Cara Simple Ibu Ini Ajar Anaknya Minum Air Kosong Tanpa Paksa Berkesan


“Susahnya nak suruh anak minum air kosong. Asyik nak minum air kotak dan air botol je yang banyak perisa”. “Anak saya tak suka minum air kosong. Dan kurang sangat minum air.”. “Macam mana ye nak ajar anak suka minum air kosong?”
Persoalan dia atas sering ditanyakan di kalangan ibu-ibu yang mempunyai masalah anak sukar minum air kosong. Timbulnya kerisauan tersebut apabila ibu-ibu ini nampak kesihatan anak mereka makin merosot atau mereka sendiri baru ada kesedaran betapa pentingnya kecukupan air dalam badan seseorang.
Perkongsian dari seorang ibu, Puan Khalisah Hazrina bagaimana cara menyeronokkan mendidik anak minum air kosong sangat mudah dan mungkin boleh membantu ibu lain.

Ada 5 cara menyeronokkan didik anak minum air kosong, Lisa nak berkongsi manfaat dan mengapa betapa pentingnya kita didik anak untuk minum air kosong berbanding air kotak mahupun air botol yang berperisa. Sebenarnya tak salah pun nak beri anak minum air kotak tetapi perlu ajar anak had mana yang boleh mereka minum. Mungkin seminggu sekali atau dua kali sahaja, hanya sekadar untuk merasa dan bagi mereka gembira. Jangan dinafikan hak mereka yang suka benda manis cumanya ajar mereka had-had yang dibolehkan.
Antara manfaat dan kepentingan minum air kosong:
Mengurangkan risiko sembelit di kalangan kanak-kanak. Boleh dikatakan 40-60% kanak-kanak mempunyai masalah sembelit dan bila ditanya mereka ini kurang minum air kosong.
Mengurangkan masalah dehidrasi. Kanak-kanak sangat aktif bermain tidak kisah di luar atau di dalam rumah. kebarangkalian mereka untuk berpeluh sangat tinggi dan menyebabkan mereka akan kekurangan air dalam badan.
Bantu organ badan berfungsi dengan baik. Sebagai contoh organ kulit jika sangat kering akan menyebabkan kegatalan dan akan berdarah.
Setelah ibu-ibu faham dan tahu kebaikan minum air kosong ini untuk anak-anak, maka mudah untuk ibu-ibu didik mereka dan sebenarnya bukan sahaja anak-anak yang kena minum air kosong, kita sebagai orang dewasa yang meningkat usia juga digalakkan minum air kosong secukupnya tambahan pula kita aktif melakukan aktiviti rutin harian.
1) Sediakan Botol Air Yang Cantik Dan Menarik
Mungkin ada ibu bapa terlepas pandang dengan tips dan cara ini iaitu menyediakan botol air yang cantik dan dapat menarik perhatian anak. Tahukah anda kanak-kanak ini lahiriahnya mereka sukakan perkara di luaran terlebih dahulu berbanding dalamnya ada apa. Sebagai contoh, kanak-kanak suka surprise egg kerana wrapping surprise egg sangat menarik membuatkan kanak-kanak ini menjadi obses untuk sentiasa membelinya sedangkan apabila mereka buka surprise egg mereka hanya layan sekejap sahaja permianan di dalamnya. Begitu juga dalam mendidik anak minum air kosong. Mulakan dengan luarannya nampak menarik terlebih dahulu.
Sebelum Lisa beli botol air anak yang pertama lisa akan tanya dahulu apa kartun yang dia paling suka dan Fareeq kata dia lebih gemar mickey mouse atau robot. Bila lisa belikan botol air yang ada gambar mickey mouse dan robot, dari situ Fareeq sangat suka bawa botolnya ke mana-mana dan secara tidak langsung apabila dia haus dia akan terus minum air botol yang dipegangnya itu.
Anda boleh lihat di sini antara jenis botol air yang dapat bantu menarik perhatian anak-anak supaya suka minum air kosong.

2) Minum Air Menggunakan Straw
Ada sesetengah kanak-kanak mereka tidak sukakan minum air kosong menggunakan cawan kerana ia mudah tumpah dan mereka tidak dapat nak agak perlu teguk tahap mana. Apabila mereka sudah rasa susah untuk minum dengan cara menggunakan cawan, maka mereka akan lebih suka minum air kotak di mana ia ada straw dan mudah untuk minum. Sebab itu, anda digalakkan untuk membeli botol air yang ada straw untuk kanak-kanak ini atau membeli straw plastik supaya mudah untuk kanak-kanak minum air.
3) Lead By Example( Ibu bapa Contoh Terbaik)
Sebelum menyuruh anak-anak ini minum air kosong secukupnya, ibu bapa sendiri perlu minum air kosong secara konsisten. Kanak-kanak akan tiru apa yang kita lakukan bukan apa yang kita suruh mereka buat. Walaupun sekarang ini ibu bapa rasa sukar untuk minum air kosong, tidak mengapa boleh dimulakan sedikit demi sedikit dan sambil itu ajak anak minum air kosong bersama-sama. Tiada istilah terlambat dalam mengajar anak-anak ke arah kebaikan. Sentiasalah positif dalam mendidik anak-anak.
4) Mendidik Seawal 6 bulan
Bagi anda yang mempunyai anak masih bayi, ketika inilah masa terbaik untuk kenalkan anak-anak amalan minum air kosong sejak mereka bayi lagi. Umur yang ideal untuk diperkenalkan minum air kosong adalah seawal 6 bulan kerana ketika usia ini mereka sudah mula makan solid food dan risiko mereka untuk menghadapi masalah sembelit agak tinggi. Ketahuilah bahawa umur ini, kanak-kanak akan ikut sahaja apa yang ibu berikan kepada mereka. Maka lebih mudah untuk mereka mengamalkan minum air kosong sehingga besar nanti.
Berdasarkan pengalaman Lisa sendiri dengan mempunyai 2 orang anak, Lisa lambat perkenalkan anak pertama Lisa dengan air kosong menyebabkan dia agak sukar untuk minum air kosong dan sehingga umurnya 2 tahun barulah dia betul-betul suka untuk minum air kosong. Berbeza dengan adiknya, Sarah. Lisa mula perkenalkan Sarah dengan minum air kosong seawal 6 bulan dan alhamdulillah sehingga kini air kosong merupakan minuman kegemarannya selain susu badan atau susu formula.

5) Sediakan Buah Yang Kaya Dengan Kandungan Air
Di samping memberi air kosong untuk kanak-kanak ini sentiasa hidrasi, mereka juga boleh makan-makanan yang kaya dengan kandungan air seperti tembikai, sayuran, buahan yang lain. Buahan dan sayuran ini mampu membekalkan air dalam badan kanak-kanak selain sumber minum air kosong sahaja. Selalulah mendidik anak untuk mencintai makan buahan dan sayuran yang dapat memberi mereka
Sebenarnya mendidik anak minum air kosong bukanlah susah jika kita tahu cara dan teknik yang betul. Tambahan pula bila kita sudah faham mengapa air kosong sangat penting untuk anak-anak dan pada diri kita juga. Cumanya kesedaran itu perlu dipupuk dari awal lagi.
InsyaALLAH, Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu ibu bapa mendidik anak-anak untuk minum air kosong secara konsisten dan di samping itu memberi kesihatan yang lebih baik kepada kita semua.
Sumber: Khalisah Hazrina
The post Cara Simple Ibu Ini Ajar Anaknya Minum Air Kosong Tanpa Paksa. Berkesan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cara-simple-ibu-ini-ajar-anaknya-minum-air-kosong-setiap-hari-tanpa-paksa-berkesan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cari Baju Simple Seluar Jenis Sarung Atau Pinggang Getah Cara Mudah Ajar Anak Pakai Baju Sendiri

Cari Baju Simple Seluar Jenis Sarung Atau Pinggang Getah Cara Mudah Ajar Anak Pakai Baju Sendiri

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 345 hits
Mengajar anak memakai baju sendiri bukan sekadar untuk mendidik si kecil berdikari tetapi ia mendatangkan kebaikan kepada diri anda sebagai ibu bapa juga Adakah anda ingin tahu caranya Kenapa perlu mengajar anak pakai baju sendiri Memberi p...
Bantu Suami Kurangkan Ketagihan Merokok Buatkan Air Halba Untuk Dia Minum Senang Je Resipinya

Bantu Suami Kurangkan Ketagihan Merokok Buatkan Air Halba Untuk Dia Minum Senang Je Resipinya

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 269 hits
Bukan sahaja ketika berpantang atau menyusukan bayi penggunaan halba juga digalakkan pada waktu waktu lain Halba mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan secara semulajadi Selain membantu memperbanyakkan penghasilan susu badan halba juga di...
Bahaya Beri Bayi Minum Air Masak

Bahaya Beri Bayi Minum Air Masak

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 498 hits
Bahaya Beri Bayi Bawah 6 Bulan Minum Air MasakMenjaga bayi merupakan perkara yang sangat mecabar dan sulit kerana bayi bagaikan barang yang fragile memerlukan penjagaan yang teliti Persedian yang rapi dan ilmu yang mencukupi perlu ada dalam...
Semak Cara Permohonan Bantuan Jkm Bagi Ibu Tunggal Kanak Kanak Warga Emas Dan Oku

Semak Cara Permohonan Bantuan Jkm Bagi Ibu Tunggal Kanak Kanak Warga Emas Dan Oku

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 642 hits
Semak Cara permohonan Bantuan JKM bagi Ibu Tunggal Kanak kanak Warga emas dan OKU Bagaimana anda boleh membuat permohonan di Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi Ibu Tunggal Warga Emas kanak kanak dan OKU Panduan ini dibuat untuk rakyat Malays...
Cara Hilangkan Kotoran Degil Pada Baju Sekolah Anak Cara Ini Paling Berkesan

Cara Hilangkan Kotoran Degil Pada Baju Sekolah Anak Cara Ini Paling Berkesan

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 338 hits
CARA HILANGKAN KOTORAN DEGIL PADA BAJU SEKOLAH Assalamualaikum Melihat keghairahan ibu bapa yang berkongsi mengenai anak anak mula memasuki fasa baru dalam kehidupan mereka iaitu sesi persekolahan Ia pengalaman baru dan berbeza dari fasa se...
Cara Mudah Bakar Ikan Dan Resipi Air Asam Kerisik Mudah Dan Sedap

Cara Mudah Bakar Ikan Dan Resipi Air Asam Kerisik Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 660 hits
Cara Mudah Bakar Ikan Dan Resipi Air Asam Kerisik Siapa kata bila duduk rumah taman ni tak boleh bakar ikan Banyak caranya Antaranya adalah dengan menggunakan non stick pan pemanggang ajaib air fryer dan oven Semua tu memudahkan kerja Tapi ...
Cara Masak Ayam Panggang Sedap Guna Air Fryer

Cara Masak Ayam Panggang Sedap Guna Air Fryer

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 583 hits
Makanan yang sihat pastinya menjadi pilihan ibu ibu yang prihatin terhadap pemakanan dan kesihatan ahli keluarga Salah satu yang boleh dicuba ialah resipi Ayam Panggang air fryer ini Resipinya cukup ringkas dan tidak guna minyak langsung Ha...
Cara Mudah Buat Air Untuk Penawar

Cara Mudah Buat Air Untuk Penawar

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 1308 hits
Cara mudah buat air untuk penawar Baby nangis malam Baby kembung perut Susah tidur malam Kerap mimpi tidak elok Kerap gelisah tanpa sebab Kerap sakit kepala Boleh amalkan cara di bawah Cara di bawah jika di amalkan juga dapat mengelakkan ga...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan