Cegah Influenza Dengan Menjaga Kebersihan Tangan


Dengan peningkatkan jumlah kes influenza di Malaysia, Antabax dan KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital kini bekerjasama untuk menganjurkan kempen kebersihan ‘Always Be Clean’ (ABC) for Health. Ia bermatlamat meningkatkan kesedaran dalam kalangan rakyat Malaysia mengenai kebersihan tangan.

Kementerian Kesihatan Malaysia menasihatkan orang ramai supaya mengamalkan tahap kebersihan diri yang tinggi, sentiasa membasuh tangan dengan sabun dan air atau pembersih tangan (hand sanitizer), mengikuti etika yang betul ketika bersin dan batuk serta menjalani gaya hidup yang sihat.

Antabax & KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital anjur kempen ABC for Health
Antabax dan KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital Anjur Kembali Kempen ABC for Health 
Menurut Pengurus Kanan Jenama Antabax, Vivian Lee, memastikan kebersihan tangan merupakan salah satu langkah paling penting untuk mengelakkan diri daripada jatuh sakit. Sekali gus mengurangkan risiko penyebaran penyakit berjangkit kepada orang lain.

“Antabax mengambil langkah proaktif sebaik sahaja mendapat tahu jumlah kes influenza kian meningkat. Kami telah bekerjasama dengan pihak berkuasa berkaitan untuk menggalakkan tabiat kebersihan selama lebih satu dekad. Kami berbesar hati kerana dapat berkolaborasi dengan KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital untuk mendidik orang ramai mengenai langkah mengurangkan risiko dijangkiti dan menyebarkan penyakit berjangkit seperti influenza.” 

Data daripada Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit menunjukkan bahawa amalan tidak membasuh tangan mengundang bahaya kepada kanak-kanak di seluruh dunia. Membasuh tangan dengan sabun boleh melindungi 1 daripada 5 kanak-kanak yang mengalami jangkitan pernafasan seperti pneumonia. Walaupun orang ramai di seluruh dunia membersihkan tangan dengan air, sangat sedikit yang menggunakan sabun untuk membasuh tangan mereka. Membasuh tangan menggunakan sabun boleh menghilangkan kuman dengan lebih efektif.

Perbezaan antara influenza dengan selsema

Apa itu Influenza?
Influenza biasanya dipindahkan menerusi titisan air yang keluar daripada batuk dan dan bersin apabila mulut tidak ditutup. Jangkitan virus influenza yang dibawa oleh udara dalam jarak pendek mungkin boleh berlaku, terutamanya di kawasan yang sesak. Pencemaran pada tangan juga menjadi satu lagi sumber jangkitan tersebut.

Langkah-langkah pencegahan influenza

Tanda-tanda dan Simptom Influenza
Tanda-tanda dan simptom influenza termasuklah suhu badan yang tinggi melebihi 38 darjah selsius, rasa penat yang lama sehingga dua dan tiga minggu, sakit sendi dan otot, batuk kering, sentiasa bersin, sakit tekak dan kepala. Mereka yang mempunyai tanda-tanda dan simptom ini perlu segera mendapatkan rawatan. Kumpulan berisiko tinggi termasuklah mereka yang berusia 65 tahun ke atas, ibu mengandung, penghidap penyakit-penyakit kronik, masalah pernafasan dan anak-anak kecil.

Kementerian Kesihatan Malaysia juga mencadangkan kepada orang ramai, terutama mereka daripada kumpulan berisiko tinggi supaya mendapatkan vaksin selsema secara bermusim.

Menurut Perunding Dalaman Perubatan dan Penyakit Berjangkit KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital, Dr Muhamad Yazli Yuhana, hospital telah merawat lebih 50 kes influenza pada minggu ini. Jadi, adalah penting untuk meningkatkan kesedaran dan mengurangkan jangkitan.

“Hospital merekodkan lebih banyak kes berbanding tahun-tahun sebelum ini. Kami harap dengan inisiatif bersama seperti kempen Antabax ABC for Health, orang ramai akan belajar untuk mengambil langkah-langkah pencegahan demi melindungi diri dan keluarga mereka. Kita perlu lebih proaktif dalam mengambil vaksin, memastikan kebersihan tangan dan mendapatkan rawatan segera untuk mengurangkan penyebaran influenza,” kata Dr. Yazli yang menyampaikan ceramah bertajuk “Wabak Infleunza: Kurangkan Penyebarannya!”
Lagu kebersihan tangan Antabax yang menarik nyata menaikkan semangat kanak-kanak daripada KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital yang turut serta dalam program kesedaran dan pendidikan ini. Ia mampu membantu mereka mengingati langkah-langkah membasuh tangan yang betul sebagaimana yang ditunjukkan oleh para jururawat daripada unit kawalan jangkitan hospital berkenaan.  

“Penyebaran penyakit berjangkit seperti influenza boleh dikurangnya apabila kita bekerjasama. Langkah penting untuk tidak menyebarkan penyakit ini adalah dengan tidak terkena jangkitannya. Cara utama yang boleh diamalkan oleh setiap orang adalah sentiasa bersih sepanjang masa,” kata Lee.
Kempen ABC for Health dimulakan oleh Antabax pada tahun 2018 untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan murid pra-sekolah dan sekolah rendah. Ia telah melibatkan lebih 6,000 orang murid di seluruh negara.

Jadilah sebahagian daripada komuniti dan ketahui lebih lanjut mengenai kempen serta inisiatif terkini dengan melayari laman Facebook rasmi Antabax di www.fb.com/NewAntabax atau Instagram di @antabax.


~ Sharing is caring from Cekgu Norazimah ~


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.cekgunorazimah.com/2020/01/cegah-influenza-dengan-menjaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Terbaik Cegah Influenza

Cara Terbaik Cegah Influenza

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 476 hits
Aku kongsikan info yang aku peroleh daripada pihak Kementerian Kesihatan
Kit Cegah Influenza Mesti Ada Di Rumah Taska Atau Di Sekolah Jangan Berkira Nak Beli

Kit Cegah Influenza Mesti Ada Di Rumah Taska Atau Di Sekolah Jangan Berkira Nak Beli

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 567 hits
Memandangkan sekarang virus influenza semakin merebak langkah pencegahan harus dilakukan bagi memastikan keadaan ini terkawal dan tidak menjangkiti orang lain Biasanya golongan kanak kanak lebih berisiko kerana antibodi mereka belum kuat se...
Influenza Cepat Merebak Kerap Cuci Tangan Dan Elak Berada Di Tempat Orang Ramai Pakar

Influenza Cepat Merebak Kerap Cuci Tangan Dan Elak Berada Di Tempat Orang Ramai Pakar

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 378 hits
Influenza Cepat Merebak Kerap Cuci Tangan Dan Elak Berada Di Tempat Orang Ramai Pakar Virus influenza ini boleh disifatkan sebagai penyakit yang amat berbahaya kerana ia mudah merebak melui batuk dan bersin Ia juga boleh membawa maut jika j...
Katil Kami Penuh Dengan Pesakit Selesema Kes Influenza Meningkat Bekalan Ubat Bekurang

Katil Kami Penuh Dengan Pesakit Selesema Kes Influenza Meningkat Bekalan Ubat Bekurang

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 357 hits
Pakar pediatrik Dr Musa Mohd Nordin menyuarakan kebimbangan susulan peningkatan kes penyakit influenza di Malaysia Kes Meningkat 2 Kali Ganda Beliau yang juga pakar perunding di hospital KPJ Damansara berkata kes penyakit Influenza sehingga...
Spike In Influenza Detected Meds In Short Supply

Spike In Influenza Detected Meds In Short Supply

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 422 hits
A specialist paediatrician has raised concern over a jump in influenza cases in Malaysia with hospitals recording more than double the number of cases in 2019 compared to the year before Dr Musa Mohd Nordin a consultant paediatrician at KPJ...
Manfaat Jahe Merah Untuk Kesehatan Baik Menjaga Usus Dan Jantung

Manfaat Jahe Merah Untuk Kesehatan Baik Menjaga Usus Dan Jantung

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 225 hits
Jahe merah atau jahe sunti mempunyai lebih banyak keunggulan dibanding jenis jahe lain Terutama jika ditinjau dari segi kandungan senyawa kimia dalam rimpangnya yang terdiri dari zat gingerol dan oleoresin Memiliki aroma yang tajam dan khas...
Sufficient Stock Of Influenza Meds At Health Ministry S Facilities

Sufficient Stock Of Influenza Meds At Health Ministry S Facilities

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 227 hits
There is sufficient stock of medicines to treat influenza infections at the Health Ministry s facilities According to the ministry s pharmaceutical service programme in view of the spread of influenza in the country the ministry has obtaine...
Influenza A Kementerian Terima Laporan Penutupan Sekolah Di Beberapa Negeri

Influenza A Kementerian Terima Laporan Penutupan Sekolah Di Beberapa Negeri

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 260 hits
Beberapa sekolah ditutup apabila terdapat pelajar yang disahkan positif influenza A KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan mengesahkan menerima laporan penutupan sekolah di beberapa negeri antaranya Pulau Pinang dan Selangor apabila terdapat p...
Kes Influenza Pertingkatkan Tahap Kesihatan

Kes Influenza Pertingkatkan Tahap Kesihatan

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 469 hits
USTAZ HANAFI ZULKAPLI DEWAN Pemuda PAS Negeri Selangor menyarankan pihak kerajaan dan rakyat umumnya untuk mengambil langkah pantas untuk atasi masalah perbekalan ubat yang berkurangan di kala kes Influenza semakin meningkat berdasarkan lap...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia