Casting Sebarau Sungai Tekam

Cuti CNY baru-baru ni aku balik kampung memandangkan aku apply cuti panjang. Selain menjenguk mak aku, plan lain adalah komplot memancing selepas di racun oleh foto adik aku sehari sebelumnya.
Sebarau atau nama saintifiknya Hampala macrolepidota seberat 2.4kg ni ditawan menggunakan kaedah casting.
Teruja dengan racunan tersebut, aku bergegas balik kampung pada Sabtu pagi dengan berbekalkan set senjata casting dan bottom medium heavy aku tu lah. Padahal adik aku main set light casting je kot

Aku sampai rumah mak aku sekitar jam 3.15 petang, makan-makan kejap pastu dapat la rehat sekejap bila adik aku bagitau ada member ajak casting pukul 5 petang di lubuk yang sama

Aisshhh rugi tak ikot weh! Lubuk ni dekat je dengan jalanraya utama, so kitorang gerak bertiga naik Miyabi aku je. Then trekking sikit dalam 100 meter dah sampai ke lokasi

Nampak biasa-biasa je tapi sungai ni dihuni monster air deras yang bersembunyi untuk menghendap anak ikan mungkus yang mudik ke hulu
Jam 5.45 petang kami mula casting. Adik aku pakai set joran custom Lemax yang ditambah cincin dan mesin BC jenama Sougayilang katanya dan tali utama brand apa entah berkekuatan 10lb. Umpan pula minnow 10cm jenama Bakau
Hari tu aku tak ingat aku pakai umpan apa,SP Zman 3" rasanya. Hari tu boleh dikatakan hari latihan bermain BC memandangkan aku tak pernah guna set BC pun,🥲Member sorang lagi aku rasa pakai spoon dengan set spinning apa entah aku tak sempat tengok. Aku kesibukan berlatih membaling SP dan membetulkan bihun. Siapa tau dia taulah,hihi
Dari pemerhatian, nampak beberapa kali anak-anak ikan kecik berkumpulan melompat jeram; satu pemandangan yang agak unik aku rasa sebab di alam sebenar ni lah pertama kali aku tengok fenomena ni
Selalunya aku tonton ikan salmon mudik nak bertelur je dalam dokumentari

Lebih kurang 10 minit casting, minnow adik aku disambar sebarau. Perlawanan tak lama, lebih kurang 2-3 minit saja. Ikan hampir menyerah dan tiba-tiba benaman terakhir melucutkan single hook dari hookup yang kurang cantik
Saiznya hampir sama macam dalam gambar pertama sebab aku nampak ikan tu dah timbul. Sempat juga aku merakam masa tu sebab kebetulan aku tengah duduk menyulam FG knot

Selang beberapa minit minnow adik aku sekali lagi disambar sesuatu masa dia casting selaman dalam di kepala jeram (gambar ke 3)
Perlawanan ni sempat juga aku rakam sebab tak siap lagi simpul FG masa tu,😂

Dan... hasilnya amat memberangsangkan.
Sebarau seberat 2.8kg berjaya dibawa pulang. Aku dan sorang lagi member cuma sekadar membawa pulang telur masing-masing.
Apapun ada beberapa pelajaran dan ilmu baru yang aku pelajari sepanjang beberapa hari turun memancing. Nanti aku cerita di posting yang akan datang.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Selepas Lompat Ke Dalam Sungai Ais Seorang Wanita Dikhuatiri Mati Dihanyutkan Air Deras Video

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 223 hits
Selepas Lompat Ke Dalam Sungai Ais Seorang Wanita Dikhuatiri Mati Dihanyutkan Air Deras VIDEO ST PETERSBURG RUSIA Seorang wanita dikhuatiri mati akibat dihanyutkan arus deras selepas melompat masuk ke dalam sebuah lubang ais di sebatang sun...
Asrama Maahad Tahfiz Terbakar Lagi Kali Ini Di Sungai Dedap

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 201 hits
Kebakaran yang melibatkan tingkat teratas bangunan asrama Maahad Tahfiz Assyatirie cawangan Sungai Dedap Yan berjaya dipadamkan oleh petugas maahad menggunakan alat pemadam api sebelum pasukan bomba tiba PETALING JAYA Seramai 240 orang pela...
Diduga Terseret Luapan Sungai Warga Ditemukan Tewas Mengapung Di Atas Motor

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 107 hits
Warga setempat terus melakukan pencarian dengan menelusuri jalanan dan sungai Barulah dua hari kemudian jenazah korban ditemukan mengapung di pinggir sungai bersama sepeda motornya
Berkunjung Ke Palembang Ganjar Susur Sungai Dan Ikut Bersihkan Sampah

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 141 hits
Ganjar Pranowo berada di Palembang untuk melantik pengurus daerah Keluarga Alumni Universitas Gadjah Mada Sumatera Selatan dan menghadiri sejumlah kegiatan lainnya
Lautan Pokok Keladi Bunting Di Loji Kumbahan Sungai Petani

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 337 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Beberapa minggu lalu viral satu lokasi pemandangan yang sangat cantik terletak di Memang sudah menjadi kebiasaan ramai setiap kali terdapat satu destinasi baru yang cantik semua orang akan berpusu pusu se...
Tuan Ibrahim Bidas Mat Sabu Minta Bom Pam Air Di Sungai Muda

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 209 hits
Tuan Ibrahim bidas Mat Sabu minta bom pam air di Sungai Muda Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man menafikan pam air di Sungai Muda Shah Alam rosak seperti didakwa Presiden Amanah Mohamad Sabu di Dewan Rakyat semalam Beliau men...
Penampakan Lautan Sampah Di Muara Sungai Cisadane

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 169 hits
Penampakan Lautan Sampah di Muara Sungai Cisadane Sampah yang terbawa dari aliran Sungai Cisadane terus menumpuk setiap harinya di muara gerbang terakhir menuju laut Jawa Berbagai macam jenis sampah menjadi satu Sebagian besar sampah plasti...
Kasihan Jenazah Lelaki Mati Lemas Terhumban Ke Dalam Sungai Apabila Jambatan Yang Dilalui Runtuh

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 138 hits
TANGKAP layar video menunjukkan penduduk dan polis yang membawa beg jenazah terjatuh ke dalam sungai akibat jambatan runtuh AGENSICILACAP Satu video tular menunjukkan sebuah jambatan buluh runtuh ketika penduduk setempat bersama pasukan kes...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Richiamo Mart Dan Rumah Terbuka Aidilfitri Kumpulan Richiamo 2024 Ppim 05 05 2024