Cermin Muka Dulu Jika Mca Mahu Tanding Prk Tanjung Piai


PROF DR REDHUAN TEE ANDULLAH 
UTAMAKAN calon Melayu dalam PRK Tanjung Piai jika gabungan UMNO-PAS mahu menang. Jangan dengar cakap MCA. MCA tidak pernah setia dengan BN sejak BN hilang kuasa PRU14 yang lalu. Jika MCA berkeras, biarkan dia. Kita mahu tengok berapa undi yang MCA akan dapat.

Tidak PRK Parlimen Tanjung Piai akan berlangsung, menunggu tarikh daripada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR). Takziah kepada keluarga Almarhum. Moga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT.

MCA sudah memukul gendang untuk bertanding. Kerusi tradisilah katakan, kononnya. Calon MCA yang tewas pada PRU lalu, Wee Jeck Seng selaku ketua bahagian berkata, beliau bersedia untuk bertanding sekali lagi di situ.

Nasihat saya kepada MCA, lebih baik kamu cermin muka dahulu jika mahu bertanding. Medan MCA sebenar adalah kawasan majoriti Cina bersama ultra kiasu bukan kawasan majoriti Melayu. Selama ini MCA menang dengan ehsan undi Melayu.

Sebab itu, MCA jangan terlalu ghairah untuk bertanding. Landskap politik Malaysia sudah berbeza sejak PRU12, PRU13 dan PRU14. Ia perlu dihadapi dengan penuh kematangan dan berstrategi. Jika terus menuntut, mendesak dan kemudian mengugut tidak ada muafakat, berasaskan realiti politik semasa, lupakanlah.

Formula saya mudah sahaja, berasaskan kepada sentimen hari ini, kawasan majoriti Melayu seharusnya ditandingi oleh orang Melayu. Untuk beberapa kes tertentu, mungkin bukan Melayu boleh diketengahkan. Tetapi, bukan untuk yang terdekat ini terutama di Tanjung Piai.

Tanjung Piai adalah medan untuk menguji kekuatan selepas piagam perpaduan ummah ditandatangani. Ambil kesempatan ini sepenuhnya. Lupakanlah hasrat untuk memberikan laluan kepada MCA buat seketika.

Apakah UMNO sudah lupa MCA menggunakan logo sendiri dalam pilihan raya kecil (PRK) bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balakong pada 8 September 2018. MCA bukan rakan yang setia selepas PRU14 dan perlu belajar erti setia.

Apakah kita sudah lupa kata-kata presidennya ketika itu ketika ditanya kenapa tidak menggunakan logo BN, jawabnya, “Biar saya ulang sekali lagi, BN sudah ming cun shi wang (BN hanya wujud pada nama, tapi realitinya sudah mati),”

Akhirnya, MCA tewas PRK Balakong dalam keadaan yang memalukan dalam PRK Balakong. MCA perlu sedar, parti ini tidak boleh ‘survive’ tanpa sokongan dan simpati pengundi Melayu UMNO PAS. MCA tidak boleh hidup tanpa sokongan UMNO PAS.

Dalam kata lain, buat masa ini MCA memang tidak diterima oleh orang Cina. Pilihan orang Cina setakat hari ini, tetap ultra kiasu.

Walaupun kerusi tersebut sebelum ini ditandingi MCA, itu bukan bermakna kerusi tersebut akan menjadi warisan MCA. Tidak ada lagi formula kerusi tradisi, sebab ‘bapak’ kita yang empunya.

Kerusi tradisi MCA akan kawasan majoriti Cina, bergasaklah dengan ultra kiasu. Jika MCA boleh menang, MCA hebat. Saya tabik. Setakat ini, MCA berputih mata.

Kerusi presiden MCA itu sendiri, Parlimen Ayer Hitam, adalah kawasan majoriti Melayu. Bermakna, saya tegaskan sekali lagi, kemenangan MCA selama ini adalah dengan ihsan undi Melayu. Sebab itu MCA jangan terlalu bercakap banyak atau berkokok berdegar-degar.

PRK Parlimen Tanjung Piai adalah medan sebenar untuk menguji kekuatan antara PH dengan gabungan UMNO-PAS. Kawasan majoriti Melayu 56 peratus, Cina 41 peratus dan selebihnya 3 peratus.

UMNO-PAS mempunyai kelebihan untuk memenangi kerusi pada kali ini jika betul strategi dan perancangannya. Kejayaan PRK Semenyih pasti akan berulang. UMNO PAS mesti belajar daripada pengalaman lepas.

Dalam PRU13 MCA (BN) menang dengan majoriti 5,457. Manakala, PRU14, MCA kalah dengan Almarhum Dr Md Farid Md Rafik dengan kelebihan 524 majoriti.

Saya masih lagi positif bahawa gabungan UMNO-PAS boleh memberikan saingan yang hebat kepada PH. Tidak mustahil gabungan UMNO-PAS akan menang.

Jika ditakdirkan gabungan UMNO-PAS kalah dalam PRK Tanjung Piai, sekurang-kurang ia akan menjadi satu ‘test market’ untuk UMNO-PAS berhadapan dengan PRU15 akan datang, berbanding meletakkan calon MCA yang semua telah tahu sejauh mana kekuatan MCA.

Kesimpulan, kepimpinan penyatuan UMNO-PAS harus tegas dalam membuat keputusan untuk meletakkan calon Melayu di Tanjung Piai. Oleh kerana, calon PAS dalam PRU14 lalu hanya mendapat kurang daripada 3000 undi, sudah tentu kelebihan kepada calon UMNO.

Untuk UMNO menang, persoalannya siapakah bakal calonnya. Pertama, sudah tentu rakyat menantikan calon yang berwibawa dan bersih. Dalam kata lain, UMNO mesti menonjolkan calon yang bersih, tidak ada skandal dan berintegriti. Tidak ada tolak ansur dalam hal ini.

Kedua, pastikan undi UMNO tidak berbelah bahagi kepada calon yang dipilih. Saya amat yakin, undi PAS sebanyak 3000 itu tidak akan banyak berubah. Jika ikut congakan orang kampung majoriti tipis yang diterima oleh Almarhum daripada Bersatu, 524, ditolak 3000 sudah tentu calon UMNO boleh menang mudah.

Tetapi politik bukan semudah congakan sebegitu. Banyak lagi faktor lain yang perlu dilihat secara serius. Realiti politik semasa mesti diperhalusi.

Ketiga, melihat kepada momentum politik semasa dan pergolakan dalam politik parti ultra kiasu seperti PKR dan DAP, tidak mustahil, undi ahli ultra kiasu dan undi atas pagar, sedikit, walaupun tidak banyak akan beralih kepada gabungan UMNO-PAS.

Keempat, pastikan tidak berlaku sebotaj dalam kalangan ahli parti sesama sendiri. Pastikan ahli-ahli UMNO-PAS benar-benar setia memberikan sokongan tanpa berbelah bahagi.

Sebab itu, saya katakan faktor calon Melayu (UMNO) amat penting dalam PRK Tanjung Piai. Paling baik, anak tempatan, merakyat, berintegriti dan berhemah tinggi dan berpelajaran. Muda atau tidak, itu bukan soal besar.

Kelima, jika calon adalah daripada UMNO, maka belajar erti ikhlas dalam perjuangan. Pastikan perjuangan meletakkan kepentingan agama, bangsa dan negara diutamakan. Cukup buat setakat ini, In shaa Allah, ulasan seterusnya akan mendatang selepas ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/09/cermin-muka-dulu-jika-mca-mahu-tanding.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Tanjung Piai Umno Dan Mca Berebut Kerusi

Prk Tanjung Piai Umno Dan Mca Berebut Kerusi

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 321 hits
Beberapa parti politik menyatakan kesediaan untuk bertanding di kerusi parlimen Tanjung Piai sehari selepas kematian penyandangnya Dr Md Farid Md Rafik semalam Calon MCA yang tewas pada PRU lalu Wee Jeck Seng berkata sedia untuk bertanding ...
Calon Pembangkang Prk Tanjung Piai Tak Semesti Mca

Calon Pembangkang Prk Tanjung Piai Tak Semesti Mca

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 307 hits
Mohamed Khaled Nordin KUALA LUMPUR Sesiapapun wakil calon pembangkang dalam PRK Tanjung Piai tidak semestinya perlu mengikut acuan semasa pemilihan PRU 14 Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata pasukan pembangkang tidak...
Umno Mca Sedia Tanding Di Tanjung Piai

Umno Mca Sedia Tanding Di Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 306 hits
Beberapa parti politik menyatakan kesediaan untuk bertanding di kerusi parlimen Tanjung Piai sehari selepas kematian penyandangnya Dr Md Farid Md Rafik semalam Calon MCA yang tewas pada PRU lalu Wee Jeck Seng berkata sedia untuk bertanding ...
Prktgpiai Prk Tanjung Piai Tambah Senarai Panjang Penipuan Dan Hipokrasi Ph

Prktgpiai Prk Tanjung Piai Tambah Senarai Panjang Penipuan Dan Hipokrasi Ph

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 223 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Panti Hahasrin Hashim berkata Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai menambah senarai panjang penipuan dan hipokrasi Pakatan Harapan Jelas beliau semasa PH menjadi pembangkang mereka memperjuangkan pilihan raya ...
Analisis Prk Tanjung Piai Ph Bakal Kalah

Analisis Prk Tanjung Piai Ph Bakal Kalah

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 415 hits
Analisis PRK Tanjung Piai PH Bakal Kalah Pilihan raya kecil Parlimen Tanjung Piai baru sahaja ditetapkan akan berlangsung pada 16 November ini dengan tempoh kempen dua minggu yang akan bermula sebaik selepas penamaan calon pada 2 November B...
Prk Tanjung Piai Prk Ke 9 Selepas Pru 14

Prk Tanjung Piai Prk Ke 9 Selepas Pru 14

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 334 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Prk Tanjung Piai Calon Melayu Islam Paling Terbaik

Prk Tanjung Piai Calon Melayu Islam Paling Terbaik

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 272 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin UMNO PAS perlu bukti Muafakat Nasional bukan retorik sehingga jadi bahan peluru PH jika masih berkeras pilih bukan Melayu sebagai calonBANGI Parti parti Melayu dan pemimpin pertubuhan bukan kerajaan perlu dud...
Bn Akan Tanding Kerusi Parlimen Tanjung Piai Ahmad Zahid

Bn Akan Tanding Kerusi Parlimen Tanjung Piai Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 256 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berucap pada Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Kemajuan India SeMalaysia ke 27 di Wisma IPF Seri Kembangan Selangor foto HAZROL ZAINAL SERI KEMBANGAN Barisan Nasional akan meletakkan calon pada Pil...
Tanjung Piai Pas Sokong Jika Mca Bertanding

Tanjung Piai Pas Sokong Jika Mca Bertanding

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 263 hits
Oleh Mohd Zulkifli ZainuddinTimbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Abdullah Foto Syamsi SuhaimiKOTA BHARU PAS akan menyokong jika Barisan Nasional meletakkan calon MCA pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai Naib Presiden PAS...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp