Cara Solat Sunat Tasbih



Bagaimana cara mengerjakan solat sunat tasbih?
Artikel ini akan memberi panduan lengkap tentang cara melaksanakan solat sunat tasbih secara langkah demi langkah dan mudah difahami.
Apa yang menarik:
Setiap bacaan akan dipermudahkan dengan ejaan rumi dan terjemahan dalam bahasa melayu.
Jika anda memerlukan panduan ini, mari kita mulakan…

Isi kandungan panduan ini: Pengenalan Jumlah rakaat Niat solat sunat tasbih Cara mengerjakan solat sunat ini Bacaan tasbih dalam solat Surah yang digalakkan dalam solat Doa khas selepas solat  
Pengenalan Solat ini pernah diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada bapa saudaranya Sayidina Abbas bin Abdul Mutalib r.a.
Solat sunat tasbih diberikan nama sedemikian kerana diucapkan tasbih sebanyak 300 tasbih semasa mengerjakannya.
Dianjurkan mengerjakan solat sunat ini setiap malam dan sekiranya tidak mampu, dikurangkan kepada sekali seminggu.
Sekiranya masih tidak mampu, dikurangkan kepada sekali sebulan.
Dan sekiranya masih tidak sanggup sekali sebulan, memadailah melakukannya sekali dalam setahun.
Atau setidak-tidaknya sekali dalam seumur hidup.
 
Rakaat Solat Sunat Tasbih Terdapat dua cara mengerjakan solat sunat ini, bergantung kepada waktu ianya dikerjakan:
Sekiranya dikerjakan pada waktu siang hari, hendaklah dikerjakan sebanyak 4 rakaat dengan satu salam. Sekiranya dikerjakan pada malam hari, hendaklah dikerjakan sebanyak 4 rakaat dengan dua salam.  
Lafaz Niat Solat Sunat Tasbih lafaz niat solat sunat tasbih jika dikerjakan di siang hari (satu salam) ialah:

 Usolli sunnatal tasbihi arba’a raka’atin lillahi taala 
Dalam bahasa Melayu:
Sahaja aku solat sunat tasbih empat rakaat kerana Allah Taala.
 
Lafaz niat solat sunat tasbih jika dikerjakan di malam hari (dua salam) ialah:

 Usolli sunnatal tasbihi rak’ataini lillahi taala 
Dalam bahasa Melayu:
Sahaja aku solat sunat tasbih dua rakaat kerana Allah Taala.
 
Cara Mengerjakan Solat Ini Rakaat Pertama Niat ketika takbiratul ihram Membaca surah al-Fatihah Membaca surah selepas al-Fatihah. Selepas itu bertasbih sebanyak 15 kali Rukuk. Bertasbih sebanyak 10 kali Iktidal. Bertasbih sebanyak 10 kali Sujud. Bertasbih sebanyak 10 kali. Duduk diantara dua sujud. Bertasbih sebanyak 10 kali. Sujud kedua. Bertasbih sebanyak 10 kali. Duduk istirahat sebelum bangun untuk rakaat kedua. Bertasbih sebanyak 10 kali. Rakaat Kedua Membaca surah al-Fatihah Membaca surah selepas al-Fatihah. Selepas itu bertasbih sebanyak 15 kali Rukuk. Bertasbih sebanyak 10 kali Iktidal. Bertasbih sebanyak 10 kali Sujud. Bertasbih sebanyak 10 kali. Duduk diantara dua sujud. Bertasbih sebanyak 10 kali. Sujud kedua. Bertasbih sebanyak 10 kali. Duduk tasyahud akhir dan membaca tahiyat. Bertasbih sebanyak 10 kali. Memberi salam. Sekiranya terlupa membaca tasbih di satu-satu tempat sebagaimana di atas, maka tasbih tersebut boleh digantikan di tempat berikutnya supaya jumlah tasbih yang dibaca genap 300 kali.
 
Bacaan Tasbih Dalam Solat Bacaan tasbih yang dibaca di dalam solat sunat ini adalah:

Maksudnya:
Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah, dan Allah Maha Besar. Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung.
 
Surah Yang Digalakkan Untuk Dibaca Dalam Solat Ini Surah-surah yang baik untuk dibaca pada tiap-tiap rakaat sesudah bacaan al-Fatihah adalah sebagaimana berikut:
Surah Yasin pada rakaat pertama, surah al-Waqi’ah pada rakaat kedua, surah ad-Dukhan pada rakaat ketiga, dan surah al-Mulk pada rakaat keempat. Surah Ad-Dhuha pada rakaat pertama, surah al-Insyirah pada rakaat kedua, surah al-Kauthar pada rakaat ketiga, dan surah an-Nasr pada rakaat keempat. Surah az-Zalzalah pada rakaat pertama, surah al-Adiyat pada rakaat kedua, surah An-Nasr pada rakaat ketiga, dan surah Al-Ikhlas pada rakaat keempat. Surah At-Takasur pada rakaat pertama, surah al-Asr pada rakaat kedua, surah al-Kafirun pada rakaat ketiga, dan surah al-Ikhlas pada rakaat keempat.  
Doa Selepas Solat Sunat Tasbih Selepas salam, bacalah doa sebagaimana berikut:

Maksudnya:
Ya Allah, aku bermohon taufiq daripadaMu seperti mana orang-orang yang telah Engkau beri petunjuk, dan jadikan amalan ini seperti mana amalan ahli yakin, dan jadikan aku dari golongan yang menerima nasihat, orang-orang yang bertaubat, dan keazamanku seperti mana orang-orang yang takut.
Dan aku bermohon seperti mana pemohon orang yang suka kepada kebaikan dan beribadah seperti ibadat orang-orang yang warak.
Dan jadikan pengetahuanku ini sebagai ahli-ahli yang berilmu sehingga aku termasuk ke dalam golongan orang yang takut kepada Engkau.
Ya Allah, aku memohon kepadaMu, jadikan dalam diriku ini perasaan takut yang dapat menghalang aku daripada melakukan maksiat sehinggalah aku beramal yang aku merasa perlu mendapatkan keredhaanMu dan juga sehingga aku betul-betul ikhlas dan bertawakkal kepadaMu dalam setiap perkara.
Dan aku memohon supaya menjadi orang yang baik sangka terhadap Engkau Maha Suci Engkau Pencipta Cahaya kebenaran.
Ya Tuhan kami, sempurnakanlah kepada kami cahaya kebenaran, dan ampunilah kami.
Sesungguhnya di atas sesuatu itu Engkau Maha Berkuasa.
 
Penutup Solat Tasbih ini dapat membuka pintu ampunan Allah SWT di atas segala dosa, dari awal hingga akhir, lama mahupun baru, disengaja atau tidak, kecil ataupun besar, nampak mahupun tersembunyi.
Inilah keajaiban sunat sunat tasbih dan kita seharusnya merebut dan berusaha menggamit cahaya kebaikan daripada-Nya.
Pujuk dan rayu diri dengan meleburkan sikap malas kepada gerak hati yang terdorong untuk mendirikan amalan solat sunat itu.
Semoga panduan ini berguna!
Jika anda anda mempunyai sebarang persoalan mengenai topik ini, anda boleh tinggalkan perkara tersebut pada ruangan komen di bawah.
The post Cara Solat Sunat Tasbih (Panduan Lengkap) appeared first on AKU ISLAM.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://akuislam.com/blog/ibadah/solat-sunat-tasbih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Tiang Agama 16 Jenis Solat Sunat

Solat Tiang Agama 16 Jenis Solat Sunat

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 503 hits
Solat merupakan tiang kepada agama Seperti yang terdapat Hadis Rasulullah S A W yang bermaksud Solat itu tiang agama barangsiapa yang mengerjakannya maka ia menegakkan agamanya dan barangsiapa yang meninggalkannya ia meruntuhkan agamanya Ma...
Umat Islam Digalak Solat Sunat Gerhana Bulan Mufti Melaka

Umat Islam Digalak Solat Sunat Gerhana Bulan Mufti Melaka

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 555 hits
Melaka Umat Islam digalakkan menunaikan solat sunat gerhana bulan berjemaah dan mengadakan khutbah gerhana bulan awal pagi esok berikutan fenomena gerhana bulan separa yang dijangka berlaku antara pukul 4 01 dan 6 59 pagi esok Mufti Melaka ...
Solat Sunat Gerhana Bulan Khutbah Masjid Kota Iskandar

Solat Sunat Gerhana Bulan Khutbah Masjid Kota Iskandar

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 354 hits
Solat Sunat Gerhana Bulan Khutbah Masjid Kota Iskandar Assalamu alaikum Muslimin Muslimat dijemput hadir bagi bersama sama untuk melakukan solat sunat Gerhana Bulan dan mendengar Khutbah seperti ketetapan berikut Tarikh 17 Julai 2019 bersam...
Cara Menjawab Salam Ketika Solat

Cara Menjawab Salam Ketika Solat

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 269 hits
Soalan Apakah terdapat petunjuk daripada Nabi SAW apabila diberi salam ketika sedang solat Jawapan Hukum mengucapkan salam adalah sunnah yang amat digalakkan dan amat dituntut oleh Rasulullah SAW Ini kerana di sana terdapat perintah atau ar...
Cara Menyemak Nombor Pendaftaran Ubat Ubatan Dan Produk Kecantikan

Cara Menyemak Nombor Pendaftaran Ubat Ubatan Dan Produk Kecantikan

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 1006 hits
Assalamualaikum Fiza rasa terpanggil untuk berkongsi kepada semua pembaca betapa pentingnya kita menyemak nombor pendaftaran ubat ubatan produk kesihatan dan juga produk produk kecantikan Ini bagi memastikan produk yang kita ambil dan guna ...
Cara Mengawal Ekzema Dewasa Habis Beribu Untuk Berubat Akhirnya Ekzema Mama Terkawal

Cara Mengawal Ekzema Dewasa Habis Beribu Untuk Berubat Akhirnya Ekzema Mama Terkawal

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 326 hits
Ini kisah mak saya dengan Vivix Bila sebut pasal Vivix dulu dulu saya rasa macam mahalnya Vivix ni Masa tu macam betul ke testimoni testimoni yang diorang share ni Tapi disebabkan kisah ni memang dah buatkan saya berubah pendapat dan nak sh...
Jaclyn Victor Menyesal Terlalu Manjakan Anak Tak Ajar Cara Berdikari

Jaclyn Victor Menyesal Terlalu Manjakan Anak Tak Ajar Cara Berdikari

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 570 hits
Jaclyn lakukan yang terbaik dan memberikan segalanya untuk anak anaknya Sebagai ibu kepada dua cahaya mata yang masih kecil penyanyi Jaclyn Victor mengakui terlalu memanjakan mereka hingga timbul rasa kurang senang jika ia berkemungkinan ak...
Cara Membuat Susu Marie Regal Kekinian

Cara Membuat Susu Marie Regal Kekinian

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 347 hits
Cara membuat susu marie regal kekinian Cukup diaduk tak perlu blender
Anda Terlalu Was Was Dan Ragu Ragu Bagaimana Cara Mengatasinya

Anda Terlalu Was Was Dan Ragu Ragu Bagaimana Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 365 hits
Ali berumur 25 tahun dan sejak kebelakangan ini beliau kerap berasa ragu ragu ketika beribadat serta apa sahaja yang beliau lakukan setiap hari Dia pernah berpatah balik walaupun telah keluar meninggalkan rumah sejauh 3km kerana berasa was ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy