Cara Mohon Skim Insuran Pekerja


Dalam masa pandemik Covid ni kebanyakkan perniagaan akan merosot.Majikan akan terbeban dengan kos yang terpaksa ditanggung.Mengurangkan pekerja adalah salah satu cara yang terpaksa dilakukan untuk kurangkan kos.
Ramai yang telah pun diberhentikan kerja kerana tak dapat tampung kos membayar gaji.Akibatnya ramai yang hilang sumber perdapatan.Dan dalam keadaan sekarang ni peluang kerja juga amak berkurangan.Jadi apa alternatif kita untuk tampung perbelanjaan seharian.
Pada awal 2017 kerajan ada memperkenalkan Skim Insuran Pekerja.Skim insuran ini memberi bantuan kepada pekerja yang  yang hilang pekerjaan untuk selama 6 bulan.
Antara bantuan yang diberikan ialah..
1-Elaun Mencari Pekerjaan (EMP)
Elaun kewangan bagi mereka yang kehilangan sumber pendapatan tunggal. Pemohon yang berjaya akan dibayar elaun bulanan minimum 3 bulan dan maksimum 6 bulan mengikut kadar dalam Jadual 1 dan berdasarkan Gaji Bulanan Anggapan dalam Jadual 2. Tempoh bayaran akan ditetapkan oleh Syarat Kelayakan Caruman (CQC) pemohon. Jadual kelayakan CQC boleh didapati di Jadual 3. Pemohon mesti membuktikan mereka aktif mencari pekerjaan bagi melayakkan mereka menerima elaun yang seterusnya
2. Elaun Pendapatan Berkurangan (EPB)
Elaun kewangan bagi mereka yang mempunyai beberapa pekerjaan dan telah kehilangan sekurang-kurangnya satu, tetapi tidak semua pekerjaan. Kadar dan tempoh bayaran adalah sama dengan EMP. Dibayar secara pukal.
3. Fi/Yuran Latihan (FL)
Kemudahan latihan vokasional. Perbelanjaan latihan akan dibayar terus kepada syarikat yang menyediakan latihan (service provider) bagi pemohon yang terpilih. Pemohon yang berjaya boleh menerima sehingga 6 bulan latihan dengan kos maksimum RM 4000.
4. Elaun Latihan (EL)
Satu insentif kewangan yang dibayar kepada peserta latihan bagi menggalakkan mereka menghadiri semua sesi latihan. Dibayar secara bulanan dengan kadar RM10 (min) – RM20 (max) / hari (maksimum 6 bulan), bergantung kepada Gaji Anggapan Bulanan. Peserta mesti membuktikan mereka menghadiri semua sesi latihan untuk melayakkan mereka menerima EL.
5. Elaun Bekerja Semula Awal (EBSA)
Insentif kewangan yang dibayar kepada penerima faedah EMP yang berjaya kembali bekerja awal. Sebanyak 25% daripada baki EMP. Dibayar secara pukal.
Disamping itu Perkeso selaku badan yang mengendalikan Skim ini turut sediakan Program Penempatan pekerjaan dan kaunseling Kerjaya.
 
Sekiranya majikan anda pernah daftarkan dan carumkan bayaran setiap bulan ...maka anda bolehlah mohon jika terpaksa berhenti kerja.
Tetapi sebelum mohon,semak dahulu kelayakkan anda.Secara amnya jika anda terlibat dalam salah satu perkara dibawah ,anda layak memohon...
Pembuangan kerja dan pertindihan
VSS/MSS (Skim pemisahan sukarela dengan persetujuan bersama) Penutupan tempat kerja kerana bencana alam Bankrap atau penutupan tempat kerja Pembuangan kerja konstruktif Perletakan jawatan disebabkan gangguan seksual atau ugutan di tempat kerja Perletakan jawatan apabila diarah melaksanakan kerja di luar skop yang membahayakan keselamatan Walaubagaimanapun, bagi situasi seperti di bawah, pencarum tidak layak untuk menerima faedah SIP.
Pembuangan akibat salah laku pekerja Peletakan jawatan sukarela oleh pekerja Persaraan Tempoh kontrak perkhidmatan tamat (termasuk penamatan kontrak atas persetujuan bersama atau penyiapan kerja mengikut terma kontrak perkhidmatan) Permohonan boleh dibuat melalui 2 cara iaitu melalui kaunter perkeso terdekat atau melalui portal web perkeso.
Klik disini untuk mohon Online. Anda boleh rujuk dokumen dan maklumat penting yang diperlukan sebelum menghantar permohonan.
Bagi anda yang sedang mencari perkerjaan...admin doakan semoga dikurniakan peluang pekerjaan untuk anda semua.
Buat sementara waktu tu bolehlah cari peluang perniagaan yang tidak memerlukan modal dan sebagainya.Seperti Dropship dan affiliates.
The post Cara mohon Skim Insuran Pekerja(EIS) appeared first on My Klik.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://my-klik.com/cara-mohon-skim-insuran-pekerjaeis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
40 000 Delivery Rider Antara 100 000 Pekerja Dapat Manfaat Skim Bencana Pekerjaan Perkeso Rm24 Juta

40 000 Delivery Rider Antara 100 000 Pekerja Dapat Manfaat Skim Bencana Pekerjaan Perkeso Rm24 Juta

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 248 hits
Kira kira 40 000 pekerja penghantaran antara yang bakal mendapat manfaat caruman penuh di bawah Skim Bencana Pekerjaan Pertubuhan Keselamatan Sosial Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata sebanyak RM24 juta dise...
Diet Tapi Rasa Macam Tak Diet Hilang 13 Kg Sejak Februari Pasangan Ini Kongsi Cara Rahsia Kurus Mereka

Diet Tapi Rasa Macam Tak Diet Hilang 13 Kg Sejak Februari Pasangan Ini Kongsi Cara Rahsia Kurus Mereka

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 237 hits
Tidak dinafikan berat badan berlebihan akan menyebabkan seseorang itu sukar untuk melakukan pelbagai aktiviti termasuk urusan solat Dan sememangnya proses menurunkan berat badan akan jadi tertangguh tanpa adanya teman yang sama sama mahu be...
Cara Mudah Saya Maintain Muka Cerah Glowing Pinkish Dengan Vita Milky Mango

Cara Mudah Saya Maintain Muka Cerah Glowing Pinkish Dengan Vita Milky Mango

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 500 hits
Assalamualaikum semua Dah tak lama tak share pasal tips maintain handsome cantik ni Korang tahu kan BBL sekarang tengah consume Shinjumi Vita Milky sejak bulan Febuari tahun ni Ha mesti lupa kan Boleh baca balik entri ni Alhamdulilah sekara...
Cara Buat Air Asam Versi Ketagih Dan Sedap Cukup Sempurna Perfect Mak Mentua Senyum Sampai Telinga Bila Rasa

Cara Buat Air Asam Versi Ketagih Dan Sedap Cukup Sempurna Perfect Mak Mentua Senyum Sampai Telinga Bila Rasa

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 278 hits
Selain sambal air asam ini juga antara yang boleh kita buat stok simpan dalam peti ais Senang kalau nak makan ikan daging atau ayam bakar Ceduk saja Air asam ini juga ada macam macam versi tapi kalau nak yang sedap dan boleh buat kita ketag...
Doktor Kongsi Pengalaman Berpantang Cara Moden Yang Betul Agar Luka Bersalin Cepat Sembuh

Doktor Kongsi Pengalaman Berpantang Cara Moden Yang Betul Agar Luka Bersalin Cepat Sembuh

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 315 hits
Kebanyakan ibu ibu Melayu terkenal dengan pelbagai cara berpantang tradisional yang diamalkan sejak zaman nenek moyang lagi Misalnya tidak boleh banyak bergerak berjalan perlahan dan tidak boleh duduk bersimpuh Meskipun begitu peraturan dal...
Temuduga Spa Rujuk Cara Susun Dokumen Dan Cara Cara Lengkapkan Myresume

Temuduga Spa Rujuk Cara Susun Dokumen Dan Cara Cara Lengkapkan Myresume

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 216 hits
TEMUDUGA SPA RUJUK CARA SUSUN DOKUMEN DAN CARA CARA LENGKAPKAN MYRESUME Tahukah anda bahawa terdapat panduan untuk anda hadir temuduga jawatan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan panduan ini anda perlu patuhi tanpa gagal Walaupun perkara ini ...
Cara Ukur Saiz Cincin Gelang Emas

Cara Ukur Saiz Cincin Gelang Emas

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 1152 hits
CARA MUDAH TAHU UKURANSAIZ CINCIN DAN GELANG Saiz Cincin Ukur Lilit Jari cm Ukuran dibuat tepat mengikut pengukur cincin s1 4 0cm s12 5 3cm s23 6 5cms2 4 2cm s13 5 4cm s24 6 6cms3 4 3cm s14 5 5cm s25 6 7cms4 4 4cm s15 5 6cm s26 6 8cms5 4 5c...
Apa Cara Ada Untuk Tunda Prk Dan Prn Tanya Annuar

Apa Cara Ada Untuk Tunda Prk Dan Prn Tanya Annuar

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 166 hits
MALAYSIAKINISetiausaha Agung BN Annuar Musa meminta nasihat daripada orang ramai terutama pembangkang mengenai cara terbaik mengelak berlakunya pilihan raya ketika negara masih berdepan ancaman Covid 19 Kata kata Annuar itu dibuat selepas k...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan