Cara Simpan Duit Paling Mudah



Cara Simpan Duit Paling Mudah
Melangkah ke tahun baru 2020 semestinya bersemangat dengan azam dan kesungguhan untuk jadi lebih baik dari tahun sebelumnya. Antara salah satu azam setiap tahun adalah untuk simpan duit secara menabung. Jadi seronok pula bila sampai penghujung tahun duit simpanan capai target yang kita letak.

Cara simpan duit pula tidak terhad kepada satu amount atau tempoh masa. Bergantung kepada kemampuan dan juga tahap disiplin seseorang. Ada juga yang simpan ikut jumlah duit. Macam kawan aku tak boleh ada duit RM20 dalam dompet mesti dia akan masuk tabung. Aku pernah buat tabungan duit hijau RM5. Puas hati sangat.

Setiap tahun asyik berbelanja dan boros, apa kata kita tukar tabiat berbelanja boros tu kepada tabiat yang lebih baik. Nak lagi mudah simpan duit adalah dengan pasang impian untuk guna duit yang disimpan untuk beli barang idaman contohnya telefon, gadjet atau camera.


5 Cara Simpan Duit Paling Mudah
Nak tahu rahsia simpan duit dengan cara paling mudah? Sebenarnya ada lebih dari 5 cara simpan duit paling mudah tetapi aku kongsikan 5 cara yang aku rasa paling mudah nak buat. Apa yang diperlukan hanyalah jadual simpanan, keazaman yang tinggi dan semestinya sifat jujur. Kalau malas atau menipu diri sendiri yang rugi. Mereputlah kau disitu.

#1 Simpanan Berganda 52 Minggu

Mudah sangat sebab korang hanya perlu buat simpanan secara mingguan. Nilai simpanan boleh mencecah seribu ringgit pada minggu ke 45. Bermula dengan RM1 seterusnya nilai itu berganda setiap minggu. Jumlah paling tinggi mingguan yang perlu korang simpan hanyalah RM52. Kira ok la kan?


#2 Simpanan Jangka Pendek 26 Minggu

Simpanan jangka pendek ni sesuai untuk mereka yang memerlukan duit dalam masa terdekat. Dalam hanya 26 minggu korang akan ada duit tabungan sebanyak RM700. Simpan duit dalam gandaan sifir 2. Bermula dengan RM2, RM4, dan seterusnya. Boleh jadi duit poket masa melancong juga tu. Tapi melancong dalam Malaysia sajalah. 

#3 Simpan 12 Kali Setahun

Cara simpan duit 12 kali setahun ni paling aku teruja nak buat. Bila baca 12 kali tu seolah tak mustahil pun nak buat. Part ni saiko otak lebih dari biasa. 12 kali je kot tak kan tak mampu nak tahan diri kan? Simpanan boleh mencecah satu ribu ringgit. Jumlah simpanan tertinggi perlu korang buat hanyalah RM150. Masa dapat duit lebih pejam mata la simpan. Berbaloi.


#4 Simpanan RM2

Simpanan RM2 sesuai dibuat bersama-sama dengan anak-anak. Dengan nilai yang rasanya mampu untuk anak-anak menabung sekaligus dapat latih anak-anak berjimat cermat. Simpan RM2 setiap minggu sehingga minggu ke 52 dan jumlah terkumpul bakal anak-anak terima adalah RM104.
Apa yang penting dapat pupuk minat menabung dalam diri anak-anak. masa ini lah ibu bapa mainkan peranan penting untuk sentiasa ingatkan anak-anak dan berikan galakan. Macam aku sendiri, kalau Ikhwan bawa bekal dia akan simpan duit poket dalam tabung.


#5 Simpanan RM50

Oleh sebab aku cabar diri untuk simpan melebihi RM2,000 setahun maka aku buat sendiri jadual tabung simpanan RM50 setiap Hari Sabtu. Jadi secara rasminya Hari Sabtu adalah hari aku akan simpan note RM50. Tak kisah apa berlaku aku akan pastikan RM50 akan dimasukan ke dalam tabung. Setakat ini belum terfikir nak beli apa dengan duit tu lagi. Kalau aku berjaya aku akan ada RM2,600 pada penghujung tahun.


Simpanan Selain Wang Tunai

Selain daripada simpan duit secara tunai, korang boleh juga menabung dalam bentuk yang lain contohnya beli barangan kemas, bar emas, perak, melabur dalam ASB, simpan di Investment Bank, Ar Rahnu, menabung di Tabung Haji, SSPN dan banyak lagi saluran yang tersedia.

Cuma kena faham prosedur dan juga strategi diperlukan supaya simpanan korang membiak. Menyimpan di institusi perbankan contohnya ada syarat dan terma perlu korang patuhi. Jangan jadikan alasan tiada ilmu pelaburan sebagai alasan untuk tidak menabung ya.

Kesimpulan

Tak kisah simpanan jenis apa pun korang pilih untuk buat sila lakukan dengan istiqamah. Di akhirnya bukan jumlah simpanan yang kita tekankan tetapi pengalaman dan juga proses melatih diri untuk berdisiplin dan berjimat cermat.

Anggap sajalah jumlah akhir adalah rewards untuk diri sendiri. Jangan lupa juga buat tabungan akhirat kita. Buat perkara yang sama, simpan duit dalam tabung untuk didermakan pada mereka yang memerlukan.

Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat untuk korang yang membaca.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/01/cara-simpan-duit-paling-mudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Paling Mudah Untuk Check Wang Tidak Di Tuntut Secara Online

Cara Paling Mudah Untuk Check Wang Tidak Di Tuntut Secara Online

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 461 hits
Cara paling mudah dan cepat untuk check wang tidak di tuntut Assalamualaikum dan salam sejahtera Rasanya ramai yang dah tahu pasal perkara ini kan Atau ada yang belum tahu tentang wang yang tidak di tuntut ini Untuk mudah faham wang yang ti...
Cara Simpan Duit Dalam Akaun Tabung Haji

Cara Simpan Duit Dalam Akaun Tabung Haji

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 1419 hits
Assalamualaikum dan Hai Semalam sempat masukkan duit dalam Akaun Tabung Haji Saya masukkan duit RM1 dan RM5 yang saya simpan lebih kurang sebulan Macam mana dapat idea simpan duit RM1 dan RM5 ni Haaa ceritanya macam ni suatu hari saya berbo...
Jom Maju Ke Hadapan Praktik 5 Cara Mudah

Jom Maju Ke Hadapan Praktik 5 Cara Mudah

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 635 hits
Suksess Siapa yang tak mahu kan Semua orang nak Sis pun nak jugak Tapi ada tak korang terfikir kenapalah hidup kita nie tak maju maju walaupun dah melangkah ke tahun 2020 Korang nak tahu tak apa puncanya yang menjadikan hidup kita masih ber...
Cara Mudah Ke Mid Valley Megamall The Gardens Mall

Cara Mudah Ke Mid Valley Megamall The Gardens Mall

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 493 hits
Cara Mudah Ke Mid Valley Megamall The Gardens MallCara Mudah Ke Mid Valley Megamall The Gardens Mall Cara Mudah Ke Mid Valley Megamall Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Memandangkan Momi ni pengunjung setia ke Mid Valley Megamall jadi Mo...
Gimana Sih Cara Mudah Ahli Jualan Buat Pebisnis

Gimana Sih Cara Mudah Ahli Jualan Buat Pebisnis

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 258 hits
Di postingan ini kami akan ulas seputar Reseller yaitu pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Kalau Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin mempunyai income tam...
Cara Mudah Tebus Etunai Rakyat Rm30

Cara Mudah Tebus Etunai Rakyat Rm30

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 564 hits
eTunai Rakyat Kita sudah sedia maklum dimana semasa Belanjawan 2020 Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM450 juta bagi melaksanakan insentif eTunai Rakyat Melalui insentif ini rakayt Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas serta berpenda...
Cara Paling Rare Cari Jodoh

Cara Paling Rare Cari Jodoh

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 1079 hits
Rimas Asyik Ditanya Bila Nak Kahwin Lelaki Ini Guna Cara Paling Rare Untuk Mendapatkan JodohPerkahwinan adalah sesuatu yang diinginkan oleh semua orang tidak kira lelaki mahupun wanita Tetapi Jodoh itu semua di tangan tuhan yang kita sendir...
Cara Menanam Cabe Rawit Di Polybag Mudah Dan Praktis

Cara Menanam Cabe Rawit Di Polybag Mudah Dan Praktis

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 208 hits
Salah satu jenis cabe yang kerap ditemui yaitu cabe rawit Cabe rawit memiliki rasa yang cukup pedas yang akan menambah cita rasa makanan Cabe rawit sering digunakan untuk membuat sambal pelengkap masakan hingga dimakan langsung bersama anek...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat