Ceramah Mca Tarik Lebih Ramai Penyokong Berbanding Ph


Ng Xiang Yi, Zikri Kamarulzaman    PRK TG PIAI | Masuk minggu kedua kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai, MCA dan Pakatan Harapan (PH) terus bersaing bagi menarik sokongan masyarakat Cina di Pekan Nanas, semalam.

MCA mengadakan ceramah mereka di hadapan pasar Pekan Nanas, sementara PH pula di hadapan SJK (C) Yu Ming. Jarak antara kedua-dua tapak program hanya kira-kira enam minit berjalan kaki.

Dari segi kehadiran, MCA berjaya menarik lebih 600 hadirin dengan lebih separuh daripada yang hadir memakai pakaian rasmi parti untuk mendengar ceramah termasuk daripada presiden parti, Wee Ka Siong, timbalan presiden Mah Hang Soon dan ketua pemuda Nicole Wong.

Jumlah hadirin di tapak program PH lebih kecil, iaitu kira-kira 300 hadirin meskipun menampilkan nama-nama pemimpin utama PH seperti pemimpin vetran DAP Lim Kit Siang, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Timbalan Presiden Bersatu, Mukhriz Mahathir.

Sebuah lagi ceramah PH yang berlangsung berasingan terletak kira-kira 25 minit perjalanan di Pontian pula dihadiri 100 penyokong mereka.

Suasana yang dirasai di ceramah itu juga sedikit berbeza dengan hadirin di ceramah MCA kali ini lebih bertenaga.

Hal itu jelas dapat dilihat apabila calon BN Wee Jeck Seng hadir ke tapak ceramah dan dia dikerumuni sekelompok besar penyokong sehingga dia perlu mengambil masa sehingga 10 minit sebelum naik ke pentas.

Di tapak program PH pula, penyokong yang hadir dilihat tidak begitu teruja berbanding di tapak ceramah BN.

Walaupun ada segelintir penyokong yang dilihat bersemangat dengan ceramah, namun ucapan dari pemimpin utama seperti Lim Kit Siang juga dilihat tidak begitu menaikkan semangat mereka kali ini, berbeza dengan ucapannya sebelum ini yang sering disambut dengan sorakan dan persetujuan daripada penyokong yang hadir.

Salah satu cara Kit Siang menarik sorakan daripada penyokongnya sebelum ini adalah dengan melaungkan "shi bu shi" (yang bermaksud "betul atau tidak?") selama beberapa kali juga gagal untuk menaikkan semangat penyokong yang hadir semalam.

Bagaimanapun, ceramah tersebut bertukar menjadi sedikit gamat apabila Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub dan Lim Guan Eng mengambil tempat untuk menyampaikan ceramah mereka.

Salahuddin menerima tepukan gemuruh apabila beliau menekankan Malaysia adalah milik rakyat Malaysia dan politik di negara ini tidak seharusnya berlandaskan kaum dan bangsa.

"Saya tak nak cakap Wee (kaum) Cina awak Melayu. Ini bukan politik Cina Melayu, ini bukan politik 'awak Islam saya bukan Islam’.

"Ini politik baru, jaga semua agama, semua kaum dan semua kepentingan," katanya yang disambut sorakan gemuruh penyokong.

Menteri pertanian itu juga turut mengulas tentang kontroversi pengajaran Jawi di sekolah-sekolah Cina dan menegaskan kabinet telah membuat keputusan bahawa orang Muslim tidak boleh memaksa orang bukan Islam untuk mempelajarinya.

Katanya lagi, dengan kehadiran lebih ramai murid berbangsa Melayu di sekolah-sekolah Cina mereka sepatutnya diberikan peluang untuk mempelajari Jawi yang kemudiannya dipersetujui para hadirin.

Guan Eng pula menjelaskan dia memahami kebimbangan masyarakat Cina yang risau sekiranya mereka tidak boleh berkomunikasi dengan baik dengan calon PH, Karmaine Sardini sekiranya memerlukan bantuan daripada pihak kerajaan.

Dia bagaimanapun menambah, sekiranya Karmaine menang kali ini, ketua DAP Johor Liew Chin Tong akan diarahkan untuk membantu wakil rakyat dari Bersatu itu.

"Jika ada sebarang masalah, Liew mempunyai talian khusus terus kepada saya, menteri kewangan," katanya.

Manakala di ceramah MCA pula, calon mereka Jeck Seng tidak putus-putus menerima sorakan daripada penyokong yang hadir ketika berucap di pentas.

Antara yang menarik perhatian ketika ceramahnya adalah apabila beliau menyindir Adun Pekan Nanas Yeo Tung Siong dari DAP.

"Sebelum PRU, Yeo menyerang saya mengatakan saya mempunyai banyak peruntukan tetapi tidak pernah memperbaiki jalan-jalan di sini.

"Dan kini di PRK, ketika semua menteri yang kita tak pernah jumpa sekarang berada di sini. Jadi manakah wangnya untuk jalan-jalan ini? Yeo harus jelaskan perkara ini," laungnya kepada penyokong.

Sebahagian kecil penyokong dilihat mula meninggalkan kawasan ceramah selepas Jeck Seng mengakhiri ucapannya dengan hadirin yang tinggal dilihat kurang berminat dengan ucapan selama sejam oleh Ka Siong.

Keadaan bagaimanapun berubah apabila Ka Siong mula menyerang DAP dalam ucapannya.

"Di hadapan Bersatu dan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, DAP hanya tahu mengangguk setuju.

"Mereka memiliki 42 kerusi, tetapi tidak berani melawan Bersatu - yang mana separuh daripada mereka adalah 'katak'," katanya.

Ka Siong dalam ceramahnya juga sempat memerli Kit Siang yang disifatkannya gagal memberi komen mengenai isu Menteri Besar Perak Faizal Azumu yang dirakam meremeh-remehkan DAP sehingga PRK kali ini selesai.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/ceramah-mca-tarik-lebih-ramai-penyokong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Kongsikan Petua Merawat Batuk Dengan Nanas 5 Kali Lebih Berkesan Berbanding Ubat

Ibu Ini Kongsikan Petua Merawat Batuk Dengan Nanas 5 Kali Lebih Berkesan Berbanding Ubat

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 333 hits
PERKONGSIAN ini dikongsikan oleh Puan Norashikin Binti Hasan yang sudi menunjukkan kita semua cara rawat batuk secara semulajadi dengan buah nanas Melalui cara ini Puan Norashikin berjaya menyembuhkan batuk anaknya dalam masa 3 hari Menarik...
Anak Lelaki Jiwanya Lebih Sensitif Berbanding Anak Perempuan Berikan Sokongan Emosi

Anak Lelaki Jiwanya Lebih Sensitif Berbanding Anak Perempuan Berikan Sokongan Emosi

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 293 hits
Selalu kita rasa anak perempuan lebih memerlukan sokongan emosi Namun hakikatnya dikatakan ibu bapa perlu melebihkan anak lelaki betul ke Jom baca perkongsian artikel ini Emosi sensitif Sebagai ibu bapa hampir kebanyakan daripada kita meras...
Menurut Kajian Wanita Lebih Cenderung Minta Cerai Berbanding Lelaki

Menurut Kajian Wanita Lebih Cenderung Minta Cerai Berbanding Lelaki

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 273 hits
Sebuah kajian mendedahkan wanita dua kali ganda lebih cenderung memohon perceraian berbanding lelaki selain lebih terbuka menceritakan masalah rumah tangga di laman sosial Kajian yang dilakukan oleh Prof William J Doherty dari Universiti Mi...
Mardiana Alwi Lebih Baik Guna Nama Sebenar Berbanding Komersial

Mardiana Alwi Lebih Baik Guna Nama Sebenar Berbanding Komersial

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 587 hits
Pelakon teater dan drama Mardiana Alwi tidak kesal menggunakan nama sebenar sebagai panggilan komersial untuk kerjaya seni diceburi Mardiana 31 berkata dia selesa memilih untuk menggunakan nama sendiri bagi memastikan sentiasa berhati hati ...
Menurut Kajian Wanita Lebih Suka Lelaki Wangi Berbanding Lelaki Kacak

Menurut Kajian Wanita Lebih Suka Lelaki Wangi Berbanding Lelaki Kacak

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 676 hits
Pernah tak anda terjumpa dengan orang yang mempunyai rupa paras yang tampan atau jelita tapi bila dekat badan berbau busuk pula Memang betul jika ramai yang mengatakan mereka lebih tertarik kepada seseorang yang berbau wangi lebih dari rupa...
Penyokong Dap Tersepit Tak Mahu Undi Bersatu Tapi Tak Mahu Mca Menang

Penyokong Dap Tersepit Tak Mahu Undi Bersatu Tapi Tak Mahu Mca Menang

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 386 hits
Diterbitkan Hari ini 7 20 malamBERITAAnalisis PRK Tg Piai l Akar umbi DAP tersepit antara dua pilihan Di satu sisi mereka tidak mahu berkempen membantu calon Pakatan Harapan dari Bersatu di satu sisi lagi mereka mahu melihat calon lawan dar...
Prktgpiai Pemuda Mca Cakap Kelate Tarik Perhatian

Prktgpiai Pemuda Mca Cakap Kelate Tarik Perhatian

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 254 hits
Naib Ketua Pemuda MCA Kebangsaan Chua Hock Kuan yang berucap dalam dialek Kelantan pada sesi ceramah War Truck sempena Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai ternyata berjaya menarik perhatian ramai Ucapan saya ini bukannya dibuat buat Ia semula j...
Game Of Throne Anwar Ibrahim Dan Mahathir Bertanding Siapa Yang Boleh Tarik Lebih Ramai Crowd Di Tanjung Piai

Game Of Throne Anwar Ibrahim Dan Mahathir Bertanding Siapa Yang Boleh Tarik Lebih Ramai Crowd Di Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 451 hits
Anwar Ibrahim semakin kelam kabut untuk memastikan dia dapat menjawat jawatan Perdana Menteri Malaysia sepertimana yang dijanjikan oleh Dr Mahathir Pelbagai usaha dan taktik telah digunakan Namun nampaknya Dr Mahathir yang memenangi semua p...
Bukan Pemalas Perempuan Sebenarnya Perlu Lebih Tidur Berbanding Lelaki

Bukan Pemalas Perempuan Sebenarnya Perlu Lebih Tidur Berbanding Lelaki

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 575 hits
Siapa yang perlu lebih banyak tidur wanita atau lelaki Jawapannya ialah wanita Tapi sebab apa Penyelidik dari Amerika Syarikat berkata otak wanita memerlukan lebih banyak masa untuk pulih kerana melakukan banyak tugas di siang hari Kajian o...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal