Cerita Tentang Harga Durian Dahulu Dan Sekarang



Setiap orang ada pandangan masing-masing tentang durian. Paling popular dan banyak dikisahkan tentunya tentang harga durian. Ada kisah dan tauladan yang boleh diambil dijadikan panduan. Ini satu kisah durian yang nukilkan oleh seorang wartawan mengenai durian di dalam FB dengan nama Dee Pasir Mas. Tulis beliau:

Nak cerita pasal durian.. aku kenal durian tika umur nak cecah belasan tahun.. kalau umur aku 11 tahun makna itu tahun 1974-an.. durian masa tak sejenuh sekarang.. selalunya pemilik kebun durian tak hirau sangat bab duria luruh ni sbb kebun mereka penuh hutan belantara. sebiji jatuh, dua tiga hari cari tak jumpa lagi, selain banyak yg berlubang ditebuk tupai, keluang atau monyet. Jadi, harga durian masa tu dikira tiga empat biji RM1.

Kemudian masuk era 80-an, harga naik sikit, dijual RM1 sebiji atau 15 biji RM10.. berguni-guni mak ayah bawa balik durian pakat makan, sebab banyak.

Masuk 90-an durian tak jual biji lagi, sebaliknya jual longgok. di ulu kelantan masa tu satu longgok dlm tujuh lapan biji dijual RM5..masuk tengahan 90-an, dah mahal sikit, tiga empat biji RM10..masa tu tak timbul lagi kunyit atau musang king ni..tak ada dlm senarai durian lagi.. masuk tahun 2000, harga durian jadi rosak. dari tiga empat biji RM10 dinaik RM20, RM30 selonggok.

Orang Asli pun masa tu dah pandai main harga. Tak laku dah sistem barter dgn mereka masa tu. Mereka dah kenal duit..nak durian kena dgn duit, bukan tukar dgn barang2 lagi dah. masuk tengahan 2000, durian kunyit pun timbul, kalau di pasir mas, kunyit tersohor gak di chetok la, milik sorang tokey cina.. tembakau dia main, durian kunyit pun dia main..dialah yg rosakkan harga durian sehingga masa tu melambung naik kpd RM10, RM20 sebiji. sistem longgok, sistem lima enam ringgit sebiji tak main dah.

Dah tutup buku dah sistem jualan mcm tu, sehingga sekitar 2007 ke atas, barulah timbul musang king, udang merah, XO, IOI dan mcm2 nama lagi yg harganya jatuh RM50, RM60 sebiji, sedangkan dlm tu hanya ada lima enam ulas saja.

Sejak pada tu aku tak minat durian lagi. pada aku dari berhabis RM50, RM60 utk sebiji durian yg ada tiga empat ulas dan kalau makan pun lekat celah gigi, baik aku akaunkan dlm bank anak2, ada faedahnya. tak makan durian mahal2 pun malaikat tak tanya dan tak kena seksa kubur.. yg kena seksa kubur pun kerana berdosa mengumpat, memfitnah dan merungut harga durian mahal. Itulah aku nak cerita pada durian..



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2020/06/fjz.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kena Tipu Penjual Durian Musang King Gred C Tapi Dijual Harga Gred A Ini Tipsnya

Kena Tipu Penjual Durian Musang King Gred C Tapi Dijual Harga Gred A Ini Tipsnya

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 109 hits
Musim durian kembali lagi pada tahun 2020 muncul pada waktu yang sesuai selepas virus convid19 berjaya di atasi penularannya Namun virus ditipu oleh penjual durian lebih teruk berbanding virus Corona disebabkkan pembeli yang tidak minat men...
Lagi Cerita Tentang Galah Sejengkal

Lagi Cerita Tentang Galah Sejengkal

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 51 hits
Kali ini saya nak bercerita lagi tentang kisah galah sejengkal yang dibangkitkan oleh Dr Maszlee Malik pada minggu lepas Ini kerana kisah tersebut masih diperkatakan di mana mana walaupun Dr Maszlee terlihat seperti sudah tidak mampu lagi b...
7 Mitos Tentang Makan Durian Fakta Atau Auta

7 Mitos Tentang Makan Durian Fakta Atau Auta

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 131 hits
June 20 2020 Durian ialah buah yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia Di samping manfaat makan durian yang hangat diperkatakan ada juga kesan makan durian yang ramai tidak sedar Buah ini amat digemari kena isinya yang manis dan lemak berkri...
Kecoh 12 Pekerja Di Jerman Dirawat Kerana Bau Durian

Kecoh 12 Pekerja Di Jerman Dirawat Kerana Bau Durian

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 91 hits
Durian cetus kekecohan di pejabat posBAVARIA Seramai 12 pekerja pos di Jerman mendapatkan rawatan di hospital manakala puluhan lagi dibawa keluar dari pejabat pos di bandar Schweinfurt di sini Mereka dikatakan menerima rawatan perubatan ker...
Betulkah Makan Durian Boleh Sebabkan Batuk Dan Demam

Betulkah Makan Durian Boleh Sebabkan Batuk Dan Demam

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 99 hits
Betulkah banyak makan buah durian boleh menyebabkan badan menjadi lemah seterusnya mendatangkan batuk dan demam Adakah ianya satu fakta kesihatan atau sekadar mitos yang sengaja dibuat untuk elakkan ramai makan Raja Buah yang enak bangat in...
Beli Durian Dengan Kulit Vs Beli Isi Durian

Beli Durian Dengan Kulit Vs Beli Isi Durian

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 112 hits
1 Aku suka makan durian Dulu aku memang selalu beli durian timbang kulit 2 Tapi sejak gerai durian kat kawasan perumahan aku ada jual durian yang dah siap bukak isi masuk dalam tupperware aku suka beli yang tu je 3 Sebab beli buah durian ni...
12 Kakitangan Pos Direvive Di Hospital Kerana Buah Durian

12 Kakitangan Pos Direvive Di Hospital Kerana Buah Durian

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 43 hits
Seramai 12 pekerja pos di Jerman dirawat di hospital manakala berpuluh lagi dibawa keluar dari pejabat pos berpunca dari bau durian dalam sebuah bungkusan Dalam kejadian yang berlaku kelmarin di bandar Bavarian Schweinfurt itu polis bomba d...
Kisah Benar 4 Biji Durian Gemparkan German

Kisah Benar 4 Biji Durian Gemparkan German

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 308 hits
Aroma bau durian yang menyusuk hidung adalah kebiasaan bagi kita di Malaysia dan penduduk Asia umumnya Tetapi buat masyarakat yang tidak biasa dengan aroma atau bau durian yang seakan bau gas bencana atau malapetaka boleh berlaku Berikut ad...
A Durian Package Led To A Building Evacuation Sent 6 People To The Hospital In Germany

A Durian Package Led To A Building Evacuation Sent 6 People To The Hospital In Germany

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 92 hits
The incident happened at a post office in the Bavarian town of Schweinfurt Germany last Saturday 20 June small Cover image via Bangkok Post span span amp Snopes span span small A mystery package containing durians has caused a building to b...
Jarang Lakukan Seks Boleh Menyebabkan Sakit Mental

Kerajaan Malaysia Kekal Tidak Buka Sempadan Kepada 6 Negara

Tiga Kali Nazak Nek Kalsom Bela Jembalang Hutan

Sudah 11 Tahun Meninggal Kemunculan Michael Jackson Gegerkan Publik Dan Bikin Kebingungan

Kisah Suri Rumah Selesaikan Hutang Setengah Juta

Dr M Azmin Hishamuddin Nak Takeover Umno

Careers In Architecture

Jiran Dedah Kehidupan Ronaldo Dan Keluarga Sunyi Tiada Parti



Resepi Kuih Koci Santan Paling istimewa

Info Dan Sinopsis Drama 7 Hari Mencintaiku Slot Akasia

Sejarah Bagaimana Singapura Jatuh Ke Tangan British

Kenapa Korea Cyprus dan Ireland Terpisah Kepada Utara dan Selatan

Asal Usul Nama 6 Universiti Terkemuka Dunia


Kecekapan Hidang Makanan Di Pepper Lunch

Pesawat Kanada Dalam Misi Nato Patah Balik Bimbang Jangkitan Covid 19

Konspirasi Mujahid Dan Lim Guan Eng Melelong Aset Tabung Haji Terbongkar

Memang Tidak Semudah Itu

Lazada Lazada After Party

Kleptokrasi Agenda Reformasi Dan Mandat Rakyat