Cara Mengenal Pasti Punca Lag Ketika Bermain Game



Sebagai salah satu penyedia game hosting di Malaysia, saya terpanggil untuk membuat posting berkenaan cara mengenal pasti punca lag ketika bermain game. Terdapat pelbagai faktor antaranya gangguan teknologi wireless, spesifikasi telefon pintar atau komputer, masalah daripada penyedia internet atau daripada game server gaming itu sendiri.

Gangguan teknologi Wireless. Sebahagian besar dari gamers pasti akan menggunakan wireless Wi-Fi sebagai connection internet. Terdapat pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi connection Wi-Fi diantaranya ialah Bluetooth. Bluetooth menjadi gangguan utama sekiranya diaktifkan lebih-lebih lagi sekiranya anda bermain game menggunakan telefon pintar disebabkan oleh penggunaan frekuensi. Pastikan Bluetooth telah dinyahaktifkan sekiranya anda inginkan penggunaan internet yang stabil dan lancar.
Anda boleh lihat maklumat tambahan berkenaan frekuensi ini disini : https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/wifi-connection-becomes-unacceptably-slow-when/701f568c-f02d-4092-b2c9-f8a5012063b4.

Spesifikasi Telefon Pintar atau Komputer/Laptop. Spesifikasi telefon pintar atau komputer/laptop juga memainkan peranan penting untuk memastikan anda tidak mengalami lag ketika bermain game. Spesifikasi seperti processor dan juga graphic processor yang baik diperlukan untuk pengalaman gaming yang memuaskan dan tiada graphic stuttering berlaku (FPS drop).

Masalah Penyedia Internet. Di Malaysia, masalah penyedia internet khususnya jenis broadband dan mobile sering berlaku memandangkan terdapat faktor seperti kawasan liputan rangkaian yang terhad dan sukar untuk dicapai oleh pengguna menjadi punca kepada masalah lantesi yang tinggi. Selain itu, penggunaan sesebuah syarikat telco yang terlampau tinggi pada satu kawasan memberikan pengalaman penggunaan internet yang menyakitkan hati disebabkan oleh masalah ‘ketepuan pengguna’.
Di samping itu, kadang-kala syarikat ISP mengalami masalah apabila terdapat kabel fibre yang dicuri, dipotong atau mengalami isu teknikal yang mengganggu penggunaan internet dan juga routing khasnya ke luar negara. Apabila berlakunya masalah routing ini akan menyebabkan masalah latensi yang tinggi walaupun stabil.

Masalah Game Server. Untuk masalah game server kebiasaannya akan melibatkan beberapa isu iaitu :
Spesifikasi game server yang rendah tidak dapat menampung penggunaan pengguna pada satu-satu masa. Software atau sistem game server yang mempunyai kelemahan atau bermasalah. Game server yang terdedah kepada serangan penggodam seperti DDoS Attack. Routing game server yang bermasalah disebabkan oleh ISP. VPN mungkin membantu untuk masalah seperti ini.
Jadi, sebagai gamers apa yang boleh anda lakukan untuk mengenal pasti punca lag ketika bermain game ?
Pastikan tiada gangguan connection wireless. Nyahaktifkan Bluetooth sekiranya Bluetooth anda aktif. Gunakan spesifikasi telefon pintar atau komputer/laptop yang optimum atau lebih tinggi daripada keperluan minimum permainan. Gunakan internet yang stabil dan mempunyai latensi yang rendah. Boleh cuba ping google.com -t pada command prompt untuk melihat kestabilan internet anda dari semasa ke semasa (time ms itu adalah ping anda).
Sekiranya anda tahu IP Address game server tersebut, boleh cuba ping IP Address tersebut dan lihat sama ada ping tinggi atau rendah. Jika ping google.com anda rendah tetapi ping ke game server adalah tinggi, boleh cuba buat aduan kepada pemilik game server. Diharap post pada kali ini dapat membantu pemain game dan juga pemilik game server untuk mengenal pasti punca lag ketika bermain game untuk sama-sama memberikan pengalaman dan servis yang terbaik kepada pengguna.
Jom baca Cara Semak Ping Server Dengan Mudah disini : https://hostingmalaya.com/cara-semak-ping-server-dengan-mudah.
Ketahui Cara Semakan Kesihatan Hard Disk Anda disini : https://amirazman.my/cara-semakan-kesihatan-hard-disk.
Dapatkan Web / Game Hosting anda yang dilengkapi DDoS Protection di https://billing.hostingmalaya.com.
The post Cara Mengenal Pasti Punca Lag Ketika Bermain Game appeared first on Hosting Malaya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hostingmalaya.com/cara-mengenal-pasti-punca-lag-ketika-bermain-game/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hormon Oxytocin Ibu Ketika Membelai Anak Ayah Pula Ketika Bermain Lasak Dengan Anak

Hormon Oxytocin Ibu Ketika Membelai Anak Ayah Pula Ketika Bermain Lasak Dengan Anak

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 327 hits
PERBEZAAN OTAK AYAH DAN IBU 1 Pertautan emosi dengan anak Apabila Imbasan MRI dibuat ke atas otak para ibu dan para bapa dalam satu kajian oleh University of Denver pada tahun 2014 didapati bahawa bahagian otak yang dikaitkan dengan 1 perap...
Akibat Jatuh Ketika Bermain Anak Pengsan Mata Terbeliak Amp Macam Bergerak Ikut Sesuatu

Akibat Jatuh Ketika Bermain Anak Pengsan Mata Terbeliak Amp Macam Bergerak Ikut Sesuatu

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 369 hits
Meskipun pantauan telah dibuat ketika anak ligat bermain risiko kemalangan tetap boleh terjadi dalam sekelip mata sehingga menyebabkan gegaran otak Melihat sahaja anak sedang membesar dan boleh berlari ke sana ke mari menjadi detik yang tid...
Cara Shalat Rawatib Ketika Jamak

Cara Shalat Rawatib Ketika Jamak

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 225 hits
Cara Shalat Rawatib Ketika Jamak Apakah ketika kita melakukan jamak shalat kita tetap disyariatkan mengerjakan shalat rawatib bakdiyah dan qabliyah Lalu bagaimana tata cara urutannya Jawab Bismillah was shalatu was salamu ala Rasulillah wa ...
Pakar Sosial Media Kongsikan Cara Bagaimana Untuk Sentiasa Ada Posting Di Sosial Media Walaupun Ketika Sibuk

Pakar Sosial Media Kongsikan Cara Bagaimana Untuk Sentiasa Ada Posting Di Sosial Media Walaupun Ketika Sibuk

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 179 hits
Hari ini sudah 27hb Disember Lima hari lagi menuju 2020 Kebiasaannya saya sudah susun nbsp content nbsp mapping untuk penulisan tahun hadapan Saya beritahu serba sedikit mengapa saya sentiasa ada posting untuk ditulis 1 80 posting saya adal...
Tersembam Pijak Selimut Lidah Anak Terkoyak Terkacip Gigi Ketika Bermain

Tersembam Pijak Selimut Lidah Anak Terkoyak Terkacip Gigi Ketika Bermain

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 353 hits
Walaupun rumah adalah lokasi paling selamat untuk anak anak tetapi tetap kena pantau sepanjang masa Bukan apa risau kejadian tak diingini berlaku Jika tiba tiba anak diam masa main pun mesti jenguk juga sekali sekala Seperti yang dikongsika...
Mengenal Tipe Rambut Kombinasi Dan Cara Merawatnya

Mengenal Tipe Rambut Kombinasi Dan Cara Merawatnya

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 242 hits
Mengenal tipe rambut kombinasi dan cara tepat untuk menanganinya
Cara Ibadah Ketika Haid Supaya Selalu Dalam Ridho Ilahi

Cara Ibadah Ketika Haid Supaya Selalu Dalam Ridho Ilahi

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 283 hits
Cara ibadah ketika haid menjadi solusi yang tepat bagi Anda yang ingin tetap dekat dengan Allah selalu mendapatkan ridho Nya meskipun tidak bisa melakukan salat wajib seperti biasanya
Cara Menghindari Influenza 2020 Ketika Bersukan

Cara Menghindari Influenza 2020 Ketika Bersukan

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 422 hits
Hari ini hari ke 13 dalam tahun 2020 merupakan hari ke 10 wabak influenza A meletus di dalam negara Wabak yang mungkin anda fikir ringan ini sebenarnya boleh membawa maut kalau tidak ditangani dengan baik dan efisyen Jadi hari ini eloklah s...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord