Cara Mengenali Duit Palsu


Mengenalpasti sama ada wang kertas yang anda terima itu benar-benar tulen atau palsu tidaklah sesukar mana, kerana wang kertas Malaysia menggabungkan ciri-ciri keselamatan terkini yang sukar dipalsukan. Ia boleh dikenal pasti melalui 4 aspek iaitu 'Rasa, Lihat, Padan dan Periksa'.


Mari kita sama-sama tengok dan semak ciri-ciri penting berikut.

1. Rasa dan bezakan kualiti serta ciri cetakan yang timbul

Wang kertas tulen dicipta menggunakan substrat atau bahan yang bermutu tinggi. Ini menjadikannya unik dan berbeza dengan kertas biasa yang mempunyai cetakan kurang bermutu serta ciri-ciri keselamatan tiruan.

Periksa ciri cetakan timbul yang terdapat pada potret di wang kertas, angka denominasi dan teks.

Ciri-ciri "peak"

Ciri-ciri "peak" ini dapat dikesan di bahagian tengah wang kertas. Jika dilihat dari sudut yang berbeza, anda akan nampak angka denominasi di pertengahan kotak.

Contohnya, angka 50 dicetak untuk wang kertas denominasi RM50.

Tandang palang telus

Bunga raya di bahagian atas dan bawah wang kertas adalah sama pada kedua- dua belah permukaan depan dan belakang wang kertas.

Cetakan Intaglio

Potret Yang di-Pertuan Agong Pertama, nombor denominasi corak dan perkataan 'Bank Negara Malaysia' adalah dicetak dengan beberapa lapisan dakwat halus untuk menghasilkan kesan timbul.

Harus diingat, wang kertas palsu berkualiti rendah. Ia kebiasaannya dicetak pada kertas biasa menggunakan pencetak dan mesin salinan warna yang lazim.

Justeru, laporan media yang mengatakan terdapatnya wang kertas palsu berkualiti tinggi, serta dicetak menggunakan teknik canggih sehingga kertasnya mempunyai ciri dan kualiti yang sama dengan kertas wang sebenar boleh dipersoalkan.

2. Pegang dan halakan ke arah cahaya lampu putih

Sekiranya dihalakan ke arah cahaya, imej samar-samar Potret Yang di-Pertuan Agong Pertama dapat diperhatikan pada petak kosong di sebelah kiri wang kertas.

Potret 3 dimensi DYMM Yang di-Pertuan Agong pertama kelihatan lebih terang dan nyata jika dibandingkan dengan warna kertas di sekitarnya. Potret ini akan kelihatan tanpa garis-garis yang jelas.

Imej daripada cahaya ini bercorak 3 dimensi dengan alunan warna gelap dan terang yang berlainan dalam keadaan lembut dan berbayang, tanpa garisan luar yang nyata.

Terdapat angka berkaitan di bahagian bawah potret tanda bayang ini. Sebagai contoh, angka 50 dipaparkan untuk denominasi RM50.

Tanda pandang telus reka bentuk grafik pada bahagian depan dan belakang wang kertas akan kelihatan selari dan membentuk imej corak dan numeral yang lengkap.

Benang keselamatan dengan ciri teks mikro yang dijalin secara bersulam pada wang kertas.

Kertas yang digunakan untuk menghasilkan wang kertas adalah bertekstur. Sementara itu, wang kertas polimer diperbuat daripada plastik khas.

Kedua-dua wang kertas dan polimer mempunyai kesan cetakan timbul pada potret Yang di-Pertuan Agong pertama dan teks.

3. Sengetkan wang kertas untuk melihat perubahan pada jalur holografik dan benang keselamatan

Kalau anda ingin melihat benang keselamatan kanta mikro bagi wang kertas RM100, wang kertas tersebut perlulah disengetkan di bawah cahaya terang. Benang keselamatan ini ditenun di permukaan sebelah belakang wang kertas.

Semasa dilihat pada cahaya, benang ini nampak seperti satu garisan lurus yang kehitaman dengan huruf dan nombor yang berkaitan dicetak berulang kali.

Contohnya, "BNM RM50" dicetak berulang kali pada wang kertas denominasi RM50.

Ciri-ciri Lead

Di sebelah kanan wang kertas denominasi RM50 dan RM100, terdapat jalur hologram yang berkilau serta mengandungi 3 perkara, iaitu:
Imej yang serupa dengan yang terdapat di sebelah kanan potret Yang di-Pertuan Agong Pertama.Imej yang menunjukkan angka denominasi, contohnya RM50.Imej huruf-huruf 'BNM".
Semak menggunakan kanta pembesar atau lampu sinaran UV. Wang kertas negara kita cuma mengandungi 2 elemen warna fluorescent.

Sementara itu, teks, logo dan jalur fiber akan berwarna kemerahan, kekuningan dan kebiruan dibawah pencahayaan UV.

Untuk maklumat lanjut tentang ciri-ciri wang kertas, anda bolehlah memuat turut aplikasi "My Ringgit" di Apple Store dan Google Play.

Aplikasi ini memberikan panduan interaktif dan ciri-ciri keselamatan mata wang Malaysia, termasuk piawaian kualiti bagi mata wang tempatan, nasihat umum dan maklumat tambahan.

Denda RM50 Juta Cetak Wang Tanpa Kebenaran

Bank Negara Malaysia (BNM), memberi amaran, mana-mana pihak yang didapati bersalah mengeluar, mencetak atau menempa mata wang Malaysia tanpa kebenaran, boleh didenda tidak melebihi RM50 juta atau penjara tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya.

Itu merupakan antara peruntukan dalam Rang Undang-Undang (RUU) Mata Wang 2019 yang dibentangkan kali pertama di Parlimen.

Perbuatan penyalinan atau pengeluaran semula mata wang kertas dan duit syiling Malaysia sebelum RUU ini tanpa kebenaran BNM boleh dikenakan denda tidak melebihi RM5,000.

Antara peruntukan lain dalam RUU Mata Wang 2019 adalah tiada sesiapa pun boleh menggunakan sebarang gambar, lukisan atau reka bentuk yang menyerupai suatu mata wang kertas atau syiling dalam apa juga penerbitan dan dalam apa-apa saiz, skala atau warna tanpa diluluskan oleh BNM.

Jika disabit kesalahan, mereka boleh didenda tidak melebihi RM50,000.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Mesin ATM Keluarkan Wang Palsu RM100!Penciptaan Wang Kertas Adalah Penipuan Licik Puak Yahudi
sumber: 1 | 2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/11/cara-mengenali-duit-palsu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Kenal Duit Ringgit Malaysia Tulen Dan Duit Palsu

Cara Kenal Duit Ringgit Malaysia Tulen Dan Duit Palsu

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 619 hits
Kaedah Kenal Wang Tulen Pernah lihat filem The A Team lakonan Liam Neeson sebagai watak Hannibal Ya itu salah satu penyebab kepada konflik yang berlaku dengan aksi dan adegan yang mungkin tidak masuk akal kerana dua buat plat sahaja Cara Ke...
Cara Keluarkan Duit Paypal

Cara Keluarkan Duit Paypal

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 613 hits
yeaaa 1st job dapat dari luar negara bayaran boleh tahan first time gitu kan tak susah pun job dia copy paste Hasil bayaran seperti dipersetujui dibayar melalui Paypal Pertama kali dapat job dari luar negara dan pertama kali guna paypal nas...
Tak Tahu Nak Beza Emas Tulen Atau Palsu Ini Satu Cara Yang Boleh Korang Cuba

Tak Tahu Nak Beza Emas Tulen Atau Palsu Ini Satu Cara Yang Boleh Korang Cuba

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 2002 hits
Sebelum kita tertipu terbeli emas tiruan atau palsu kita perlulah mengetahui beberapa kaedah untuk menentukan ketulenan emas yang dibeli itu asli atau tiruan Pada kebiasaannya tanda atau kesan awal boleh dilihat bagi si pemakai emas jika em...
Cara Buat Duit Tanpa Perlu Keluar Modal Sesen Pun

Cara Buat Duit Tanpa Perlu Keluar Modal Sesen Pun

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 897 hits
Sudah ramai orang yang berjaya buat duit dari aplikasi ni dan ada juga yang berjaya dapat lebih dari RM100 sehari hanya guna aplikasi handphone yang sedang viral ni Ya memang guna aplikasi ni boleh dapat duit walaupun tidak memerlukan modal...
Duit Simpanan Rm40 Ribu Ringgit Lesap Dan Ini Cara Anda Membuat Laporan Bank

Duit Simpanan Rm40 Ribu Ringgit Lesap Dan Ini Cara Anda Membuat Laporan Bank

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 973 hits
Duit simpanan sebanyak RM40 ribu lesap di akaun Maybank Wah terkejut sangat baca thread seorang abang kat twitter awal pagi ni bilamana duit simpanan adik dia sebanyak RM40 ribu ringgit lesap dalam akaun Maybank Boleh gila kalau macam ni Pe...
Lakukan 3 Cara Ini Untuk Dapatkan Liputan Wi Fi Sepantas Kilat

Lakukan 3 Cara Ini Untuk Dapatkan Liputan Wi Fi Sepantas Kilat

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 287 hits
Selain data internet di telefon bimbit Wi Fi juga penting bagi mereka yang sering bekerja dengan komputer misalnya peniaga online Golongan ini sudah The post appeared first on
Jodoh Jika Kita Membawakan Cinta Kita Dengan Cara Betul Insha Allah Dipermudahkan

Jodoh Jika Kita Membawakan Cinta Kita Dengan Cara Betul Insha Allah Dipermudahkan

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 690 hits
AssalamualaikumAwan berarak seolah mengikuti kita hati selalu sepi Otak ligat memikirkan soal kehidupan Hati ini penat untuk mengawal semua perasaan yang ada Nak cari jodoh jom daftar di sini Kita sering memilih mengikut emosi kita apa yang...
Cara Mengaggarkan Tempoh Penggunaan Bateri Laptop Sebelum Membeli

Cara Mengaggarkan Tempoh Penggunaan Bateri Laptop Sebelum Membeli

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 317 hits
Reading Time 1 minuteKepada anda yang bercadang untuk membeli komputer riba berikut kami kongsikan cara untuk mengetaui jangka hayat bateri sesebuah Laptop yang ingin dibeli Pertama sekali lihat pada spesifikasi bateri komputer riba yang in...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah