Cara Pegang Pensel Penentu Kemahiran Menulis Anak Tulisan Cantik Menulis Cepat


Mengajar anak memegang pensel untuk belajar menulis adalah satu kemahiran penting dalam fasa perkembangan anak. Dengan hanya sebatang pensel dan sehelai kertas pun anak boleh menerokai pelbagai perkara baru sambil menajamkan skilnya.
Bagi memberi penjelasan lanjut, bagaimana cara pegangan pensel yang sesuai untuk kemahiran tangan anak, Penolong Pengarah (Occupational Therapist) di Kementerian Pendidikan Malaysia, Puan Mahfuzah Zainol ada jawapannya.
3 jenis pegangan pensel yang perlu diketahui dalam kemahiran tulisan tangan kanak-kanak
1. Jenis berfungsi
Untuk pegangan jenis berfungsi ini ada 2 cara, tripod grip (tiga jari) dan quadrupod grip (empat jari). Kedua-dua cara ini adalah efektif dan paling baik untuk kanak-kanak. Tidak akan cepat letih menulis, lebih efisien dan pantas, dinamik dan mantopps.
Ahli terapi cara kerja sangat lega jika kanak-kanak sudah boleh pegang pensel dengan dua cara saya sebutkan ini. Not much to worry. Boleh fokus kepada penulisan dah.
Quadrupod grip 2. Jenis tidak efektif
Jenis tidak efektif ni ada banyak dan pelbagai. Contohnya pegang pensel 5 jari. Five finger grip. Saya selalu nampak pegangan jenis ni dalam kalangan kanak-kanak autisme melalui pengalaman saya la. Macam menarik untuk explore lagi kenapa. Laju pulak tu bila menulis..tak menyempat… haha.
Kemudian, ada cara thumb tuck grip dan finger wrap grip, pegangan jenis ini saya lihat banyak murid Down Syndrome buat. Yang cara macam ni mereka akan jadi cepat letih ketika menulis, tekanan pensel pun sangat kuat. Dan berisiko tinggi untuk ketinggalan dalam kelas sebab cikgu dan kawan-kawan laju menulis dah siap. Bila dia rasa ketinggalan, dia akan down dan kecewa dan mula benci aktiviti menulis atau menyalin-menyalin ni.
Sebab tu penting untuk kita proposed pegangan pensel yang betul sejak awal lagi..regardless dia ada diagnosis apa, tidak kiralah Autism ke, ADHD ke..Down Syndrome ke, Cerebral Palsy ke…
Yang murid tipikal pun kadang kita lihat mereka pegang cara-cara yang tidak efektif ini. Cikgu dan ibu bapa kena aware dan bantu mereka.
Tripod grip Satu lagi cara tak efektif ialah flexed wrist, pegangan jenis ni biasa saya lihat dalam kalangan kanak-kanak Cerebral Palsy. Seperti yang kita tahu, kanak-kanak Cerebral Palsy sememangnya mempunyai masalah muscle tone. Apabila mereka kena buat juga aktiviti menulis, jadi pegangan pensel jadila macam tu. Tidak efektif. Saya suka mencadangkan kanak-kanak CP ni diberi kelonggaran guna komputer untuk aktiviti melibatkan tulisan tangan. Tidak perlu dipaksa sebab mereka memang ada masalah muscle tone (mostly high tone).
3. Jenis tidak matang
Jenis ini yang paling teruk dalam sejarah perkembangan kemahiran tulisan tangan. Kalau kita tengok ada murid masih pegang pensel macam nak bunuh orang (fisted atau palmar grip) ini, itu petunjuk penting bahawa dia perlukan banyak aktiviti handwriting readiness. Jenis ini macam baby baru pegang pensel. Sekitar umur 1-3 tahun. Cara satu lagi yang tidak matang ialah pronated grip.
Pronated grip Kanak-kanak Cerebral Palsy pun ada yang pegang macam ni, tapi kita sedia maklum masalah high tone muscle dia, tak perlu dipaksa. Kita guna sahaja alternatif tekan keyboard untuk dia. Benda boleh settle. Buat apa susahkan dia ye dakk..
Jadi, dalam dunia Pendidikan, guru perlu bijak merancang dan memberikan alternatif terbaik kepada murid berkeperluan khas. Tidak semua intervensi kita boleh beri secara fixed. Kita give and take. Itu menunjukkan kebijaksanaan anda sebagai guru dan juga ahli terapi dalam menangani masalah pegangan pensel mereka.
Palmar grip atau fisted grip Dalam dunia tanpa sempadan ini, keyboarding skills atau kemahiran menaip juga merupakan kemahiran yang sama penting untuk kanak-kanak. Sekian, perkongsian saya, handwriting specialist anda.
Kredit: Mahfuzah Zainol 

 
Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa &alli diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/parents)
 
The post Cara Pegang Pensel Penentu Kemahiran Menulis Anak. Tulisan Cantik, Menulis Cepat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cara-pegang-pensel-penentu-kemahiran-menulis-anak-tulisan-cantik-menulis-cepat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kaedah Dam Suku Kata Cara Paling Pantas Bagi Anak Cepat Kenal Huruf Membaca

Kaedah Dam Suku Kata Cara Paling Pantas Bagi Anak Cepat Kenal Huruf Membaca

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 221 hits
Kaedah belajar sambil bermain adalah salah satu cara paling mudah untuk menarik minat anak anak Lagi lagi dalam usia anak tengah aktif bermain Biasanya usia anak 5 hingga 6 tahun pendedahan awal membaca penting sebagai persediaan untuk masu...
Cara Membuat Tulisan Rata Kanan Kiri Di Wordpress

Cara Membuat Tulisan Rata Kanan Kiri Di Wordpress

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 338 hits
Cara membuat tulisan rata kanan kiri di WordPress mungkin akan sedikit membingungkan untuk kamu yang masih pemula Karena bagaimana tidak dibagian text editor saja tidak ada tombol justify yang berfungsi untuk membuat tulisan rata kanan kiri...
4 Cara Merebus Ayam Ungkepan Biar Cepat Empuk Hingga Meresap Bumbunya

4 Cara Merebus Ayam Ungkepan Biar Cepat Empuk Hingga Meresap Bumbunya

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 189 hits
Setelah ungkep ayam sekitar 30 45 menit diamkan dulu ayamnya terendam bumbu ungkepan sampai dingin
Panduan Ajar Anak Cara Mudah Hafal Sifir 1 12 Dengan Pantas

Panduan Ajar Anak Cara Mudah Hafal Sifir 1 12 Dengan Pantas

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 286 hits
Panduan Ajar Anak Cara Mudah Hafal Sifir 1 12 Dengan Pantas Salam semua sebagai ibu bapa mesti kita rasa risau bila anak dah masuk darjah 4 5 dan 6 tapi masih belum hafal sifir Lebih lebih lagi tahun ini proses pembelajaran banyak secara PD...
Tak Senang Duduk Ayah Keluar Tak Perlu Berahsia Dengan Anak Cara Irine Nadia Didik Anak Perempuan

Tak Senang Duduk Ayah Keluar Tak Perlu Berahsia Dengan Anak Cara Irine Nadia Didik Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 211 hits
Bila anak semakin meningkat remaja lain pula kisahnya Lebih banyak soal hati yang perlu dikongsikan Bagi personaliti media sosial Irine Nadia dia tidak lokek berkongsi apa sahaja dengan anak sulungnya yang kini sudah pun berusia sembilan ta...
Anak Sakit Tekak Mak Ayah Boleh Redakan Ikut Cara Semulajadi Ni Simple Tapi Berkesan

Anak Sakit Tekak Mak Ayah Boleh Redakan Ikut Cara Semulajadi Ni Simple Tapi Berkesan

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 213 hits
Bila anak demam selain hidung yang selesema dan berhingus anak akan turut mengalami sakit tekak Bagi memulihkan masalah anak sakit tekak ini sebenarnya tidak perlukan ubat Salah satu cara yang boleh meredakan masalah sakit tekak ini adalah ...
Cara Hafal Sifir Dengan Mudah Untuk Anak Anda

Cara Hafal Sifir Dengan Mudah Untuk Anak Anda

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 356 hits
Ada tak cara hafal sifir yang mudah pantas dan berkesan Semestinya ada Saya faham di kala zaman pendemik yang meghimpit kita sekarang semua anak anak perlu belajar secara online PDPR Tetapi jika anda soal semula anak anda berkenaan sifir te...
Cepat Haider Nak Jumpa Papa Mama Elly Mazlein Selamat Bersalin Perkenalkan Anak Kedua

Cepat Haider Nak Jumpa Papa Mama Elly Mazlein Selamat Bersalin Perkenalkan Anak Kedua

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 277 hits
Tahniah buat penyanyi dan pengacara Elly Mazlein atau mesra disapa Kak Lina yang telah selamat melahirkan bayi keduanya pada jam 12 23 pagi tadi Perkhabaran gembira itu dikongsikan Elly awal pagi ini di Instagramnya Kata Elly dia bersyukur ...
Jaksa Agung Minta Anak Buah Kawal Proyek Kereta Cepat Bandara Diy Agar Tak Dikorupsi

Jaksa Agung Minta Anak Buah Kawal Proyek Kereta Cepat Bandara Diy Agar Tak Dikorupsi

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 192 hits
Jaksa Agung RI juga mengingatkan kepada jajaran Bidang Pengawasan untuk segera menindaklanjuti laporan pengaduan yang masuk dan jangan dibiarkan berlarut larut hingga menjadi tunggakan terang Leonard
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing