Celik Madani Celik Kewangan Belia Madani


Baru-baru ini, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan pelancaran inisiatif terbaru oleh Permodalan Nasional Bhd (PNB) dan Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) yang dikenali sebagai “CELIK MADANI: Celik Kewangan Belia MADANI.
Artikel pada kali ini, kami akan berkongi maklumat lanjut berkenaan dengan program Celik MADANI tersebut.
Baca juga:
Budi MADANI 2024 Skim Perubatan MADANI 2024 Jadual Bayaran STR 2024 Kenyataan Akhbar PNB INISIATIF LITERASI KEWANGAN: CELIK MADANI UNTUK MEMPERKASA 1 JUTA PELAJAR IPTA DIPERKENALKAN
Pemberian pelaburan permulaan percuma RM50, sumbangan bersama antara Kerajaan Malaysia, PNB, dan syarikat korporat
Shah Alam, 22 Ogos 2024: Permodalan Nasional Berhad (PNB) memperkenalkan inisiatif Celik MADANI: Celik Kewangan Belia MADANI yang menyasarkan satu (1) juta pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) termasuk institusi pengajian vokasional baharu, dengan menyediakan nilai pelaburan permulaan percuma sebanyak RM50 dan alat kewangan asas untuk menggalakkan perancangan kewangan dalam kalangan generasi muda.
Inisiatif ini yang diperkenalkan bersempena penjenamaan semula Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) pada majlis perasmian Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2024 di Pusat Konvensyen Setia City, di sini hari hari ini.
MSAM 2024 dirasmikan Perdana Menteri YAB Dato’s Seri Anwar bin Ibrahim yang dimeriahkan dengan kehadiran Menteri Besar Selangor, YAB Dato’s Seri Amirudin bin Shari. Turut hadir Pengerusi Kumpulan PNB, YM Raja Tan Sri Dato’ Seri Arshad bin Raja Tun Uda; Presiden & Ketua Eksekutif Kumpulan PNB, Dato’ Abdul Rahman bin Ahmad; barisan kepimpin kanan PNB dan syarikat strategik yang juga merupakan Rakan Korporat MSAM 2024.
Inisiatif Celik MADANI: Celik Kewangan MADANI menyasarkan pendaftaran 1 juta pelajar IPTA dan institusi pengajian vokasional baharu yang akan diberikan nilai pelaburan permulaan sebanyak RM50 seorang, hasil sumbangan bersama antara Kerajaan Malaysia, PNB dan syarikat korporat, dengan nilai sumbangan keseluruhan berjumlah RM50 juta.
Inisiatif ini bertujuan untuk memastikan golongan belia di Malaysia mula merancang kewangan mereka pada usia muda dan secara terus membantu mengukuhkan kedudukan kewangan mereka apabila terus menyimpan dan melabur bersama ASNB walaupun selepas tamat pengajian. Matlamat ini adalah untuk membangunkan tahap celik kewangan generasi masa depan Malaysia, memperkasakan mereka dengan alat kewangan asas agar dapat membuat kewangan yang termaklum pada masa hadapan.
50 peratus (50%) daripada jumlah sumbangan RM50 kepada setiap pelajar adalah sumbangan daripada Kerajaan Malaysia, manakala baki RM25 akan ditaja oleh PNB dan syarikat korporat lain. Berdasarkan mekanisme inisiatif tersebut, RM50 akan dikreditkan ke dalam akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB) atau Amanah Saham Malaysia (ASM) pelajar IPTA, di mana nilai ini akan dikunci bagi tempoh 5 tahun.
Sepanjang fasa ini, pelajar akan digalakkan untuk membuat simpanan berulang yang kecil setiap bulan untuk memupuk tabiat menabung. Berasaskan sumbangan nilai pelaburan percuma sebanyak RM50 dan diandaikan pulangan dividen sepanjang tempoh itu adalah sebanyak 5.5% setahun*, di mana apabila pelajar membuat simpanan tambahan RM20 sebulan selama 4 tahun sepanjang tempoh pengajian dan mempunyai simpanan terkumpul melebihi RM10,000 dalam tempoh 10 tahun, jika tiada pengeluaran dibuat.
*(Nota: Pulangan simulasi setahun adalah bagi tujuan ilustrasi sahaja dan bukan menunjukkan prestasi masa hadapan)
Inisiatif yang akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat ini akan diselaraskan oleh ASNB, syarikat pengurusan unit amanah milik penuh PNB. ASNB akan bekerjasama dengan IPTA, institusi pengajian vokasional serta penaja korporat untuk pendaftaran pelajar baharu, sebagai pemegang unit ASNB dan menganjurkan kempen celik kewangan untuk pelajar.
MSAM 2024
Pengerusi Kumpulan PNB, YM Raja Tan Sri Dato’ Seri Arshad berkata, acara literasi kewangan terbesar negara tahun ini dianjurkan di negeri Selangor untuk kali pertama menawarkan pengunjung dengan pengalaman melangkui pengetahuan pengurusan kewangan dengan memberikan penekanan khusus kepada elemen pendidikan kewangan yang lebih meluas.
Beliau berkata, “MSAM tahun ini juga menyaksikan permulaan era baharu bagi ASNB melalui pelancaran logo baharu, yang kini tampil segar dan dinamik untuk menarik generasi muda dan memperkasa pemegang unit sedia ada”.
“ASNB mengambil pendekatan yang lebih menarik dan disokong dan khidmat nasihat kewangan dalam talian lebih peribadi dan mudah seperti Penasihat Pelaburan Robo (RIA), ASNB Academy dan kerjasama dengan Touch & Go,” tambah beliau.
Tema, “Kukuhkan Hidup Anda di MSAM” adalah selaras dengan Matlamat diperbaharui PNB, mengukuh kedudukan kewangan rakyat, merentas generasi, yang menjadi panduan PNB dalam memenuhi mandatnya, untuk meningkatkan kekayaan ekonomi masyarakat Bumiputera dan seluruh rakyat Malaysia, demi kemakmuran negara.
MSAM 2024 turut membawakan lebih banyak aktiviti yang menyeronokkan untuk menarik pengunjung daripada setiap lapisan masyarakat menerusi inisiatif seperti konsert Labur Ria, fiesta makanan di MAE-Dan Selera, pameran kereta di AutoMania dan hadiah-hadiah menarik bernilai kira-kira RM1 juta.
Kira-kira 50 peserta pemeran yang terdiri daripada syarikat Kumpulan PNB, Rakan-Rakan Korporat, syarikat strategik dan teras yang terpilih, bank-bank, badan kawal selia, dan agensi Kerajaan Negeri menyertai acara mega tahun ini yang sekali lagi menerapkan pendidikan kewangan dan elemen STEM (Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik) agar menjadi inspirasi kepada golongan muda untuk menuntut ilmu dan pelajar pendidikan tinggi.
Sejak penganjuran pertamanya pada tahun 2000 di Kuala Lumpur, MSAM menyaksikan pertumbuhan memberangsangkan dalam bilangan pengunjungnya dengan lebih 4.3 juta sejak penubuhannya 24 tahun lalu telah menarik orang ramai dari kawasan bandar dan luar bandar. Nilai ini termasuk 24,000 orang pengunjung daripada MSAM 2023 yang diadakan di Bertam, Pulau Pinang tahun lepas.
MSAM 2024 dibuka kepada orang ramai setiap hari bermula 10 pagi hingga 10 malam, dari 22-25 Ogos di Pusat Konvensyen Setia City, Shah Alam, Selangor. Untuk pendaftaran, para pengunjung digalakkan untuk daftar masuk melalui aplikasi myASNB mereka. Layari www.pnb.com.my/msam untuk maklumat lanjut. Masuk adalah percuma.
Apa itu Celik MADANI? Celik MADANI adalah sebuah inisiatif yang dilakukan oleh kerajaan dengan kerjasama Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) untuk menyediakan nilai pelaburan permulaan percuma sebanyak RM50 dan alat kewangan asas untuk menggalakkan perancangan kewangan dalam kalangan generasi muda.
Tujuan Program Celik MADANI Program ini bertujuan untuk mendidikan serta menggalak anak muda melabur dengan biaya daripada Kerajaan dan PNB sebanyak RM50 juta dengan sasaran pendaftaran 1 juta pelajar universiti dalam tempoh lima tahun.
Selain itu, inisiatif itu juga dibangunkan bagi memastikan golongan belia di negara ini mula merancang kewangan pada usia muda dan secara terus membantu mengukuhkan kedudukan kewangan mereka apabila terus menyimpan dan melabur bersama Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) walaupun selepas tamat pengajian.
Objektif Program Celik MADANI Matlamat program celik MADANI ini adalah untuk membangunkan tahap celik kewangan generasi masa depan Malaysia, memperkasakan mereka dengan alat kewangan asas agar dapat membuat keputusan kewangan yang termaklum pada masa hadapan.
Cara Pembahagian Dana 50 peratus daripada jumlah sumbangan RM50 kepada setiap pelajar adalah sumbangan kerajaan Malaysia, manakala baki RM25 akan ditaja oleh PNB dan syarikat korporat lainnya.
Berdasarkan amuan tersebut, RM50 akan dikreditkan ke dalam akaun ASB atau ASM pelajar IPTA, di mana nilai ini akan dikunci bagi tempoh 5 tahun. Sepanjang fasa tersebut, pelajar digalakkan untuk membuat simpanan berulang yang kecil setiap bulan untuk memupuk tabiat menabung.
Berasaskan sumbangan nilai pelaburan percuma sebanyak RM50 dan diandaikan pulangan dividen sepanjang tempoh itu adalah sebanyak 5.5 peratus setahun di mana apabila pelajar membuat simpanan tambahan RM20 sebulan selama empat tahun sepanjang tempoh pengajian dan nilai simpanan ditambah ke RM100 sebulan ketika mula bekerja, mereka akan mempunyai simpanan terkumpul melebihi RM10,000 dalam tempoh 10 tahun, jika tiada pengeluaran dibuat.
Golongan Yang Menjadi Sasaran Peruntukan RM50 juta disediakan untuk sejuta pelajar baharu Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan kolej vokasional.
Maklumat Lanjut Anda digalakkan untuk daftar masuk melalui aplikasi myASNB atau layari www.pnb.com.my/msam untuk mendapatkan maklumat lanjut.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/celik-madani/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=celik-madani

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Madani Memperkasa Wanita Belia Melindungi Kanak2

Madani Memperkasa Wanita Belia Melindungi Kanak2

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 62 hits
MADANI Memperkasa Wanita Belia Melindungi Kanak2Timbalan Menteri Komunikasi Teo Nie Ching berkata GICT 2024 berfungsi sebagai platform penting menghimpunkan Wanita yang berjaya daripada pelbagai industri untuk berkongsi pengalaman serta kis...
Malaysiakini And The Madani Police State

Malaysiakini And The Madani Police State

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 85 hits
Thus my journalist friends who are here today you should accept this fact Do not feel that you need to do self censorship Because if we want to invigorate freedom and democracy then we should respect Prime Minister Anwar IbrahimThe question...
Master Of The Game How Resurgent Hajiji Noor Will Influence Anwar S Madani Govt

Master Of The Game How Resurgent Hajiji Noor Will Influence Anwar S Madani Govt

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 123 hits
Hajiji Noor known for his political survival skills has emerged as a key ally in Anwar Ibrahim s Unity Government Selvaraja Somiah Never rule Hajiji out The chief minister has proven time and again that he is a master of political survival ...
Mca Dan Mic Perlu Buat Keputusan Pendirian Rasmi Supaya Tiada Lagi Duri Dlm Daging Bagi Kerajaan Madani

Mca Dan Mic Perlu Buat Keputusan Pendirian Rasmi Supaya Tiada Lagi Duri Dlm Daging Bagi Kerajaan Madani

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 134 hits
Tiba masanya MCA dan MIC kena buat keputusan dan pendirian rasmi UMNO tak boleh terus biarkan rakan komponen BN terus2an mencalar imej atau sabotaj Kerajaan MADANI MP MP dari MCA dan MIC bukan shj ada REKOD BURUK kerana pernah MENGKHIANATI ...
While Madani Is Giving Everything To Billionaires And The Peasants Are Getting Nothing

While Madani Is Giving Everything To Billionaires And The Peasants Are Getting Nothing

papar berkaitan - pada 12/8/2024 - jumlah : 95 hits
Where equity means privileges for the elite Murray Hunter The government in Malaysia since the 1970s has engineered the New Economic Policy to benefit the rich Poor Bumiputera s certainly can t afford to buy million Ringgit condos in Klang ...
Program Madani Rakyat 2024 Zon Selatan 15 17 Ogos

Program Madani Rakyat 2024 Zon Selatan 15 17 Ogos

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 179 hits
Program Madani Rakyat 2024 Zon Selatan 15 Ogos Program MADANI Rakyat 2024 merupakan kesinambungan Program Setahun Bersama Kerajaan MADANI Program ini diteruskan lagi ke peringkat negeri mengikut zon bagi memberi peluang kepada masyarakat se...
Kesilapan Kewangan Waktu Muda 20 An Hingga 60 An

Kesilapan Kewangan Waktu Muda 20 An Hingga 60 An

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 92 hits
Kesilapan Kewangan 20 an Hingga 60 an 20 anMasa umur kau 20 an kau sibuk nak impress orang lain supaya kau nampak macam berjaya dan kerja bagus Travel keliling dunia beli kereta mahal padahal kau bukannya mampu sangat Akhirnya guna kad kred...
Lagu Madani Jiwa Merdeka Pengenalan Lirik Video Dan Audio

Lagu Madani Jiwa Merdeka Pengenalan Lirik Video Dan Audio

papar berkaitan - pada 12/8/2024 - jumlah : 155 hits
Lagu berjudul Madani Jiwa Merdeka telah dipilih sebagai lagu tema sempena sambutan Hari Kebangsaan ke 67 pada tahun ini Lagu ini merupakan hasil ciptaan komposer berbakat berusia 24 tahun iaitu Affan Mazlan Lagu ini telah dipilih oleh Jawat...
Disebalik Kemegahan Ramai Tak Tahu Ada 4 Negara Hadapi Krisis Kewangan Lepas Anjur Olimpik

Disebalik Kemegahan Ramai Tak Tahu Ada 4 Negara Hadapi Krisis Kewangan Lepas Anjur Olimpik

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 65 hits
Menjadi tuan rumah untuk acara Olimpik dianggap sebagai peluang bagi sesebuah negara untuk mempamerkan budaya infrastruktur dan kecemerlangan dalam bidang sukan di pentas dunia Namun menganjurkan Olimpik juga boleh mendatangkan beban kewang...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

What To Come Of Malaysia S Semiconductor Industry


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara

Zus Coffee With Ceo Latte

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid

Claim Mou Violated Constitution Untrue Insincere Says Umno Leader