Cegah Kanser Dari Awal Kp Kesihatan


Oleh Rafidah Mat Ruzki Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.-Foto/NSTP PUTRAJAYA: Amalan gaya hidup sihat dan menjalani saringan antara usaha wajar dilakukan bagi mencegah serta mengawal penyakit kanser, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.
Beliau berkata, sama seperti penyakit kronik lain, kanser juga mempunyai faktor risiko yang sama iaitu satu pertiga kematian dikaitkan dengan berat badan berlebihan, kurang makan buah-buahan dan sayur-sayuran, kurang melakukan aktiviti fizikal, pengambilan tembakau atau merokok serta alkohol.
"Pengambilan tembakau adalah faktor risiko paling penting untuk kejadian kanser yang menyumbang kepada 22 peratus kematian akibat kanser.
"Sebagai langkah pencegahan, Kementerian Kesihatan (KKM) sentiasa komited menggalakkan orang ramai mengamalkan gaya hidup sihat.
"Selain itu, KKM juga menyediakan perkhidmatan imunisasi Human Papilloma Virus (HPV) untuk murid sekolah perempuan di Tingkatan Satu bagi mencegah kanser serviks dan imunisasi Hepatitis B kepada bayi bagi mencegah kanser hati," katanya dalam kenyataan sempena Hari Kanser Sedunia, hari ini
Dr Noor Hisham berkata, pengesanan awal dan rawatan cepat serta berkesan memberi peluang baik pesakit untuk sembuh.
Beliau berkata, perhatian sewajarnya perlu diberikan berikutan peratus keseluruhan kes kanser dikesan lewat (tahap tiga dan empat) didapati meningkat dari 58.7 peratus pada 2001 hingga 2011 kepada 63.7 peratus pada 2012 hingga 2016.
Susulan itu, katanya, orang ramai diminta melakukan ujian saringan dan dinasihatkan mengenali tanda serta gejala awal kanser.
"KKM menyediakan perkhidmatan saringan kanser payudara, kolorektal, serviks dan mulut di seluruh negara secara percuma, selain perkhidmatan saringan kanser di fasiliti swasta dengan kadar bayaran tertentu.
"Mereka yang disahkan menghidap kanser pula perlu mendapatkan rawatan segera di hospital. KKM prihatin dengan kesihatan pesakit kanser terutama ketika pandemik COVID-19 kerana mereka mempunyai sistem daya tahan yang rendah berbanding orang lain dan lebih berisiko mendapat jangkitan serius," katanya.
Justeru, Dr Noor Hisham berkata, KKM mengambil langkah kawalan ketat di semua fasiliti kesihatan bagi memastikan prosedur operasi standard (SOP) dilaksanakan ketika janji temu dan rawatan pesakit kanser serta memastikan mereka menerima rawatan sewajarnya mengikut jadual ditetapkan.
Pada masa sama, katanya, sambutan Hari Kanser Sedunia pada 4 Februari bertujuan mengajak orang ramai menyokong dan mengambil bahagian dalam usaha mencegah serta mengawal penyakit kanser.
Beliau berkata, tiga jenis kanser paling kerap berlaku di Malaysia adalah kanser payudara (19 peratus) diikuti kanser kolorektal atau usus besar (13.5 peratus) dan kanser paru-paru (9.8 peratus).
"Kanser kolorektal paling kerap berlaku (16.9 peratus) dalam kalangan lelaki dan kanser payudara pula membabitkan wanita (33.9 peratus).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/cegah-kanser-dari-awal-kp-kesihatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Kelebihan Bangun Awal Pagi Untuk Kesihatan

5 Kelebihan Bangun Awal Pagi Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 822 hits
Pukul berapa selalunya anda akan bangkit dari tidur setiap hari Secara kebiasaannya jika hari hari biasa waktu bangkit dari tidur adalah lebih awal berbanding dengan hari minggu Namun tidak semua orang gemar untuk bangun seawal pagi kerana ...
Tertekan Punca Bersalin Awal Anak Tak Cukup Bulan Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

Tertekan Punca Bersalin Awal Anak Tak Cukup Bulan Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 227 hits
Kelahiran pramatang bermaksud atau kelahiran yang berlaku pada usia kandungan yang mencecah usia antara minggu 28 ke minggu 36 Ia kerap kali berlaku tanpa dijangka Tentu sahaja tiada sesiapa yang mahu melaluinya kerana kelahiran pramatang i...
Jangkaan 8 000 Kes Pada Mac Mungkin Jadi Lebih Awal Pakar Kesihatan

Jangkaan 8 000 Kes Pada Mac Mungkin Jadi Lebih Awal Pakar Kesihatan

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 185 hits
Unjuran 8 000 kes harian COVID 19 pada Mac depan berkemungkinan berlaku lebih awal sekiranya langkah drastik tidak dilaksanakan Pada masa sama Pakar Kesihatan Awam Fakulti Perubatan Dan Sains Kesihatan UPM Profesor Madya Dr Malina Osman ber...
Kadar Kebolehjangkitan Covid 19 Menurun Kp Kesihatan

Kadar Kebolehjangkitan Covid 19 Menurun Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 141 hits
Kadar kebolehjangkitan Covid 19 menurun pada 0 94 selepas berada di atas 1 0 untuk seluruh negara seminggu lalu Gambar hiasan KUALA LUMPUR Kadar kebolehjangkitan Covid 19 menurun pada 0 94 selepas berada di atas 1 0 untuk seluruh negara sem...
Evo7 Guna Teknologi Nano Produk Kesihatan Yang Terlaris Untuk Lelaki Perkasa Di Malaysia

Evo7 Guna Teknologi Nano Produk Kesihatan Yang Terlaris Untuk Lelaki Perkasa Di Malaysia

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 294 hits
Produk EVO adalah MAKANAN KESIHATAN yang dihasilkan menggunakan teknologi nano dari negara Jepun Bahan bahan yang digunakan terdiri dari herba serta buah buahan terpilih tanpa unsur unsur haiwan Ianya boleh digunakan oleh semua peringkat um...
Muhyiddin Mesti Arah Menteri Kesihatan Tarik Balik Peraturan Berat Sebelah

Muhyiddin Mesti Arah Menteri Kesihatan Tarik Balik Peraturan Berat Sebelah

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 176 hits
February 9 2021 Perdana Menteri Muhyiddin Yassin perlu mengarahkan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba untuk menarik semula kelonggaran perintah kuarantin kepada menteri yang pulang dari kunjungan luar negara kata pemimpin veteran DAP Lim Kit S...
Setiausaha Kesihatan Hong Kong Pertahan Perintah Berkurung

Setiausaha Kesihatan Hong Kong Pertahan Perintah Berkurung

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 146 hits
KONGSI ARTIKEL HONG KONG Setiausaha Kesihatan Hong Kong Sophia Chan mempertahankan perintah berkurung dan langkah langkah pemeriksaan ketat di wilayah khas China itu dalam usaha membendung penularan COVID 19 Profesor Chan berkata langkah l
Tular Wanita Bertengkar Dengan Petugas Kesihatan Hospital Miri Tampil Perjelaskan Rakaman

Tular Wanita Bertengkar Dengan Petugas Kesihatan Hospital Miri Tampil Perjelaskan Rakaman

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 220 hits
152 total views 152 views today Terdahulu tular satu rakaman menunjukkan seorang wanita bertengkar dengan beberapa petugas kesihatan selepas memasuki salah sebuah wad pesakit untuk melawat suami beliau di Hospital Miri Sarawak Menerusi raka...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta