kandungan kali ini, menginjak ke 29weeks je pelbagai contraction datang. Kali ni lebih awal. Siap sakit-sakit lagi pinggang. Macam nak bersalin dah. Hihi.. Beg hospital pun dah standby. Risau berulang lagi bersalin awal. Paling awal pun 35 weeks kandungan pertama dulu. Yang 2 lagi pada 36 dan  37 weeks.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2019/12/check-up-7-bulan-ibu-mengandung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ingat Ada Batu Karang Ibu Hamil 2 Bulan Makan 8 Jenis Ubat Sebelum Tahu Mengandung

Ingat Ada Batu Karang Ibu Hamil 2 Bulan Makan 8 Jenis Ubat Sebelum Tahu Mengandung

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 359 hits
Pengambilan sebarang ubat oleh ibu hamil sememangnya sangat merbahaya jika tidak mendapat nasihat atau saranan daripada doktor Tapi lain halnya jika ibu yang sedang hamil itu sendiri tidak sedar akan janin yang berada di dalam kandungan Dal...
Menteri Pupr Sebut Penyesuaian Desain Ibu Kota Baru Butuh Waktu 8 Bulan

Menteri Pupr Sebut Penyesuaian Desain Ibu Kota Baru Butuh Waktu 8 Bulan

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 230 hits
Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Basuki Hadimuljono mengatakan akan memboyong tiga pemenang sayembara desain ibukota negara ke lokasi di Kalimantan Timur pada 27 Desember mendatang Nantinya Kementerian PUPR bersama para arsitek m...
Tak Sangka Penghujung 2019 Hilang Orang Tersayang Ibu Bayi 8 Bulan Maut Tersepit

Tak Sangka Penghujung 2019 Hilang Orang Tersayang Ibu Bayi 8 Bulan Maut Tersepit

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 419 hits
Baru beberapa jam bertolak pulang ke rumah kehilangan isteri dan seorang anak dalam kemalangan membabitkan lima kenderaan di Kilometer 160 9 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan awal pagi semalam sungguh tak disangka Mangsa maut dikenal pas...
Ibu Dan Bayi 8 Bulan Maut Nahas 5 Kenderaan

Ibu Dan Bayi 8 Bulan Maut Nahas 5 Kenderaan

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 684 hits
Dua maut dalam kemalangan membabitkan lima kenderaan di Kilometer 160 9 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan awal pagi ini Dua mangsa maut ialah seorang wanita dan bayinya berusia lapan bulan yang tersepit di dalam kenderaan Mangsa maut dik...
Tersepit Dirempuh Treler Ibu Anak 8 Bulan Maut Kemalangan

Tersepit Dirempuh Treler Ibu Anak 8 Bulan Maut Kemalangan

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 838 hits
Seorang wanita dan bayi perempuan berusia lapan bulan maut dalam kemalangan membabitkan lima kenderaan di Kilometer 160 9 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan awal pagi ini Mangsa Siti Khadijah Haron 33 dan anaknya Nur Qaireen Marissa Nor A...
Sejuk Perut Ibu Mengandung Nak Akhlak Anak Mulia Papa Mama Kena Mula Dari Janin Lagi

Sejuk Perut Ibu Mengandung Nak Akhlak Anak Mulia Papa Mama Kena Mula Dari Janin Lagi

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 235 hits
Akhlak yang mulia merupakan asas untuk menjadi insan yang Berjaya Oleh itu sebagai ibu bapa menjadi tanggungjawab anda dalam membentuk akhlak yang mulia untuk anak anak 1 Sewaktu hamil anda dan pasangan perlu sentiasa mematuhi suruhan ALLAH...
Wow Pereka Fesyen Berhenti Kerja Jadi Pengasuh Kanak Kanak Ibu Bapa Sanggup Tunggu Lima Bulan Untuk Dapatkan Khidmatnya

Wow Pereka Fesyen Berhenti Kerja Jadi Pengasuh Kanak Kanak Ibu Bapa Sanggup Tunggu Lima Bulan Untuk Dapatkan Khidmatnya

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 491 hits
Pereka fesyen berhenti kerja jadi pengasuh kanak kanak ibu bapa sanggup tunggu lima bulan untuk dapatkan khidmatnya Sam Mills mendapat permintaan daripada ramai ibu bapa yang mahu menjadikannya sebagai pengasuh anak mereka Foto KETIKA mula ...
Ayah Selalu Teman Ibu Buat Check Up Baby Pun Dapat Rasa Dirinya Disayangi

Ayah Selalu Teman Ibu Buat Check Up Baby Pun Dapat Rasa Dirinya Disayangi

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 319 hits
Mana mana isteri pasti rasa dihargai dan gembira apabila suami sudi menemankannya setiap kali melakukan pemeriksaan antenatal di klinik atau hospital pilihan Keprihatinan suami sepanjang tempoh kehamilan pastinya dapat memberi semangat kepa...
Kisah Hilangnya Janin Berusia 4 Bulan Secara Misterius Justru Hal Mengerikan Ini Terjadi Pada Ibu

Kisah Hilangnya Janin Berusia 4 Bulan Secara Misterius Justru Hal Mengerikan Ini Terjadi Pada Ibu

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 375 hits
Memiliki anak memang salah satu yang ditunggu tunggu para orang tua yang berencana memiliki keturunan Saat hamil pun hal ini merupakan kabar gembira yang siap menerima kedatangan buah hati di dunia Namun bagaimana jika kemudian kabar kehami...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu